Fodra med enbart korn

Zolimita

Trådstartare
Har läst att det inte är bra att fodra med enbart korn som kraftfoder. Och då undrar jag om man ger fibergi också om man kan ge korn tex på morgonen och fibergi på kvällen eller ska det ges tillsammans tex hälften av vardera morgon och kväll.Blev lite tjorvigt det där men jag hoppas ni förstår hur jag menar...
 
Det dära är en gamal myt. Klart man kan fodra med korn som enda fodermedel om man så vill. Till unghästar ska man inte ge enbart korn pga av att det innehåller för lite lysin. Men som sagt, det dära med korn är bara en myt. Självklar tål väl inte alla jordens hästar korn, men säg den häst som är den andra lik ? en del fungerar på det, andra inte...men för den skull så går det inte att hårddra en sak.
 
Det är inget problem att ge kornet vid ett tilfälle och fibergiet vid ett annat. Orsaken till att det säga att man inte ska fodra med enbart korn är att det har en annan proteinsammansättning än havre och det KAN leda till att musklerna inte byggs upp på rätt sätt. Dvs de blir "trådiga".
Men om detta är sant eller ej överlåter jag till de mer foderkunniga att avgöra. Men som sagt bara du ger något annat så spelar det i så fall ingen roll om du ger dewt tillsammans med kornet eller inte..
 
Om du ger fibergi så ger du ju ändå inte enbart korn. Det man kan fundera över är mängden korn. Jag ger inte korn själv, men OM jag skulle ge det skulle jag dela upp det på flera givor pga stärkelsehalten.
 
Jag skulle bara vilja fråga om ni är medvetna om det faktum att hästar bara har fodrats med havre de sista 100-150 åren.

Innan dess var korn det stora fodersädesslaget och har så varit i flera hundra kanske tusen år.

Det har varit vanligt att baka speciella hästbröd som gavs till hästarna, dessa innehöll olika blandningar av korn och baljväxter (tex ärtor och bönor), samt linfrö.

Kanske dessa hästbröd var den tidens motsvarigheter till våra sk färdigfoder i pelletsform???

/Kung Tulle
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
711
Senast: MiniLi
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
763
Senast: Squie
·
Hundhälsa Velade lite innan, om jag skulle skapa ny tråd eller skriva i valp-22 men ja, nu är vi här :D Wilson, hanhund, snart 9 månader, jack...
Svar
9
· Visningar
918
Senast: Bulldoozer
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 700
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp