Inskrivning i passet av annan än vet

Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Jo men de allra flesta går till destruktion iaf som det är idag. Den kostnaden är ju EN gång, inte varje år.
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Jo men de allra flesta går till destruktion iaf som det är idag. Den kostnaden är ju EN gång, inte varje år.

Har inte sett någon statistik som visar hur stor andel av sveriges hästar som går till slakt respektive destruktion. Är det någon som vet?!

Med tanke på de risker med foder vi ser med öppnare handel inom EU så känns det tryggare med spårbarhet och någon form av kvalitetssystem. Blir nervös när man av riskerar både djurens hälsa och vår egen pga snålhet. Smitta, GMO och annat elände...
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Man får skriva in i passet själv att hästen ej ska användas för livs medel. Jag har kollat med kommunens djur skydds inspektörer och länstyrelsen som säger samma sak. det är bara att kryssa!

däremot är de ju en ruskigt dyr bit då man kommer att utsättas för kontroller om man inte gör det.

Själv har jag bla inackorderings stall och är just nu "foder företagare" men komer ta mig en ordentlgi funderare på om alla i stallet ska få sätta ett kryss...måste ju dock få alla att göra det.

har själv 17 hästar

Jäkligt krångliga påhitt!
//Tina

Fast det är inte bara att "kryssa" i själv. Enligt Jordbruksverkets högste ansvarige för hästpass (Göte Fridh) så måste en veterinär också skriva i passet och det duger bara med en Distriktsveterinär. Kolla gärna svaret i mitt inlägg ovan vad en snubbe från Veterinärförbundet svarade på ett mail jag skickat om just denna fråga.
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Ge hästen en kur butta (eller en påse) så är "problemet" löst hur som helst...
Detta frågade jag DSM om också; min häst var 10 då pass införskaffades, 6 då jag köpte honom. Alltså finns risk för att allt inte är noterat - och jag vet ju inte ens vad han möjligen fått innan om man ser till karenser etc. Detta var dock enligt dem JBV:s problem ... :confused: :mad: :crazy:
 
Sv: Inskrivning i passet av annan än vet

Är man jordbrukare (med Gårdstöd) så hänger foderproducentansvaret nära samman med stödet. Man får pengar i en ände och betalar bland annat med eget arbete (fylla i blanketter, foderjournal) och får även räkna med att betala en slant för kontrollanten som kommer. Sköter man inte foderjournalen eller annan rapportering blir det avdrag/återbetalning av bidraget.

Jag antar att det fungerar likadant för de som "bara" driver stall utan gårdstöd. Bokföring, skatter och journalsystem är bara ett sätt att visa att man bryr sig och att man tar även den delen av hästeriet på allvar. Minst lika viktigt ur djurskyddssynpunkt att sköta en foderjournal som att beräkna en foderstat.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
21 213
Senast: Lobelia
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 365
Hästmänniskan Hej. Har läst tråden om den nya lagen om "foderföretagare" och vill härmed dela med mig av ett mail som jag skickade till...
2
Svar
21
· Visningar
2 419
Senast: Prick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp