Födda 2017 del 3

Vi har varit på programridning, en LB:2. Det var en utmaning på så många sätt men han var jättesnäll med tanke på att han är het som en liten åskboll men han kokar lixom inte över. När jag skulle sitta upp kom de förbi ridhuset och sa att de skulle släppa in ponnyerna. Släppa var ordet, för det kom två små ponnyflockar galopperande utanför ridhuset. Lagom stressande för en bebis som inte hade koll på vad som händer utanför. Han var dock duktig när vi hade skrittat i några minuter och jag kunde sitta upp. Tyvärr ville tjejen innan mig inte att jag skulle vara i manegen för hon ville prova att rida själv och det kunde jag absolut förstå men det blev ju väldigt kort framridning för oss.

På banan gick allt i 180, jag tror han tog dubbelt så många steg som hästar normalt gör i det där programmet. Men han var en ganska snabb symaskin, tyvärr bakom skänkeln och med kort hals så det blev 64,3 %, vilket var bra för jag red fel väg (två gånger men domaren såg bara en gång, när jag kom på mig själv..). Sen efter fick han massor av beröm och jag fick instruktionen (av domaren för dagen som också är samma person som har varit min domareutbildare) att inte rida unghästklasser utan satsa på att utbilda i lugn och ro. Och det är ju det som vi gör nu. Det finns lite filmer och ngn bild på en gullig häst på min insta:
https://www.instagram.com/p/CZ9l5MELyfD/

Fattningar är han i alla fall väldigt duktig på, även på rakt spår!
 
Det knallar å går, kan man säga. Vädret är vedervärdig och det blir mer motion innomhus än jag egentligen gillar men tyvärr får det bli så just nu.

Vi har nosat på sidvärts och det funkar, speciellt undan höger. Höger är plättlätt. Vänster får har hjärnsläpp och fattar ingenting. Men det är ok, det kommer. Han blir också stadigare och stadigare i formen för varje pass, samt att vi kan hitta lite växlar i de olika gångarterna.

Största problemet just nu är att vi ligger mellan att kunna finrida och utbildningsrida. Och det växlar ständigt under passen vilket jag behöver göra. Vilket leder till en del missförstånd ibland (en halvhalt blir tvärstopp, en halt blir lite rusk på huvudet) men tänker att det också är ganska normalt. Dvs, ibland blir mina hjälper för grova, ibland blir de inte tillräckligt klara. Men vilket som behövs kan växla på ett ögonblick.

Hoppningen går också framåt. Idag hoppade vi en liten bana. 7 hinder, ca 50-70cm och han galopperade runt hela vägen :banana:

Han gick ju ner i vikt i november (när gräset försvann), och jag har fodrat på tills han gått upp/nu håller vikten. För skojs skull matade jag in siffrorna i foderstats program och han får ungefär dubbelt upp i både energi och protein mot vad "tabellhästen" behöver.

(sneglar mot @villhöver )
 
upp som en sol, ner som en pannkaka. Är det inte ofta så i hästvärlden?

En häst på anläggningen blev diagnosticerad med falsk kvarka (zooepidemicus). 9 dagar senare började T hosta. Rätt skakiga ca 48h men det visade sig att han inte har det. Bara en 'vanlig' förkylning som råkat sammanfalla med den andra hästens sjukdom.

Han hostar lite fortfarande (började i onsdags) men mindre idag än torsdag-fredag. Ngt högre temp än tidigare men oklart om detta är pga sjukdom eller pga att min termometer la av och att jag skaffat en ny.
 
upp som en sol, ner som en pannkaka. Är det inte ofta så i hästvärlden?

En häst på anläggningen blev diagnosticerad med falsk kvarka (zooepidemicus). 9 dagar senare började T hosta. Rätt skakiga ca 48h men det visade sig att han inte har det. Bara en 'vanlig' förkylning som råkat sammanfalla med den andra hästens sjukdom.

Han hostar lite fortfarande (började i onsdags) men mindre idag än torsdag-fredag. Ngt högre temp än tidigare men oklart om detta är pga sjukdom eller pga att min termometer la av och att jag skaffat en ny.
Vad tråkigt :( Jag fick falsk kvarka på en av mina för typ 10 år sedan när han fick en ny (väldigt hostig och grön-snorig :yuck: boxgranne), han blev inte så jättesjuk - men hostade länge.
Hoppas din kryar på sig fort.
 
Måste bara få visa hur min vuxit till sig. Bild 1 från februari som treåring, bild 2 från igår. Han har inte blivit så himla mycket högre just, men det är ju en aning mer häst nu :angel:

8F62C430-DB63-462F-BA76-C317E5CDB036.png
 
Jag är så glad att det verkar ha lossnat med uteridningen på min nu! Sista dagen innan han fick flytta hem var vi ute på en längre tur i skogen på andra sidan vägen ihop med 6-åringen, och sen har vi varit ute här hemmavid med sällskap till fots och han har varit så duktig! Nu vågar jag nog snart ge mig iväg helt själv med honom också!

Lite klipp från i lördags:

https://www.instagram.com/reel/Caeq7hgFFJj/?utm_medium=copy_link
 
Kom på att jag lade nog aldrig upp här heller efter att vi var och hoppade förra helgen. Han känns mer med på noterna men var lite seg till en början, ville gärna krypa in nära på hinderna och "häva sig" över, blev bättre när jag satte upp tempot i galoppen lite, blev fortfarande lite omtramp men ändå med mer flyt. Var första gången han hoppade kombination också (studs och 5½ har han hoppat).

https://www.instagram.com/p/CaLBuGdLbtA/?utm_medium=copy_link
 
Ja vi får ju ta del i denna tråden, men vi har inte kommit igång alls. Nu verkar Donna ha fått en hov böld som förhoppningsvis hovslagaren kan kolla på imorron, hon står med varmblött omslag nu. Matte är jätte orolig såklart :( och hon har även haft ont i magen över flytten, dock bajsar hon som vanlig och äter sitt grov foder, gett henne magkur och det verkade lite mindre spänd idag. Jag hoppas verkligen det bara är en hov böld då jag oroat sönder mig. Hovslagaren har väldigt mycket att göra, men skulle nog kunna pressa in oss imorn kväll.
 
Suck, hovbölden ger sig inte så vi måste gräva mer :down: Han är fortsatt halt, mest när den onda hoven är på yttersida, och han reagerar med ajaj när man tex tar ut ur boxen och han går från mjukt till hårt. Jag HOPPAS det räcker med att ta mer i sidan, och att vi inte behöver ta så mycket i sulan, vill ju helst inte gipsa osv.
Stackars Fille :(
Tror verkligen det är en hovböld här med när jag läser detta, hon stödjer på benet när hon går, och i boxen, men i spolspiltan vill hon inte vila på benet alls. Även lite varm och lite puls i det benet, men inte mycket. Hon hade slått i flis av den hoven innan för en vecka sen, så kanske kommit in bakterier då. Jag hoppas verkligen det bara är en hovböld. :down:
 
Känner mig som en hippokondriker. Hästen har hostat I typ 1v och jag är redo att ringa veterinären igen... 😄

Han är betydligt bättre, ingen förhöjd kroppstemperatur längre, odräglig pigg och inget näsflöde. Hostar dock fortfarande ibland och då kan det komma lite genomskinligt snor/ lite vitt.

Han måste vara döende, eller hur?
 
Känner mig som en hippokondriker. Hästen har hostat I typ 1v och jag är redo att ringa veterinären igen... 😄

Han är betydligt bättre, ingen förhöjd kroppstemperatur längre, odräglig pigg och inget näsflöde. Hostar dock fortfarande ibland och då kan det komma lite genomskinligt snor/ lite vitt.

Han måste vara döende, eller hur?
Jag förstår dig mycket väl! Jag tror dock att din häst överlever en stund till 😊. Tycker att det är vanligt att hostan sitter i lite, precis som den hör för oss människor. När Korre var förkyld i höstas hostade han till någon gång vid ridning i ytterligare någon vecka efter att han vilat typ 2 veckor och varit till synes fullt symptomfri alla dagar utan två.
 
Jag förstår dig mycket väl! Jag tror dock att din häst överlever en stund till 😊. Tycker att det är vanligt att hostan sitter i lite, precis som den hör för oss människor. När Korre var förkyld i höstas hostade han till någon gång vid ridning i ytterligare någon vecka efter att han vilat typ 2 veckor och varit till synes fullt symptomfri alla dagar utan två.

Tack! Så himla skönt att höra från andra också.

Och så vill man ju inte se sina små pälsklingar må dåligt.
 
Ibland undrar man ju hur deras små hjärnor fungerar.

T är helt med på att man behöver en människa för att öppna grinden i (el)staketet.

Bara det att i hans lilla valnöt så har han kopplat "människa närvarande = jag kan gå genom staketet". Oavsett om människan i fråga har öppnat grinden eller inte. Eller om människa (och häst) befinner sig vid en staketbit som innehåller grind.

Han får ont i näsan ganska ofta. Men verkar inte inklinerad till att ändra i sin ekvation...
 
Idag är jag tacksam över min modiga och trygga häst. Även om sällskapet är upprört så går han dit jag säger. Idag blev vi utskällda av en hund som gjorde utfall, först tyckte han att den var onödigt aggressiv men vi kunde stå bredvid ägaren på långa tyglar. Det är värt en massa för mig!
 
Jag har anmält till mig och Elsa till pay & ride i helgen. Har extremt höga krav - att hon ska gå på spåret och gå ut i hörnen 🙈😂 Vi får väl se hur det går med det.
 
Idag skulle jag sitta upp igen efter 3v 'vila'.

Satt upp, hann rida ca 1/2 varv, så sket hästen på spåret = sitta av och mocka.

Satt upp, hann rida ca 1/2 långsida, så slet sig hästen de försökte longera och sprang mot oss med linan mellan benen= satt av jävligt snabbt.

Satt upp för tredje gången samma ridpass, travade 10 min och hästen var hostfri!

Skrittade sen ut en mkt kort sväng i solen.
 
Här händer inte så mycket. Ingen hovböld, men hon har slått flisar som fan av hovarna bak innan. Hade ute hovslagare som då sa hon har inga hovväggar och tunna, men inget han kunna göra. Fick då köpa boots, och hade då ute en barfotaverkare (hade redan haft ute en annan, men hon va ärlig talat inte särskilt bra). Nummer 2 barfota verkare wrappade hovarna och sen har hon fått behandling, hon har haft låsningar i korset och i bogen, och även haft ont i magen pga flytten. Så mycket moment som jag har behövt fixa. Hon får nu olika tillskott och NAF flytande pro feet, sedan har jag behandlat hovarna med keratax, kevin bacon och artimud, innan dom blev wrappade. Vi har skrittat ut för hand och hon har varit SÅ duktig, tydligt inte trafik van, men tar det så otroligt bra, typ redan andra gången reagerade hon knappt.

Så nu kör vi på ett typ igångsättningen schema sakta och säkert med skritt ut 20-30 min om dagen, och sen när jag hittat en sadel som passar, får jag testa sitta upp och se hur det känns :)
 
Här händer inte så mycket. Ingen hovböld, men hon har slått flisar som fan av hovarna bak innan. Hade ute hovslagare som då sa hon har inga hovväggar och tunna, men inget han kunna göra. Fick då köpa boots, och hade då ute en barfotaverkare (hade redan haft ute en annan, men hon va ärlig talat inte särskilt bra). Nummer 2 barfota verkare wrappade hovarna och sen har hon fått behandling, hon har haft låsningar i korset och i bogen, och även haft ont i magen pga flytten. Så mycket moment som jag har behövt fixa. Hon får nu olika tillskott och NAF flytande pro feet, sedan har jag behandlat hovarna med keratax, kevin bacon och artimud, innan dom blev wrappade. Vi har skrittat ut för hand och hon har varit SÅ duktig, tydligt inte trafik van, men tar det så otroligt bra, typ redan andra gången reagerade hon knappt.

Så nu kör vi på ett typ igångsättningen schema sakta och säkert med skritt ut 20-30 min om dagen, och sen när jag hittat en sadel som passar, får jag testa sitta upp och se hur det känns :)
Kevin bacon?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
389
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 322
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 925
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 348
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp