Födda 2017 del 3

Här händer det ju inte mkt i den här tråden men för att det inte skulle gå en hel månad så fyller jag på med ett inlägg. Vi har haft en tappsko, en trolig covidinfektion och en programridning under den här tiden. Det var väl inte 100 % direkt, men det avslöjade hur jäkla svårt det är även för oss att rida travökning efter galoppövergångarna.

På onsdag är det dags för första riktiga starten men vädret verkar inte vara så härligt för en framridning ute (regn och 5 grader) så vi får se om det blir ngt.
 
Vi tränar på och jag tycker Flisan utvecklas i raketfart nu, det är bara så himla roligt att sitta upp varje pass! Vi rider ut mycket, jag får också hjälp med hoppningen av en duktig kompis och så försöker jag fått till det med dressyrträning så ofta det går. Vår tränare tycker att vi ska satsa på femårs. Jag är realistisk och vet att vi ligger efter jämfört med andra, dessutom rider jag fortfarande gärna i en öppen unghästform och sitter ner i traven väldigt begränsat. Jag är också väldigt ringrostig på att rida program. Men det är ändå spännande och roligt att tänka att vi är där och nosar på grejerna, trots våra förutsättningar med rehab efter hagskada hela vintern, inte särskilt bra träningsmöjligheter och annat som gör att det varit stundtals väldigt kämpigt. Är väldigt stolt över vår resa so far!

I helgen provade vi en p&r, framridningen och uppförandet runt omkring med allt var 10/10! Missbedömde dock tiden och red fram lite för länge, Flisan blev både trött och väldigt spänd när vi kom in på banan. Blev en riktig cirkusuppvisning, inte många rätt förutom att vi utförde alla moment på något sätt och i alla fall i närheten av där de skulle genomföras :D Är supernöjd med hela prestationen och så himla glad över min fina häst!

Från framridningen:
https://www.instagram.com/p/CcKnMSRrIWa/?utm_source=ig_web_copy_link
 
Jag och Korre har en liten berg-och-dalbana just nu. Till stor del har han verkligen mognat och gör väldigt mycket framsteg. Han känns så himla ridbar och positiv i ridningen. Ha börjar komma fram lite med näsan och lyssna mer på hjälperna. Vissa dagar är han så himla underbar att rida!

I andra ringhörnan har vi en sjuk matte som vissa dagar måste ta en skrittpaus efter framtravning. Vi har också en Korre som kommit på att det är roligt att springa fort i skogen och då behöver man inte lyssna på matte. Härom veckan stod han också och vägrade gå igenom en lerig bit av vägen i 30 min. Vi var helt slut efter båda två, men nästa gång vi skulle förbi samma ställe tog det bara 3 min 👍.

Igår var vi i alla fall ute på en väldigt trevlig tur i skogen, och de flesta dagarna känns det väldigt positivt. Jag har hittat en tjej som kommer hjälpa mig rida honom någon dag i veckan, och troligen kommer en stallkompis rida honom lite framöver. Jag ska operera min cancer om några veckor så då kommer jag väl antagligen inte kunna rida på ett tag. Jag hoppas det fungerar bra, annars får han en viloperiod då.
 
Nu har vi ridit lite! I helgen skrittade vi och lite trav med, så jag fick känna på min häst. :p Sån otroligt fin tjej, som skötte sig till UG! Dock saknar styrka och svårt för henne att hålla igång traven, så jag tar det verkligen lugnt. Jag kommer inför skaffa ett par easy boot glove som hon kan ha på ridbanan, då små stenar fastnar i hennes hovar och jag verkligen vill hon skall vara bekväm. Hennes promenad boots funkar inte, då dom tar in stenar/sand på banan.

Vi har sadel på prov och sadelutprovaren skall komma imorn, så hoppas hon tycker sadeln är ok som vi har nu, men annars har hon med sig.

Men matte och häst har mycket jobb framför sig. Har dock inte ångrat mig en sekund, hon är verkligen fantastiskt. I helgen stod hon även och vilade sitt huvud på min axel på ridbanan och pussade mig med mulan, alltså jag bara :love: Aldrig fått så mycket kärlek som från henne.
 
Galoppen har varit lite av vår akilleshäl, om man säger så. T blir gärna lång och framtung och springer ifrån sin egen balans lite grann. Känslan när man sitter på är att han tar längre och längre språng tills han liksom inte kan sträcka på sig mer, och då är ju bakbenen i Haparanda och frambenen i Malmö.

Det har blivit bättre, och i och med det så har det även blivit lättare att tex svänga samtidigt som han galopperar. Jag kan göra en halvhalt och förhindra att stegen blir längre och längre även på rakt spår.

Häromdagen fick han galoppera lös i paddocken (som är extra bred 60x30) och i början sprang han som en liten giraff, huvudet och svansen högt och frusta som en drake. Men efter ett par varv började han göra lite skarpare svängar och då, liksom poff, så satte han sig på baken, höjde framdelen och jösses vilken galopp han plockade fram då. Den kommer bli nåt alldelles extra!
 
Vi har varit och tävlat igen. Duktiga lilla hästen var faktiskt inte så kul att rida på banan igår. Han var livrädd för högtalaren som stod i en trailer bredvid banan och för domartornet. Så rädd att han glömde bort att han var rädd för läktaren också. Men eftersom han uppvisar samma tendenser hemma så fort en kudde i soffan (där min tränare brukar sitta) är flyttad 5 cm så har jag en plan. Det blir inte så jäkla snyggt men tryggt och jag hoppas att han kommer känna att banan är ok nästa gång vi är där.

Domaren var nöjd med mig så 68,667% och 4/31. Bara 1,5 p från segraren, som sen också gick och vann LA-klassen.

 
Galoppen har varit lite av vår akilleshäl, om man säger så. T blir gärna lång och framtung och springer ifrån sin egen balans lite grann. Känslan när man sitter på är att han tar längre och längre språng tills han liksom inte kan sträcka på sig mer, och då är ju bakbenen i Haparanda och frambenen i Malmö.

Det har blivit bättre, och i och med det så har det även blivit lättare att tex svänga samtidigt som han galopperar. Jag kan göra en halvhalt och förhindra att stegen blir längre och längre även på rakt spår.

Häromdagen fick han galoppera lös i paddocken (som är extra bred 60x30) och i början sprang han som en liten giraff, huvudet och svansen högt och frusta som en drake. Men efter ett par varv började han göra lite skarpare svängar och då, liksom poff, så satte han sig på baken, höjde framdelen och jösses vilken galopp han plockade fram då. Den kommer bli nåt alldelles extra!
For Romance är känd för att ge bra galopp men det tar ibland lite tid innan de hittar den. Min har tappat sin igen men den kanske kommer tillbaka, hoppas det!
 
For Romance är känd för att ge bra galopp men det tar ibland lite tid innan de hittar den. Min har tappat sin igen men den kanske kommer tillbaka, hoppas det!
Galoppen är vår svaghet med, Fille har en bra galopp men det är lite svårt att just hitta den och få ordning på allt.
Jag red en annan femåring häromdagen och det är så intressant hur olika de är, den hästen är stooor, drygt 175cm och inte supermycket riden så ”borde” inte ha så lätt - men galoppen är sjukt enkel att rida. Galoppen bara är där, balanserad av sig själv och kan bebissamla sig bara av att man sträcker lite på sig i sadeln. Istället är traven jobbig för honom (och jobbig att rida bra).
 
Vi har varit och tävlat igen. Duktiga lilla hästen var faktiskt inte så kul att rida på banan igår. Han var livrädd för högtalaren som stod i en trailer bredvid banan och för domartornet. Så rädd att han glömde bort att han var rädd för läktaren också. Men eftersom han uppvisar samma tendenser hemma så fort en kudde i soffan (där min tränare brukar sitta) är flyttad 5 cm så har jag en plan. Det blir inte så jäkla snyggt men tryggt och jag hoppas att han kommer känna att banan är ok nästa gång vi är där.

Domaren var nöjd med mig så 68,667% och 4/31. Bara 1,5 p från segraren, som sen också gick och vann LA-klassen.

Tycker det ser väldigt fint ut med bra flyt genom programmet! Ni är jättefina och han är superduktig tycker jag. Tycker inte alls galoppen ser dålig ut även om den såklart kommer bli bättre när han blir starkare. Men så modig och duktig häst som ser ut att vara med dig väldigt fint.
Vi var på samma tävling men Platina blev väldigt skrämd av domarbåset förra helgen där det stod kant i kant med dressyrstaketet. Även om det var bättre placerat här så satt det fortfarande i och hon började backa direkt när jag gjort halt. Så jag utgick och travade och galopperade bara runt min tid. Hon kunde stanna vid C tillslut utan att vara rädd så jag var nöjd med det.

Ni har garanterat en rolig säsong framför er. Själv hoppas jag att vi ska kunna rida igenom ett helt program i vår på tävling..🙈
 
Tycker det ser väldigt fint ut med bra flyt genom programmet! Ni är jättefina och han är superduktig tycker jag. Tycker inte alls galoppen ser dålig ut även om den såklart kommer bli bättre när han blir starkare. Men så modig och duktig häst som ser ut att vara med dig väldigt fint.
Vi var på samma tävling men Platina blev väldigt skrämd av domarbåset förra helgen där det stod kant i kant med dressyrstaketet. Även om det var bättre placerat här så satt det fortfarande i och hon började backa direkt när jag gjort halt. Så jag utgick och travade och galopperade bara runt min tid. Hon kunde stanna vid C tillslut utan att vara rädd så jag var nöjd med det.

Ni har garanterat en rolig säsong framför er. Själv hoppas jag att vi ska kunna rida igenom ett helt program i vår på tävling..🙈
Min häst beter sig ju som på tävling nästan varje dag hemma. Idag hade han ytterligare en uppvisning i "många alternativa sätt att passera en kortsida" så jag får ju verkligen öva på att hitta bra metoder. Jag är evigt tacksam mot min tränare som fått mig att se så på det. Och har haft egna hästar som varit spooky hemma så det finns ett språk som man har etablerat när man får problemen.
 
Idag fixade vi första rosetten. En pnj på 40 cm, men ändå!

Första gången han hoppade utomhus. Första gången vi värmde upp på ett ställe och sedan fortsatte rida nån annan stans. Första gången på framridning. Han bara tuffade på som om han var hur erfaren som helst.

Jättekul häst att jobba med.

(Sen är "kompisen" i hagen bredvid inte lika rolig just nu. De brukar valack-leka över stänglset men igår kom T in med ett rejält bitmärke i strupen. Så fick fixa hagen idag också (höja stängsel))
 
Vi fick också vår första rosett idag! (Den var jätteläskig!) Red Salty Cup, 80 cm terränghoppning. Så duktig pålla!
365A4F65-BAA0-46DB-868F-9CF66233D204.jpeg
 
Idag fixade vi första rosetten. En pnj på 40 cm, men ändå!

Första gången han hoppade utomhus. Första gången vi värmde upp på ett ställe och sedan fortsatte rida nån annan stans. Första gången på framridning. Han bara tuffade på som om han var hur erfaren som helst.

Jättekul häst att jobba med.

Tyckte ändå inte att vi gjorde så himla mycket på lördagen men han hade sovit väldigt still natten till söndag och han var verkligen huvudtrött på söndag. Lillskrutten :heart
 
Vi har tävlat LB:3 igen, det är en ny version av Mirre varje gång vi är ute. Denna gången var han blyg och lite seg. Men det gick ganska bra rent poängmässigt ändå, 69,032 % och en andraplacering. Sen checkade hans huvud ut och han stod inte still en sekund. Piaffliknande, lite stegringar och studs men aldrig så jag blir orolig. När huvudet tar slut fortsätter benen att gå.

Sen skulle vi lasta och då hade det startat en fotbollsturnering för barn på samma yta som parkeringen för trailers och det var inte vad en trött bebishästen orkade hantera. Så det var en liten studsande häst i trailern innan vi kom ut på vägen. Idag var han så trött, så trött… :sleep:
 

Bifogade filer

  • 57F0E329-C8EF-4359-86B5-56692E440F5A.jpeg
    57F0E329-C8EF-4359-86B5-56692E440F5A.jpeg
    433,4 KB · Visningar: 26
Hur tänker ni med vila i sommar?
Min var ju jättefet förra våren, gick sen på ponnybete under sommaren och blev fin. Har hållit sig fin under vintern och föll ur lite nu i våras när det började komma lite gräs och hon hellre åt det än hösilage. Var sen iväg på tävling med andra hästen i 5 dagar för två veckor sedan och när jag kom hem hade hon fyllt upp alla fettdepåerna på halsen och ryggen igen. 🙈
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
13 373
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 925
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 350
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp