foder till islänning

mylisen

Trådstartare
jag vill ställa en fråga till just islandhäst kunniga, därför lägger jag tråden här.
Varför ska man inte ge dem foder som har högt proteinvärde?
Min häst behöver extra mat, det räcker inte med hö för det har han fri tillgång till.
Han tappar allt hull vid pälssättning och när han släpper den till sommaren igen.
Och det går fort.
Havre ska han inte ha......hehe det behövs inte kan jag säga.
Finns det någon kunnig islandshäst människa här inne som kan ge mig tips och råd på ett bra foder som tillskott.
Han äter havrefri musli idag men verkar inte riktigt må bra av det :confused:
B-vitaminer får han åxå.
Min andra isl är tvärtom, henne behöver man inte ge mycket hö till ens.
Höet är av bra kvalité, alla andra hästarna i stallet har inga problem, det är bara han.
Tacksam för tips o råd.
 
Sv: foder till islänning

Vet inte var du fått att de ska ha proteinfattig kost ifrån, mig veterligen behöver de protein lika mycket som alla andra hästar. Sedan kan det finnas individer som klarar sig med mindre, men din häst låter inte som han hör dit.

Jag ger inte rent protein, typ soja, till mina dock. Utan vill gärna ha bra värden i grovfodret, fyller på med en havrefri musliblandning från Dodson och Horrell till de som behöver. Lusern har jag inte provat själv, men det ska vara ett snällt tillskott.

Är hästen äldre? Lägger han på sig bra mellan pälssättningarna? Mask och tänder är ju sånt som kan påverka även om fodret är bra.
 
Senast ändrad:
Sv: foder till islänning

Jag hade börjat med att kolla masken. Även analysera så att man ser vilka parasiter hästen har. Är parasit provet ok hade jag kollat tänderna också.

Havre tycker jag är väldigt bra fodermedel, även till pigga hästar. Att det ger piggare hästar är en myt: Dock är det vissa individer som inte "tål" det och blir "knäppa".
Lucern tycker jag är bra om hästen behöver mer protein och krafft muskel är också bra, dock dyrt.
Behöver hästen mer energi och protein använder jag Grov90. Behöver hästen endast energi ger jag olja, dock Max 1dl per utfodrings tillfälle
 
Sv: foder till islänning

Var har du fått ifrån att olja bara får utfodras med 1 dl per gång?
 
Sv: foder till islänning

Det verkar vara många missuppfattningar i din omgivning.

Det kan mycket väl räcka med bara hö till din häst, frågan är hur bra det höet ni har är. Är det dåligt, måste det ju kompletteras med lämpligt foder. För att veta vad man ska lägga till, måste det finnas en analys på höet. Annars är det bara att prova sig fram, men det är inte det enklaste.
 
Sv: foder till islänning

Nej jag vill påstå motsatsen, en islänning borde ha en lite högre kvot än normalt. Dvs högre andelar protein, b la därför att rasen har en grovtarm som är 1 m längre än för övriga hästraser och är därför extremt duktiga på att utvinna energi ur olika fodersorter. I gengäld får man tänka efter när det gäller intaget av energi, och kanske lägga sig i underkant om man har en häst som är lättfödd.
 
Sv: foder till islänning

Hästar har svårt att ta upp oljan och för stora mängder ger en obalans i tarmen

Javisst, men det handlar även om invänjning och att den sker långsamt. Vet att det fanns en diskussion kring detta för ett bra tag sedan, då slog Helena Handberg hål på den myten med någon länk där man faktiskt fodrat hästen med bra mycket mer olja än så per gång och utan några problem. Den klarade av att bryta ner och ta upp den.
 
Sv: foder till islänning

ingen mask, tänder helt ok.
7 år gammal.
alla andra är jättefina på bara hö, men inte han.
havre kan han inte äta.
proteinrikt foder kan ge exemrisk (har jag fått berättat för mig)
mellan pälssättningarna är han toppenfin i hull o kropp.

fick jag med alla frågor? :d
 
Sv: foder till islänning

Nej, för att kunna uttala sig om foderstaten behöver man veta vad hästen verkligen äter ( protein/energiinnehållet i hö). Om övriga hästar får i sig vad de behöver i protein värde kan man troligen inte se än, det tar ett tag innan proteinrikt visar sig och det är inte alla som kan se att det är det som är problemet, i synnerhet inte om hästarna dessutom har väl gott hull.

Med tanke på att det är just vid pälssättning som din häst har problem så låter det som proteinbrist eller möjligen brist på b-vitamin.
 
Sv: foder till islänning

ingen mask, tänder helt ok.
7 år gammal.
alla andra är jättefina på bara hö, men inte han.
havre kan han inte äta.
proteinrikt foder kan ge exemrisk (har jag fått berättat för mig)
mellan pälssättningarna är han toppenfin i hull o kropp.

fick jag med alla frågor? :d

Men var får du allt ifrån?
Ingen häst i stallet får mer protein än min och han är den enda eksemhästen som blivit bättre och bättre med åren. Nu tom ifrågasätter mina kompisar om han verkligen HAR eksem.
 
Sv: foder till islänning

Nej någon eksemrisk föreligger inte pga protein, däremot kan risken för eksem ev öka med för lite protein genom att hästen blir lite undernärd. Protein är kroppens byggstenar, vid fällning och sättning krävs det extra protein och nu får jag för mig att kanske det är därför många islänningar fäller väldigt sent här hemma.:confused:

Går jag tillbaka till Island så fäller dessa hästar på några få veckor, i regel har de grovfoder med ansenliga mängder protein ungefär 100-120 smrp per kg foder. Om det skulle finnas någon eksemrisk så hade hästen redan haft eksem på Island, dessvärre beror detta på något helt annat.
 
Sv: foder till islänning

aha jag hade ett annat foder förut som han mådde bra av.
men då fick jag massa varningar om att det var för mycket protein i det och han riskerade att få exem......
 
Sv: foder till islänning

Då borde nog denne läsa på lite bättre, men jag vet. Tyvärr så florerar så mycket konstigt snack om protein, i vårat stall finns någon tant vars hovis sagt att hästen ska ha protein fattig kost däremot bör den ha kolhydrater annars får den fång.:crazy::eek:
 
Sv: foder till islänning

aha jag hade ett annat foder förut som han mådde bra av.
men då fick jag massa varningar om att det var för mycket protein i det och han riskerade att få exem......

Säger det inte emot sig själv? En sak som är väldigt tydligt när det gäller allergier, det är att när man mår bra så är risken mindre för allergi och när man mår dåligt så ökar risken.

Den häst som blir allergisk mot protein (om det nu är möjligt) lär inte leva länge, utan protein dör man.
 
Sv: foder till islänning

tack så mycket för all info.
jag ska prova byta tillbaka till det han hade.
får se om det blir skillnad.
 
Sv: foder till islänning

då får jag kolla varenda bal tyvärr.
svårt att få tag i foder här nu så man får ta vad som finns o erbjuds
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
1 984
Senast: Ise
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 509
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 521
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 580
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp