Bukefalos 28 år!

Foder som gör att hästen går upp i vikt??

C

Cia

Min häst har börjat tappa vikt och undrar vad finns för olika kraftfoder som gör att hästen går upp i vikt?

Just nu går hästen på hösilage (fri tillgång) + "vanligt" hö till kvällen.
Sen hel havre + krossad korn på morgonen
Sen betfor + krossad korn till kvällen & Miner blå

Har du något förslag?? Skriv! :bow:
 
Ja du bör ju göra en analys först och främst, så du vet vilket krafftfoder som bäst kompletterar höet, och så du vet exakt hur mkt du stoppar i hästen.

Att din häst tappat i vikt är ju bara ytterligare ett bevis på hur viktig en analys är. Om du vetat från början hur mkt du gav hästen, hade du kunnat täcka dens behov så den sluppit gå ned i vikt.

Jag har själv ett fullblod och det är jätteviktigt att de får nog med protein, de flesta behöver mer än andra raser behöver.. Så jag skulle nog tro att ditt hö/silage är dåligt proteinmässigt sett, och du måste analysera för att kunna göra en bra och korrekt foderstat i balans.

Tills vidare kan du byta ut höet mot 1 kg lucern hack, och kornet mot 1 kg krafft groov, t.ex. Men det kan ju bli fel, jag har ju ingen aning om vilka värden dina grovfoder kan tänkas ha..
 
Jag har haft analys på både höet och hösilagen och det har varit bra värden på båda.

Har dock inte kvar analyserna då jag efter jag gjort en komplett foderstat slängde papprena :confused:
 
Smart..

Har du skrivit ned hur många MJ etc den foderstaten gav då..
 
Hade två spinkiga hästar förut. Fick då tipset att ge dom lucernpellets, och VIPS så blev dom runda och fina! :) Skämt åsido så tycker jag att lucern funkade kanonbra!
 
Hade en tunn ponny som åt Hippo Breed, havre och hösilage när jag köpte honom. Han var tunn.

Nu äter han hö, lusern hack, musli och är jättefin
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
786
Senast: mily
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 319
Senast: nexxa
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 342
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 237
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp