Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh tråkigt! Har du någon aning om vad det kan vara?
Nej jag vet inte, hon ser väldigt ojämn ut bak. Sist jag satte igång henne hösten förra året så hade hon en lättare inflammation i ett bakknä så hoppas de är något liknande enkelt även nu... Men känns inte riktigt som om de är hela sanningen denna gång tyvärr, men jag hoppas ändå på de...
 
Nej jag vet inte, hon ser väldigt ojämn ut bak. Sist jag satte igång henne hösten förra året så hade hon en lättare inflammation i ett bakknä så hoppas de är något liknande enkelt även nu... Men känns inte riktigt som om de är hela sanningen denna gång tyvärr, men jag hoppas ändå på de...
Håller tummarna för att ni hittar något som går snabbt att åtgärda!
 
Nej jag vet inte, hon ser väldigt ojämn ut bak. Sist jag satte igång henne hösten förra året så hade hon en lättare inflammation i ett bakknä så hoppas de är något liknande enkelt även nu... Men känns inte riktigt som om de är hela sanningen denna gång tyvärr, men jag hoppas ändå på de...
Tråkigt. Men hade hon inte inflammation i bägge bakknäna förra gången ? Trist om hon hela tiden får upprepade inflammationer.
 
Tråkigt. Men hade hon inte inflammation i bägge bakknäna förra gången ? Trist om hon hela tiden får upprepade inflammationer.
Jo det syntes lättare inflammation båda bak, fast det var bara ena hon hade problem av vilket blev helt bra efter 3 v lugnare arbete så ser inte alls de som något större problem. Skulle heller inte klassa de som upprepade inflammationer om det skulle vara något liknande nu över 1 år senare. Jag skulle snarare känna mig lättad.
 
Tråkigt. Men hade hon inte inflammation i bägge bakknäna förra gången ? Trist om hon hela tiden får upprepade inflammationer.
Det är ju varken konstigt eller ovanligt. Det är jättesvårt att hela tiden hålla träning och återhämtning på exakt rätt nivå och våra hästar är ju i den åldern där det blir naturligt att man ökar träningen. Man gör så gott man kan, ibland får man till den där perfekta balansen och ibland inte.
Jag skulle tro att det är väldigt vanligt, det är bara inte alla som uppmärksammar det. Framförallt när det gäller bakbenshältor som är ganska svåra att se.
 
Jo det syntes lättare inflammation båda bak, fast det var bara ena hon hade problem av vilket blev helt bra efter 3 v lugnare arbete så ser inte alls de som något större problem. Skulle heller inte klassa de som upprepade inflammationer om det skulle vara något liknande nu över 1 år senare. Jag skulle snarare känna mig lättad.
Men sprutandes hon i bägge? Springer hon likadant som förra gången bak tycker du eller är det mer denna gången ? Tänker om hon vid igångsättning får inflammation vad det kan bero på? Hästar kan ju ha inflammationer utan man vet om det. Hoppas det inte är något allvarligt.
 
Det är ju varken konstigt eller ovanligt. Det är jättesvårt att hela tiden hålla träning och återhämtning på exakt rätt nivå och våra hästar är ju i den åldern där det blir naturligt att man ökar träningen. Man gör så gott man kan, ibland får man till den där perfekta balansen och ibland inte.
Jag skulle tro att det är väldigt vanligt, det är bara inte alla som uppmärksammar det. Framförallt när det gäller bakbenshältor som är ganska svåra att se.
Nej jag vet tyvärr det är vanligt. Hältor är ju största skadedelen hos försäkringsbolagen som tex kotledsinflammation, skada i gaffelband, knäledsinflammation, kotledsartros och övriga ledinflammationer. Därför är det ju viktigt rida varierat underlag och att hästen bär sig i balans samt ryttaren 😊 Men ibland verkar det som samma människor alltid verkar ha "otur" med häst efter häst. Eller så kanske många över analyserar så det blir ett problem.
 
Men sprutandes hon i bägge? Springer hon likadant som förra gången bak tycker du eller är det mer denna gången ? Tänker om hon vid igångsättning får inflammation vad det kan bero på? Hästar kan ju ha inflammationer utan man vet om det. Hoppas det inte är något allvarligt.
Hon är skrittad för hand i månader sedan joggad på töm på rakt spår några minuter per pass i några veckor så tror inte jag orsakat just detta iaf. Men jag kan givetvis ha missat något.
 
Nej jag vet tyvärr det är vanligt. Hältor är ju största skadedelen hos försäkringsbolagen som tex kotledsinflammation, skada i gaffelband, knäledsinflammation, kotledsartros och övriga ledinflammationer. Därför är det ju viktigt rida varierat underlag och att hästen bär sig i balans samt ryttaren 😊 Men ibland verkar det som samma människor alltid verkar ha "otur" med häst efter häst. Eller så kanske många över analyserar så det blir ett problem.
Förlåt, jag kanske missförstår nu. Jag hoppas verkligen inte du syftar på @Catrool här där hästen nu är halt för andra gången, det gått mer än ett år sedan sist och de dessutom inte ens vet vad felet är?
Väldigt otrevligt isf.

Jag håller absolut med om att en del drabbas av skador ofta pga sämre ridning, bristande upplägg mm. Men jag har då inte sett något sånt i den här tråden så förstår inte riktigt varför det är relevant att ta upp nu?
 
Hon är skrittad för hand i månader sedan joggad på töm på rakt spår några minuter per pass i några veckor så tror inte jag orsakat just detta iaf. Men jag kan givetvis ha missat något.
Missförstå mig rätt, men tycker att en häst som varit ofräsch 6 månader och ska vara fullt igång efter 3 månader låter väldigt fort. Dessutom med en ligamentskada utöver. Givetvis förstår jag detta är i samråd med veterinär.
 
Idag blev det ett pass i ridhuset. Noella var väldigt trevlig att rida, pigg, framåt och väldigt mjuk och fin, trots att vi inte alls tränar på samma nivå längre.
Magen har börjat växa rejält nu och Noellas dressyrsadel ligger inte optimalt längre så nu blir det hoppsadeln som gäller. Den ligger i alla fall bra än.😃
Får se hur länge jag kan hålla igång henne.
20211220_092303.jpg
 
Longerade kort igår, veterinären ville att jag skulle kolla henne 2 veckor efter behandlingen. Konstaterade att hon fortfarande är halt, sen ville jag inte titta mer..

Jag har hållt mig ganska lugn och chill den här gången. Inte skenat iväg i katastroftankar eller legat och googlat om nätterna, men nu kom det. Tror att jag lite undermedvetet verkligen hade hoppats att det skulle räcka med behandling, eller iaf att det skulle vara betydligt bättre nu. Egentligen är det inte alls konstigt att hon fortfarande är halt, men nu drog all oro igång ordentligt. Blä!
 
Longerade kort igår, veterinären ville att jag skulle kolla henne 2 veckor efter behandlingen. Konstaterade att hon fortfarande är halt, sen ville jag inte titta mer..

Jag har hållt mig ganska lugn och chill den här gången. Inte skenat iväg i katastroftankar eller legat och googlat om nätterna, men nu kom det. Tror att jag lite undermedvetet verkligen hade hoppats att det skulle räcka med behandling, eller iaf att det skulle vara betydligt bättre nu. Egentligen är det inte alls konstigt att hon fortfarande är halt, men nu drog all oro igång ordentligt. Blä!
Åh vad tråkigt :( När är nästa återbesök? Kan ju ändå blivit bättre även om du ännu ser hälta :)
 
Noella är pigg och glad men har blivit lite tröttare i ridningen. Märks framförallt i galoppen, hon orkar inte riktigt lika mycket. Låter henne bestämma till viss del under ridningen. Vill ju att hon ska tycka det är roligt att komma ut och inte känna för mycket press just nu.😃

Äntligen är det färdigt med försäkringsbolaget med min stulna transport. Så har äntligen kunnat boka en ny. Tyvärr blir det inte en 1,5 hästars den här gången. Var så lång leveranstid och vågar inte riskera att stå utan om något händer vid fölningen.
Får hoppas jag blir nöjd i alla fall.😃
 
Jag har varit helt off under december pga alldeles för mkt jobb och annan skit. Så Fager fick helt enkelt vila…

Idag hade vi första passet igen, blev tömkörning i lång och låg form. Han har blivit riktigt duktig på töm numera så det är riktigt kul! Imorgon ska min medhjälpare tömköra igen och sen blir det ridning.

”råkade” visst anmäla till en P&R direkt efter nyår. Chansar och rider MSV B:1. Han är inte riktigt klar för det än, men kan lika gärna rida det och se hur det funkar som något annat program…
 
Pärlan och jag avslutar året på två dagars inomhusterräng, så roligt och Pärlan fick massor av beröm :love:.

Klipp från första dagen på Instagram:
https://www.instagram.com/p/CYDzRxvK9DK/?utm_medium=copy_link

Banan vi red som avslutning sista dagen, inte helt klockrent överallt men hon gör sitt bästa för att lösa det även om jag missar lite detaljer på ett par ställen:

Hon är verkligen en pärla!😍
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 853
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 493
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 325
Senast: Milosari
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 879
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp