Födda 2017 del 3

Nu med grushagarna börjar dock min stressigaste period då jag har svårt att lösa åtaganden (som insläpp) på vardagar då bestämd intagstid inte går ihop med min arbetstid. Det har löst sig två vintrar innan på olika sätt, men är lika stressad varje höst - och ja, får jag inte ihop det så kan jag ju inte stå kvar tyvärr. Så det är lite jobbigt.
Du har ingen stallkompis som vill hjälpa dig mot betalning?
 
Hör och häpna, vi har tränat idag! Det var en tränare som jag känner väl till och som sett oss förr, men som jag aldrig tränat för (han dömde oss på Breeders t.ex.). Det var kul, det blev grundläggande som det blir första gången, och det som var roligt var att vi fick en liten slutkommentar, som i allmänna intrycket på ett dressyrprogram. Typ så här: En häst som ser ut att må bra och har tre spännande gångarter. Jag ska se till att jag rider tydligare hörn så jag inte bara sladdar runt på stora volter och gör fler övergångar. Eftersom jag har koll på skritten så kan jag börja jobba med den. Gärna med bakdelsvändningar och halter också. Och när jag rider bakdelsvändningarna får han inte bli för långsamt och jag ska se till att jag alltid sitter i riktning och inte hamnar på utsidan när jag ska gå ur rörelsen. I höger varv ska jag gärna forma med skänkeln framme vid sadelgjorden och rida öppnalikt men inte så mkt tvärning, bara lite ställning och eftergift.

Och eftersom vi har börjat leka med bytena så bör jag inte rida så mycket förvänd ur rättvänd. Jag kan rida förvänd längs längsidorna (då är det ju knappt det) och ibland kontraställa. Jobba med enkla byten innan hörn. I den förvända ska han inte vara förböjd, bara ställd åt rätt håll.

Och så ska jag akta mig för att hamna för långt bak i sadeln (lätt hänt då hästen är byggd som en schäfer) och att jag rider med för långa tyglar. Hand längre fram på tygeln och bröstet i riktning framåt.

Känns kul att vara igång igen. I morgon är det uteritt för sen börjar älgjakten här, så då blir det mindre ridning i skog och mark ett tag.
 
Vi var ute och busgalopperade (vi har en kilometerlång backe utan trafik som är jättebra när det regnat en del).

T, en gammal tanthäst och lill-B.

Tanten först, med svansen i vädret och högt tempo.

T i mitten, fullt schå med att galoppera och förlytta sig uppåt samtidigt. Ett par riktigt konstiga språng i de lite brantare partierna där han hade noll koll kokosboll på sina ben.

Och sist ponnyn, lill-B som mest imiterade ett popcorn till ryttarens glädje.

Så himla kul med fungerande uteritter! Speciellt de här sista sköna dagarna på året. Nu kommer älgjakt, mörker och skitväder.
 
Om jag var uppe som en sol förra gången jag skrev så är det nu en platt pannkaka som skriver det här inlägget. Mirre och jag ska till Ultuna i morgon igen för fortsatt utredning. Han sätter i halsen fortfarande. Det är mer att han sätter i foderstrupen och att det typ fastnar lite och han hostar upp det igen) än att han får stora foderstrupsförstoppningar. Det som kommer upp är färdigtuggat, blött och mjukt.

Enligt veterinären jag pratade med häromdagen så finns det förhoppningsvis sätt att lösa det om det är en ärrbildning i musklerna. Men vi får se. Det kan kanske vara ngt annat. Det dränerar all energi jag har, så jag är glad att vi fick tid snabbt.
 
Om jag var uppe som en sol förra gången jag skrev så är det nu en platt pannkaka som skriver det här inlägget. Mirre och jag ska till Ultuna i morgon igen för fortsatt utredning. Han sätter i halsen fortfarande. Det är mer att han sätter i foderstrupen och att det typ fastnar lite och han hostar upp det igen) än att han får stora foderstrupsförstoppningar. Det som kommer upp är färdigtuggat, blött och mjukt.

Enligt veterinären jag pratade med häromdagen så finns det förhoppningsvis sätt att lösa det om det är en ärrbildning i musklerna. Men vi får se. Det kan kanske vara ngt annat. Det dränerar all energi jag har, så jag är glad att vi fick tid snabbt.
Så himla jobbigt❤️
 
Om jag var uppe som en sol förra gången jag skrev så är det nu en platt pannkaka som skriver det här inlägget. Mirre och jag ska till Ultuna i morgon igen för fortsatt utredning. Han sätter i halsen fortfarande. Det är mer att han sätter i foderstrupen och att det typ fastnar lite och han hostar upp det igen) än att han får stora foderstrupsförstoppningar. Det som kommer upp är färdigtuggat, blött och mjukt.

Enligt veterinären jag pratade med häromdagen så finns det förhoppningsvis sätt att lösa det om det är en ärrbildning i musklerna. Men vi får se. Det kan kanske vara ngt annat. Det dränerar all energi jag har, så jag är glad att vi fick tid snabbt.
Så himla jobbigt. Håller tummarna för goda besked…
 
Om jag var uppe som en sol förra gången jag skrev så är det nu en platt pannkaka som skriver det här inlägget. Mirre och jag ska till Ultuna i morgon igen för fortsatt utredning. Han sätter i halsen fortfarande. Det är mer att han sätter i foderstrupen och att det typ fastnar lite och han hostar upp det igen) än att han får stora foderstrupsförstoppningar. Det som kommer upp är färdigtuggat, blött och mjukt.

Enligt veterinären jag pratade med häromdagen så finns det förhoppningsvis sätt att lösa det om det är en ärrbildning i musklerna. Men vi får se. Det kan kanske vara ngt annat. Det dränerar all energi jag har, så jag är glad att vi fick tid snabbt.
Oj vad jobbigt. Lycka till.
 
Oj vad jobbigt. Lycka till.
tack! Det gick väl... sådär?

De hittade inte vad det kan vara. Så på fredag ska det göras en scint för att se att det inte är några veck eller så i halsen som man missar med kameran. Arbetshypotesen är nu att det är en störning i magmunnen som gör att maten inte stannar i magsäcken utan kommer tillbaka ut i munnen igen när det blir fullt i magen. Så jag kanske får fundera på en foderbänk eller så.. Vi får se. Det är verkligen ganska oklart för det fanns också typ passager som de tyckte att matstrupen och luftstrupen var "plattare" i. Men det borde inte ge den här effekten. Efter scinten, i väntan på svar så ska han få medicin mot magmunsbråck och magsår. Och hoppas att det hjälper. Han kan ju lixom rapa, och det ska han inte kunna.
 
Rödluvan har vilat i 1,5 vecka efter sista tävlingen. Hon var jättefin i dressyren och hoppningen, terrängen var dagen efter och hon var tokspänd och stannade 2 gånger och den andra gången satt jag inte kvar. :bag:

Hängde uppåner runt halsen på henne en stund innan jag fick ge upp och kliva av. Är fortfarande lite sur på henne.

Hon går ju på lösdrift och har fått stå inne en timme och torka på kvällen och då är hon helt nipprig, jätterastlös och far runt i boxen (fast hon har hö). Tjock har hon också blivit!

Hovslagaren skulle komma idag, såhär såg våran konversation ut innan:

IMG_7752.jpeg

🤣🤣

Hon fick stå inne i 45 minuter och sen tog vi en kort promenad och sen var hon jättesnäll med hovslagaren, så det var ju skönt. :)

Funderar på om jag ska sätta igång henne igen i helgen. Kommer ju ändå att få ta det lite lugnare några månader nu när vinterdepressionen kommer och äter upp mig. :cry:
 
Hur gör ni med vila för era 6-åringar?
Min ser ju till att vila hela tiden så att planera det hade varit en lyx. Jag har massa korta vilor för honom också, för att jag åker på semester eller på jobb (typ i helgen var jag i Kiruna och hade träningar, då vilade han två dagar..).
 
tack! Det gick väl... sådär?

De hittade inte vad det kan vara. Så på fredag ska det göras en scint för att se att det inte är några veck eller så i halsen som man missar med kameran. Arbetshypotesen är nu att det är en störning i magmunnen som gör att maten inte stannar i magsäcken utan kommer tillbaka ut i munnen igen när det blir fullt i magen. Så jag kanske får fundera på en foderbänk eller så.. Vi får se. Det är verkligen ganska oklart för det fanns också typ passager som de tyckte att matstrupen och luftstrupen var "plattare" i. Men det borde inte ge den här effekten. Efter scinten, i väntan på svar så ska han få medicin mot magmunsbråck och magsår. Och hoppas att det hjälper. Han kan ju lixom rapa, och det ska han inte kunna.
Nu är du ju på ett bra ställe och får hjälp, men har de tänkt på diafragmabråck vad du vet?
 
Nu är du ju på ett bra ställe och får hjälp, men har de tänkt på diafragmabråck vad du vet?
Vi har inte stängt några dörrar. Därav undersökningen. Det är inte typiska symptom för något speciellt tyvärr. Vi hoppas att vi kan få svar med scint. Det som talar för ngt trauma är att veterinären inte tyckte att hans matstrupe var helt symmetrisk. Men den kan se lite olika ut. Det är möjligt att ngn har sparkat bakut och träffat illa men jag har ju inte märkt något specifikt i muskler. Men vet inte om jag borde märkt detta?
 
Vi har inte stängt några dörrar. Därav undersökningen. Det är inte typiska symptom för något speciellt tyvärr. Vi hoppas att vi kan få svar med scint. Det som talar för ngt trauma är att veterinären inte tyckte att hans matstrupe var helt symmetrisk. Men den kan se lite olika ut. Det är möjligt att ngn har sparkat bakut och träffat illa men jag har ju inte märkt något specifikt i muskler. Men vet inte om jag borde märkt detta?
Nej, det låter ju helt klart knepigt... Jag vet garanterat inte bättre än mina lärare på hästkliniken ( ;) ) men det är knepigt med just diafragmabråck eftersom de kan vara "glidande" och magsäcken/delar av magsäcken kan liksom glida in och ut mellan buk- och brösthåla. Finns ett par fallrapporter på häst om detta. Tänkte mest eftersom man inte verkar se något supertydligt fel på själva matstrupen. Hoppas vidare undersökningar ger lite ledtrådar åtminstone :heart
 
Nej, det låter ju helt klart knepigt... Jag vet garanterat inte bättre än mina lärare på hästkliniken ( ;) ) men det är knepigt med just diafragmabråck eftersom de kan vara "glidande" och magsäcken/delar av magsäcken kan liksom glida in och ut mellan buk- och brösthåla. Finns ett par fallrapporter på häst om detta. Tänkte mest eftersom man inte verkar se något supertydligt fel på själva matstrupen. Hoppas vidare undersökningar ger lite ledtrådar åtminstone :heart
Det stora felet är att magmunnen inte håller tätt. Maten glider tillbaka ut i matstrupen igen, den stannar inte i magsäcken. Det betyder att det kanske inte ens var en magsäcksinpackning i september. Det var ju samma grej då, att maten skvalpade upp i magsäcken. Då trodde vi att det berodde på att det var en inpackning. Det här problemet skulle kunna ge samma symptom. Vi får se. Är ändå lite glad att han troligen inte kommer kvävas av att det är fel i foderstrupsmekaniken. Det är ”bara” det att maten krockar där ibland, både den som kommer upp och kommer från munnen. Så det ska bli spännande att se vad som kommer fram av undersökningen.
 
@Amanda_F Om ett trauma skulle ge skada så djupt som på matstrupen borde det ju verkligen ha synts på utsidan vid skadetillfället.

På människor är det ju typ alltid ett bråck på magmunnen om den inte håller tätt. Vanligast är medicinsk behandling (omeprazol), men det går att operera med lite varierande resultat. Kan man operera detta på hästar? :confused:
 
@Amanda_F Om ett trauma skulle ge skada så djupt som på matstrupen borde det ju verkligen ha synts på utsidan vid skadetillfället.

På människor är det ju typ alltid ett bråck på magmunnen om den inte håller tätt. Vanligast är medicinsk behandling (omeprazol), men det går att operera med lite varierande resultat. Kan man operera detta på hästar? :confused:
Precis. Vi ska börja medicinera på lördag, efter Scinten. Både mot magsår och ”sura uppstötningar” så får vi se om det hjälper.
 
Hur gör ni med vila för era 6-åringar?
Här blir det lite automatisk vila när jag inte orkar och snart kommer det halka och då blir det ännu mer vila. Men min grabb är ju långt efter. Tänker honom mer som en fyraåring. Han växte massor i våras och blir otroligt trött av både fysisk och framförallt psykisk stimulans. Han går ungefär 4 dagar i veckan och vissa veckor kanske 2 dagar.
 
Det stora felet är att magmunnen inte håller tätt. Maten glider tillbaka ut i matstrupen igen, den stannar inte i magsäcken. Det betyder att det kanske inte ens var en magsäcksinpackning i september. Det var ju samma grej då, att maten skvalpade upp i magsäcken. Då trodde vi att det berodde på att det var en inpackning. Det här problemet skulle kunna ge samma symptom. Vi får se. Är ändå lite glad att han troligen inte kommer kvävas av att det är fel i foderstrupsmekaniken. Det är ”bara” det att maten krockar där ibland, både den som kommer upp och kommer från munnen. Så det ska bli spännande att se vad som kommer fram av undersökningen.
Jamen precis, det förstod jag. Googlade nu och tydligen är magmunsbråck ett "slarvigt" namn på samma sak som diafragmabråck/hiatusbråck... Så då tänker jag exakt samma sak som veterinärerna, bara att jag inte lärt mig vad termen magmunsbråck är :up: Det är ju egentligen ett bråck på diafragma, och inte själva magmunnen, som gör att den övre delen av magsäcken kan åka in i brösthålan (alltså vid lungorna). Trycket där är inte samma som i buken, och då kan maten börja åka på fel håll.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
398
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
13 744
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 935
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 366
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp