Födda 2017 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mirre smygväxer, idag mättes han till 166,5 med nya skor och verkning nästa vecka. Undrar vad som är vad. Tyvärr har hans bästis bestämt sig för att sluta vara hans bästis och vallar honom så vi har fått dela på dem. Den andra kompisen har åkt till ett annat stall och den tredje som hade kunnat vara aktuell ska säljas :( Han ska släppas på bete med tvååringarna efter visningen så det blir bra...

Men jag och han roar oss så gott vi kan. Idag travade vi bommar (även ett litet skutt) och så övade vi på att taxera på bom i galopp också, två språng i vardera varvet. Han är jätteduktig!
Och förhoppningsvis spiller det över lite på löshoppningen, när det nu blir nästa gång...
6FD183D4-8C59-4CD8-BF3E-3A3137A8E8F5.png
 
Så välartade allas hästar är här! :love: Min är besvärlig.:cautious:

Det har inte varit läge att försöka sko henne, så hon har ju gått barfota och denna veckan har hon haft mycket åsikter om underlaget. Förförra ridpasset tjurade hon ihop på grusväg, hon börjar då slänga med huvudet (jag ser bläsen uppochner) och stannar sedan och backar. Jag hoppade av och bad henne gå fram vilket hon gjorde. Hoppade upp igen när vi kom fram till bättre underlag (sandväg).

Förra ridpasset hade regnet vräkt ner och det var halt på sina ställen. Hon halkade till i en nerförsbacke och vägrade gå och reste sig lite när jag bad henne gå framåt. Hoppade av och ledde henne igen en bit (skulle ut över vägen och ville inte ha nån drama där).

Idag red vi ner till ängen, hon brukar gilla att gå på gräs, och hon travade på rätt bra emellanåt. Stannade en gång och stegrade sig när jag skänklade, men jag tänkte det var dumt att sitta av igen, vill inte lära henne att jag kliver av så fort hon reser sig, så jag satt kvar och fick fram henne igen. Nästa gång hon stannade och jag la på skänkeln så vände hon runt huvudet och försökte bita mig i foten! :angel::laugh: Gah!

Efter ridpasset idag körde vi upp henne och kompisen på bete och det här var allt som hände när vi ”släppte” dem:
Visa bifogad fil 51415

Nu får det bli lite vila igen, och sen får jag nog fundera på om jag ska försöka få henne skodd åtminstone fram. Hon hade varit bra vid verkningen nu senast. När jag kan använda bett tänkte jag att jag skulle börja med tömkörning, tänker att jag kan komma åt henne lite bakifrån då så hon får lära sig att gå framåt.
Du är inte den enda med en besvärlig häst :D tömkörde min idag och det gick bra. 90% av tiden var alla hovar i backen iaf :up: men när han tröttnade så vände han på huvudet och drog i tömmarna.. går inte ens att leda han i grimskaft utan att han skall tugga på det.

Just det, han har börjat spåra också. När en leder honom på grusvägen kör han ner och drar mulen i backen så det blir spår.. kanske skulle träna honom på kantarellsök, vore ju praktiskt :angel::laugh:
 
Du är inte den enda med en besvärlig häst :D tömkörde min idag och det gick bra. 90% av tiden var alla hovar i backen iaf :up: men när han tröttnade så vände han på huvudet och drog i tömmarna.. går inte ens att leda han i grimskaft utan att han skall tugga på det.

Just det, han har börjat spåra också. När en leder honom på grusvägen kör han ner och drar mulen i backen så det blir spår.. kanske skulle träna honom på kantarellsök, vore ju praktiskt :angel::laugh:

:laugh:

Kantarellsök är en superbra grej! Det året jag plötsligt började hitta kantareller ute så började min min andra häst att tvärnita när jag ropade KANTARELLER!! Sen stod hon snällt (lös) och väntade medan jag plockade. Är nog inte riktigt där med Merida än.:angel:
 
Just det, ägarna till gården där Rödluvan går på bete. De har en tjur och ett tiotal kvigor och ett lite halvdåligt elaggregat till stängslen och har inte varit så bekymrade över detta. Men när de hörde att Merida skulle komma så åkte de och köpte ett nytt aggregat. :angel:
”Vi tog det starkaste de hade!”:o
De kommer ihåg från när hon var liten... Tror inte hon rymde nåt förra sommaren. 🙄
 
Här blir det fortsatt vila istället för att dra igång en ny ridperiod. Han växer... rumpan har dragit iväg, och han känns seg och i nedförslut 😴 (syns inte så mycket på bilden nedan då han sträcker på sig rätt ordentligt - men om ni tänker att han inte står så uppsträckt och bakbenen så långt bak, så skjuts rumpan upp en del 😅).
Idag utökade jag hagen med en ny "gräs-avdelning" och det var uppskattat av både Fille och hans kompis som drog ett par repor och firade. Dessutom kom man ju närmare grannarna och kunde snacka med dem över staketet.
Foto 2020-05-26 20 21 13.jpg
 
Min dam går verkligen framåt i ridningen och i helgen är det genrep😊.Tyvärr får jag inte visa henne på det bett hon hår på nu Stubben golden wings 😒så nu måste jag hitta ett nytt. Mätte henne i helgen o är nästan 1.58 vet ju tyvärr de får avdrag på exteriören pga mindre modell. Hon växer iallafall 😊🥰🐴
 
Den här har fått grisgrannar :D Bryr sig inte jättemycket, för hon är uppvuxen med gris, men hennes hagkompisar har varit upprörda! Hur som helst är hon väldigt fin, i väldig oform för tillfället och jag har fått tid för röntgen av fingrarna nästa vecka :D Imorgon ska vi försöka hitta på något och i helgen kommer uppfödaren och hjälper mig med lite körning, så vi kommer igång igen.
100051335_10158351502262566_4823413234511904768_n.jpg

99441037_10158351503212566_3723253169753423872_n.jpg
 
Här är Fille trött, trött.. Det är tufft att vara utedjur.
Igår när jag kom från jobbet låg han och sov i hagen, låg kvar när jag kom ut i hagen och satt med honom. Sen kom hagkompisen och jagade upp honom. De lekte en stund, åt lite och sen när jag åkte hem låg han igen.
Idag tänkte jag ta in honom och låta honom vila en stund - 15 min efter intag låg han och sov i boxen 😴
Inatt får de sova inne för kompisen ska till veterinären imorgon morgon, blir nog uppskattat med lite ostörd sömn.

Mätte honom på gången och han var ca 163-164 (ville inte riktigt stå stilla) och typ 2cm högre bak. Det tar sig, han var drygt 160 i jan/feb.
 
Eller hur?
Men haha, tänk om framdelen växte först så att bakbenen blev jättekorta :rofl:
Min känns det mest som om Manken växer på, före resten av kroppen. Därför känns han liten att rida men mätstickan säger ngt annat. Lågt ansatt hals har fått en ny innebörd... och nu insåg jag att det är 16 dagar till treårstest så jag börjar bli lite nervös. Ska nog köpa flätspray idag... Vill ha förutsättningar som är så bra som möjligt.
 
Nu har vi kommit hem från vårat unghäst-test 😍 visades i går hos SWB Örebro, vi startade inte fören kl.20 på kvällen (sist ut,då hon visas som ASRP)

klass 1 som gångarts-talang med : 8-8-8-7-7-8 = 46 p.

Diplom som hopp-talang med: 8-8-8-8-9-8 = 49 p.

Gjorde dessutom ridprovet (frivilligt, passade på när jag ändå kunde göra det nu, Godkänt)

😍🎉🍾🙏
Wow grattis till diplom :love: Så kul, snyggt jobbat!
 
Så välartade allas hästar är här! :love: Min är besvärlig.:cautious:

Det har inte varit läge att försöka sko henne, så hon har ju gått barfota och denna veckan har hon haft mycket åsikter om underlaget. Förförra ridpasset tjurade hon ihop på grusväg, hon börjar då slänga med huvudet (jag ser bläsen uppochner) och stannar sedan och backar. Jag hoppade av och bad henne gå fram vilket hon gjorde. Hoppade upp igen när vi kom fram till bättre underlag (sandväg).

Förra ridpasset hade regnet vräkt ner och det var halt på sina ställen. Hon halkade till i en nerförsbacke och vägrade gå och reste sig lite när jag bad henne gå framåt. Hoppade av och ledde henne igen en bit (skulle ut över vägen och ville inte ha nån drama där).

Idag red vi ner till ängen, hon brukar gilla att gå på gräs, och hon travade på rätt bra emellanåt. Stannade en gång och stegrade sig när jag skänklade, men jag tänkte det var dumt att sitta av igen, vill inte lära henne att jag kliver av så fort hon reser sig, så jag satt kvar och fick fram henne igen. Nästa gång hon stannade och jag la på skänkeln så vände hon runt huvudet och försökte bita mig i foten! :angel::laugh: Gah!

Efter ridpasset idag körde vi upp henne och kompisen på bete och det här var allt som hände när vi ”släppte” dem:
Visa bifogad fil 51415

Nu får det bli lite vila igen, och sen får jag nog fundera på om jag ska försöka få henne skodd åtminstone fram. Hon hade varit bra vid verkningen nu senast. När jag kan använda bett tänkte jag att jag skulle börja med tömkörning, tänker att jag kan komma åt henne lite bakifrån då så hon får lära sig att gå framåt.

Min är ju inte välartad alltid; hoppar över grindar, lägger sig i vatten och bockar rätt friskt när hon får feeling! :D Vad fin hon ser ut, din alltså!
 
Skärmavbild 2020-05-29 kl. 10.53.12.png

Min växer också lite just nu men känns mycket fin ändå efter en lugnare avsutten period. Plötsligt har hon en helt annan rörlighet genom både rygg och bogar. Galoppen är fortfarande svår dock, hon litar inte riktigt på sig själv där utan blir spänd och bromsig. Nu fattar hon i alla fall snällt på hjälpen i båda varv och kan galoppera flera varv runt fyrkanten ganska balanserat...det får räknas som att vi uppnått det målet för den här perioden :)

Vi visar nog nästa vecka och sen blir det ut på bete. Så otroligt nöjd med hennes utveckling, vi har jobbat henne mycket sparsamt under ca två månader och kanske suttit på henne totalt 20 gånger. Känns väldigt lovande inför framtiden! Mest nöjd är jag dock över hur otroligt mysig och lätt hon är i hantering, hon skulle kunna stå still på gången i timmar känns det som - oavsett om man pysslar eller om man går och hämtar grejer t.ex. Inget skrap eller stök. Ljuvligt :D
 
Lilla A-barnet var mer som en normal treåring idag. Fy satan vilken energi han har. Det kommer bli en prövning när han inser hur stor och stark han är. Idag hade jag nog behövt ta i om jag skulle stannat när vi galopperade, i stället red jag till han var lite lugnare. I vanliga fall är det max 20, idag var det 30... Han är tack och lov mest pigg med ben som går som trumpinnar och så ålar han sig fram snabbt som (ngt snabbt) och går rätt dåligt att styra. Men nu var det två veckor sen ett ”dressyrpass” sist. Vi har lekt ute och med bommar, och innan dess vilade han. Ska rida ett kort pass i morgon så hoppas jag att vi är tillbaka på banan igen.
 
Nu har jag äntligen fixat det sista av mina ”to do”- grejer för i år 😅. Iaf de mest kostsamma 🙈
Tagit utökat B-kort✅
Köpt en bra dragbil ✅
Köpt ett släp som jag kan köra bägge grabbarna i ✅

Nu blir det att lastträna Nicke och sedan åka iväg o löshoppa dem på bortaplan. De har ju inte lämnat gården, förutom Hebbes tråkresor till kliniken förra våren (hovböld). Kan vara dags att se sig om o möta lite andra än sig själva 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 001
Senast: zassoo
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
409
· Visningar
51 888
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
883
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 018
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp