Födda 2017 del 3

För två dagar sedan hände äntligen det jag väntat på i evighet, Merida fick feeling och stack i galoppen. :banana: Hon har galopperat riktigt snabbt några enstaka gånger tidigare, när vi ridit med en kompis och hennes ena häst, de kunde verkligen trigga varandra. Tyvärr såldes han i somras och hennes andra häst får inte igång min på samma sätt.

Nu var vi själva och hon var pigg och glad hela rundan, vi red bort på en grusväg med bra underlag och vände där galopperade nerför en lång backe och sen är det en brant uppförsbacke och nedanför den taggade hon till ordentligt och växlade upp typ 3 växlar mer än hon brukar. Jag jublade! (Och hoppades att vi inte skulle möta ett vildsvin :eek:)
Galopperade på ytterligare en km efter backen. Hade equilab igång, men den hängde inte alls med, så hastigheten stämmer inte.

Så, nu vet vi att det går, nu ska vi bara få någon slags kontroll över det. 😁
 
För två dagar sedan hände äntligen det jag väntat på i evighet, Merida fick feeling och stack i galoppen. :banana: Hon har galopperat riktigt snabbt några enstaka gånger tidigare, när vi ridit med en kompis och hennes ena häst, de kunde verkligen trigga varandra. Tyvärr såldes han i somras och hennes andra häst får inte igång min på samma sätt.

Nu var vi själva och hon var pigg och glad hela rundan, vi red bort på en grusväg med bra underlag och vände där galopperade nerför en lång backe och sen är det en brant uppförsbacke och nedanför den taggade hon till ordentligt och växlade upp typ 3 växlar mer än hon brukar. Jag jublade! (Och hoppades att vi inte skulle möta ett vildsvin :eek:)
Galopperade på ytterligare en km efter backen. Hade equilab igång, men den hängde inte alls med, så hastigheten stämmer inte.

Så, nu vet vi att det går, nu ska vi bara få någon slags kontroll över det. 😁
Haha! Tur man gillar olika saker🤪
 
För två dagar sedan hände äntligen det jag väntat på i evighet, Merida fick feeling och stack i galoppen. :banana: Hon har galopperat riktigt snabbt några enstaka gånger tidigare, när vi ridit med en kompis och hennes ena häst, de kunde verkligen trigga varandra. Tyvärr såldes han i somras och hennes andra häst får inte igång min på samma sätt.

Nu var vi själva och hon var pigg och glad hela rundan, vi red bort på en grusväg med bra underlag och vände där galopperade nerför en lång backe och sen är det en brant uppförsbacke och nedanför den taggade hon till ordentligt och växlade upp typ 3 växlar mer än hon brukar. Jag jublade! (Och hoppades att vi inte skulle möta ett vildsvin :eek:)
Galopperade på ytterligare en km efter backen. Hade equilab igång, men den hängde inte alls med, så hastigheten stämmer inte.

Så, nu vet vi att det går, nu ska vi bara få någon slags kontroll över det. 😁
Förstår precis vad du menar, har också väntat på den där riktiga racerfarten 😅 och den har kommit några gånger, så himla kul 🤩
 
Tänk att våra hästar är 6 år nu. Det finns hästar som är lika gamla som dem som gör byten och skolor och beter sig som vuxna hästar. Där är inte vi.

Vi jobbar på med rehab. Det är rätt trist nu, för det är så otroligt dåligt underlag ute, och regnar typ HELA tiden. Så han kan inte ens gå i hans vanliga grushage, för den är full med vatten. Det är tre veckor till vi ska vara i full form igen, men vi närmar oss. Just nu är Mirres favoritlek "the floor is lava". Vilket i stort sett går ut på att vila på steget så lite som möjligt. Han har överskottsenergi så det räcker och blir över. Skritta går ibland ok, men de tre senaste passen har jag fått börja med att galoppera av det värsta så han kan komma tillbaka till verkligheten. Med det sagt är han faktiskt snäll. Bara väldigt kvick och reaktiv.

Jag har börjat rida lektion också, eftersom vi får trava 20-25 min och galoppera i 5. Då är det lagom att ta tyglarna lagom till lektionen börjar, och jobba med rakriktning och takt. Senast tyckte vår tränare att vi skulle rida skolor också. Det sa min höft tyvärr nej till, öppna gick ok, men då är ju bakdelen parallell. Det var värre, för att inte säga omöjligt med sluta. Speciellt den till vänster. Höger höft säger nej, jag kan inte ens tvinga den om jag måsta trava samtidigt. Så nu måste jag leta upp någon som kan hjälpa mig med rörligheten.
 
Nu har jag anmält mig till den fina hopptränaren som kommer till oss.

Jag har själv lite panik, iom att typ alla andra som tränar tävlar 120cm eller mer och min klumpeduns till dressyrhäst, ska han passa där?

Å andra sidan måste man väl börja någonstans? Han hoppar banor på 90cm och enstaka hinder på 1m.
 
För två dagar sedan hände äntligen det jag väntat på i evighet, Merida fick feeling och stack i galoppen. :banana: Hon har galopperat riktigt snabbt några enstaka gånger tidigare, när vi ridit med en kompis och hennes ena häst, de kunde verkligen trigga varandra. Tyvärr såldes han i somras och hennes andra häst får inte igång min på samma sätt.

Nu var vi själva och hon var pigg och glad hela rundan, vi red bort på en grusväg med bra underlag och vände där galopperade nerför en lång backe och sen är det en brant uppförsbacke och nedanför den taggade hon till ordentligt och växlade upp typ 3 växlar mer än hon brukar. Jag jublade! (Och hoppades att vi inte skulle möta ett vildsvin :eek:)
Galopperade på ytterligare en km efter backen. Hade equilab igång, men den hängde inte alls med, så hastigheten stämmer inte.

Så, nu vet vi att det går, nu ska vi bara få någon slags kontroll över det. 😁
😅
Albin också. Jag har ju längtat efter att han ska hitta lite driv och det har han gjort under hösten vilket är toppen.
Men eftersom att han har varit så otroligt sävlig så blev jag jätteförvånad när han satte in en warpspeed växel i galoppen för ca två veckor sedan, det var inte jag som satt på och tyvärr så gled sadeln så ryttaren åkte av när han gjorde en omkörning av mig och min andra häst.
Jag jublade inte 😁
Men samtidigt är jag också glad att han inte är en sköldpadda modell xl mer.
Också väldigt glad som farträdd ryttare att Albins warpspeed knappast kommer ens i närheten av din hästs fart 😅
 
received_5760579564029801.jpeg

Söt är han hur som helst.
 
Nu har jag anmält mig till den fina hopptränaren som kommer till oss.

Jag har själv lite panik, iom att typ alla andra som tränar tävlar 120cm eller mer och min klumpeduns till dressyrhäst, ska han passa där?

Å andra sidan måste man väl börja någonstans? Han hoppar banor på 90cm och enstaka hinder på 1m.

Träningen gick jättebra. Vi fick öva på precis det vi behöver (sätta sig i språnget, inte ha för bråttom och att svänga). Fick massor av bra saker att ta med mig och träna på "hemma".

Tränaren var också ganska imponerad av hans inställning och ganska bra teknik (för att vara dressyrhäst)
 
Nu har jag löst medlemskap i förening för första gången på 2? 3? år.

Nu MÅSTE jag ta mig i kragen och komma ut :bag:

Hur ser det ut för er? Har ni några tävlingssplaner inför året?
 
Nu har jag löst medlemskap i förening för första gången på 2? 3? år.

Nu MÅSTE jag ta mig i kragen och komma ut :bag:

Hur ser det ut för er? Har ni några tävlingssplaner inför året?
Bra början! 🙌

Rödluvan har ju plötsligt blivit min första häst då den andra har varit knackig.
Planen är att tävla fälttävlan h90 och förhoppningsvis även h100 senare på säsongen. Ska se om jag får till några starter i dressyr och hoppning också, skulle nog behöva det. Känner mig lite stressad över att säsongen snart är igång, har knappt börjat med vinterträningen tycker jag!

Hon blev så jäkla vild när jag klippte henne (för att hon var så matt och seg 🙄), dängde av mig rejält för några veckor sedan och pajade nog ett revben så jag har haft ont. Det värsta är att nu vet hon att hon kan få av mig. :crazy:

Behöver kolla sadlarna, men skitsvårt att få till det. (Är jag oresonlig som inte kör 25 mil enkel resa på en vardag för att checka sadel?) Hon behöver även en check av osteopaten, men det har inte heller gått att få till. Och min dressyrtränare opererades för cancer för några veckor sedan. :cry:
 
Nu har jag löst medlemskap i förening för första gången på 2? 3? år.

Nu MÅSTE jag ta mig i kragen och komma ut :bag:

Hur ser det ut för er? Har ni några tävlingssplaner inför året?

Jag har sagt att jag kan ställa upp i vårt div 3 lag i hoppning om det passar in planeringsmässigt. Det är 60cm högt, lagom att börja med tänkte jag 😅.
 
Min lilla rackare växer så det knakar. I höstas gjorde han en spurt och nu är han på gång igen.
Han har växt ur sina grimmor och träns och behöver nu xx-full, gått upp från 135 till 145 i täcke och mäter 154 i manken och 155 om rumpan i dagsläget, jag som var rädd för att han skulle förbli ponny men det var bara vänta några år 😅
Han har även börjat bredda över ryggen medan rumpan fortfarande är lite tanig.
Det blir en rejäl nordsvensk av honom, alla som träffar honom tycker han är stor medan jag fortfarande ser honom som en liten räka, men jag får nog börja tänka om lite 😁
 

Bifogade filer

  • DSC_2635.JPG
    DSC_2635.JPG
    420,7 KB · Visningar: 28
Förutom dressyrstarten i söndags så ska jag iväg och starta i hoppning nu på söndag. För att få testa. Båda tävlingarna går på samma plats, vilket är anledningen till att jag åker två helger i rad.

Han är enkel att lasta och åka med, men lite lätt brötig att tränsa i transporten.

Stor guldstjärna till honom att han bara går rakt på transporten, det är speciellt skönt när ekipaget bredvid får avbryta lastningsförsök nr 2 pga att hästen inte går in och blir hysterisk.
 
Den här vintern har nästan tagit kål på mig och min lust att ha häst överhuvudtaget. Vet dock inte vad jag ska göra om jag inte ska rida? Nu när det ÄNTLIGEN börjar bli vår och ridbart ute så lyckades min kära Rödluva ta en genväg genom ett träd och klämde mitt ben så att jag fick en fraktur?? :eek:
 
Den här vintern har nästan tagit kål på mig och min lust att ha häst överhuvudtaget. Vet dock inte vad jag ska göra om jag inte ska rida? Nu när det ÄNTLIGEN börjar bli vår och ridbart ute så lyckades min kära Rödluva ta en genväg genom ett träd och klämde mitt ben så att jag fick en fraktur?? :eek:
Men nej! Stackare❤️
 
Var ute två helger i rad och vad ska man säga?

Min häst är värd sin vikt i guld. Lättlastad (om än nåååågot svår att tränsa i transporten), lyssnar och försöker sitt bästa.

Han tycker dock att det är jobbigt med framridning, med många som rider åt alla håll samtidigt. Framhoppningen (iom att man rider i samma varv) verkade gå mycket bättre.

61% på första dressyrstart och 1 bom ner i första hoppstart är definitivt godkänt (även om jag gärna varit felfri resp 89%....) Det kommer bara bli bättre med mer tid och mer träning.
 
Nu har vi varit iväg på Takeos första tävling! Vi började med en P&J under påsken, hoppade 60 och 70cm. De hade delat av en bit längst ner i ridhuset för publik och det var typ jag och två till som hoppade över 40cm och så var det 10 barn med små ponnysar som red bomklass och hade hela familjen inklusive mor- och far-föräldrar med sig 😅 , så ändå en del folk som stod och kollade. Takeo tyckte det var lite läskigt när vi skulle hoppa rakt mot publiken, så ett stopp i varje klass på oxern som hoppades mot publik och högtalare.

Och nu i helgen gick första omgången i Div 3, laghoppning så också mer publik och mer applåder och liv på läktaren än en "normal" lokal hoppning. Men läktaren var här uppe på långsidan så även om han tyckte det var läskigt innan start så hoppade man ju aldrig rakt mot publiken på samma sätt. Felfri grundomgång 7 hinder och "omhoppning" (ej på tid) 4 hinder! Stannade en gång på krysset på framhoppningen men han var nog inte riktigt med på att vi skulle hoppa då. Men det gjorde ändå att jag blev lite väl defensiv inne på banan och höll ihop och ramade in honom lite mer än jag kanske egentligen behövde, ville verkligen att ffa barnen i laget skulle få chansen att rida omhoppning så ville inte riskera några onödiga stopp eller utspringningar. Det blev alltså inte optimala distanser överallt men det var ju bara 60cm så han löste det ändå. :heart

Lite film:
https://www.instagram.com/reel/CrETQCsO_xo/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
 
Det är inte lätt att rida!

T har tagit ett enormt kliv framåt i hoppningen. Idag var han framme och uppe i fronten vilket gjorde att han upp med frambenen på ett sätt som han inte gjort tidigare.

Men.

Då måste jag ju rida bättre också. Idag plockade han med sig bom med bak två gånger för att jag inte gett tillräckligt med eftergift. Så jag måste nu träna på att ge massor med eftergift utan att låta överlivet ramla fram (för mycket).
 
Har varit dålig på att uppdatera men vi flyttade (äntligen!) i februari. Nu står vi på ett ganska stort stall, räknade till 25 hästar men det finns stallplatser för fler. Det är en supergullig familj som har stallet (och uppfödning och inridning/utbildning) så det är mer liv och rörelse än mitt gamla stall. Det passar både mig och Mirre bättre. Det som inte varit så lätt har varit träning. Eftersom jag inte varit säker på att han går in i trailern har jag inte vågat åka och träna själv. Men nu i helgen kommer en ny tränare faktiskt till oss, så det ska bli spännande. Vi har dock tränat lite hoppning, och så har vi en fantastisk galopp/travbana som vi kan rida konditionsträning på. Han är mycket lugnare i hanteringen här. Även om Stirre-alteregot kommer fram ganska ofta, för att det är mkt vilda djur inpå knuten. Det bor en liten räv bredvid vår ridbana t.ex. så vi får lite spänning i vardagen.

Mirre har 3 kompisar i sin lilla flock, de är ett så fint och harmoniskt gäng att jag blir varm i hjärtat. Hans bästis 3-åringen funderar de på att sälja, men det blir nog först nästa år, när det finns pengar att få för en hoppstammad unghäst.

Det finns nog inte så mkt mer att rapportera om, jag har inte planerat att tävla ngt i år för jag orkar inte. Mitt jobb och flytt av mig och häst har tagit all energi, även om det blivit lite bättre nu när jag landat mer. Men då krånglar ju bilen så klart. Ni vet hur det är, är det inte det ena så...
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
456
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 833
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 063
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 593
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp