Födda 2019

Angående kraftfoder är jag väldigt restriktiv med det till både ston och föl. Jag har lättfödda tunnor som ändå ger bra med di. Donna får absolut _inte_ äta nån krafft då hon redan är så pass stor och tenderar att vandra upp i kotorna. Mamman får 1 dl mineraler och några korn pellets, men inte ens det fick hon när Donna växte som mest utan då fick hon restriktivt med hö enbart.

Med mer "vanliga" föl kan de få smaka från mamman från det att de når upp till krubban och sen när det är dags för avvänjning får de lite själva för att det ska vara gott. Redan från början får mina mineraler till så att de lär sig äta det. Håller mig inte till nåt särskilt märke men till fölen ger jag gärna musli eller uppblött pellets för att undvika foderstrupsförstoppning.
 
Växer så det knakar här! Så fort det går!

Vi tänkte åka till ridhus i närheten inom närmaste dagarna som check inför fölbedömningen. Åkt har dom gjort men ska bli intressant att se hur han reagerar på ett helt nytt ställe!
 

Bifogade filer

  • DDD3780D-B135-4AC1-A394-4AAB5861D9E6.png
    DDD3780D-B135-4AC1-A394-4AAB5861D9E6.png
    613,1 KB · Visningar: 39
Växer så det knakar här! Så fort det går!

Vi tänkte åka till ridhus i närheten inom närmaste dagarna som check inför fölbedömningen. Åkt har dom gjort men ska bli intressant att se hur han reagerar på ett helt nytt ställe!

Hmmm, kanske var det man borde göra ja... 🤔 Min plan är att ta hem dem till stallet nu under helgen och fila lite hovar, trimma svansen och örontoffsarna samt träna visning på ridbanan. Men skulle ju iofs kunna lasta och åka till ridhus med... bara för att ha tränat på allting.

Jag har frågat om de kan skriva i katalogen att Lilla-A är till salu, men har inte fått svar än.

Blir enormt spännande vad för poäng hon kommer få, jag tycker hon rör sig lite tråkigt jämfört med storebrorsan, men ser bättre ut exteriört än vad han gjorde som föl. Målet är iaf att kvala in henne till eliteskuet i Oktober. Vet att det blir många hoppföl som ska visas hos oss i år, så det kommer bli hård kamp om placeringarna..
 
Hmmm, kanske var det man borde göra ja... 🤔 Min plan är att ta hem dem till stallet nu under helgen och fila lite hovar, trimma svansen och örontoffsarna samt träna visning på ridbanan. Men skulle ju iofs kunna lasta och åka till ridhus med... bara för att ha tränat på allting.

Jag har frågat om de kan skriva i katalogen att Lilla-A är till salu, men har inte fått svar än.

Blir enormt spännande vad för poäng hon kommer få, jag tycker hon rör sig lite tråkigt jämfört med storebrorsan, men ser bättre ut exteriört än vad han gjorde som föl. Målet är iaf att kvala in henne till eliteskuet i Oktober. Vet att det blir många hoppföl som ska visas hos oss i år, så det kommer bli hård kamp om placeringarna..
Jag har ingen ridbana hemma så mest därför vi åker. Plus att jag är en sån som vill vara lite extra förberedd 😅

Sen har jag typ inget att jämföra med, vet inte om fölet rör sej bra eller ser bra ut sas🙈 men han är perfekt för mej alldeles oavsett 🥰
 
Ok, ’ytlig’ fråga.

Vad har ni på er på fölbedömning? Köpte en visningströja från swb den gamla modellen. Men-Ylle. Tjock. Känns väldigt för varm faktiskt :angel:

Ljusa/vita byxor- inte ridbyxor.
Mörkt , helst marin, tröja. Inte Korta ärmar då alltså?
 
Ok, ’ytlig’ fråga.

Vad har ni på er på fölbedömning? Köpte en visningströja från swb den gamla modellen. Men-Ylle. Tjock. Känns väldigt för varm faktiskt :angel:

Ljusa/vita byxor- inte ridbyxor.
Mörkt , helst marin, tröja. Inte Korta ärmar då alltså?

Marinblå pikétröja och jeans om det är varmt. Är det kallt tar vi vit skjorta, swb-tröja och jeans. Den där paragrafen om klädsel är mest till för att folk inte skall komma i helt olämpliga kläder.
 
Marinblå pikétröja och jeans om det är varmt. Är det kallt tar vi vit skjorta, swb-tröja och jeans. Den där paragrafen om klädsel är mest till för att folk inte skall komma i helt olämpliga kläder.
Aha!
Men ni har ljusa jeans då?

Har beställt en swb-tshirt till mej o stoägaren, då kanske man kan ta dom alltså?
 
34347


Hur mycket ”tränar” ni era föl? Tex med grimma, leda, borsta, lyfta hovar osv? Jag försöker vara hos Julius 3-4 dagar i veckan, vissa dagar hänger jag bara i hagen, vissa dagar tar jag in för att träna med grimman och att klappa på hela honom. Därimellan är stoägaren ute i hagen och kollar till dom! (Bild bara för att han är söt :p )
 
Visa bifogad fil 34347

Hur mycket ”tränar” ni era föl? Tex med grimma, leda, borsta, lyfta hovar osv? Jag försöker vara hos Julius 3-4 dagar i veckan, vissa dagar hänger jag bara i hagen, vissa dagar tar jag in för att träna med grimman och att klappa på hela honom. Därimellan är stoägaren ute i hagen och kollar till dom! (Bild bara för att han är söt :p )
Tänkte just fråga samma sak 😁



Ibland bara mockar jag hagen- ingen hantering.
Jag gör nånting hos dom flera gånger om dagen iofs men utan att hantera på nåt sätt.
Men han kan oftast inte låta bli att vara med och kräva gos. 😁

Hålla på med stoet tycker jag är en viktig del. Ibland bryr jag mej inte om honom utan bara stoet, då borstar o pysslar jag om henne i hagen.


Men till frågan,
många av veckans dagar tar jag numera in i stallet (lösdrift annars).
dvs grimma på-ledas in-borstas överallt och lyfta ben på gången-in ensam i box-borsta och ev rida/promenera stoet (ensam) -kunna stå kvar för att kopplas när man öppnar boxen-ledas ut.

Det är inget långdraget.
Ibland går vi en sväng tillsammans med mammahäst.

Ganska regelbundet åker vi transport också.

Han var skygg i början så då var det lite mer intensivt en kort period, vilket övergick till jättesocial hästbebis. 🥰

Hovslagare kommer regelbundet sen tre veckors ålder. Då jag gärna underlättar för honom så lyfter vi hovar sen typ han föddes.

Jag misstänker att jag gör mer än många andra(?).
Men är noga att låta bli honom också.
 
Jahopp, nu är det fölvisning om en dryg vecka och idag har min haft grimma på sig i en kvart - en god start i alla fall... :angel:
Svårt när man inte har dem hemma, men det får funka. Söt är hon i alla fall. :heart

Tror inte vi övade mer än 2-3 gr och det gick super i alla fall. De flesta vill hålla sig nära mamman och följer fint med. :)
 
Ok, ’ytlig’ fråga.

Vad har ni på er på fölbedömning? Köpte en visningströja från swb den gamla modellen. Men-Ylle. Tjock. Känns väldigt för varm faktiskt :angel:

Ljusa/vita byxor- inte ridbyxor.
Mörkt , helst marin, tröja. Inte Korta ärmar då alltså?

Vita jeans och marinblå piké. Korta ärmar brukar gå bra vad jag vet.
 
Tänkte just fråga samma sak 😁



Ibland bara mockar jag hagen- ingen hantering.
Jag gör nånting hos dom flera gånger om dagen iofs men utan att hantera på nåt sätt.
Men han kan oftast inte låta bli att vara med och kräva gos. 😁

Hålla på med stoet tycker jag är en viktig del. Ibland bryr jag mej inte om honom utan bara stoet, då borstar o pysslar jag om henne i hagen.


Men till frågan,
många av veckans dagar tar jag numera in i stallet (lösdrift annars).
dvs grimma på-ledas in-borstas överallt och lyfta ben på gången-in ensam i box-borsta och ev rida/promenera stoet (ensam) -kunna stå kvar för att kopplas när man öppnar boxen-ledas ut.

Det är inget långdraget.
Ibland går vi en sväng tillsammans med mammahäst.

Ganska regelbundet åker vi transport också.

Han var skygg i början så då var det lite mer intensivt en kort period, vilket övergick till jättesocial hästbebis. 🥰

Hovslagare kommer regelbundet sen tre veckors ålder. Då jag gärna underlättar för honom så lyfter vi hovar sen typ han föddes.

Jag misstänker att jag gör mer än många andra(?).
Men är noga att låta bli honom också.

Nu är min uppfödning fyra år men jag gjorde mycket med min också när han var liten. Grejade en 10-15 min om dagen. Tog på grimma, gick ett varv i hagen, eller in i stallet. Lyfte benen och tog på hela kroppen. Började binda fast när han var en vecka så det inte skulle vara något dramatiskt senare i livet.
Han växte snabbt så hade hovslagare ute var fjärde vecka första året, hovslagaren uppskattade att slippa brottningsmatch.

Övriga 23h och 45 minuter om dagen var han bara föl med sin mamma. Han är en otroligt social och orädd häst med gott förtroende idag. Är glad att jag hade möjlighet att hantera lite varje dag.
 
Jag gör oftast ingenting utöver tittar till hästarna och kliar lite. Hanterar (grimma, leda osv) bara om det finns en anledning, som t.ex. åka till seminstationen eller verka hovar på mamma och/eller fölis.

Hade hovis ute i går så då fick de komma hem till stallet. Lilla-A har dock blivit så stor nu att hon behövde inte följa med mamma, tyckte hon. Så då testade vi även att stoppa in henne i en box själv medan mamman stod på stallgången. Det är inget jag normalt "tränar" på innan de börjar närma sig avvänjing, men nu kändes det som hon hade en bra dag och var lite kaxig så då kan det vara bra att passa på. :)
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
409
· Visningar
51 750
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 674
Senast: Mia_R
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 096
Senast: Smurfoff
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
26 704
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp