Bukefalos 28 år!

Foderhäst, kontrakt

M

mi_grandin

Hej,
Nu är det så att jag planerar att skaffa foderponny och har förstått hur viktigt det är att ha ett ordentligt kontrakt på hästen och vad som gäller.

Hur har ni gjort, har ni skrivit egna eller finns det bra på nätet att skriva ut??
Vad bör jag tänka på ska vara med??

Visst är det numera lag på att man måste ha pass till hästen? Hur är det med vacc, finns det ngn lag? Om inte vad borde jag kunna kräva att ponnyn har fått och hur ofta ska den få det?

Som ni ser har jag många funderingar, vill bara veta att jag inte missar något!:laugh:

Tack för tips
Marie
 
Sv: Foderhäst, kontrakt

Kontrakt kostar bara 50:- för 2 ex, och det är ju juridiskt utformad + att man själv kan lägga till saker. Tycker sånna är bättre eftersom då glömmer man inte så lätt vad man ska skriva in om nästan allt står.

Ja passlag finns, nej vaccinationslag finns inte. Ang vaccination så kan du knappast kräva att den ska vara det. Är ju upp till var och en ägare att fixa sånt om dom vill.
 
Sv: Foderhäst, kontrakt

Okej..
Var hittar man de kontrakten? Måste man vända sig till en advokat?
Kommer kanske ta hem hästen nu i helgen och det är nog svårt att få tag i en advokat nu. Kan man kanske skriva ett eget, temporärt, och sedan skriva under det "riktiga"..?
 
Sv: Foderhäst, kontrakt

Hej!
När jag skulle sälja min häst köpte jag färdiga kontrakt som finns på tex H**ks och granng*rden. Du får 2 exemplar, men jag kopierade hemma så att jag fick 3 st, så kan man bara kopiera fler om du behöver dom nån annan gång!

Vaccinationer mm skall stå i passet, vilket du måste få med hästen när du hämtar den. I passet skall veterinären fylla i när han/hon har gjort en vaccination.

Det kan vara svårt att veta vilken typ av vaccination hästen fick sist (vet. skriver bara förkortningar), så det kan vara bra att ringa och fråga vad dom olika benämningarna betyder. De olika vaccinationerna skall ha olika lång tid emellan, så fråga när nästa är beräknad.

Ni måste komma överens om vem som skall betala vad. Tex, vid skada/sjukdom, försäkring, vaccinationer mm. Väldigt viktigt att allt är bestämt om det skulle hända något. Vanligtvis står ägaren för försäkring.

Lycka till med allt!

MVH
 
Sv: Foderhäst, kontrakt

Jag hade inte skrivit ett temporärt, skynda dig till granngården eller hööks och köp ett riktigt!
 
Sv: Foderhäst, kontrakt

Oftast brukar väl ägaren ha kontrakt när man tar på foder eller ska köpa?
Ligger ju i hennes /hans intresse oxå att det finns på papper allt som ni kommit överens om..

Har du inte frågat om vaccinationer innan ni bestämde att du ska ta hästen? Brukar vara det första jag frågar. Annars står du ju med en ovaccinerad häst eller så får du betala hela grundvaccinationen själv.

Jag tycker det är lika viktigt att ta reda på saker runt hästen även om det bara är på foder. Blir ju du som får stå med kostnader om det händer nåt..
Är den försäkrad? Och vem står för den?
 
Sv: Foderhäst, kontrakt

Dom flesta djuraffärer har kontrakt för köp, hyra, fodervärd, leasing, mm.. För DIN skull, se till att ha ett riktigt utformat kontrakt, det är inte bra att skriva egna, som ovanstående sagt så finns det så mycket man missar då o dessa kontrakt man köper är utformade så att det inte skall gå att missförstå vem som skall stå för vad...
Lycka till
 
Sv: Foderhäst, kontrakt

Tack för alla svar och tips!

Än har jag inte tagit hem hästen eller skrivit på ngt = kan fortfarande säga nej
Måste se till att ta reda på mer om vacc och försäkringar, det är ju sånna tråkiga saker som man lätt glömmer bort. Iaf gör jag lätt det...
Mycket roligare att få se bilder och höra hur de ridit ponnyn;)
 
Sv: Foderhäst, kontrakt

Så bra att mitt inlägg togs bort ;)...så går det när man försöker hjälpa folk. Köp kontraktet på bokhandeln eller en hästaffär.
 
Sv: Foderhäst, kontrakt

Lätt hänt :D E ju hästen som man e intresserad av, men skönt att ha alla papper i ordning om det skulle hända nåt
 
Sv: Foderhäst, kontrakt

Du kan beställa kontrakt på internt kostar ca 50 kr och kommer hem på tre dagar
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 304
Senast: skogaliten
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 152
Senast: Pyrran
·
Anläggning Hej! Vi ska någon gång framöver bygga ett litet stall hemma på gården. Det kommer maximalt att rymma fyra hästar. Jag har kontaktat...
Svar
8
· Visningar
1 966
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 603
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp