Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh kändes verkligen som att saker föll på plats för Nelly idag när vi tömkörde! Hon har ju inte kommit så långt i sin utbildning och tex haft svårt för ställning utan att det även påverkar färdriktningen. Idag förstod hon plötsligt inre/yttre töm och kunde fortsätta rakt fram med fin ställning inåt, bjöd till och med på lite sidvärts vid några tillfällen där vi råkade hamna innanför spåret och skulle ut igen utan att tappa ställningen. Guldstjärna!💫

Guldstjärna till mig också förresten. Ville galoppera lite på rakt spår så jag sprang så fort jag bara kunde på några långsidor. 60 meters sprint!🤣🏃‍♀️🥵

AEE5EA7A-4063-4A91-BA2C-AD6303379E0F.jpeg
 
Idag blev det första lite längre rundan med vagnen, ca 8 km.😃
Noella tycker det är så roligt att vara körhäst ibland.
Även att vi körde på den lite större vägen (70 väg) brydde hon sig inte om bilarna som körde förbi. Måste säga att de flesta bilister var väldigt duktiga på att sakta in när de körde förbi, min sambo går i och för sig alltid bredvid på stora vägen ifall något skulle hända.😉
Noella blir en annan häst när man kör, väldigt mer fokuserad, blir inte rädd för stenar eller annat och känns mer säker på sig själv.😃
På lördag ska vi iväg på körträning igen för Anna Racking, får se hur det går!😉
 
Vår lilla Polka har senaste veckan haft vårkänslor och har stundtals lekt popcorn när vi varit ute och ridit. Men dottern är duktig på att sitta kvar även om det studsas lite hit och dit. Har dessutom varit väldigt blåsigt vilket har spätt på det hela.
Nu under påsklovet har vi passat på att åka iväg till ridhus några gånger. Ponnyn är inte jätte förtjust i att åka transport men vi övar och hon klev på utan allt för mycket protester.
Väl i ridhuset var allt väldigt spännande, men efter lite skrittande runt så kändes hon avslappnad och dottern hoppade upp. Men när de började trava så blev det lite väl mycket känslor i den lilla ponnykroppen och hon drog iväg i en riktig bockserie och dottern hamnade tillslut på backen. Ponnyn blev dock väldigt förvånad, vände sig om och gick tillbaka till dottern och det såg ut som att hon undrade varför hon klev av helt plötligt när de hade så roligt 😅
Så det blev några varv på lina innan dottern hoppade upp igen och ponnyn skötte sig utmärkt resten av passet. Dock fick linan sitta på ändå för säkerhets skull.
Inte lätt att vara 5 år med vårkänslor på ett nytt ställe 💕

90B1A920-5FE8-4627-A48D-CDBDBB85D5E5.jpeg
 
Vår lilla Polka har senaste veckan haft vårkänslor och har stundtals lekt popcorn när vi varit ute och ridit. Men dottern är duktig på att sitta kvar även om det studsas lite hit och dit. Har dessutom varit väldigt blåsigt vilket har spätt på det hela.
Nu under påsklovet har vi passat på att åka iväg till ridhus några gånger. Ponnyn är inte jätte förtjust i att åka transport men vi övar och hon klev på utan allt för mycket protester.
Väl i ridhuset var allt väldigt spännande, men efter lite skrittande runt så kändes hon avslappnad och dottern hoppade upp. Men när de började trava så blev det lite väl mycket känslor i den lilla ponnykroppen och hon drog iväg i en riktig bockserie och dottern hamnade tillslut på backen. Ponnyn blev dock väldigt förvånad, vände sig om och gick tillbaka till dottern och det såg ut som att hon undrade varför hon klev av helt plötligt när de hade så roligt 😅
Så det blev några varv på lina innan dottern hoppade upp igen och ponnyn skötte sig utmärkt resten av passet. Dock fick linan sitta på ändå för säkerhets skull.
Inte lätt att vara 5 år med vårkänslor på ett nytt ställe 💕

Visa bifogad fil 67558
Så fin :love:
 
Åh kändes verkligen som att saker föll på plats för Nelly idag när vi tömkörde! Hon har ju inte kommit så långt i sin utbildning och tex haft svårt för ställning utan att det även påverkar färdriktningen. Idag förstod hon plötsligt inre/yttre töm och kunde fortsätta rakt fram med fin ställning inåt, bjöd till och med på lite sidvärts vid några tillfällen där vi råkade hamna innanför spåret och skulle ut igen utan att tappa ställningen. Guldstjärna!💫

Guldstjärna till mig också förresten. Ville galoppera lite på rakt spår så jag sprang så fort jag bara kunde på några långsidor. 60 meters sprint!🤣🏃‍♀️🥵

Visa bifogad fil 67401

Hejja så duktiga ni är :)
 
Vi gjorde en liten hälsocheck på kliniken för några veckor sedan då jag tyckt hon känts lite ojämn bak och lagt svansen lite på sned. Hittade Inflammation i bakknä, röntgen och UL visade att allt såg fint ut så spruta och skritt/ lätt jogg i 3 v så var hon toppenfräsch på återbesöket förra veckan :) Tog även UL på kors/SI led osv för att utesluta problem därifrån ☺️👌



AD02FE52-5AC9-4744-B8A3-12CD7618A378.jpeg
 
Vi gjorde en liten hälsocheck på kliniken för några veckor sedan då jag tyckt hon känts lite ojämn bak och lagt svansen lite på sned. Hittade Inflammation i bakknä, röntgen och UL visade att allt såg fint ut så spruta och skritt/ lätt jogg i 3 v så var hon toppenfräsch på återbesöket förra veckan :) Tog även UL på kors/SI led osv för att utesluta problem därifrån ☺️👌



Visa bifogad fil 67559
Skönt när man kan fånga upp saker tidigt så det inte behöver bli så stort! Fin hon är!
 
Vi hade en "offroad" dag i går när vi helt enkelt går rakt ut i skogen och kliver över stock och sten. Strumpan hittade en väldigt intressant presenning som var uppspänd mellan tre träd mitt i skogen. Det blåste dessutom halv storm så hon är rätt tuff som bara traskar fram till en blåsande presenning och smakar på den :D

202104090616006728.jpg
 
Vad kul! Ser ut att va en väldigt trevlig runda dessutom :up:
Ja det är den! Dock väldigt kort, tar max 5 minuter att gå ett varv men den är mysig och det ligger lite stockar som cavaletti på några ställen👍
Finns en längre trav/galoppslinga hos grannen, den är 1 km och har staket runt hela så jag tänker att det kan bli nästa steg i ute-tömkörningen😁
 
Ja det är den! Dock väldigt kort, tar max 5 minuter att gå ett varv men den är mysig och det ligger lite stockar som cavaletti på några ställen👍
Finns en längre trav/galoppslinga hos grannen, den är 1 km och har staket runt hela så jag tänker att det kan bli nästa steg i ute-tömkörningen😁
Perfekt med staket också! ☺️👌
 
Idag var det körträning igen!😃
Jag som aldrig egentligen har hållt på med körning tidigare, tycker det är så kul.
Men så mycket att lära sig och hålla reda på!🙄
Använda tömmarna och pisken rätt, sitta rätt i vagnen och samtidigt komma ihåg vad man ska göra!😂
Men vi lär oss tillsammans och Noella skötte sig (som vanligt😉) väldigt bra!
Sen är det alltid kul när tränaren tycker man har en fantastisk häst!😉😁
20210410_132116.jpg
 
Idag var det körträning igen!😃
Jag som aldrig egentligen har hållt på med körning tidigare, tycker det är så kul.
Men så mycket att lära sig och hålla reda på!🙄
Använda tömmarna och pisken rätt, sitta rätt i vagnen och samtidigt komma ihåg vad man ska göra!😂
Men vi lär oss tillsammans och Noella skötte sig (som vanligt😉) väldigt bra!
Sen är det alltid kul när tränaren tycker man har en fantastisk häst!😉😁
Visa bifogad fil 67676
Jag körde lite under gymnasietiden, verkligen jätteroligt!
 
Idag hoppade grannens dotter Noella. Roligt att stå på marken och få se hur hon hoppar!😃
Tyvärr är inte dottern här så ofta eftersom hon bor hos sin mamma och bara är här några gånger om året.
Jag hoppar gärna men känner mig inte alltid så säker.😉
Men roligt när man för höra att Noella var så rolig att rida. Trots att ryttaren själv rider många hästar och tävlar upp till 130.😃
(Inte så bra bild, fick ta den ur en film!)
 

Bifogade filer

  • IMG_20210411_175336_297.jpg
    IMG_20210411_175336_297.jpg
    53,9 KB · Visningar: 35
Nu har vi kommit igång lite mer och Geisli har tappat lite av överskottsenergin. Han är lite valpig av sig men det blir bättre och bättre.

Igår kändes det som att han förstod tölten lite mer och ökade även frivilligt (innan har vi hållt oss till långsam tölt). :)
Det blåste dock mycket igår så tyglarna trasslade in sig i manen som stod rätt upp :laugh:

Nu står han tyvärr själv vilket han tycker är tråkigt då min stora står i sjukhage, så vi ska försöka släppa på bete tidigt. Har eventuellt hittat ett lämpligt ställe, det är bara långt dit med cykel. Men hittar vi inget likvärdigt närmre får det funka, bra motion för mig iaf :up:
 

Bifogade filer

  • 20210402_182544.jpg
    20210402_182544.jpg
    475,6 KB · Visningar: 30
Idag var det körträning igen!😃
Jag som aldrig egentligen har hållt på med körning tidigare, tycker det är så kul.
Men så mycket att lära sig och hålla reda på!🙄
Använda tömmarna och pisken rätt, sitta rätt i vagnen och samtidigt komma ihåg vad man ska göra!😂
Men vi lär oss tillsammans och Noella skötte sig (som vanligt😉) väldigt bra!
Sen är det alltid kul när tränaren tycker man har en fantastisk häst!😉😁
Visa bifogad fil 67676
Tycker det ser väldigt roligt ut med riktig körning! En vän till mig körde in sin dressyrhäst för drygt ett år sen. En lite knasig kuse på elva år och han fungerar topp i vagn! Hon står i ett körstall så har jättebra hjälp och tävlade tom förra året. Har sagt att jag ska ha två små welsh mountain att köra par med om jag av nån anledning inte kan rida längre 😁
 
Tycker det ser väldigt roligt ut med riktig körning! En vän till mig körde in sin dressyrhäst för drygt ett år sen. En lite knasig kuse på elva år och han fungerar topp i vagn! Hon står i ett körstall så har jättebra hjälp och tävlade tom förra året. Har sagt att jag ska ha två små welsh mountain att köra par med om jag av nån anledning inte kan rida längre 😁
Nu har du ju två vita springare, de skulle vara snygga i parvagn :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 845
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 476
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 314
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 863
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp