Födda 2019

34421



Lite kass uppdatering här på buke nu för tiden, men måste bara dela med mig ett kort på årets favorit :D Lilith heter hon, E: Casanova Hästak- Skipper. Hon är nog egentligen en hund, men tyvärr får jag inte ta in henne i huset för min man:down:
 
Visa bifogad fil 34421


Lite kass uppdatering här på buke nu för tiden, men måste bara dela med mig ett kort på årets favorit :D Lilith heter hon, E: Casanova Hästak- Skipper. Hon är nog egentligen en hund, men tyvärr får jag inte ta in henne i huset för min man:down:
Verkar vara som att Casanova avkommorna blir väldigt sociala av sig? :idea:
Min tvååring efter han är väldigt social och kommer först fram på betet. Vill helst sitta i knäet och är lite utav en clown :D
 
Jag har lagt ut Pumpan på annons. Usch. Fler som ska sälja årets föl? Jag vet inte om jag kan sälja honom. Han är för go.
 
Jag har lagt ut Pumpan på annons. Usch. Fler som ska sälja årets föl? Jag vet inte om jag kan sälja honom. Han är för go.

Ja, min tjej ska säljas, och det är jättetrist! :( Hon har en helt underbar personlighet. 💕🥰
Jag har börjat skriva på annonsen, men måste ta några fler bra bilder på henne innan jag lägger ut den.
 
Verkar vara som att Casanova avkommorna blir väldigt sociala av sig? :idea:
Min tvååring efter han är väldigt social och kommer först fram på betet. Vill helst sitta i knäet och är lite utav en clown :D

Ja det känns så :D Vi har ju en tvåårig helbror till Lilith, även han har varit väldigt social och trevlig redan som liten.
 
Julius har varit lite blyg men det verkar nästan ha släppt, idag kom han fram till mig frivilligt i hagen och ville bli kliad, trots att det var två vuxna till i hagen samt en hund och två barn som lekte med diverse ljud! Så stort framsteg :)
 
Jag älskar vårt släp och lilla fölis :love:
Fölis har inte varit helt övertygad om att man bör gå in i släpet tidigare men har varit väldigt snäll och lättövertygad när jag och mamma hjälpts åt. Idag var jag tvungen att köra själv till stationen, så medan jag lastade mamma-häst sprang fölis ett frivarv men kom rännande tillbaka när stoet ropade och innan jag ens hann tänka tanken att fånga honom klev han försiktigt upp på rampen och lastade sig själv. 🙏
På hem vägen hann jag inte ens ut ur släpet innan han lastat sig själv. Så otroligt skönt! Är så tacksam för vårt släp också, de åker så himla fint i det och mycket plats för dem.

Stoet blir jag inte klok på däremot. Visade brunsttendenser i fredags men gulkropp på bara 2,7 cm (tror jag) i måndags. Dessutom massor av cystor. Vid koll idag fanns det en yttepytte chans att hon är dräktig så vi avvaktar med att spruta igång och kollar fredag igen. Idag är det 20 dgr sedan hon blev inseminerad. Önskar sååå mycket att hon är dräktig :crazy:✊
 
Julius rymde igår, som tur var stod jag och stall/stoägaren i hagen på andra sidan vägen men blev ändå lite kaos då vi hade varsin unge på armen, det kom en bil på vägen och julius valde en annan, mindre bra väg in tillbaka i hagen. Det slutade bra och med att vi släppte in Julius och hans mor med de andra hästarna, det var troligen dit han ville!

34521
 
Fölvisning igen då,

Travar man bara löst eller även vid hand?

Min galopperar alternativt fjöstravar ju bara lös 😆

medan vid hand travar han betydligt mycket bättre, kanske för att man kan påverka honom att behålla traven.
 
Fölvisning igen då,

Travar man bara löst eller även vid hand?

Min galopperar alternativt fjöstravar ju bara lös 😆

medan vid hand travar han betydligt mycket bättre, kanske för att man kan påverka honom att behålla traven.

Man kan oftast få visa traven vid hand om man vill det, fråga domaren bara :)
 
Det är riktigt ruskväder här idag, Donnis står och sparkar mot regnet. De stackarna kommer från Östkusten där vi sällan har nåt regn att tala om och nu har de flyttat till Sveriges avlopp. :D Jag är givetvis partisk men tycker att den lilla räkan börjar bli ruskigt snygg. Jag hade visning av 2-åringen igår och då kom lillan farande. Av döma av spekulantens reaktion så är jag inte helt ute och cyklar iaf.

Vi har börjat grimträna, jag tog fram och pysslade med grimman igår över kroppen på henne men den låter i metallen, dvs den är inte bra. Jag har alltid haft en bucas innan utan lösa metalldelar men den kom bort i flytten. Mottar gärna tips på riktigt bra fölgrimmor som går att spänna på många sätt.
 
Visa bifogad fil 34347

Hur mycket ”tränar” ni era föl? Tex med grimma, leda, borsta, lyfta hovar osv? Jag försöker vara hos Julius 3-4 dagar i veckan, vissa dagar hänger jag bara i hagen, vissa dagar tar jag in för att träna med grimman och att klappa på hela honom. Därimellan är stoägaren ute i hagen och kollar till dom! (Bild bara för att han är söt :p )
Våra har haft grimma sedan dag 1, sen får de helt enkelt ha de till och från hagen varje dag. Den som är 3 år nu är jag glad att vi började tidigt med annars hade vi fått problem nu.
 
Pumpan är hopplös på att gå i snöre. Inga problem med grimma och snöre i sig men han biter i allt. Han är bara intresserad av att bita i det där som dinglar under hakan. Svårt att få honom att gå framåt. Tips? Hand bakom rumpan funkar ju men han måste kunna gå utan att bli knuffad framåt.
 
Nu har vi överlevt fölvisning och jag är så glad för min lilla kille :love:
Önskar i efterhand att jag hade frågat om att få visa trav vid hand. Hemma har han mest stått och velat hänga med mig när vi försökt travat vid hand men visat fin trav lös. Nu var det full rulle och nästan ingen trav alls vilket gjorde att poängen för traven blev lägre än resten tyvärr. Nog för att han inte travar super (cardento - xx på mamma och Cooper vd H som pappa ;) ) men iaf en 0,5p till en vanlig dag och 1p till en bra dag hade han kunnat få. Detta var första fölet vi visat så deppar inte över det och man lär sig, poängen i övrigt var fina och guldstjärna till honom för han är så otroligt cool. 🙏
Trött blev man tydligen av allt spektakel. Hittade honom sovandes i släpet när vi skulle hem och tänkte att han nog reser sig när vi börjar köra. Men nää, han verkade ännu mer förvånad över att vi var hemma igen och var tvungen att kliva upp. Tur att släpet är så stort att han kan breda ut sig :D
34692
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 674
Senast: Ketrawzc
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 630
Senast: Mia_R
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 027
Senast: Smurfoff
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
26 039
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp