Foderhäst /värd

Sv: Foderhäst /värd

Jag har lite dåliga erfarenheter åt andra hållet, d v s inte med någon fodervärd utan med ägaren till hästarna jag haft på foder. En tjej som skulle låna ut sin häst verkade väldigt trevlig och vettig, och vi skrev kontrakt. Först skulle vi (jag hade hästen tillsammans med en kompis) ha hästen på prov en månad och om allt fungerade bra så skulle vi ha henne minst ett år. Vi jobbade med denna häst i en månads tid, hon började sätta muskler och gick ned i vikt (hon var ganska fet) och blev jättefin (iaf på så kort tid).

Kvällen innan provmånaden löpte ut hörde ägaren av sig, hon ville inte låna ut hästen längre, och kom och hämtade henne dagen efter. Utan förklaring. Det var ganska ledsamt, för vi hade verkligen fäst oss vid den här hästen.

Annars kan jag bli lite ledsen över ägare som inte hör av sig, trots att man mailar, skickar sms och bilder väldigt ofta. Mitt bästa minne är av en nordsvensk som vi hade, han var otroligt snäll och jätterolig att rida. Vi visste inte så mycket om honom, men han skulle tydligen ha olater, enligt ägaren. Fast det märkte iaf aldrig jag av. När vi hade lämnat tillbaka honom fick vi genom en kompis till ägaren veta att han sagt: "De tjejerna måste vara jätteduktiga, för NN har inte kvar några ovanor alls längre!" Det var väldigt roligt att höra, och fick mig att växa en smula inombords.

Nu ska jag dock inte ha fler foderhästar, utan jag har en egen häst och ska förhoppningsvis köpa en till snart. Självklart finns det både seriösa och oseriösa hästmänniskor därute, och det är klart att om man råkat ut för en eller flera oseriösa fodervärdar så är man nog inte så pigg på att låna ut sin häst.
 
Sv: Foderhäst /värd

ja nu ska jag berätta ett exempel på varför vissa kan vara lite tveksamma till att låna ut sina hästar...
min älsklings förra ägare lånade ut henne på foder efter en tid (vet ej hur länge) sen när de skulle hälsa på den hittade dom hästen i ett stall där hon blivit omskött av tjejens(som skulle tagit hand om hästen) mormor, för att hon hade åkt till sin pojkvän och mormorn visste knappt vad fram å bak var på en häst...
iaf när hästen kom till oss på foder efter att dom haft den nån månad (dom känner oss sen tidigare så dom litade på oss...) så sa dom att vetrinären hade sagt att hästen inte fick avmaskas direkt pga av att den kunde dö eftersom den var så mager..
så gick det till när hon blev misskött å jag hatar dom som gjorde det men historien slutar iallafall lyckligt med att jag kunnat köpa älsklingen och hon mår super nu ett år senare.

men nu kanske ni fattar varför vissa äe litw försiktiga jag måste lägga till att jag absolut inte har nått emot att hah hästar på foder jag skulle själv vilja ha hjälp me en av mina hästar men jag berättar det här för att folk ska förstå.... hoppas att ingen mer häst ska behöva genom lida det som min häst fått göra :(
 
Sv: Foderhäst /värd

glömde berätta det jag har haft många bra å dåliga erfarenheter som foder värd har bla annat haft ett varmblod som fick kroniskt bronkit tror jag det var, som fick avlivas eftersom hon hade problem med andningen när man red henne tråkigt men sant ! finns både och faktiskt!

Fast det är väl inte ägarens fel om hästen fick bronkit när den stod hos dig?
 
Sv: Foderhäst /värd

Knapplån**

Gör mig ledsen att många har dåliga erfarenheter.
Jag skall själv låna ut min första häst nu.. en 20 åring jag är SUPERGLAD över att ha fått så många bra svar! Så idag kommer två st och tittar på honom sen kommer dem igen om en månad om de är intreserade osv.. jag hoppas verkligen på det bästa!
 
Sv: Foderhäst /värd

Själv har jag mest bara positiva upplevelser av att ha foderhäst/vara fodervärd. Nu har jag visserligen inte varit helfodervärd själv utan det är de upplevelser jag fått genom bekanta. Jag som hästägare skulle dock vara mycket noggrann med vart jag skulle ställa min häst och åka dit och titta Innan jag ställer dit min häst för att försäkra mig att alla uppgifter om box, hagar, hästkompisar osv. stämmer. Dessutom skulle jag själv inte låna ut min häst vart som helst i landet utan med kanske 5 eller 10 mils avstånd hemifrån Om jag skulle bli tvungen att låna ut henne. Jag skulle dessutom kräva referenser och vilja att ryttaren tränade kontinuerligt för en tränare jag visste var pålitlig och bra. Sedan skulle jag åka och hälsa på kanske 1-2 gånger i månaden. Jag skulle även vara av intresserad av under tiden följa upp så att hästen har utrustning som passar ordentligt (har tidigare mycket erfarenhet av sadlar som inte passar, inte just på min häst dock), hästens hälsa (tänder/hovslagare osv. ), träning osv. men jag skulle däremot inte lägga mig i "varenda liten detalj".

Det verkar onekligen svårare att hitta foderhästar numera, varför vet jag inte. Jag tror inte att enda faktorn är för att hästarna kommer tillbaka i sämre skick, även om man hört en del "skräckhistorier". Kanske beror det också på att fler lånar ut sina hästar genom kontakter (tränare osv.) ? för att vara säkrare på att hästen hamnar "rätt" ?
 
Sv: Foderhäst /värd

nej när jag tog min första foderponny (isis) var han tjock och kunde knappt tölta :D men han var söt och busig iaf, när jag lämnade tillbaks honom var han super fin smått överviktig pga sommar betet men han var mycket bättre i gångarterna :D
 
Sv: Foderhäst /värd

Lånade ut min häst till en hopp juniorryttare som ville träna och tävla. Var jättetrevlig och duktig. Jag kollade refernser och hästen stod nära så att jag kunde komma och hälsa på när jag ville. Hade honom bara bortlånad ett halvår men fick verkligen inte tillbaks vad jag lämnade. Hon sket fullständigt i att han tappade i hull och körde bara på. Jag fick hem en ledsen, sliten och utmärglad häst. Jag lämnar ALDRIG ut på foder igen. Min erfarenhet är att fodervärden som lånar häst inte tar hästen välbefinnade i första hand utan bara ser till sina egna intressen.
 
Sv: Foderhäst /värd

jag tycker att det är så synd att så många tar illa hand om sin foder häst, vilket då gör att ägaren inte tänker låna ut sin häst/ar mer. det finns ju faktiskt folk ute i landet som verkligen vill ha en häst att ta hand om för man har inte ekonomi att ha egen OCH man tänker göra det bra. jag som nu söker foderhäst, kommer själv att vara väldigt noga med att hästen sköts på rätt sätt och att hästen kommer tillbaka som ägaren lämnade ut den eller bättre. man lånar ju ändå en häst och man måste ju ta han om den bra och vilja det annars ska man inte ta hand om någon häst. man måste ju förstå att det redan är svårt för ägaren att lämna ut sin älskling och sedan få hem den mager och vanskött, det måste ju vara hemskt.
anledningen till att många inte tar han om sina foderhästar ordentligt tror jag är för att dom förstår inte hur mycket pengar och tid det behövs för att ha häst. om man har dålig ekonomi och ska låna en häst måste man ju verkligen tänka igenom det först. det kan ju tillkomma stora kostnader. och om hästen börjar magra och man inte har råd att köpa tillräckligt med mat till den, måste man ju kontakta ägaren. ägaren kommer garaterat att fixa så att hästen kommer få ordentligt med mat och att den tas om han om ordentligt. jag tycker att ägare och fodervärd bör ha mer kontakt med varandra om hur det går för hästen och hur den beter sig och även skicka bilder på hur den ser ut för då kan ju ägaren se hur den mår eftersom ägaren förhoppningsvis vet hur hästen ser ut när den mår bra.
 
Sv: Foderhäst /värd

hästen jag nu är medryttare på blev utlånad till hästfamilj med gott rykte, de tävlade dessutom mycket. de bytte foder på honom och dessutom reds han fel. när man kom hem var han sjuk pga fodret + hade fåt hovledsinflammation som fortfarande spökar.

tror dock att det finns många situationer då hästar har gått till det bättre under en fodervärdsperiod men visst har man dåliga erfarenheter...
 
Sv: Foderhäst /värd

min kompis häst kom hem från en foer värd men han var halt. över ansträängd och så han fick sttå i ca ett årr nu har hun börjat rida lite grann men de kommer drööja innan hon lämmnar ut en häst på foder !!!!
 
Sv: Foderhäst /värd

Det finns ju både för och nackdelar med att vara fodervärd och att låna ut sin häst. Men efter mina erfarenheter så ska jag aldrig låna en häst något mer. Då jag lånade ett varmblod som sas vara riden mycket, ja hon kunde skritt och trav och inte så mycket mer.
la ner tid och mycket pengar på henne och fick en färdig tävlingshäst nu i vinter så vi skulle ut på våran första tävling ivår.
Men de kom och hämta hem hästen och jag var helt ovetande, tyvärr så hade kontraktet gått ut vi skulle skrivit nytt men de hittade på ursäkter så jag kunde inte göra ngt åt det.
Nu står hon i världens minsta hage och skruttar rids ibland, äter inte. kan det vara så att hästar kan må psykiskt dåligt så dom inte äter?:cry: menmen som sagt så förstår jag de som lånar ut hästarna, man lämnar ju ut sina "små älsklingar" men lånar jag ut min häst så ska hon helst stå i samma stall eller i närheten så jag kan åka och hälsa på.
 
Sv: Foderhäst /värd

Hej!

Tror att det är jätteviktigt att ha nära kontakt med fodervärden/ägaren.

Jag hade min f.d häst ute på foder och träffade väl inte hästen på ett par månader...så ringer fodervärden (som tur var) och berättar att min häst börjar tappa i vikt och äter dåligt.

Jag kollade över vilket/hur mycket foder han fick m.m. men det hjälpte inte. Så jag plockade hem honom...Det tog inte lång tid innan han var sitt gamla vanliga jag.

Själv var jag inte tillräckligt tydlig vid en häst jag hade på prov. Jag hade hästen i 4 dagar innan problemen började dyka upp. Jag red aldrig själv utan med/för andra mycket hästkunniga människor. Helt plötsligt började han visa tecken på hälta och han började även att bli mager. Jag ville därför att ägaren skulle ta tillbaka hästen men denne hade sagt upp sin stallplats och jag fick ha kvar hästen i ytterligare 2 veckor. Hästen blev allt sämre..När jag lämnade hästen sa jag bestämt att hästen måste undersökas, att något var fel.

Kändes väldigt tråkigt. Jag har hört på håll att jag ska ha ridit sönder hästen...:(
 
Sv: Foderhäst /värd

Jag har både lämnat på foder och haft på foder. Jag får en känsla av att det i nästan alla fall där ägaren blivit missnöjd så har det handlat om brist på kommunikation. Ägaren kanske inte har intresserat sig tillräckligt eller så har fodervärden inte sagt hela sanningen. Jag tror man ska skaffa referenser innan man lämnar på foder samt ha frekvent kontakt och hälsa på ibland. Om ägaren låtit hästen varit på foder i 1 år och inte brytt sig att kolla upp, så är det lika illa som en fodervärd som inte sköter sina åtaganden tycker jag !
Min erfarenhet är tyvärr att hur man än vrider och vänder på det tycks det bli tjafs 9 gånger av 10.:cry:
 
Sv: Foderhäst /värd

jag har dålig erfarenhet, visade det sig i efterhand. Trots mkt telefon & mail kontakt med bilder & film snuttar. Hästen kom hem, överviktig, ful i fötterna, dåligt skick i kroppen som vi fortfarande arbetar med 1 år efter. Hästen var vet.besiktigad u.a. på klinik innan hon åkte till fodervärd, ändå hävdar fodervärd att hästen var i bedrövligt skick när hästen kom till henne. Plus att hon dessutom utbildat hästen!!!!


Hej, har varit ut för precis samma sak när jag lämnade ut min häst på foder... Han kom hem skodd men inte verkad på månader dom hade alltså bara slagit på skrna på overkade hovar! Har fått behandla för hältor och annat trots att han lämnade mig besiktigad ua på klinik innan jag lämnade iväg honom. Skit tråkigt! Hoppas att din häst återhämtar sig...
 
Sv: Foderhäst /värd

Jag har dåliga erfarenheter både som ägare och fodervärd. En häst jag lånade fick jag under inga omständigheter sko för ägaren trodde på barfotagång, trots att hästen gick och ömmade på alla sorters underlag. Han fick åka hem efter nån vecka och många övertalningsförsök från min sida.

Sen så har min nordsvensk varit utlånad och folk verkar ju tro att han är nånting man borstar på men inte rider. De kan stå och borsta i evigheter och han är så fin så fin, men rider gör de då inte. Eventuellt skrittar lite på banan. Ett stort fetto utan muskler fick jag hem. Yay.

No more fodervärd för min del. Här köps eller säljs, inget annat. Jag tänker inte hålla folk med häst bara för att jag är för kär i hästen och för ego för att sälja. Nä, jag tror hästen får ett bättre hem hos folk som betalar för hästen, då uppskattar man den mer och är mer rädd om den, än om man tänker att det bara är att lämna tillbaka om allt går åt helvete.
 
Sv: Foderhäst /värd

Det finns nog många oseriösa men det finns säkert minst lika många seriösa. Problemet med fodervärdar kan ju vara att de vill börja med att låna innan de köper egen häst och då kanske missköter hästen i ren okunskap.
Vi har just nu själva en häst på foder pga av att vi har unghästar på tillväxt och tyckte det var lämpligt att låna så länge.
Vi skickar mycket bilder och film för att ägaren ska kunna känna sig trygg. Då syns det om hästen mår bra.
Vi har haft tur båda två för vi satte ut en annons och fick ett enda svar och ägaren har svarat på en enda annons -vår. Vi är ytterst tacksamma för att vi får ha denna fina häst och ägaren känner sig mycket nöjd med oss.
 
Sv: Foderhäst /värd

Jag har dålig erfarenhet av fodervärdar.. Bägge mina killar har varit utlånade, till 2 helt olika tjejer i olika delar av landet.

Bägge 2 kom hem som 2 kollin (?) Magra, omusklade, för långa hovar, inga skor, halvklippta dvs en sida. Massa skorv i hårremmen.. Jag kan fortsätta listan en stund till :cool:

Nu så stannar dom hemma.. eller ja hittar någon som kan ha kvar dom där dom är.. för OM jag måste låna ut dom ska ja ha dom väldigt nära mig o då menar ja typ utanför dörren ;)

// Jessica

Har ni inte haft något kontrakt upprättat? Se till att alltid ha gjort upp allt innan och ha det på papper, annars är man som ägare rättslös! Jag är själv fodervärd till en hbl-kille och jag ringer regelbundet till ägaren och meddelar hur allt går, hur han mår o s v. Vi har faktiskt blivit mycket bra vänner tack vare hennes häst... det är jätteroligt! MEN vi har ett kontrakt och en bra kommunikation, tryggt för alla parter.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 385
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 828
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 894
Senast: Lobelia
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 476
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp