foder till islänning

Sv: foder till islänning

Men när ni köper in foder, köp ett foder med analys. Nu kanske det kan bli aningen dyrare, inte alltid. Men detta trixande med kraftfoder hit och dit när man står utan analys är inte heller gratis. Så det kan faktiskt löna sig att köpa in ett bra analyserat grovfoder även om det kostar någon 50 öring mer per kg om man slipper kraftfodret och kanske klarar det med lite mineraler/selen.
 
Sv: foder till islänning

jo men det finns inget annat foder att få tag i här.
där jag bor är det vääääldigt begränsat så man får ta det man lyckas få tag i helt enkelt.
man får pussla för att få ihop det i år tyvärr.
skörden jag skulle ha egentligen möglade bort, precis allt!
 
Sv: foder till islänning

Men det där är ju verkligen att tänka begränsat.

Ni kan köpa foder var som helst ifrån. Det är en kostnadsfråga. Det finns alltid bra foder att tillgå. Men om man ska handla billigast möjligt men fortfarande vill ha kvalité - då blir det svårt.
 
Sv: foder till islänning

Håller med Boj, vill man bara så kan man få tag på bra foder men det kostar kanske lite mer. Vi är i den sitsen att vi behövt köra 26 mil tur och retur ett antal gånger med hästsläpet för att hämta analyserade småbalar hösilage med kanonvärden för mina islänningar. Fanns absolut ingenting närmare där man inte köpte grisen i säcken. Men jag är nöjd och behöver inte köpa något komplement och det funkar både till den lättfödde och den svårfödde :)

Torrsubstans 64 %
Smältbart råprotein /kg foder: 56 g. / kg
Omsättningsbar energi /kg foder: 6,4 MJ.
Smältbart RP/Omsättningsbar energi: 8,9
 
Sv: foder till islänning

Många företag levererar över hela Sverige. Annonser finns i ex Ridsport och på annons på nätet, googla bara hö eller hösilage/leverantör.
 
Sv: foder till islänning

ja men INTE till gotland
här finns det inte mer foder, så är det bara.
man får göra det bästa möjliga av denna skörd som finns att tillgå helt enkelt.
 
Sv: foder till islänning

finns ingen som skicka hö hit till ön nej.....
har ingen möjlighet till lagerhållning heller
tänker inte disk detta för det var inte det jag ville ha hjälp med.
har fått hjälp på annat håll, vilket funkat jättebra
 
Sv: foder till islänning

Detta skriver jag till andra som kanske vill tänka utanför boxen.

Många är de fraktbolag som faktiskt kör till Gotland. Om de har med sig grovfoder, kraftfoder, tv-apparater eller mjölk bryr de sig mindre om. De fraktar det man betalar dem för.

Bara för att säljaren inte själv ombesörjer leveransen är det inte samma som att det är omöjligt att köpa frakt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
1 984
Senast: Ise
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 509
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 521
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 580
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp