Foderföretagare - igen! ;)

Bellafjella

Trådstartare
Hej. Har läst tråden om den nya lagen om "foderföretagare" och vill härmed dela med mig av ett mail som jag skickade till jordbruksverket.

Jag frågade om det var möjligt att, i passet, skriva in att hästen inte ska gå till livsmedelsproduktionen den dag den går till "Trappalandia".

Dvs om det är tillåtet att göra det även om hästen inte blivit behandlad med något som inte tillåts?

Jag frågade min veterinär när hon var här och vaccinerade men hon visste inte om man kunde göra på det viset så då mailade jag de som bör veta och här är svaret:

Då det är anläggningen där foder till livsmedelsproducerande djur hanteras som
ska anmälas, betyder det i ert fall att anläggningen ska vara registrerad om där
finns hästar som kan tänkas gå till livsmedelsproduktion.

Det går bra att av etiska skäl skriva in i passet att hästen inte ska gå till
livsmedelsproduktion. Detta ska skrivas på av djurägaren samt av någon från en
behörig myndighet eller organisation, t.e.x. en veterinär eller någon från
respektive avelsförening.

Journal ska föras över foderinköp, alltså inte över vad hästarna äter dagligen.
Om detta och annat som rör hästägare kan du läsa i bifogad broschyr på sidorna
8-9, då samma regler gäller för hästhållare som för lantbrukare. Blankett för
anmälan bifogas.

Hälsningar Therese Elverstedt

Therese Elverstedt
Jordbruksverket (Swedish Board of Agriculture)
SE- 551 82 Jönköping, SWEDEN
Tel: +46 (0) 36- 15 52 63
E-post: therese.elverstedt@sjv.se


Ja, det svaret var vad jag fick och det hjälpte i alla fall mig. Men ni som hyr ut boxar bör kanske tänka på att det räcker tydligen att en enda häst inte har detta inskrivet i passet för att ni ska bli tvugna att registrera er.
 
Sv: Foderföretagare - igen! ;)

Jättebra - tack för att du delade med dig av informationen!
 
Sv: Foderföretagare - igen! ;)

Tack föratt du delat med dig!! :bow: Ska genast fixa detta till mina hästar!!!
 
Sv: Foderföretagare - igen! ;)

Sure! :) Thanks

Vet att många undrar och är oroliga över hur de ska göra.
 
Sv: Foderföretagare - igen! ;)

Nu har jag läst ditt svar du fått 100 gånger för att vara på den säkra sidan :angel:

har jag alltså uppfattat det rätt att om en vet skriver in i passet att hästen (alla hästar i stallet såklart) ej skall gå till livsmedel så behöver inte gården anmälas? man behöver då endast föra journal över foderinköpen? :idea:

det här är ju heeeelt underbart! vi har funderat i stallet över hur vi ska lyckas få den där stämpeln :)

tack för informationen! får jag lov att skriva ut det jordbruksverket svarat dig och visa min vet när hon kommer om 2-3 veckor för vacc så hon kan fixa detta på en gång? :bow:

häls Frida
 
Sv: Foderföretagare - igen! ;)

Om man inte är registrerad som foderföretagare, behöver man inte föra journal över foderinköpen.
Det är bara foderföretagare som skall göra det.

/Mike
 
Sv: Foderföretagare - igen! ;)

Om din anläggning ska undantas anmälningskravet så måste det vara infört i alla hästarnas pass att dessa inte ska användas till livsmedel. Det är djurägaren samt någon från en behörig myndighet, t.ex. en veterinä,r eller organisation, t.ex. respektive avelsförening, som ska fylla i detta i passet.

Jag bifogar information till foderföretagare.

Hälsningar Therese Elverstedt

Therese Elverstedt
Jordbruksverket (Swedish Board of Agriculture)
SE- 551 82 Jönköping, SWEDEN
Tel: +46 (0) 36- 15 52 63
E-post: therese.elverstedt@sjv.se

Detta svar fick jag och man behöver EJ föra någon som helst journal så länge alla hästarna i stallet har inskrivit i sina pass att de ej får gå vidare till livsmedel!

Mvh Malin
 
Sv: Foderföretagare - igen! ;)

Veterinären var här häromdagen och fick då inskrivet i deras pass att de inte skall gå till livsmedelsproduktion. Mina hästar har fått olika mediciner som gör att de inte skall göra det i alla fall men om jag har förstått ovanstående svar rätt så är det helt ok att göra det även om de inte har fått diverse mediciner. En annan fråga: Jag behöver inte föra jounal över hästarnas foder men jag gör eget hösilage som jag säljer lite av. Måste man då registrera sig i alla fall?
 
Sv: Foderföretagare - igen! ;)

Ja, om du säljer foder behöver du registrera dig!
 
Sv: Foderföretagare - igen! ;)

FridaJ skrev:
Nu har jag läst ditt svar du fått 100 gånger för att vara på den säkra sidan :angel:

har jag alltså uppfattat det rätt att om en vet skriver in i passet att hästen (alla hästar i stallet såklart) ej skall gå till livsmedel så behöver inte gården anmälas? man behöver då endast föra journal över foderinköpen? :idea:

det här är ju heeeelt underbart! vi har funderat i stallet över hur vi ska lyckas få den där stämpeln :)

tack för informationen! får jag lov att skriva ut det jordbruksverket svarat dig och visa min vet när hon kommer om 2-3 veckor för vacc så hon kan fixa detta på en gång? :bow:

häls Frida

Javisst kan du skriva ut det! :) Och om du undrar något mer så finns ju adress å sånt till hon som svarade mig.

Men du har inte riktigt fattat: Om alla hästar i stallet har det inskrivet i passen så behövs inga journaler alls och gården behöver inte registreras.

Men om någon häst ska bli livsmedel så måste gården registreras och den eller de hästarna som ska bli "hamburgare" måste föra journal. Men om det i samma stall står någon/några hästar som får detta inskrivet i passet så behöver deras ägare inte föra journal.
 
Sv: Foderföretagare - igen! ;)

ÅÅ det kan ju inte bli bättre! :) varken anmäla sig eller behöva föra journal! toppen! tack så mycket!
 
Sv: Foderföretagare - igen! ;)

Jag lånar också och skriver ut det mejl du hade fått :)

Har funderat ett tag på hur ja ska slippa det här med foderföretagande :)

/Linda
 
Sv: Foderföretagare - igen! ;)

Och detta kommer att leda till att andelen hästar som slaktas på slakteri och går vidare till köttproduktion minskar än en gång... :smirk:

//Alice
 
Sv: Foderföretagare - igen! ;)

Precis... Och andelen hästar som går till Italien ökar. Och andelen importerat hästkött (som är lika stor som den exporterade) ökar.

Varför vill ni inte regga er som foderföretagare?? Problemet är :confused:.
 
Sv: Foderföretagare - igen! ;)

Den dagen någon av mina hästar måste tas bort så ska kroppen destrueras. Gjorde så med den häst jag fick ta bort för ett år sedan. Det kostade några tusenlappar extra, men om jag inte har fel för mig, så täcktes den kostnaden av den utökade veterinärvårdsförsäkringen jag har tecknat.

Det har inget som helst att göra med att jag inte vill registrera mig som foderföretagare. Mina hästar ska inte bli mat - så enkelt är det.
 
Sv: Foderföretagare - igen! ;)

Det respekterar jag. Men det verkar inte vara huvudsyftet för de flesta i den här tråden?
 
Sv: Foderföretagare - igen! ;)

Jag väljer destruktion eftersom jag kommer att vilja slakta hemma.

På ett annat plan är jag faktiskt ganska kritisk till det här med registreringen, eftersom det är ogenomtänkt, orealistiskt och inte ens möjligt för JBV att ha användning av min journal om dom vill spåra något foder. Vilket även min kontakt på JBV bekräftat, och kommenterade med att "vi fick se den goda viljan, även om inte allt var optimalt i början".
Och det var ju förtroendeingivande ... Not. :crazy:
 
Sv: Foderföretagare - igen! ;)

Jag vill inte att mina hästar ska gå till mat, vill begrava dem hemma när den dagen kommer, vilket ja har gjort med en som jag var tvungen att ta bort. Eftersom då inte mina hästar ska gå till livsmedel vill jag inte ha det extra jobb som det innebär med dessa foderjournaler och apper till jordbruksverket.

/Linda
 
Sv: Foderföretagare - igen! ;)

athena skrev:
Det respekterar jag. Men det verkar inte vara huvudsyftet för de flesta i den här tråden?

Mitt syfte är detta: Av etiska/känslomässiga skäl skall inte vår pålle bli mat. Det hade vi tänkt redan innan denna lag kom.

Sen vad det gäller registrering så är redan stallägarna registrerade eftersom de har lantbruk. Att jag nu vill föra in i passet att pålle inte ska bli hamburgare beror på att jag, i mitt fall, tycker det är en totalt onödig syssla att föra journal på varenda liten grej som min häst stoppar i sig.
 
Sv: Foderföretagare - igen! ;)

Problemet är mer pappersarbete i mitt tycke helt onödigt.
Sedan ska inte mina hästar bli mat ändå. Och eftersom dom nu fixar en lag så tvingar dom mig nu att stämpla i passet tidigare än vad jag tänkt.
 

Liknande trådar

Avel Är det någon som vet hur ärftligt navelbråck är hos häst? Förs det överhuvudtaget någon statistik över detta? Min unghäst, sto född...
Svar
9
· Visningar
3 897
Senast: Snowball
·
Hästmänniskan Jag skall ha inhysningar och de skall köpa in sitt foder själva. Jag är inte intresserad av att registrera mig som foderföretagare utan...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 482
Senast: Strajder
·
A
Hästmänniskan Hej. Knappt har man skaffat det där förbenade passet förrän man läser att nu är det lag på att alla s k "foderföretagare" ska registrera...
Svar
10
· Visningar
1 147
Senast: Penny_Lane
·
Hästmänniskan Eventuellt ska jag, pga olika anledningar, låta min medryttare ta med sig min häst till ett hästjobb på en annan ort och ha henne...
Svar
4
· Visningar
993
Senast: pixietail
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp