Födda 2017 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är det bete för fulla muggar 🥰 ska ultraljudas 29/6 och se om hon är dräktig 🙏
 

Bifogade filer

  • 4BFE51E3-CA39-4D42-BA65-AD00AB7DFA64.jpeg
    4BFE51E3-CA39-4D42-BA65-AD00AB7DFA64.jpeg
    269,3 KB · Visningar: 6
@Amanda_F Så fin! 😍

Min tjockis har svällt av lite senaste dagarna, hon har fått vara inne några timmar om dagen, och motionerats lite. Fick springa i hagen idag igen, är nog väldigt nyttigt för henne för hon blir rejält flåsig. Sen stressar hon upp sig nåt enormt av att stå inne, även när jag och min andra häst är inne i stallet samtidigt.:(

Idag for hon runt runt och skrek när jag höll på att klippa kompisen. Ställde henne tillslut i boxen närmare och band upp henne så hon inte kunde springa runt. Stod och slog med frambenen en del och fick skäll, sen lugnade hon ner sig och sista stunden inne kunde hon stå lös i boxen utan att stressa runt. Tog ut henne igen innan jag red iväg så att hon slapp bli ensam.

Får väl köra denna metoden ett tag, vill ju gärna kunna lämna henne inne utan att hon river stället. 🙄

Hallå, jag sitter fast??
5D4EDEF4-2FEF-4DD9-A45C-F850764778DD.jpeg
 
Appropå diskussionen om vem som får poäng och varför. Stallet där Mirre står förstod rätt tidigt i våras att han travar mer än vi skulle hinna med. Vi har ju inget ståtligt stuterinamn och jag är inget proffs men ändå är han nu en av Sveriges högst bedömda hästar. Jocke och Johanna la upp en plan så han skulle få visa lagom mycket av sin trav innan galoppen tex. Jag tyckte själv inte att han visade sin bästa galopp men det räckte ju till en 9. Han kan skritta bättre än vad han gjorde, men inte sååå mkt bättre och då hade nog spänsten i traven rykt. Jocke var också bra på att ställa upp så hans bakben inte kröp in under kroppen, vilket inte minst är viktigt i o m att han faktiskt inte är så långlinjerad. Han drar 135-140 i täcken och är 166. Det kanske slutar på 145 om han biffar på sig men det vet man aldrig.
nu blir det bete i två månader typ, sen leta dressyrsadel, och börja öva att åka till ridhus med läktare ovanför huvudet på honom för det tyckte han var jätteläskigt. Han var faktiskt på väg att lämna banan innan vi hade startat för det kom en dam som inte brydde sig om att han var precis nedanför henne.

Summa sumarum: Mirre hade aldrig fått så bra poäng om jag visat själv. Text borttagen av moderator i samförstånd med inläggsskrivaren.

Så här såg det ut när vi joggade oss igenom ridprovet:

Grattis! och håller helt med om att visare gör så mycket. Det är så små nyanser mellan 7,5-8 eller
8-9 och en bra visare kan se till att de får poängen de förtjänar. Så lätt att vi stör dem.
 
Grattis! och håller helt med om att visare gör så mycket. Det är så små nyanser mellan 7,5-8 eller
8-9 och en bra visare kan se till att de får poängen de förtjänar. Så lätt att vi stör dem.
Ja alltså..jag visade Heddan själv på kvaliten..Det stod sedan ikryssat i protokollet: Visarens inverkan på provets resultat: ”Negativt” 👀🤣🤣 Hon låg ner i hörnena i galoppen under ridprovet o vägrade hoppa högre än 80 tror jag. Vi hade tränat lite löshoppning hemma o då for hon runt som en tok o hoppade 120 utan att blinka.
Jag gjorde det mest som en rolig grej. Hon skulle ju inte säljas o blev ändå en fin dressyr o tävlingshäst.❤️
 
Ja alltså..jag visade Heddan själv på kvaliten..Det stod sedan ikryssat i protokollet: Visarens inverkan på provets resultat: ”Negativt” 👀🤣🤣 Hon låg ner i hörnena i galoppen under ridprovet o vägrade hoppa högre än 80 tror jag. Vi hade tränat lite löshoppning hemma o då for hon runt som en tok o hoppade 120 utan att blinka.
Jag gjorde det mest som en rolig grej. Hon skulle ju inte säljas o blev ändå en fin dressyr o tävlingshäst.❤
Någon sån ruta hade inte vi, :angel:

men det hade varit bra om vi provat hemma att låta honom komma in i trav ibland för nu ville Visar-J att han skulle göra det hela tiden för att han var så het, men då blev han flack i stället. Hade vi provat hemma hade vi kunnat veta hur han skulle svara på det... Vi får väl se hur vi gör nästa år.

Just nu tänker jag mkt på att jag skulle vilja hyra en dressyrsadel till hösten, han ska gå två månader och sen vila igen och eftersom han växer och ändras så är inte köp ett alternativ som det känns...
 
Idag har jag ridit en liten kortis igen. Väldigt kort pass, men jag ville mest sitta upp och känna lite på honom - och han är inte lika trött längre ;)
Lite ostadig, och gick tom emot handen lite här och där men jag tar faktiskt hellre det och jobbar ifrån än när han krullar ihop sig och bara försvinner så det finns ingenting där fram. Han var snäll iallafall och tyckte nog att det var lite skoj att hitta på nåt.
 
Någon sån ruta hade inte vi, :angel:

men det hade varit bra om vi provat hemma att låta honom komma in i trav ibland för nu ville Visar-J att han skulle göra det hela tiden för att han var så het, men då blev han flack i stället. Hade vi provat hemma hade vi kunnat veta hur han skulle svara på det... Vi får väl se hur vi gör nästa år.

Just nu tänker jag mkt på att jag skulle vilja hyra en dressyrsadel till hösten, han ska gå två månader och sen vila igen och eftersom han växer och ändras så är inte köp ett alternativ som det känns...
Det här var på fyraårskvaliten 2006. Det fanns tre alternativ. Positiv, normal, negativ. 😆
 
Idag har jag ridit en liten kortis igen. Väldigt kort pass, men jag ville mest sitta upp och känna lite på honom - och han är inte lika trött längre ;)
Lite ostadig, och gick tom emot handen lite här och där men jag tar faktiskt hellre det och jobbar ifrån än när han krullar ihop sig och bara försvinner så det finns ingenting där fram. Han var snäll iallafall och tyckte nog att det var lite skoj att hitta på nåt.
De som visade henne på 3-års innan jag köpte henne var lite mer kompetenta o hon blev Klass I. 😅
 
Det här var på fyraårskvaliten 2006. Det fanns tre alternativ. Positiv, normal, negativ. 😆
Ja just det ja, då blir det uppsuttet. Jag hoppas på Normal... Har börjat läsa in mig på programmet till i höst. Det är inget som vi inte redan provat, för utom det faktum att jag inte rider hemma för att visa upp hans gångarter och att det står att ryttaren ska kunna sitta ner korta sträckor om den blir ombedd att göra det. Har suttit ner inför någon fattning hemma och då har han blivit lite spänd, så vi får nog öva på det. Det blir säkert skillnad i dressyrsadeln också.
 
Ja just det ja, då blir det uppsuttet. Jag hoppas på Normal... Har börjat läsa in mig på programmet till i höst. Det är inget som vi inte redan provat, för utom det faktum att jag inte rider hemma för att visa upp hans gångarter och att det står att ryttaren ska kunna sitta ner korta sträckor om den blir ombedd att göra det. Har suttit ner inför någon fattning hemma och då har han blivit lite spänd, så vi får nog öva på det. Det blir säkert skillnad i dressyrsadeln också.
Det är så märkligt att man förväntas sitta ner på en treåring.
 
Jag testade att lägga på Rödluvan min andra hästs dressyrsadel, och det var inte så tokigt så vi tog en ridtur. Tog in henne själv idag, då var hon lugnare i stallet först, men börjar sen började hon stressa upp sig eftersom. Tränade på sin piaff ett tag? 🤔 Så fort hon kommer ut blir hon lugn, då var det bara att sitta upp och rida iväg och hon går fram överallt.

Tog en första lite längre runda utanför gården på en väg hon inte gått förut. Pigg och glad var hon, och jag kände mig lite stadigare i dressyrsadeln. Jag fick bestämma var vi skulle gå utan invändningar, hurra!

Hon är rätt söt den lilla odågan.;)
324591E4-169B-4C33-B353-40C08739CAEC.jpeg


Igår promenerade vi och hoppade några gånger över en bäck, hon verkar ha fattat det där nu. Är sugen på att ta med henne till terrängbanan och leka runt lite där i lina.
 
Jag testade att lägga på Rödluvan min andra hästs dressyrsadel, och det var inte så tokigt så vi tog en ridtur. Tog in henne själv idag, då var hon lugnare i stallet först, men börjar sen började hon stressa upp sig eftersom. Tränade på sin piaff ett tag? 🤔 Så fort hon kommer ut blir hon lugn, då var det bara att sitta upp och rida iväg och hon går fram överallt.

Tog en första lite längre runda utanför gården på en väg hon inte gått förut. Pigg och glad var hon, och jag kände mig lite stadigare i dressyrsadeln. Jag fick bestämma var vi skulle gå utan invändningar, hurra!

Hon är rätt söt den lilla odågan.;)
Visa bifogad fil 53250

Igår promenerade vi och hoppade några gånger över en bäck, hon verkar ha fattat det där nu. Är sugen på att ta med henne till terrängbanan och leka runt lite där i lina.

Höstens mål är att åka på en bebisterrängträning. Tror inte jag har ridit terräng sen 2014, blir så sugen när jag ser alla som lägger ut filmer och bilder på Facebook!
 
Höstens mål är att åka på en bebisterrängträning. Tror inte jag har ridit terräng sen 2014, blir så sugen när jag ser alla som lägger ut filmer och bilder på Facebook!
Jag är så sugen på att ta med min till terrängbanan med. Jag tror han har potential för att bli en väldigt rolig fälttävlanshäst. Han är så trygg i sig själv. 😍

Låt tiden gå fort!
 
Red igen idag, gick sådär för det var väldigt mycket bromsar och Merida var inte nöjd med att de tuggade på henne. Hon hoppade runt och slängde med huvudet, men vi enades om att skritt var en dålig idé och höll oss till trav istället och då gick det bättre. Vi fick även till lite galopp i bägge varven, hon bjöd på det och jag uppmuntrade! Bild från idag.
AC13597C-00DA-49A7-8C8F-337817259422.jpeg
 
Red igen idag, gick sådär för det var väldigt mycket bromsar och Merida var inte nöjd med att de tuggade på henne. Hon hoppade runt och slängde med huvudet, men vi enades om att skritt var en dålig idé och höll oss till trav istället och då gick det bättre. Vi fick även till lite galopp i bägge varven, hon bjöd på det och jag uppmuntrade! Bild från idag.
Visa bifogad fil 53302
Vilken fin överlinje hon har :love:
 
Jag är så sugen på att ta med min till terrängbanan med. Jag tror han har potential för att bli en väldigt rolig fälttävlanshäst. Han är så trygg i sig själv. 😍

Låt tiden gå fort!
Hur tidigt kan man göra sånt? Vi rider ju Max 20 min så för oss blir det nog inte för än till våren. Jag borde väl ha fälttävlanskort också? Eller?
 
Hur tidigt kan man göra sånt? Vi rider ju Max 20 min så för oss blir det nog inte för än till våren. Jag borde väl ha fälttävlanskort också? Eller?

Nej, du behöver inget fälttävlanskort för träning, speciellt inte bebisträning. Jag tänkte också åka iväg till hösten, tänker att jag behöver kunna styra iaf hjälpligt. :angel:
Man behöver inte träna så länge, men 20 min är kanske lite väl kort.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 965
Senast: zassoo
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
404
· Visningar
50 920
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
869
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 961
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp