Fodervärdstips tack!

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Valencia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 2 381
V

Valencia

Jag ska eventuellt låna ut mitt fina lilla sto åtminstone ½-1 år. Mitt mål är att sälja henne sedan. Då har hon förhoppningsvis mer rutin och är kanske värd mer...Har nu några som vill låna henne och det känns "rätt". Fodervärden ska stå för alla kostnader men vad anser ni om försäkringen? Om de vill ha en bredare försäkring än den som är nu, ska de stå för den kostnaden utöver den nuvarande premien? Eller ska de kanske betala hela försäkringspremien?
Dessutom kan jag inte garantera dem att de om ca. 1 år, om de vill, får köpa hästen för det värde den har idag (ett förslag nämligen...). Då bör hon vara värd mer och jag säljer henne därefter. Självklart kan man ju ha en "goodwill". Men jag vill inte skriva på något sådant. Har erbjudit dem att köpa i nuläget men de är inte intresserade av det idag.
Vad tycker ni om fodervärdsavtal? Är det på era villkor ni lånar ut helt och hållet (ni som lånat ut)?

Sv: Fodervärdstips tack!

Om jag hade varit din fodervärd och skulle jobba själv med hästen hade jag aldrig tagit emot den om du inte hade satt ett pris den som skulle gälla om jag ville köpa den. Det är ju i det här fallet fodervärden som ska göra ett jobb åt dig, som du sedan vill ha betalt för! Borde nästan vara du som ska betala fodervärden istället.

Jag har bara en häst som jag lämnat ut på foder som efter fodervärdestiden skulle vara till salu. Då satte vi ett pris på den om fodervärden ville köpa hästen och om någon annan köpte den så fick fodervärden 10% av det värde som översteg vad hästen varit värd innan den gick ut på foder. Som kompensation för det arbete som fodervärde gjort under tiden.

Självklart är det dina villkor som gäller - om sen ingen går med på dom så har du kanske varit väl optimistisk.
Men det är väl så många tävlingsryttare har sina hästar. Dom får låna dom på avtalad tid och sen har dom inget att säga till om när ägaren väljer att sälja dom dyrt vid avtalets slut - Kyras Matador är väl ett sånt exempel.
Om din häst är så bra att någon är glad att få ha den så kör på bara - det är din häst.

Självklart är det dina villkor som gäller - om sen ingen går med på dom så har du kanske varit väl optimistisk.
Men det är väl så många tävlingsryttare har sina hästar. Dom får låna dom på avtalad tid och sen har dom inget att säga till om när ägaren väljer att sälja dom dyrt vid avtalets slut - Kyras Matador är väl ett sånt exempel.
Om din häst är så bra att någon är glad att få ha den så kör på bara - det är din häst.
Om min häst är så bra att någon är glad att få ha den?

Livförsäkringen skyddar ditt kapital (hästen) så den bör du betala. Tänk t ex om fodervärden inte betalar försäkringen och hästen omkommer, då är du av med pengarna. Veterinärvårdsförsäkringen kan ni göra upp om, rimligen är det den som ska stå för eventuella veterinärvårdskostnader som försäkrar sig mot dessa genom att betala veterinärvårdsförsäkringen. Om du har tänkt dig att hästen ska behålla samma försäkring som den har idag, samma bolag, typ av försäkring etc, så bör du se till att det står i kontraktet.

Om jag hade varit din fodervärd och skulle jobba själv med hästen hade jag aldrig tagit emot den om du inte hade satt ett pris den som skulle gälla om jag ville köpa den. Det är ju i det här fallet fodervärden som ska göra ett jobb åt dig, som du sedan vill ha betalt för! Borde nästan vara du som ska betala fodervärden istället.

Jag har bara en häst som jag lämnat ut på foder som efter fodervärdestiden skulle vara till salu. Då satte vi ett pris på den om fodervärden ville köpa hästen och om någon annan köpte den så fick fodervärden 10% av det värde som översteg vad hästen varit värd innan den gick ut på foder. Som kompensation för det arbete som fodervärde gjort under tiden.

Men jag tvingar väl inte på dem min ponny? Det är ju de som vill låna henne. Jag kan tänka mig att sälja henne nu...men de vill ju inte köpa henne så då borde man ju acceptera att hästen faktiskt stiger i värde...eller? Jag känner inte för att skriva in något i kontraktet men jag kan ändå tänka mig att ge ett "juste" pris om det nu kommer en dag då de vill köpa henne...

jag har bara ett råd att ge! lämna inte ut på foder om du har för avsikt att sälja utan gör det direkt!

du vet inte vad du får tillbaka om fodervärden inte vill köpa. det behöver inte vara en mer utbildad häst utan kan lika gärna vara en skadad häst som du inte kommer att få en krona för.

att låna ut på foder slutar oftast med tjaffs från något håll. speciellt om du har för avsikt att sälja. då kommer fodervärden garanterat börja tjaffsa om priset om inget sådant gjorts upp i förväg!

så sälj nu eller sälj inte alls!

jag har bara ett råd att ge! lämna inte ut på foder om du har för avsikt att sälja utan gör det direkt!

du vet inte vad du får tillbaka om fodervärden inte vill köpa. det behöver inte vara en mer utbildad häst utan kan lika gärna vara en skadad häst som du inte kommer att få en krona för.

att låna ut på foder slutar oftast med tjaffs från något håll. speciellt om du har för avsikt att sälja. då kommer fodervärden garanterat börja tjaffsa om priset om inget sådant gjorts upp i förväg!

så sälj nu eller sälj inte alls!
Har du dåliga erfarenheter? Det är ju det att jag sagt att jag kan tänka mig att låna ut till dem eftersom de inte vill köpa...fasen vad jag velat alltså. Jag känner ju det att min ponny behöver ridas mer av barn innan hon säljs. Hon är mkt framåt och barn vill ju oftast bara glida omkring...:confused: Jag har ridit in henne själv och kan självklart "slutföra" småplocket själv men har inte all tid i världen utöver mina stora hästar. Jag är velig, det vet jag iaf. :crazy:

haha om jag har:angel: tog senast förra veckan bort min ena häst från hans fodervärd eftersom jag inte tyckte att det fungerade. det resulterade i mängder med otrevliga hotfulla mejl och att personen ska försöka kräva mig på pengar. pengar hon fick betala för transporthyra och bensinpengar bara för att jag var dum och körde upp hästen till henne då hon själv inte hade möjlighet att hämta den trots överenskommelse..

förstår om det är svårt att sälja. jag har själv 4 ponnyer ute på foder eftersom jag inte vill sälja och inte har möjlighet att ha dom själv just nu. hittills har det mestadels varit strul på alla fodervärdar utom en! :crazy:

Ja om din häst är så bra att dom kan tänka sig att ha den hos sig som foderhäst - betala allt i något år, kanske vidareutbilda den och sen bli av med den.
En bra häst går att låna ut på det viset - då ger det ju ryttaren en hel del att få rida den under en tid.

Ja om din häst är så bra att dom kan tänka sig att ha den hos sig som foderhäst - betala allt i något år, kanske vidareutbilda den och sen bli av med den.
En bra häst går att låna ut på det viset - då ger det ju ryttaren en hel del att få rida den under en tid.
Ja, fina ponnyer till utlåns växer ju inte på träd, och om det är barnens enda chans till att få rida utöver ridskola så kanske det är värt det istället för att punga ut 25000 för att äga en ponny + allt ansvar.

Men jag tvingar väl inte på dem min ponny? Det är ju de som vill låna henne. Jag kan tänka mig att sälja henne nu...men de vill ju inte köpa henne så då borde man ju acceptera att hästen faktiskt stiger i värde...eller? Jag känner inte för att skriva in något i kontraktet men jag kan ändå tänka mig att ge ett "juste" pris om det nu kommer en dag då de vill köpa henne...

Jo de är klart att de vill låna din häst, men den värdeökning du räknar med, utförs av någon annan än dig själv. Det är som att om jag lämnar min häst på tillridning, då jag räknar med att hästen förbättrats efter den tiden, utan att det skulle kosta mig en krona....
Om fodervärden lägger ner arbetet på hästen, tycker jag det är rimligt att ni kommer överens om ett pris innan hästen lämnas ut på foder....( om du anser att hästen är värd 40 000 idag och räknar med att den ökat till kanske 50 000 under det året, kan ni ju komma överens om ett pris mitt emellan vad hästen är vär idag och vad den kommer att vara värd?!

haha om jag har:angel: tog senast förra veckan bort min ena häst från hans fodervärd eftersom jag inte tyckte att det fungerade. det resulterade i mängder med otrevliga hotfulla mejl och att personen ska försöka kräva mig på pengar. pengar hon fick betala för transporthyra och bensinpengar bara för att jag var dum och körde upp hästen till henne då hon själv inte hade möjlighet att hämta den trots överenskommelse..

förstår om det är svårt att sälja. jag har själv 4 ponnyer ute på foder eftersom jag inte vill sälja och inte har möjlighet att ha dom själv just nu. hittills har det mestadels varit strul på alla fodervärdar utom en! :crazy:

Usch usch...låter inget kul. Hade faktiskt ute helbrorsan till denna ponny hos min mammas kusin (hör och häpna). När han stått där ett par mån knappt åkte vi och hämtade en mager, omusklad ponny. Jag åkte förbi en dag och såg han från vägen (hade hälsat på tidigare men nåt hade skett den sista tiden) omusklad, mager och "död" i blicken. Med tårar i ögonen och fly förbannad åkte jag hem och ringde samma kväll och sa att nu kommer vi och hämtar vår ponny. Bästa känslan på länge! Det är svårt att hitta små duktiga ryttare. Ingen tvekan om den saken. Åh vad ska jag göra......

Varför - om nu fodervärden tycker det är ok.
Det kanske är fodervärdens enda chans att få rida en bra häst.
Har man inte råd att köpa en sån häst så är det väl ok om man får låna en.
Ska man ha betalt för vidareutbildning så ska man ha en firma. Då är man inte fodervärd.

Jo de är klart att de vill låna din häst, men den värdeökning du räknar med, utförs av någon annan än dig själv. Det är som att om jag lämnar min häst på tillridning, då jag räknar med att hästen förbättrats efter den tiden, utan att det skulle kosta mig en krona....
Om fodervärden lägger ner arbetet på hästen, tycker jag det är rimligt att ni kommer överens om ett pris innan hästen lämnas ut på foder....( om du anser att hästen är värd 40 000 idag och räknar med att den ökat till kanske 50 000 under det året, kan ni ju komma överens om ett pris mitt emellan vad hästen är vär idag och vad den kommer att vara värd?!
Jo..det är sant. Man kan helt enkelt komma fram till att "fodervärden får köpa ponnyn för ett pris som ligger mitt emellan dagsvärdet och det förväntade värdet". Man behöver ju inte sätta ut det förväntade värdet i siffror...
Fast jag håller inte med om det första du skrev. Den som kommer rida min ponny är ingen "utbildare" utan ett barn! Jag lämnar inte ut för utbildning utan för att jag har brist på tid. Det är ju upp till fodervärden, tycker jag, att besluta om de vill låna en ponny att rida på mina villkor eller inte. Rätt enkelt egentligen. Fast man vill ju dem väl också...

Senast ändrad av en moderator:

Fast jag vill gärna ha tips om försäkringsfrågan...:angel:

ang försäkringsfrågan så tycker jag att du kan låta fodervärden stå för försäkringen men att de betalar via dig så att du ändå har koll på att den blir betald!

jag har av egen erfarenhet märkt att ju mer man åker på att betala för hästen desto räddare är man om den! har fodervärden inte "råd" att betala ca 500kr i månaden eller vad försäkringen kan kosta så har dom garanterat inte råd att ha hästen heller och med allt vad det innebär. ni kan ju istället ha en överenskommelse att de står för månads/årspremien men att du betalar självrisken om det händer något och allt över självrisken står dom för.

att fodervärden ska ha någon slags mellanskillnad för att ha din häst en tid och rida den tycker jag är fel. isåfall kan man lika gärna lämna iväg på tillridning och det är ju en helt annan sak! man kan ju faktiskt vända på denna fråga.. om hästen "förstörs" betalar då fodervärden mellanskillnaden för vad hästen var värd när denne fick den och värdet efter skadan? vill denne inte det ja då ska personen inte ha mellanskillnad heller på vad hästen är värd efter fodervärdstiden. är man ute efter att tjäna pengar på det ja då kan man köpa en egen häst och rida till för att sedan sälja..

kanske låter hårt men folk är faktiskt mest rädd om det man själv äger!

självklart finns det ju även riktiga supermänniskor som är fodervärdar, har man hittat en sådan till sin häst kan man vara väldigt glad! den största andelen fodervärdar jag stött på och hört talas om är allt annat än bra! sorgligt nog...

Men det är väl så många tävlingsryttare har sina hästar. Dom får låna dom på avtalad tid och sen har dom inget att säga till om när ägaren väljer att sälja dom dyrt vid avtalets slut

Enligt de erfareheter jag har så har de allra flesta tävlingsryttare som utbildar/tävlar andras hästar inskrivet i kontraktet att de vid en eventuell försäljning av hästen ska ha procent på värdeökningen som skett under tiden som de haft hästen.

Det är ju dyrt för ryttarna att tävla och hålla häst idag , så självklart ska de ha betalt för sitt arbete.

ang försäkringsfrågan så tycker jag att du kan låta fodervärden stå för försäkringen men att de betalar via dig så att du ändå har koll på att den blir betald!

jag har av egen erfarenhet märkt att ju mer man åker på att betala för hästen desto räddare är man om den! har fodervärden inte "råd" att betala ca 500kr i månaden eller vad försäkringen kan kosta så har dom garanterat inte råd att ha hästen heller och med allt vad det innebär. ni kan ju istället ha en överenskommelse att de står för månads/årspremien men att du betalar självrisken om det händer något och allt över självrisken står dom för.

att fodervärden ska ha någon slags mellanskillnad för att ha din häst en tid och rida den tycker jag är fel. isåfall kan man lika gärna lämna iväg på tillridning och det är ju en helt annan sak! man kan ju faktiskt vända på denna fråga.. om hästen "förstörs" betalar då fodervärden mellanskillnaden för vad hästen var värd när denne fick den och värdet efter skadan? vill denne inte det ja då ska personen inte ha mellanskillnad heller på vad hästen är värd efter fodervärdstiden. är man ute efter att tjäna pengar på det ja då kan man köpa en egen häst och rida till för att sedan sälja..

kanske låter hårt men folk är faktiskt mest rädd om det man själv äger!

självklart finns det ju även riktiga supermänniskor som är fodervärdar, har man hittat en sådan till sin häst kan man vara väldigt glad! den största andelen fodervärdar jag stött på och hört talas om är allt annat än bra! sorgligt nog...
Det tycker jag var ett väldigt bra svar! Håller med till till 1000! :bow:

Enligt de erfareheter jag har så har de allra flesta tävlingsryttare som utbildar/tävlar andras hästar inskrivet i kontraktet att de vid en eventuell försäljning av hästen ska ha procent på värdeökningen som skett under tiden som de haft hästen.

Det är ju dyrt för ryttarna att tävla och hålla häst idag , så självklart ska de ha betalt för sitt arbete.

Och andra sidan är det så i det här fallet att de vill låna min ponny. Jag lämnar den inte och betalar dem för att de ska rida. Det är skillnad på fodervärd och tillridning av utbildat folk. I vissa fall tar ju folk betalt för att låna ut sina hästar. Då kan väl fodervärden, tycker jag, stå för försäkring, hovslagare, vet.vård etc, när de får låna min ponny. Dessutom var det på deras förslag att utvidga försäkringen. Den ska ju skydda demså då borde de ju stå för det som de vill ändra på? Jag kan stå för vet.besiktningen före jag lämnar ut...och jag tänker nog inte skriva på att de får hästen billigare om de sedan vill köpa. Har gett dem chansen nu men de vill inte. Då får de vara medvetna om att hon stiger i värde om de tävlar och tränar. Som sagt ger jag dem ett bra pris om de sedan vill köpa men jag skriver inte på något så att det blir tvist om det i slutändan. Så länge jag äger hästen så är det jag som bestämmer kring den, anser jag, och då får de rätta sig efter det om de vill låna. Annars behåller jag och säljer. :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 724
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 354
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år... 2
Svar
25
· Visningar
3 984
Senast: fio
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 080
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II