Bukefalos 28 år!

fodervärdsproblem

Sv: fodervärdsproblem

Förstår att du vill ha hem hästen! Hade du bott nårmare mig hade jag gladeligen hjälpt till med min bil och mitt släp!
Hoppas allt ordnar sig nu, ta kontakt med konsumentrådgivaren och kanske en advokat? Även om hästen är vaccinerad en gång nu så återställer ju inte det en grundvaccination...

Usch, nu blir jag ännu mer rädd för att sälja/låna ut min ena bebis...
 
Sv: fodervärdsproblem

Hade jag varit i samma sits så hade jag fixat en bil och transport och hämtat hem hästen själv. Är hon på krigsstigen så säg åt henne att kolla upp att hon har rättsskydd i försäkringen om hon vågar stämma för en sådan sak och sedan åka med hästen.
 
Sv: fodervärdsproblem

Låter somom du har Lard Deckemans kontrakt...mitt tips till dig är att ringaoch rådgöra med dom om hur du skall gå tillväga får att det ska bli korrekt.
Jagh ar själv varit i kontakt med honom när jag hamnade i en tvist gällande en häst...dom kan sin sak och hade många bra tips.

Har du något juridiskt att stå på så har du tryggheten i ryggen + att du kan upplysa fodervärden och både det ena och det andra.

Lycka till!!!!
 
Sv: fodervärdsproblem

Sammet skrev:
En ny grundvaccinering är dyr.
ca. 3x400,- = 1200,-

Om det skulle vara priset på att få slut på ngt som för hästen inte är bra, så är det billigt i mina ögon, men alla är vi olika.
 
Sv: fodervärdsproblem

Oavsett vilket, så har du ju en fodervärd du inte kommer överens med.

Det är skäl nog att säga upp kontraktet och ta hem hästen. Sen om du tar hem den ögonblickligen pga kontraktsbrott, eller efter uppsägningstiden, är en juridisk fråga.

Jag är såååå tacksam över de duktiga och underbara fodervärdar jag har till mina tre utlånade hästar.
 
Sv: fodervärdsproblem

Då har du en billig veterinär
jag gav över 700 per spruta när jag grundvaccinerade min pålle.
 
Sv: fodervärdsproblem

fast har man hästen mitt ute i ingenstans så blir det ju ett par hundra bara i benisnpengar...
 
Sv: fodervärdsproblem

Lambi skrev:
ca. 3x400,- = 1200,-

Om det skulle vara priset på att få slut på ngt som för hästen inte är bra, så är det billigt i mina ögon, men alla är vi olika.


Kostnader pga medryttarens slarv:


Hovslagare 5-700:-
Vaccinering 1200-2100:-
Att hämta hästen och köra den 60 mil till nya stället (beräknad som T.o.R, kan även vara enkel väg, förstog inte exakt): beroende på vad bilden drar mellan 700-1000:-
Ev hyra av transport: 3-500:-


Som billigast kommer Upsnärjd "undan" med 2400:-, kostnaderna kan sluta åp över 5300:- (beräknat att 60 mil var enkel väg.)



Jag håller med om att det skulle vara bra att få hem hästen dock.
 
Sv: fodervärdsproblem

Det blir bara två extra vaccinationer pga missad spruta. En av de tre skulle ju hästen fått ändå.
 
Sv: fodervärdsproblem

CillaW skrev:
Det blir bara två extra vaccinationer pga missad spruta. En av de tre skulle ju hästen fått ändå.


Beroende på vart i sverige man bor är det olika kostnader för att ta ut vet. Bla tog en vet. dubbel reseersätnning när hon kom ut till ett stall utanför norrköping vis ett och samma tillfälle, för hon behandlade ju olika hästar...

Och det blir 2 extra sprutor, pluss den hästen skulle fått ändå, vilket är 3. Ingen av dessa skulle hästägaren egentligen behöva betalöa, och därmed blir det 3 sprutor. =)
 
Sv: fodervärdsproblem

Sammet skrev:
Kostnader pga medryttarens slarv:


Hovslagare 5-700:-
Vaccinering 1200-2100:-
Att hämta hästen och köra den 60 mil till nya stället (beräknad som T.o.R, kan även vara enkel väg, förstog inte exakt): beroende på vad bilden drar mellan 700-1000:-
Ev hyra av transport: 3-500:-


Som billigast kommer Upsnärjd "undan" med 2400:-, kostnaderna kan sluta åp över 5300:- (beräknat att 60 mil var enkel väg.)



Jag håller med om att det skulle vara bra att få hem hästen dock.
Kollar man avståndet mellan Tidaholm och Värnamo så är det 13 mil enkel resa...
 
Sv: fodervärdsproblem

Uppsnarjd skrev:
Då har du en billig veterinär
jag gav över 700 per spruta när jag grundvaccinerade min pålle.
Så kan det väl vara. //

Jag fick också bekosta en ny grundvaccinering när jag köpte min senaste häst pga slarv från tidigare ägare trots att de bedyrade att allt var ok. Det handlar om pengar, det är en värdslig sak, det är ju inte så att vi får gnaga på dörrfodren för det, om så är ska man nog inte ha ansvar för ngt annat än sig själv.

Något som jag blev väldigt ledsen över var att mitt största och absoluta krav, "lättfångad" inte stämde. När hästen var i transporten säger den förra ägaren "just det, han kan vara lite svårfångad, så att du vet". Då blev det att bita i det sura äpplet :crazy:
 
Sv: fodervärdsproblem

CillaW skrev:
700 låter vansinnigt dyrt. Jag betalade 230 kr per vaccination sist.


Jag betalade också 700 för senaste sprutan... :crazy: Och jag tycker inte jag bor sådär jätteoff, precis. Det var DV som kom ut.
 
Sv: fodervärdsproblem

jo fast nu skulel ju inte hästen hit, utan vidare till nya fodervärdar som bor uppåt landet.
därav den långa resan...

men tjejen lämnade iaf tillbaka hästen,
dock var vi tvungna att skriva på papper att inte kräva henne på pengar, annars hade vi inte fått nån häst.
 
Sv: fodervärdsproblem

Vad surt!
men inte mycket att göra i det läget, om man nu inte vill lasta ur hästen och avblåsa det hela...
 
Sv: fodervärdsproblem

Tjejen tog sitt förnuft tillfånga och körde hem hästen :)
men en spruta plus hovslagare var vi tvugna att lägag pengar på.
men det är det värt bara för att fått bort henne därifrån.
och för att slippa köra själv...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 284
Ekonomi & Juridik Lånade ut min häst på foder för en månad sen. Läst många skräckhistorier vad gäller fodervärdar så jag var verkligen noga och tydlig i...
Svar
15
· Visningar
2 669
Senast: hoppeloppe
·
Hästmänniskan Jag ska lämna mitt 6-åriga sto på foder i augusti. Samtidigt har jag själv en valack på foder. Till min foderhäst har jag fått med en...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 131
Senast: Buck
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp