Födda 2019

Pumpan är hopplös på att gå i snöre. Inga problem med grimma och snöre i sig men han biter i allt. Han är bara intresserad av att bita i det där som dinglar under hakan. Svårt att få honom att gå framåt. Tips? Hand bakom rumpan funkar ju men han måste kunna gå utan att bli knuffad framåt.
Åh, här bits det också friskt i snöret.
Nu ger han sej lite när han blir tillsagd men ja..

Nu senaste har jag mjukt bara lagt tyngd i grimskaftet (svårare att bita tag i sträckt snöre) och ev haft någon bakom som manat på. Han fattade snabbt.
Sist kunde jag lägga tyngd i grimskaftet när vi skulle lasta och snabbt la han bara i växeln och gick in.

Funkar inte alltid men ofta nog. 😁
 
Då har min lilla också fölvisats!
Överbyggd och svårt att röra sig bra samt bara 6 v gammal, men jag anser det bra träning och eftersom hon inte ska säljas tyckte jag det blir bra även om inte poängen blir optimala.
Fick bra omdöme på benen, hingstval och lydnad - inte det sämsta!
Sist, men inte minst, så var domaren förtjust i namnet som han tyckte var ett bra hästnamn (Rosenböna, kommer från mammas smeknamn)! :D:D
Tog 2 min att lasta, trots att vi inte provat tidigare, så klart impad över hennes skalle (och mammans, som inte fick panik när hon inte gick med in omgående).

Nu har även mitt och gårdsägarens sto med föl släppts ihop, vilket gått toppenbra.
Vi har avvaktat tills fölen blivit lite större eftersom stona tydligt visat att de inte gillar varandra, men det gick hur bra som helst och de små var sååå nyfikna på varandra och började direkt interagera, även om det var på tryggt avstånd till att börja med.
 
Fölutställning på oss med i helgen! Som synes på bilden så hann inte lilla gumman växa ikapp sin bakdel, men jag valde att visa ändå då jag tycker hon är rätt fin i övrigt.

68344680_373775876648383_824229487100035072_n.jpg


Tyvärr så blev domarens flyg på lördagen inställd pga tekniska problem, så då vi kom till utställningsplatsen lördag fm med nybadade och flätade hästar, blev vi bara hemskickade med besked att de skull försöka få dit domaren till nästa dag.... Lagom kul! Så på söndagen ringde vi i förväg och frågade om domaren var undervägs innan vi lastade.

Amèlie var sist in av 6 visade hoppföl, och då det blev våran tur hade hon precis lagt sig ner för att sova i boxen 5 min innan - tydligen jättetrött efter allt pyssel och åkande de sista dagarna. T.o.m. inne i ringen stod hon bara och hängde och visade sig inte alls upp som hon brukar, otroligt ledsamt men förståeligt så klart. Domaren kommenterade att hon såg väldigt trött ut men tyckte ändå det var ett fint och mycket harmoniskt föl, och bedömde henne med 8-8-8-7,5-8-8-8. Vilket jag är jättenöjd med under omständighetarna. 💕 Hon blev även kvalad till Elitfinalen i oktober, så förhoppningsvis är hon i en bättre växtfas och lite mer utvilad då.

Fick även massa beröm av publik och andra på hur snäll och väluppfostrad fölis var, och hon är verkligen en stjärna att hantera - lastar sig själv på transporten och stod även jättefint vid tvättning av ben och flätning. 😊 Kan säga att jag får mindre lust att sälja för varje dag, men någon måste tyvärr bort, så....
 
34770

Eftersom buke bara accepterar en bild per inlägg får det bli ett litet collage av @Amanda_F fina bilder (tack igen 🙏 )

Skulle nattmata mamsen igår men hamnade här (som vanligt) nattandes Chippen istället.


Vi har bara fått ett föl tidigare, efter ett annat sto och det är otroligt hur olika de är. Nog för att jag insett att första fölet var bra mycket svårare i hantering än de normalt är så är det verkligen natt och dag. Olle som är fem idag ville inte ha något med människan att göra överhuvudtaget fram till 1,5 års ålder (ska bespara er alla detaljer men jisses vad vi slitit med honom). Nu verkar det bli häst av honom också men jämfört med den här plutten som verkar tycka att allt vi gör är en fest, kommer springandes när jag kommer i hagen och allmänt bara är så otroligt lättsam. :love:
 
Visa bifogad fil 34770
Eftersom buke bara accepterar en bild per inlägg får det bli ett litet collage av @Amanda_F fina bilder (tack igen 🙏 )

Skulle nattmata mamsen igår men hamnade här (som vanligt) nattandes Chippen istället.


Vi har bara fått ett föl tidigare, efter ett annat sto och det är otroligt hur olika de är. Nog för att jag insett att första fölet var bra mycket svårare i hantering än de normalt är så är det verkligen natt och dag. Olle som är fem idag ville inte ha något med människan att göra överhuvudtaget fram till 1,5 års ålder (ska bespara er alla detaljer men jisses vad vi slitit med honom). Nu verkar det bli häst av honom också men jämfört med den här plutten som verkar tycka att allt vi gör är en fest, kommer springandes när jag kommer i hagen och allmänt bara är så otroligt lättsam. :love:
Om du laddar upp dem på fb går det ju att länka därifrån. Men det här gick ju bra det med.
 
Igår hade vi fölvisning hemma på gården och eftersom vi var hemma så visade vi alla fyra fölen (även hon som är 3 veckor för tidigt född, bra träning)!

Vår finaste unge är inne i en hiskelig växtfas och så överbygd bak att han knappt kan gå :D
Domaren lät nästan som han bad om ursäkt när han läste upp resultatet från bedömningen "ja han kommer att rätta till sig", "vi kan bara bedöma det vi ser idag", "jag vill förklara detta med överbygd så ni förstår poängen jag kommer läsa upp"

Så det blev vår "fölet-som-gud-glömde" som placerade sig bäst av våra ungar! De andra fölen fick så trevliga kommentaren "fint visad", "harmonisk" men denna :devil: unge fick bara sina poäng och inget extra "lull-lull"
Alltså maken till humör!!!! När jag skulle fixa henne till visningen så hade jag henne först i grimma och grimskaft i stallgången men hon högg mig gång på gång så jag band upp henne i "cross-ties" - min instinkt sa mig att hon kommer inte säga flaska trots att hon aldrig varit bunden förut för hon är intelligent som få! Och jodå, hon stod som ett litet ljus men hennes ansiktsuttryck :laugh: har aldrig sett ett så surt nylle så var tvungen att ta en bild - om blickar kunde döda

34804


Visningen var kaos och illbattningen skulle inte överhuvudtaget gå i band så det vara "bara" att släppa loss dem och så sprang mamman och ungen som idioter varv på varv på varv på varv trots tappra försök att bromsa dem.....Hon är fullständigt orädd och hela världen ska flytta sig för henne, helt obrydd var mamman är och de som inte lyder henne illa kvickt får snabbt veta det :cautious: Hennes mamma var också dryg som liten men hennes dotter är i kubik :meh:

Film på 3-veckor för tidigt ungen e Hip Hop född 6e juni

Film på hingst e Camaro M född 3e juli

Film på hingst e Balou du Rouet född 30e maj

Film på sto e Camaro M född 12e maj
 
...och idag visade vi de två hingstfölen på SWB Elitfölauktionsselektering.....

fick tyvärr inte så mycket bilder/filmer då det är så kort visning och det ställs frågor till oss ägare under visningen så blir väldigt lite tid till foto! Fick någon bild på Balou du Rouet-ungen, Camaro-ungen glömde jag telefonen i bilen så där blev ingen bild alls (grämer mig så då han var SÅ JÄVLA SNYGG!) men det kommer ju bilder och filmer från arrangören senare :)

34807
 
34937


Idag har vi gått första lilla promenaden, blev väl kanske 7-800 meter så inget långt men tror det var tillräckligt, i början var han lite arg på att sitta fast, sen gick det bra men i slutet blev han nästan lite seg så tror det tog på krafterna. Han har ju gått ute dygnet runt sen han föddes (föddes ute med) så är bara ledd några få ggr till och från stallet innan!
 
Visa bifogad fil 34937

Idag har vi gått första lilla promenaden, blev väl kanske 7-800 meter så inget långt men tror det var tillräckligt, i början var han lite arg på att sitta fast, sen gick det bra men i slutet blev han nästan lite seg så tror det tog på krafterna. Han har ju gått ute dygnet runt sen han föddes (föddes ute med) så är bara ledd några få ggr till och från stallet innan!

Sicken härlig bakdel den herren har!!
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 628
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 626
Senast: Mia_R
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 020
Senast: Smurfoff
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
25 955
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp