Inskrivning i passet av annan än vet

Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Läste nått om att de skulle kosta i ett tidningsurklipp på nyhetssidan här på buke..innan kraschen, så den var ju borta nu.

Så vart i passet hittar jag den där rutan?

/Kickis - som inte har nått att dölja men inte litar på myndigheter.
 
Senast ändrad:
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

olika i olika pass men fjolårets pass för hbl från asvh finns det på sidorna 24-25... läs där

Jennie
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Jo precis...
Såg förslag från jordbruksverket om att ta 5000:-/år i avgift av varje foderföretagare och inspektion var 10:e år, 50 000:- per inspektion låter aningen dyrt tycker jag då.

I ett uthyresstall så får man ju i slutändan ta ut den kostnaden från hyresgästerna, om man inte måste vara foderföretagare av andra skäl, eller ställa som krav att dom för in i passet att hästen inte ska ätas.

Spårbarheten gäller ju bara "kött" så det är ju inte av omtanke om djuren...
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Texaz skrev:
Jag tror inte det...
Anser att det är bra med kontroll ute på gårdarna, det är så många som är okunniga. Kan ju vara bra att kunna spåra smittat foder om det även skulle drabba hästar. Har ju hänt att andra djur blivit sjuka av maten och med tanke på att så många ger "konstgjort" foder (typ pellets) idag så tror jag att risken ökat markant för att det även kommer att drabba hästägare.
Då anser jag att det kan vara en fördel om det går att spåra de hästägare som finns i området. Går ju iofs även att göra via passen men det kan ju vara bra om alla finns samlade i samma register.
Förstår inte varför folk är så skraja för myndighteter och till varje pris försöker slingra sig undan kontroll...
Har man något att dölja, eller????

Jag har inget att dölja men att registrera mej som "foderleverantör" eller vad de nu heter bara för att jag har hästar är enligt mitt tycke störtlöjligt. Mina hästar får hö, havre, betfor och att säga att de kan bli sjuka av maten är ju visserligen sant men jag tror vi i såna fall pratar om kolik eller annat tarmrelaterat...
Störtlöjligt med denna registration (säger jag resignerat för de e ju bara att registrera sej eller få en massa vite)
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Tacitus skrev:
Jo precis...
Såg förslag från jordbruksverket om att ta 5000:-/år i avgift av varje foderföretagare och inspektion var 10:e år, 50 000:- per inspektion låter aningen dyrt tycker jag då..

VA :eek: :eek: :eek:
Ehm jag tror jag väntar å ser var den diskussionen tar vägen innan jag registrerar mej ... Om inte annat kan jag gott kryssa i rutan i mina pass me... För mer än 5000/år kommer jag def inte få i slaktpengar på mina hästar !
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

jennyjenny skrev:
Tja, här undrar du varför jag vill fuska med det.:smirk:

En helt feltolkning från din sida men varsågod den bjuder jag på, lovar att inte ge dig fler råd.
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

*KL*

Så om jag kryssar för i alla mina pass att hästarna inte ska gå till livsmedel så behöver jag inte registrera mig som foderföretagare???

Är det så enkelt?
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Japp så enkelt är det :D :D

MEN alla hästar i stallet måste ha det inskrivet i passet, och tar man emot för försäljning eller visning så kan det vara svårare att få ägarna till dessa att kryssa i rutan.

Har själv fixat så att jag slipper regga mig som foderleverantör. Man ska även tänka på att det även är vattnet och betet man ansvarar för. Själv köper jag in allt mitt foder och tycker att det är stört löjligt att jag ska behöva dubbelkolla fodret.

Hade räckt att de som Producerade foder skulle vara registrerade inte vi som bara handlar foder.
 
Senast ändrad:
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Vad jag har förstått det som.. men då måste även andras hästar som befinner sig på din gård tex inhyrda eller försäljningshästar oxå ha ikryssade pass.
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Jo men själva grejen är väl att man ska kunna spåra de som använt eventuellt smittat foder????
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Texaz skrev:
Jo men själva grejen är väl att man ska kunna spåra de som använt eventuellt smittat foder????

Och just detta är i dag som att leta efter en nål i en höstack!
:devil: Du får ett kvitto från t ex GG där vara och pris står samt EAN. EAN har i de flesta fall 13 siffror; de två första säger vilket land koden köpts i, sen vem som äger den och på slutet vilken produkt det är. Den sista siffran är en kontrollsiffra.

INGENSTANS talas det om vilken batch du köpt ur, och det gör det heller inte på kvittot. Och hur ofta finner du inte två utgångsdatum på samma sorts foder i butiken?

Dessutom köps hästfoder ofta i mindre partier = fler köptillfällen på ett år, större spridning på partiet. Därtill innehåller många foderstater 5 och flera ingredienser.

Detta har jag diskuterat via mail med JBV, men de ansåg att vi fick "vara glada för deras goda vilja". Jag är inte det, och passen hemma kommer delvist av denna anledning att kryssas.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Enligt vår inspektör så räcker det.

Ett varningens finger till er som tar emot eu-bidrag. Den blankett som numera kallas samblankett (enligt inspektören) så genom att skriva under den och skicka in så medger man att man är foderleverantör. OM man INTE är det måste man göra ett aktivt val på blanketten och s.k. avanmäla det. Nästa år alltså.

I vårt fall tar markägaren alla bidrag. Vi har istället fri brukningsrätt av marker och stallar och betalar ingen hyra. Inte heller för ström.
Han måste avanmäla sig samt vi måste kryssa i passen för att slippa denna foderleverantörsavgift. Tilläggas att vi själva fixar allt från mista frö till skörden av vallen. Han rör inte ett finger.

Handen på hjärtat, så för vår del spelar detta inte så stor roll. Hälften av hästarna i stallet är någon gång behandlad med preparat tex. finadyne etc. och är därmed ej tillåtna för vanlig slakt iallafall.
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Texaz skrev:
Jo men själva grejen är väl att man ska kunna spåra de som använt eventuellt smittat foder????

Visst men om jag köper in foder och kan redovisa från var jag har köpt det så går det lika bra att spåra.
De är ju enormt duktiga på att spåra varifrån hästar har fått i sig dopingmedel.


Skulle jag föda upp för slakt så skulle jag tycka att det är helt okej.
MEN det gör jag inte. Alltså ska jag dokumentera vad hästarna har fått i sig de senaste 10-15 åren innan de dör. Vilket inte jag tycker är relevant plus att de har även gått ut med ett förslag att det ska kosta 5000:- om året att vara reggad och en inspektion var 10 år.
Läste det i Kristanstad bladet.

DET tycker jag är otroligt orimligt!!!!
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Jo det låter ju orimligt, men är ju inte verklighet än iallafall, det är väl bara att kryssa i passet då det blir verklighet, varför gå händelserna i förväg?
Hur ska någon kunna spåra dig som köpare om du inte är registrerad?
Det är ju enkelt att via registret gå ut till foderföretagare och upplysa om eventuellt smittat foder har sålts, men de som inte är registrerade blir ju inte informerade....
Vad jag vänder mig mot är den misstänksamhet som finns så fort något nytt sker, saker dras alltid till det yttersta skräckscenariot och ibland känns det som om folk tror att nya regler enbart är gjorda för att jävlas med folk.
Det är ju människor som du och jag som beslutar om dessa regler för att man tror att de ska vara bra!
Jag föredrar att tro gott om saker och ting istället för att vara pessimist!!!
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Lite OT...
Jo men det börjar ju bli så mycket regler och tillståndskrav och avgifter att det är i det närmaste avskräckande att försöka hålla igång någon slags verksamhet vad gäller häst. Man gör ju inte annat än sitter med papper, mailar, försöker att inte missa något och har ont i magen för att man ska göra det! Och sen har man ont i magen för vad det ska kosta!
Gynnar ju inte företagsamheten iallafall tycker jag!
Jag är inget emot kontroller och krav men inom rimliga gränser. Jag tycker den gränsen är korsad för länge sen!
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Jag har väl inte varit i tillståndssvängen tillräckligt länge:crazy: . Jo det kan nog bli lite mycket...
Har hittills inte blivit granskad av miljöinspektörerna, men det lustiga är att mina bägge grannar har fått brev om inspektiion, men inte jag. Vad är då så lustigt? Jo, dom har aldrig ägt eller haft hästar he´mma, vet knappt vad som är fram och bak på en häst!!!!:rofl:
Jag däremot går och väntar på besöket för att kunna få hjälp på lösningar som jag kört fast på... Får väl snart ta och ringa och boka tid själv. :idea:
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

wrangler skrev:
Lite OT...
Jo men det börjar ju bli så mycket regler och tillståndskrav och avgifter att det är i det närmaste avskräckande att försöka hålla igång någon slags verksamhet vad gäller häst. Man gör ju inte annat än sitter med papper, mailar, försöker att inte missa något och har ont i magen för att man ska göra det! Och sen har man ont i magen för vad det ska kosta!
Gynnar ju inte företagsamheten iallafall tycker jag!
Jag är inget emot kontroller och krav men inom rimliga gränser. Jag tycker den gränsen är korsad för länge sen!

:bow: Håller med dig hellt! Snart kommer det nog vara standard som hästägare att ha magsår - för att man inte har tid/ork/ekonomi att uppdatera sin gård och allt pappersarbete i samma takt som jordbruksverket/djurskyddsmyndigheten hittar på nya lagar och regler.
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

wrangler skrev:
Lite OT...
Jo men det börjar ju bli så mycket regler och tillståndskrav och avgifter att det är i det närmaste avskräckande att försöka hålla igång någon slags verksamhet vad gäller häst. Man gör ju inte annat än sitter med papper, mailar, försöker att inte missa något och har ont i magen för att man ska göra det! Och sen har man ont i magen för vad det ska kosta!
Gynnar ju inte företagsamheten iallafall tycker jag!
Jag är inget emot kontroller och krav men inom rimliga gränser. Jag tycker den gränsen är korsad för länge sen!

Det som jag tycker är så konstigt är att hästfolk är dom som klagar mest ändå är det fortfarande så att vi har i stort sett fritt jämfört med övriga lantbruks- och livsmedelsdjur.

Tror bara att det är en övergångsperiod för oss att också komma in i det här med hur olika regler och krav fungerar, just nu blir det stressande för allt är nytt men om ett par år är det rutin inget vi överhuvudtaget funderar över.

Tycker själv att det är positivt att vi kontolleras mer tror det är en väg att t.ex. få bort plågsamma slakttransporter, för har vi bättre kontroll så kan inte djuren bara försvinna i mängden som dom gör idag.

Och det är fortfarande en del hästar som går till livsmedelsproduktion, och jag äter hellre en svensk häst än som det mesta hästkött som säljs idag i sverige är import kött.

Camilla
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
21 212
Senast: Lobelia
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 360
Hästmänniskan Hej. Har läst tråden om den nya lagen om "foderföretagare" och vill härmed dela med mig av ett mail som jag skickade till...
2
Svar
21
· Visningar
2 419
Senast: Prick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vad läser du just nu?
  • Maskat sjukintyg?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp