Födda 2019


Julius fick kika lite på ridhuset idag, han ska kastreras på tisdag och tänker att man kan jogga honom lite i ridhuset, har förstått att de behöver lite extra rörelse utöver hagtiden! Kul tyckte Julius men ännu roligare att få gå ut sen :p
 
Här har vi också kastrerat. Det har avlöpt bra än så länge och han äter sin medicin ordentligt.

Första dagen undrade jag hur i helskotta jag skulle kunna promenera den tvåbeningen jag såg i hagen😬
Men han lugnade sej och promenaderna är okomplicerade och jag hoppas de fortsätter så. Vi bor i vildsvinsland så jag bara väntar på att möta såna i skogen snart..spännande..

Igår regnade det så jag kom på den briljanta idén att paraplyträning är ju en bra idé 💡
Han sniffade lite på det när jag fällde upp det men det var all reaktion jag fick...
Mycket trevligt temperament på den här än så länge måste jag säga ❤
2C5F61D8-20EC-46E9-A920-09F4BF11B063.jpeg
 
Julius fick pencillin igår, har fått feber efter kastreringen. Och dessutom fick han pencillinchock. Riktigt otäckt! Gick bra till slut men nervöst inför idag när han ska ha nästa spruta...
Håller tummarna! Jag är på spruta fem ikväll, av sju. Och nu blev jag också lite nervös 🙈
 
C46DAF39-2D95-4295-A18F-991B46A9EA07.jpeg

Julius fick prova täcke idag för andra eller tredje gången, de första gångerna har jag bara lagt på täcket, men idag spände jag alla spännen och gick nåt varv :) gick toppen! Kommer nog dock inte använda täcke speciellt mycket, äger inte ens ett täcke utan fick låna. Men tycker det är bra att öva på lite olika vardagssaker :)
 
Visa bifogad fil 59393
Julius fick prova täcke idag för andra eller tredje gången, de första gångerna har jag bara lagt på täcket, men idag spände jag alla spännen och gick nåt varv :) gick toppen! Kommer nog dock inte använda täcke speciellt mycket, äger inte ens ett täcke utan fick låna. Men tycker det är bra att öva på lite olika vardagssaker :)

Nicke har också provat att ha täcke på sig. Blir det riktigt skitväder får han ha det på eftersom deras hage är en f.d. åker med exakt ett (1) träd så det finns inte särskilt mycket naturligt väderskydd... Någon gång ska vi bygga ligghall där men det har inte blivit av än.
 
Nicke har också provat att ha täcke på sig. Blir det riktigt skitväder får han ha det på eftersom deras hage är en f.d. åker med exakt ett (1) träd så det finns inte särskilt mycket naturligt väderskydd... Någon gång ska vi bygga ligghall där men det har inte blivit av än.

Vi har inte heller jättemkt naturligt skydd, finns skog på sidan av hagen så den skyddar väl lite om det blåser från det hållet. Men har också tänkt att ev använda täcke vid typ nollan och regn, de går ute 11-13 h per dag och har inte fri tillgång på mat, så då känns det som att ett täcke kan vara shysst. Men får se lite också om han ser ut att frysa!
 
Idag var det en heldag i stallet. Började med lastningsträning för småkillarna. Mandel vågade inte riktigt gå ända in först så jag hämtade lilla Dingla så hon fick stå därinne o äta hö. Då vågade Mandel gå in så han stod också en stund där och käkade lite. Triller kunde jag lasta själv nu, bara skicka in och stänga bakom. Han är så redig den lille.
Sen fick de ett bad båda två, Triller tog jag hela men på Mandel nöjde jag mig med svansen, tog lite på skinkan med så han får vänja sig lite med att bli tvättad.
Jag hade före de här två även tvättat svansarna på de tre vuxna hästarna så var ju själv blöt från topp till tå. Jag tog av mig min fleecejacka (som är väldigt luddig)
Sen letade jag efter den ett tag :confused:- får syn på den inne i Trillers box. Då har han behandlat den ordentligt, helt nertrampad i spånet. När jag tog på mig den såg jag ut som en taskig snögubbe som luktade hästgödsel på 50 meters avstånd. Så nu ligger den i maskinen och jag har tagit en dusch :laugh:
Mandel i transporten 1.jpg
 
Visa bifogad fil 59822
Julius känns så himla lugn och okomplicerad, jag hoppas det håller i sig! I onsdags tömkörde vi för första gången, inga problem, och idag promenad ensamma för första gången, inga problem det heller!
Hur gjorde du när du tömkörde, hade du någon som ledde honom då och så gick du bakom ? har funderat på att testa lite med mina små. Var länge sedan jag tömkörde unghäst nu, men har för mig att det är smidigast att ha någon som liksom styr dem lite rätt i början.

Vad skönt att han har så bra temperament. Det är ju så viktigt! Mandel har blivit mycket lugnare och tryggare det sista halvåret. Nu kan jag stå i hagen och rykta honom över hela kroppen, både mage och insida bakben också, det hade inte gått i våras. Triller kan man borsta överallt, men han är lite rädd om nacken så det är väl det man behöver träna på.
 
Hur gjorde du när du tömkörde, hade du någon som ledde honom då och så gick du bakom ? har funderat på att testa lite med mina små. Var länge sedan jag tömkörde unghäst nu, men har för mig att det är smidigast att ha någon som liksom styr dem lite rätt i början.

Vad skönt att han har så bra temperament. Det är ju så viktigt! Mandel har blivit mycket lugnare och tryggare det sista halvåret. Nu kan jag stå i hagen och rykta honom över hela kroppen, både mage och insida bakben också, det hade inte gått i våras. Triller kan man borsta överallt, men han är lite rädd om nacken så det är väl det man behöver träna på.
Jag ledde själv och en medhjälpare gick bakom. Satte bara tömmarna i selen, inte i bett och dessutom satte jag bara fast dom löst, inte med själva spännet, utifall att han skulle bli rädd, då hade de lossnat direkt. Sen gick vi bara några varv i paddocken, så ingen lång stund! Just tömköra/köra in känns svårt att göra själv även om jag vet att det finns de som gör det!
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 709
Senast: Ketrawzc
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 639
Senast: Mia_R
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 032
Senast: Smurfoff
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
26 070
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp