Inskrivning i passet av annan än vet

jennyjenny

Trådstartare
Jag skall ha inhysningar och de skall köpa in sitt foder själva. Jag är inte intresserad av att registrera mig som foderföretagare utan tänker kräva av alla att de har inskrivet i passet att hästen inte skall bli livsmedel för då undantas man från regeln om foderföretagare.
Måste det vara en veterinär som skriver in i passet att hästen inte skall gå till livsmedel vid slakt? Helst hade det varit bäst om man kunnat göra det själv naturligtvis :angel: .
Har man en häst som aldrig är sjuk, är nyvaccinerad och känner inte för att betala 5-600 spänn eller vad det kan bli för att vet skall komma ut till mig och bara för att skriva i en kråka i passet. :cool:
Finns det något annat sätt?

/Jenny
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Enligt en veterinär jag talade med nyligen räcker det med att det noteras där det skall stå - ett slakteri är högst troligen INTE intresserad av att ta emot djuret om det är noterat att det inte ska gå till slakt.

Kan inte säga att detta är 100% korrekt men det låter troligt. Kommer att följa tråden med spänning för att se om det kommer "hårda fakta".
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Men varför måste vet komma ut till er, varför kan inte ni inte åka till veterinären med era pass?? Det bör bli klart mycket billigare.
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Choklad skrev:
Men varför måste vet komma ut till er, varför kan inte ni inte åka till veterinären med era pass?? Det bör bli klart mycket billigare.
Jo, det har du rätt i, men jag antog att de ville göra någon form av identitetskontroll om de skall göra en inskrivning :confused:
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

ang skrev:
Enligt en veterinär jag talade med nyligen räcker det med att det noteras där det skall stå - ett slakteri är högst troligen INTE intresserad av att ta emot djuret om det är noterat att det inte ska gå till slakt.

Kan inte säga att detta är 100% korrekt men det låter troligt. Kommer att följa tråden med spänning för att se om det kommer "hårda fakta".
Japp, håller med din veterinär. Men det som sagt hårda fakta som gäller...
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Det vet jag inte, men varför skulle det det vilja göra Idkontroll?, om ni åker på en kontroll av DSM och ska visa upp passen så är det nog bäst att det är inskrivit i rätt pass för eran skull, så varför fuska med det?? det är ju för eran skull ni vill ha det i passen och inte för hästens skull.
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Varför vill du inte registrera dig som foderföretagare? *nyfiken*
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Den information jag fått är att det måste skkrivsa i av vet men en ID-kontroll av hästen fyller ingen funktion. Däremot kanske man vill ha en id koll på den som kommer med passet så att man vet att det är ägaren.
PL
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Blir förolämpad av att du tror att vi fuskar med passen! Jag trodde inte att veterinären accepterade att man bara kom in med passen utan att de ville göra en identitetskontroll. Vad jag vill slippa är kostnaden för att de kommer ut till mig.
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Jag tror inte det...
Anser att det är bra med kontroll ute på gårdarna, det är så många som är okunniga. Kan ju vara bra att kunna spåra smittat foder om det även skulle drabba hästar. Har ju hänt att andra djur blivit sjuka av maten och med tanke på att så många ger "konstgjort" foder (typ pellets) idag så tror jag att risken ökat markant för att det även kommer att drabba hästägare.
Då anser jag att det kan vara en fördel om det går att spåra de hästägare som finns i området. Går ju iofs även att göra via passen men det kan ju vara bra om alla finns samlade i samma register.
Förstår inte varför folk är så skraja för myndighteter och till varje pris försöker slingra sig undan kontroll...
Har man något att dölja, eller????
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Texaz skrev:
Varför vill du inte registrera dig som foderföretagare? *nyfiken*
Jag vill slippa inspektionskostnader eller vad de nu vill lägga på men framför allt är det så att de sopm hyr in sig hos mig kommer att köpa in sitt foder själva. Om jag då står som foderföretagare i och med att jag upplåter lada åt deras foder så blir jag skyldig att kunna visa upp fakturor på deras inköp så att deras leverantörer är godkända och svara för kvaliteten på fodret. Jag tycker att de själva skall få sköta det. Så därför vill jag vara fri från det.
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Tja, jag registrerar ju mig som hästhållare så inspektioner får jag ändå.
Där har du väl ditt register?
 
Senast ändrad:
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Tja, det har du en poäng i. Borde ju då vara de enskilda hästägarna som blir foderföretagare, du kan ju iallafall inte veta var de köpt sitt foder.
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Japp, mitt eget har jag ju koll på men alla andras... Dessutom är det så att eftersom jag upplåter foderrum och lada så förvarar jag deras foder och därmed måste jag ändå registreras som foderföretagare. Så det enda sättet är att alla skriver in att deras hästar inte skall gå till livsmedel. Det är ju inget problem men vi vill lägga så lite pengar på det som möjligt...
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Exakt var har jag skrivit att jat tro att ni fuskar med passen, var snäll och citera mig innan du påstår att jag förolämpat dig!!! :mad:

Förövrigt har en veterinär i tråden svarat dig att ID kontroll av hästen inte behövs men däremot kan det behövas av den som kommer in med passen!
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

har nu inte läst alla inlägg i tråden...

Men pratade just med vår inspektör om detta i går. Enligt henne så kan du själv kryssa i den rutan i passet.
Vi vill inte heller stå som foderleverantörer, även om vi bara producerar till våra djur. Det blir ju extra pappers exercis och vem vet -ännu en avgift.
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Choklad skrev:
Exakt var har jag skrivit att jat tro att ni fuskar med passen, var snäll och citera mig innan du påstår att jag förolämpat dig!!! :mad:

Tja, här undrar du varför jag vill fuska med det.:smirk:

Choklad skrev:
om ni åker på en kontroll av DSM och ska visa upp passen så är det nog bäst att det är inskrivit i rätt pass för eran skull, så varför fuska med det??
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

peter_lundin skrev:
Den information jag fått är att det måste skkrivsa i av vet men en ID-kontroll av hästen fyller ingen funktion. Däremot kanske man vill ha en id koll på den som kommer med passet så att man vet att det är ägaren.
PL

OK, då kanske jag kan åka in till valfri vet och få det ikryssat. Sparar väl några spänn på detta viset.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
21 220
Senast: Lobelia
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 370
Hästmänniskan Hej. Har läst tråden om den nya lagen om "foderföretagare" och vill härmed dela med mig av ett mail som jag skickade till...
2
Svar
21
· Visningar
2 420
Senast: Prick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp