Födda 2019

35322


Viktigt med miljöträning :angel: Det är en leksakstruck på golvet som barnet lagt dit, han tänkte att Julius också ville leka med trucken. Utanför bild finns barn, karl, hund och balansmotorcykel, som barnet åkte på bakom oss (på bra avstånd) från hagen. Han är hittills inte speciellt rädd av sig och så jäkla söt!
 
Är inte det lite? Räknade att mina russföl vägde strax under 100 kg vid 8 v. Kanske väldigt smäckra halvblod, men himla dumt att ge för lite iaf! :crazy:

Nja, standard vikt på ett nyfött halvblodsföl är kring 50 kg. Min lilla tös på snart 4 månader var nyss hos veterinären som uppskattade hennes vikt till 150 kg. Så 100 kg vid 2 månader räknas nog som rätt normalt.
 
Nja, standard vikt på ett nyfött halvblodsföl är kring 50 kg. Min lilla tös på snart 4 månader var nyss hos veterinären som uppskattade hennes vikt till 150 kg. Så 100 kg vid 2 månader räknas nog som rätt normalt.
Uppskattade, men inte vägde va? :) Om jag räknar lite i underkant på viktökning per dag (enligt en studie på travhästar) hamnar ett föl som väger 50 kg när de föds på 125 kg vid 8 veckor. Och eftersom det inte är farligt att överdosera hade jag kört på iaf 150 kg första avmaskningen.
 
Alltså jag är partisk men Ben är helt underbar :love:

Jag blev "varnad/avrådd" att lägga en hingst som lämnar skarpt på en mamma som själv är skarp - men Ben är den ljuvligaste, mest försiktiga och försynta föl jag träffat :heart Jag tycker hans fantastiska person reflekteras i hans vackra ögon och som den ungen kan galoppera

35614
 
Det är väldigt smidigt när stoägaren är hovslagare, idag blir han åtta veckor och ”vi” verkade för andra gången idag. Planen är att försöka ta litegrann varannan-var tredje vecka så han vänjer sig.
Mätte idag också, han är ca107 cm och var 90 när han föddes, så 17 cm på åtta veckor.
 
Det har ju skrivits en del om storlek innan i tråden.
Inser att min sent födda på 8 v nu är plutteliten - ca 113 cm...
Mödernet lämnar generellt stort och pappa är Mr Vain, som jag inte var orolig att betäcka med just för att mödernet är välväxt. Hon har gott om hull och är överbyggd, så rätt som det är skjuter hon väl iväg!
Foto:
Rosenböna_e202_0311_web.jpg
Yvonne Karlsson
 
35656
Nu är lilla Donnis och hennes mamma installerade på Nådhammar! Tanken var ju att Donna skulle åka upp själv efter avvänjning men jag kände rätt snart att det är lite för mycket föl för mig att hantera själv just nu, då hon dels har mycket integritet och nära till flykt om hon blir rädd för något eller nåt inte passar henne. För mig ligger det ingen prestige i att fortsätta i motvind när det börjat gå fel, så jag valde rätt fort att ta hjälp och att backa bandet rejält.

Det gick bra att lasta dem och att köra, stoet stod som ett ljus hela vägen, helt fantastisk verkligen. Jag kände ännu mer att beslutet var rätt när jag på kvällen fick den här bilden, jag har ju inte fått på henne en grimma på 2 månader. De ska successivt slussas ut i storhagen och de kommer få det fantastiskt, massor med vänner till Donnis och bara vinterhagen är på 10ha. Det kostar(!) men det får det vara värt.
 
Vi har också varit på fölvisning nu ☺️

Inga rekordpoäng kanske men uppförande på topp!
Min stjärna!

Ännu lite outvecklad, nu var mamman sen också så vi är inte så oroliga.
Men skritt och galopp fick en åtta och traven en sjua iaf. Trav och galopp var lätta och vägvinnande men kunde ha mer frambensgest och så en aning rundare galopp.
En fin deltagarrosett fick han iallafall!

Stoet stamboksfördes och fick fina 83,3%, vi förstod att det verkar ganska bra men vi har inget att jämföra med?
Domaren bland annat tyckte iaf att hon borde vara kvar i aveln ✨😁

Ska bli mycket spännande att förvalta den här ❤️
 

Bifogade filer

  • 4C4FA076-2CF3-4D03-9F87-EDF0E6C453AC.jpeg
    4C4FA076-2CF3-4D03-9F87-EDF0E6C453AC.jpeg
    436,6 KB · Visningar: 28
Julius har grått pass i swb. Läste i någon annons på hästnet om en häst med gråa pass där det stog att typ att man fick vara med i öppna championat, eller liknande formulering minns inte exakt. Vad innebär det?
 
Alltså, kolla in öronen (arv från mor)! 😍
Inte den snyggaste fölungen, men aspirerar på att vara sötast.
Att hon dessutom är snäll som få (varken bits eller sparkar, än) och aldrig får nog av gos gör henne ännu mysigare.
8 veckor, e: Mr Vain - Solos Acord
35745
 
Julius har grått pass i swb. Läste i någon annons på hästnet om en häst med gråa pass där det stog att typ att man fick vara med i öppna championat, eller liknande formulering minns inte exakt. Vad innebär det?

Det fanns något som hette Öppna Championatet förut men det finns inte längre.

Däremot så kan han kvala till det mesta annat än Breeders, typ Falsterbo och Elmia
 
Det fanns något som hette Öppna Championatet förut men det finns inte längre.

Däremot så kan han kvala till det mesta annat än Breeders, typ Falsterbo och Elmia

Okey tack för svar :) är egentligen inte tävlingsintresserad men blev lite nyfiken på vad som menades :)
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
402
· Visningar
50 643
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 626
Senast: Mia_R
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 021
Senast: Smurfoff
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
25 985
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp