Födda 2017 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lastträning, kälkkörning och lite fotografering idag. Det gick mycket bättre att lasta med step up, så vi kör på det i fortsättningen så hoppas jag att vi slipper fler olyckor :D

Körningen gick utmärkt och det hade fotograferingen också gjort om jag hade tänkt lite och ändrat inställningarna. Svea skötte sig i alla fall!
123360839_10158772043562566_2140926806836009502_o.jpg
 
Lastträning, kälkkörning och lite fotografering idag. Det gick mycket bättre att lasta med step up, så vi kör på det i fortsättningen så hoppas jag att vi slipper fler olyckor :D

Körningen gick utmärkt och det hade fotograferingen också gjort om jag hade tänkt lite och ändrat inställningarna. Svea skötte sig i alla fall!
123360839_10158772043562566_2140926806836009502_o.jpg
Jättefin bild ju! Skönt att det fungerade bättre med lastningen 😊
 
Jag tog tjuren i hornet bokstavligen och försökte få bort kardborrarna ur Meridas man och pannlugg. Populärt. Nu har hon lite mindre pannlugg än innan. :angel:

Sen tog vi en ny promenad till kohagen, longerade några varv, klättrade, skuttade över stockar och diken och upp och ner för kanter. Skickade henne först igenom de smala grindar vi måste igenom för att komma ut i den riktiga skogen. Nu är jag ledig denna veckan så ska försöka få till att rida lite igen.
Har hittat en bra köpare till Rutan och försöker få tag på en tid för besiktning.
 
Idag tänkte jag att jag skulle rida! Gick sådär... Borstade och klädde på henne utanför hagen hållandes i grimskaftet. Funderade och valde tillslut ridstövlarna över muckbootsen. Ångrade det sen. Promenerade till kohagen ca 500 m bort och skulle longera där vi gjorde det häromdagen. Travade ett halvt varv och sen hörde hon nåt inifrån hagen och SPROING så var hon 13 cm lång och huvudet och svansen stod rätt upp! Gav upp longeringen direkt och gick istället för att undersöka vad hon hörde. Visade sig att en snubbe (markägaren antar jag) körde motorsåg och eldade sly i hagen. Rödluvan studsade omkring, jag gick längre in. Linade henne istället på ett annat ställe där det inte var lika jämnt, men hon är ju van vid stenar och säker på foten. Kommer det en sten eller buske ivägen så hoppar hon helt enkelt över dem. Hittade även lite dikeskanter att hoppa upp- och nerför och vatten som hon också valde att hoppa.

Sadeln glider ju fram om ingen sitter i den, så försökte lossa gjorden och flytta bak den, men då for hon runt som en virvelvind. Ställde mig på en hög och ganska spetsig sten för att kunna komma åt att tynga lite i sadeln och kanske få i foten i stigbygeln. Luvan missuppfattade övningen och klättrade helt sonika upp på stenen bredvid mig och bara: Jaha? Vad gör vi nu? 😅

Gav upp och gick tillbaka, men stannade och pratade med markägaren och tittade på hans eld. Efter en stund var det inte så spännande längre så då kunde vi gå vidare. Vi hade en lång diskussion huruvida man får gå PÅ mig eller inte så lång tid och mycket skoskav senare kom vi nästan tillbaka till hagen när jag fick syn på 2 betongsuggor vid sidan av vägen och ställde mig där. Hon for runt mig typ 300 varv, men till slut stod hon stilla så jag kunde sitta upp. Jaha? Var det det du ville, sa hon då och knatade obekymrat iväg. Red en liten bit och travade lite på gräset utanför hagen innan jag satt av. Helt slut och genomsvettig var jag. Hon helt obekymrad. Gah!

Det verkar som det vi behöver träna mest på just nu är att stå still! Det var ju svårt att tänka sig i våras när hon mest vägrade att gå. 🙄

:rofl:
Suck!
B35EE8D0-5B1A-4C07-A996-CA5BDD9E8BEF.jpeg
 
Om 56 dagar får vi gå över till Häst-delen av de här forumet och våra bebisar börjar bli lite mer vuxna. Om 5 månader får vi börja tävla på dem. Och här sitter jag och rider min häst på lina när jag sitter upp. Det händer varje gång han har vilat att han blir spänd när jag sitter upp. Han är snäll men det är lite intressant för han kan släääääpa runt benen på lina och sen blir det konstigt. Mirre reagerar inte skarpt eller blir spänd av skänkeln, men det blir typ inte så härligt bara. Har tänkt att jag borde rida i hoppsadel varje gång sätter igång, men jag vill ha en egen nu, och det orkar jag inte köpa. Får låna sadeln han reds in i men den är lite lång och jag är inte 100 % i balans i den.

Är jag muppig som vill ha en en hoppsadel i bra skinn med bättre fäste i? Kände verkligen skillnad när jag gled runt i hoppsadeln och när han bockade i dressyrsadeln. Amerigosadeln är det kalvskinn som jag sitter fast i, varelse jag ville eller inte.

Har hittat ytterligare en budget-grej med liten häst. Att köpa schabrak på ponnyavdelningen, fick tag i ett fint blått från Eskadron för 300 kr i strl cob. Det går också att köpa en del begagnat, för folk har sålt sina ponnyer.
 
Om 56 dagar får vi gå över till Häst-delen av de här forumet och våra bebisar börjar bli lite mer vuxna. Om 5 månader får vi börja tävla på dem. Och här sitter jag och rider min häst på lina när jag sitter upp. Det händer varje gång han har vilat att han blir spänd när jag sitter upp. Han är snäll men det är lite intressant för han kan släääääpa runt benen på lina och sen blir det konstigt. Mirre reagerar inte skarpt eller blir spänd av skänkeln, men det blir typ inte så härligt bara. Har tänkt att jag borde rida i hoppsadel varje gång sätter igång, men jag vill ha en egen nu, och det orkar jag inte köpa. Får låna sadeln han reds in i men den är lite lång och jag är inte 100 % i balans i den.

Är jag muppig som vill ha en en hoppsadel i bra skinn med bättre fäste i? Kände verkligen skillnad när jag gled runt i hoppsadeln och när han bockade i dressyrsadeln. Amerigosadeln är det kalvskinn som jag sitter fast i, varelse jag ville eller inte.

Har hittat ytterligare en budget-grej med liten häst. Att köpa schabrak på ponnyavdelningen, fick tag i ett fint blått från Eskadron för 300 kr i strl cob. Det går också att köpa en del begagnat, för folk har sålt sina ponnyer.

Nä hoppsadel är ju toppen att ha. Även för uteritter på äldre hästar så man byter tryck litet
 
Äsch, det blir inget körprov. Svea har blivit stående en vecka för stallkompisen har inte haft möjlighet att jobba med henne. Antagligen blir det samma nästa vecka. Och det känns inte riktigt rättvist att skicka henne på körprov när hon har stått i två veckor. Hon blir ju lätt lite explosiv :angel: Så nu får hon vila ett tag tills mitt finger har läkt ihop så tar vi nya tag om ett tag igen.
 
Om 56 dagar får vi gå över till Häst-delen av de här forumet och våra bebisar börjar bli lite mer vuxna. Om 5 månader får vi börja tävla på dem. Och här sitter jag och rider min häst på lina när jag sitter upp. Det händer varje gång han har vilat att han blir spänd när jag sitter upp. Han är snäll men det är lite intressant för han kan släääääpa runt benen på lina och sen blir det konstigt. Mirre reagerar inte skarpt eller blir spänd av skänkeln, men det blir typ inte så härligt bara. Har tänkt att jag borde rida i hoppsadel varje gång sätter igång, men jag vill ha en egen nu, och det orkar jag inte köpa. Får låna sadeln han reds in i men den är lite lång och jag är inte 100 % i balans i den.

Är jag muppig som vill ha en en hoppsadel i bra skinn med bättre fäste i? Kände verkligen skillnad när jag gled runt i hoppsadeln och när han bockade i dressyrsadeln. Amerigosadeln är det kalvskinn som jag sitter fast i, varelse jag ville eller inte.

Har hittat ytterligare en budget-grej med liten häst. Att köpa schabrak på ponnyavdelningen, fick tag i ett fint blått från Eskadron för 300 kr i strl cob. Det går också att köpa en del begagnat, för folk har sålt sina ponnyer.

Nä fy för sadlar man glider runt i :yuck: Jag red in Elsa i en sån och red i den fram till 3-årstestet. Det gick ju inte att rida i oskadda ridbyxor iaf. Och jag hade noll stöd.

Jag linar också innan om Elsa har vilat ;) Och skrittar fram för hand innan jag sitter upp så hon inte ska få tvång av gjorden. Tror det kommer att bli bättre nästa år när jag kan rida henne mera för någongång har hon gått två dagar i rad och då har hon varit mindre spänd i början.
 
Hoppsadel blir det, men är det vettigt att köpa med greppigare skinn?
Jag som förfallit helt när det gäller dressyr rider numera enbart i min hoppsadel. Först och främst eftersom jag bara rider ut med båda hästarna.
Har en albion K2 som är otroligt bekväm med bra stöd. De allra flesta dressyrmänniskor blir förvånade när de sätter sig i den eftersom den är så bekväm
o ger bra stöd. Har du möjlighet att provrida i en sådan kan jag rekommendera den o att den ligger bra på hästen såklart.😊
 
Hoppsadel blir det, men är det vettigt att köpa med greppigare skinn?
Jag tycker det känns bättre iaf. Min hoppsadel kan kännas lite hal i vissa ridbyxor (tex de som har grepp vid knän och rumpa men inte hela skoningen) och det är ju inte jättenice egentligen.. Samtidigt så hade iaf inte jag velat hosta upp extra pengar bara för det, man kan ju bara se till att ha bra ridbyxor😉
 
Jag och min 3åring, Wasabi, ligger ju lite efter er andra, av olika orsaker (dels tidsbrist hos mig då jag har för många hästar och dels har hon varit i otakt med kroppen nästan hela det här året) men nu har jag gjort ett ryck och har skrittat lite på henne några gånger nu. Hon är väldigt, väldigt obalanserad och det känns som vi ska tippa när hon svänger, men i dag testade jag att skritta ut från banan för att testa om hon klarade av lite lutning och ojämn mark. Så nu kan vi börja styra lite runt träd framöver. Hon är oväntat snäll, hon har varit stökig i det mesta i sin uppväxt och gick inte ens leda förrän hon var 1,5 år, och hennes syskon (på mammans sida) har varit väldigt känsliga och med mycket stök i inridningen. Men hittills känns hon väldigt cool, men vinglig!
 
Jag som förfallit helt när det gäller dressyr rider numera enbart i min hoppsadel. Först och främst eftersom jag bara rider ut med båda hästarna.
Har en albion K2 som är otroligt bekväm med bra stöd. De allra flesta dressyrmänniskor blir förvånade när de sätter sig i den eftersom den är så bekväm
o ger bra stöd. Har du möjlighet att provrida i en sådan kan jag rekommendera den o att den ligger bra på hästen såklart.😊
Hade en K2 till Caspian. Min rumpa var inte helt förtjust i den... Jag fick å andra sidan inte ens sitta i mina dagisfröknars knä för att jag var för benig.

Det är lite svårt att få tag i något greppigt. Jag har hellre greppigt skinn än Grip-ridbyxor, men skinn är å andra sidan utsatt för en del när jag rider ut i form av buskar och sånt.

Idag har min häst fått trava över bommar på Töm, han var inte jätteförtjust. Men han får vänja sig. Det är det jobbet jag ofta gör när jag är trött efter jobb eller dålig sömn. Han gör det, men han blev lite stressad. Blev tack och lov bättre efterhand.
 
Hade en K2 till Caspian. Min rumpa var inte helt förtjust i den... Jag fick å andra sidan inte ens sitta i mina dagisfröknars knä för att jag var för benig.

Det är lite svårt att få tag i något greppigt. Jag har hellre greppigt skinn än Grip-ridbyxor, men skinn är å andra sidan utsatt för en del när jag rider ut i form av buskar och sånt.

Idag har min häst fått trava över bommar på Töm, han var inte jätteförtjust. Men han får vänja sig. Det är det jobbet jag ofta gör när jag är trött efter jobb eller dålig sömn. Han gör det, men han blev lite stressad. Blev tack och lov bättre efterhand.
Garvade åt ”benig rumpa.” Hade samma problem som barn men har inte det längre..👀😇
Fördelen med de lite äldre albionsadlarna är att de är tåliga. Min är fin trots att den säkert är 15 år och används jämt på båda hästarna.😊
 
Garvade åt ”benig rumpa.” Hade samma problem som barn men har inte det längre..👀😇
Fördelen med de lite äldre albionsadlarna är att de är tåliga. Min är fin trots att den säkert är 15 år och används jämt på båda hästarna.😊

Min gamla häst går fortfarande i sin Albion som köptes 2008. Och nu har Elsa fått en också 🤗 Håller med om att dem funkar bra i dressyren också fast det är en hoppsadel.
Men man måste ju gilla sadeln också :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 960
Senast: zassoo
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 740
Senast: Ketrawzc
·
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
864
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 936
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp