Bukefalos 28 år!

Föl som sparkas och har öronen bakåt.

bukelist

Trådstartare
Har en bekant som har ett bekymmer. Hennes föl sparkar och har öronen bakåt åt henne när hon försöker klappa. Hon har inte hållt på med fölet så mycket eftersom hon inte tycker man ska hantera dom speciellt mycket. Det har fungerat fint med alla andra föl hon haft(ca ett femtontal). Nu har hon denna i box nattetid för stoet har blivit så biten av alla flugor och knott ute. Därför måste hon hantera fölet lite mer. Stallet ligger ganska nära vägen och hon vill gärna vänja fölet vid grimma. Jag tror hon la ner tanken då fölet var lite väl aggressiv. Fölet är bara två veckor så det går bra än så länge och följer sin mamma snällt. Men vad ska hon göra? Jag tipsade om att köpa ett täcke till stoet och försöka få ett till sto med föl som sällskap, så kanske hon uppfostras. Stoet har vara väldigt vaktig med fölet.
Har ni några tips?
Annars har hennes granne en flock hästar med föl. Kanske ska hon fråga henne om hon får släppa stoet med föl där? Tror de tycker det är okej, för det är hennes mark.
Kan fölet se människan som sin fiende bara för det inte blivit så mycket hanterad?
De föl jag tidigare har sett hos henne har alla varit helt underbara individer. Växt upp och varit hur enkla som helst i hanteringen.
Hon har tidigare inte haft föl efter detta sto. Men stoet i fråga har haft föl.
 
Sv: Föl som sparkas och har öronen bakåt.

Alla mina föl, förutom nu det sista har alltid varit väldigt skygga från start. Inget jag har bekymrat mig särskilt för, det har ju löst sig i de flesta fall inom ramen av 3-6 månader bara genom hanteringen av stoet.

Om hagen som grannen har är mer befriad från knott och annat, så skulle jag då fråga om mitt sto fick gå där med de andra fölstona. Att sätta på täcke på ett digivande sto är i varje fall inget som tilltalar mig, möjligen då ett sådant eksemtäcke som sitter fast och risken är minst att fölet kan fastna.
 
Sv: Föl som sparkas och har öronen bakåt.

Ett föl efter ett underbart milt sto jag hade i min vård var en riktigt monster som liten - hotade mig, bet o sparkade sin mor och var en riktig kax. Jag sket i henne och hanterade hennes mamma. Det gick att få tag på henne men jäddrar så sur hon var. Hennes 3 äldre syskon var lika trevliga som hon var kaxig.
Monstret blev senare i livet årets Lipizzan och en underbar rid och körhäst.
 
Sv: Föl som sparkas och har öronen bakåt.

Enligt en undersökning jag läste för inte så länge sedan, visade det sig att bäst stil på föl fick man om man hanterade stoet mycket. Då gäller det naturligtvis att ha en trevligt sto;)
Så tipset är att håll på med stoet så fölet ser hur hon beter sig bland människor. Sedan får man väl "tvinga" fölet lite att bli klappad. Vi har alltid satt på grimma dag 1 och lett ut fölen så. Longerlina, handskar och hjälm är är en bra idé. Det har inte varit problem. Att snabbt vänja dem vid att bli ledda i grimma fick vi användning av på ett föl. Två veckor efter fölningen fíck stoet kolikkänningar och vi ringde direkt till vet som sa att vi skulle ta ut stoet och leda henne till vi kom. Då kunde vi leda med fölet vilket gjorde att stoet gick lungt och lät sig behandlas utan att bli stressad av att fölet gav sig ut på upptäcktsfärd eller busade omkring.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 725
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 354
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 698
Senast: Masse
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 925
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp