Inskrivning i passet av annan än vet

Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

ch791022 skrev:
Det som jag tycker är så konstigt är att hästfolk är dom som klagar mest ändå är det fortfarande så att vi har i stort sett fritt jämfört med övriga lantbruks- och livsmedelsdjur.

Må så vara. Men kontrollen av vad brasilianska kossor sätter i sig (där man dessutom använder för svenska bönder otillåtna hormoner/läkemedel) är ju obefintlig. Och då äts ändå mer nötkött än hästkott i Sverige.

Att jag klagar är ju för att jag dessutom anser att det system som nu introducerats inte fungerar eller ens har förutsättningar att göra det. Inte heller har kontakt med DSM lyckats klargöra att det skulle vara funktionellt. Fast de hade ju en god vilja förstås ... :crazy: :eek:

För min del efterlyser jag rimligheten.
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Vad jag tycker är lustigt är att det är mycket mer kontroller på hur jag sköter mina hästar än hur jag sköter min barn!!!:eek:
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

*kl*

Men det är ju så enkelt att slippa allt genom att låta vet. fylla i den sidan i passet, man ska skriva själv också.

Jag vill inte att mina hästar ska slaktas och ätas, då jag inte tycker att man äter häst, lika lite som man äter katt eller hund. Hästar är "husdjur". Jag hade låtit fylla i passet även om inte de här tokerierna med fodret hade uppstått.

Så jag tycker det bästa vore att man inte slaktade hästar till mat överhuvudtaget, i något land, men det är väl omöjligt att komma till.
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Jag tycker nog helt tvärt om. Jag slaktar gärna mina hästar (föredrar dock att avlivningen görs hemma) och äter hellre hästkött (om det är svenskt) än annat kött, då jag vet att hästarna oftast har haft det bra. Med det menar jag inte att andra slaktdjur i sverige inte har det bra.
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

jennyjenny skrev:
Japp, håller med din veterinär. Men det som sagt hårda fakta som gäller...

Ok, här kommer lite "hårda" fakta:

Jag är själv nu i den situationen att jag vill ha inskrivet i passet att min häst inte ska bli hamburgare.
Så när min vet kom ut för ett tag sedan för att vaccinera så bad jag henne skriva i. Men det ville hon inte! Hon var nämligen mycket tveksam till att hon fick lov att göra det. Till saken hör att så länge jag har haft hästen så har han aldrig fått något läkemedel som automatiskt skulle utesluta honom som människo-föda.

Så jag mailade idag till Veterinärförbundet och frågade och då fick jag detta svaret:


Hej.



Jag har talat med Jordbruksverkets högste ansvarige för hästpass (Göte Frid) om din fråga. Han säger att en statligt anställd (=officiell) veterinär får skriva in i hästpasset att en häst ska undantas från livsmedelskedjan av etiska skäl, om hästägaren begär det. Veterinären behöver alltså inte ge hästen någon medicinsk behandling för att skriva in i hästpasset att hästen ska uteslutas från livsmedelsindustrin, under förutsättning att det sker på uppmaning av hästägaren och att även hästägaren skriver under. OBS att veterinären måste vara statligt anställd distriktsveterinär för att det ska fungera.



Denna situation är inte särskilt vanlig, vilket nog förklarar varför din veterinär inte kände till dessa regler. Men du kan nu förklara hur det ligger till och hänvisa till mig eller Göte Frid på Jordbruksverket om veterinären fortfarande är tveksam.



Hälsningar

Johan Beck-Friis

Sveriges Veterinärförbund



Så då förstår jag ju att min private veterinär inte duger och hon gjorde rätt i att tveka! Det måste alltså vara en statligt anställd Distriktveterinär! Jag ska ringa dem som är närmast mig och fråga om det går bra om jag kommer till dem med passet - ägarbevis - samt att jag identifierar mig. Borde ju funka. :)
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Hästkötts vara eller icke vara är inte denna trådens "huvudämne" ...
Utan kostnader vs nytta med denna konstiga "fodertagare regeln"

(jag äter annars åxå gladeligen hästkött... Gott ju)
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Nej, det vet jag väl. Men jag anser att det är tokerier deras idéer med foder också.
Det är ju totalt omöjligt att följa det till fullo så det bästa är ju att slippa genom att frånsäga sig livsmedelsproduktion, dvs skriva in i passet att hästen inte är mat.
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

ang skrev:
Må så vara. Men kontrollen av vad brasilianska kossor sätter i sig (där man dessutom använder för svenska bönder otillåtna hormoner/läkemedel) är ju obefintlig. Och då äts ändå mer nötkött än hästkott i Sverige.

Att jag klagar är ju för att jag dessutom anser att det system som nu introducerats inte fungerar eller ens har förutsättningar att göra det. Inte heller har kontakt med DSM lyckats klargöra att det skulle vara funktionellt. Fast de hade ju en god vilja förstås ... :crazy: :eek:

För min del efterlyser jag rimligheten.

Av just den anledningen köper inte jag annat än svenskt kött oavsett vilket djur det kommer ifrån. :)

Jag tycker om att veta att djuret haft det relativt bra under sin livstid och att det inte fått allt för mycket konstigheter i sig.

Camilla
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Kickis skrev:
Vad jag tycker är lustigt är att det är mycket mer kontroller på hur jag sköter mina hästar än hur jag sköter min barn!!!:eek:

Kan inte annat än hålla med dig:)

Även om jag hoppas att du inte säljer dom som livsmedel;)
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Allt som man behandlar hästar med har inte livstids karens. Finadyne tex har fastställd ganska kort karens.
PL
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

"Även om jag hoppas att du inte säljer dom som livsmedel;)"

Ska försöka låta bli det...:rofl:
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Ok, här kommer lite "hårda" fakta:


Så jag mailade idag till Veterinärförbundet och frågade och då fick jag detta svaret:


Hej.



Jag har talat med Jordbruksverkets högste ansvarige för hästpass (Göte Frid) om din fråga. Han säger att en statligt anställd (=officiell) veterinär får skriva in i hästpasset att en häst ska undantas från livsmedelskedjan av etiska skäl, om hästägaren begär det. Veterinären behöver alltså inte ge hästen någon medicinsk behandling för att skriva in i hästpasset att hästen ska uteslutas från livsmedelsindustrin, under förutsättning att det sker på uppmaning av hästägaren och att även hästägaren skriver under. OBS att veterinären måste vara statligt anställd distriktsveterinär för att det ska fungera.



Denna situation är inte särskilt vanlig, vilket nog förklarar varför din veterinär inte kände till dessa regler. Men du kan nu förklara hur det ligger till och hänvisa till mig eller Göte Frid på Jordbruksverket om veterinären fortfarande är tveksam.



Hälsningar

Johan Beck-Friis

Sveriges Veterinärförbund

Hårdare kan nog inte fakta bli. Tack så mycket för svaret!:bow:
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Ännu ett sätt för staten att tjäna pengar. Bara "deras" veterinärer får skriva under....:mad:
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Ge hästen en kur butta (eller en påse) så är "problemet" löst hur som helst...
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Fast det gällde väl bara om den inte fått medicin eller liknande? Nu tror jag ju att vår veterinär vore godkänd what so ever, men mina hästar har fått butta eller något liknande förut så i deras fall var det ju på grund av det OCH etiska skäl vi skrev in det.
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Ge hästen en kur butta (eller en påse) så är "problemet" löst hur som helst...


Hmm, fast jag tycker det känns lite fel att ge hästen läkemedel som den inte behöver. Då är det enklare ( och säkert billigare än att ta ut veterinär) att ta passet, ägarintyg samt id och köra till närmasta distriktsveterinär. I mitt fall har jag 1,5 mil så för mig blir det enkelt. :)
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Hos oss ryktas det att man bara skyller på spårbarheten för att registrera alla foderföretagare. Syftet är att komma till rätta med alla svartaffärer för foder, dvs alla bönder som säljer hö svart till hästfolk. Men vi köper väl aldrig svart, eller:smirk:

PS jag är registrerad foderföretagare...
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Man får skriva in i passet själv att hästen ej ska användas för livs medel. Jag har kollat med kommunens djur skydds inspektörer och länstyrelsen som säger samma sak. det är bara att kryssa!

däremot är de ju en ruskigt dyr bit då man kommer att utsättas för kontroller om man inte gör det.

Själv har jag bla inackorderings stall och är just nu "foder företagare" men komer ta mig en ordentlgi funderare på om alla i stallet ska få sätta ett kryss...måste ju dock få alla att göra det.

har själv 17 hästar

Jäkligt krångliga påhitt!
//Tina
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Mycket tyckande i denna tråd.

Fakta finns på jordbruksverkets sidor:
http://www.sjv.se/amnesomraden/djur.../hasthallare.4.1d07c3f1094dda1e5b8000106.html

I slutändan får man alltid betala! Står hästen på ett stall med lägre krav på foderuppföljning och där man kräver att hästägarna skriver in i veterinärintygen att de inte får gå till slakt bör man som hästägare kräva reducerad uppstallningskostnad.

Som hästägare drabbas du istället av en destruktionsavgift när den dagen kommer. Men, säger du kanske, jag har en försäkring som täcker den kostnaden! Blir det många som skall gå till destruktion lär det slå tillbaka som en ännu högre försäkringspremie.

Jodå, vi är registrerade foderföretagare, liksom nästan alla med EU-bidrag (Gårdsstöd).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
21 217
Senast: Lobelia
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 368
Hästmänniskan Hej. Har läst tråden om den nya lagen om "foderföretagare" och vill härmed dela med mig av ett mail som jag skickade till...
2
Svar
21
· Visningar
2 420
Senast: Prick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp