Födda 2019

Nu är Amélie anmält till fölutstallning, den 10. Augusti blir det och endast 30 min hemifrån, perfekt! :) Hoppast bara att hon tänker bli lite jämnare i kroppen innan dess, just nu är hon aningens högre bak.

De senaste dagarna har jag varit så glad över att betet ligger nära kusten så det blåser i princip alltid, nästan inga insekter trots värme, vatten och massor med kor... :up:

IMG_20190726_141043.jpg
 
Nu är Amélie anmält till fölutstallning, den 10. Augusti blir det och endast 30 min hemifrån, perfekt! :) Hoppast bara att hon tänker bli lite jämnare i kroppen innan dess, just nu är hon aningens högre bak.

De senaste dagarna har jag varit så glad över att betet ligger nära kusten så det blåser i princip alltid, nästan inga insekter trots värme, vatten och massor med kor... :up:

Visa bifogad fil 33903
Wow vilka fina beten!
 
Nu är Amélie anmält till fölutstallning, den 10. Augusti blir det och endast 30 min hemifrån, perfekt! :) Hoppast bara att hon tänker bli lite jämnare i kroppen innan dess, just nu är hon aningens högre bak.

De senaste dagarna har jag varit så glad över att betet ligger nära kusten så det blåser i princip alltid, nästan inga insekter trots värme, vatten och massor med kor... :up:

Visa bifogad fil 33903
Håller med , så fina beten, grönt och fint. Här är det präriekänsla i hagen, torrt, gult och brunt. Ungefär som förra sommaren.
 
Håller med , så fina beten, grönt och fint. Här är det präriekänsla i hagen, torrt, gult och brunt. Ungefär som förra sommaren.

Ja, sto- och fölbetet de går på är jättefint verkligen! Nu börjär det bli lite nerbetat, men alla hästarna (samt korna som går där) är tjocka och fina så det är ingen panik. Vi har haft tillräckligt med regn hela sommaren i år så det växer generelt bra överalt. Lite väl kallt dock, förutom senaste veckan.
 
Håller med , så fina beten, grönt och fint. Här är det präriekänsla i hagen, torrt, gult och brunt. Ungefär som förra sommaren.
Här också. Katastrof.
Nu är pumpan strax över två veckor och jag funderar på när jag ska våga släppa honom på bara strömtrådar. Nu går han i världens fort. :D
 

Bifogade filer

  • IMG_20190728_165454.jpg
    IMG_20190728_165454.jpg
    552,5 KB · Visningar: 122
Här också. Katastrof.
Nu är pumpan strax över två veckor och jag funderar på när jag ska våga släppa honom på bara strömtrådar. Nu går han i världens fort. :D
Han är för söt din lille kille! Jag släppte mina ganska tidigt på strömtråd eftersom det är det enda jag har, men de var vita band så syntes tydligt.
 
67896435_10156721382769426_8152754110072881152_n[1].jpg

Bild från sommarhagen ikväll. Väldigt torrt och högt gräs, men det är grönt längst ner i alla fall och pållarna håller fint hull.

Rönnbären plockade jag bort som hängde in över hagen, var lite rädd att de skulle börja äta av det. Vet inte om det är så nyttigt, men de vuxna hästarna brukar aldrig äta det. Med föl vet man ju inte vad de sätter i sig.

Ridhästen som går i egen hage på grund av att hon var sur när jag släppte ihop henne med sto o föl igår- hon har inte så mycket gräs så jag har gett henne sälggrenar att äta och det gillar hon. Slängde in ett par grenar till sto med föl också- men är lite osäker på om det kanske blir för mycket för fölens magar så de fick bara smaka lite. Förra året i torkan så utfodrade jag med sälg halva sommaren och hästarna var väldigt fina i hull och bra i magen så för vuxna hästar är det bra i alla fall.
 
Lilla Donnis har haft en förfärlig växtperiod, jag tror hon växte typ 5 cm på några dagar bara och hon sov som en klubbad säl dygnet runt i princip. Nu verkar det ha lugnat ner sig och det är full rulle. Mamman har gått över på utfodring med hö, hon fixar inte riktigt betet. Dels ger hon raketbränsle i mjölken och sen har hon en tendens att börja vandra kvällstid. Får hon sitt hö är hon lugn.
Vår ligghall med storbox är snart klar så de kommer få fortsätta sova inne sen.
 
När brukar ”man” börja ge fölen kraftfoder?

Typ en månad innan de ska skiljast från mamma, så deras magar hinner vänja sig i fall man behöver stödfodra när de inte får mjölk längre. Evt tidigare om föl eller mammor börjar falla ur.

Det rekommenderas generelt att inte låta dem äta kraftfoder tidigare än vid 5 månaders ålder, pga att fölens matsmältningssystem inte är tillräckligt utvecklat för att hantera stärkelse innan dess.
 
De fölungar vi har haft har börjat smaka från mammas krubba när de är tillräckligt stora för att nå upp själva. Vi har aldrig givit dem kraftfoder själva så att säga förens de är 6 månader och ska flytta hemifrån till egen box. De lilla de lyckats pilla i sig från mammas krubba har räckt oftast var mamma häst så hungrig att hon inte till lät sina små odågor och äta ur hennes krubba ;-)
 
När brukar ”man” börja ge fölen kraftfoder?

Våra små brukar få nalla av mammans så fort de visar intresse, de brukar vara några veckor gamla. Så fort de faktiskt vill äta splittar vi vad nu modern får i två hinkar/krubbor så fölet kan äta lite om de vill.
Get dock aldrig "fölfoder" om inte mamman gått bort, och allt foder med stärkelse i är bannlyst hos oss, är inte bra för de små. Däremot tycker jag det är bra att de börjar utforska annan mat än grovfoder och di tidigt för då blir de sällan kräsna senare i livet.
 
Här det fullt ös mest hela tiden 🙈 Mamma-häst visade också att hon var redo att flytta ut till sin flock igen så det känns väldigt skönt att ha de på ordentligt bete. Övade lite inför fölvisningen och han är väldigt duktig på att springa-stanna-springa, så vi har lite att öva på för att kunna visa trav.
34111
 
67592785_10156727681334426_4474647239943258112_n[1].jpg

Lille Triller ger sig på Myran medan Mandel undrar vad i hela friden det är som pågår.
Han är full av upptåg den där lille.
Myran är ändå snäll, försökte bara gå först för att bli av med honom men han hängde kvar säkert 30 meter. Till slut knuffade hon ner honom genom att lyfta lite på höften och vifta på ena bakbenet som lite varning - ingen riktig spark.
Jag släppte in ridhästen till dem i lördags, men hon var inte så snäll mot fölen , typ hötte med bakbenen och öronen bakåtstrukna så hon fick flytta in i egen hage igen.
 
Det får bli en halvkass film på Donnis då jag inte lyckas få några bra bilder. Vi har nu kommit så långt att jag får klia henne på rumpan och hon kommer fram och nosar. Rädd är hon inte men med världens integritet och jag har inte velat stressa fram henne, nyfikenheten brukar ta överhanden men med henne har det tagit "lite tid" kan man säga...
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 750
Senast: Ketrawzc
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 643
Senast: Mia_R
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 042
Senast: Smurfoff
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
26 190
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp