För dyr stallhyra?

Tack för era svar och synpunkter! Jag sa just de sakerna till min släkting, att jag inte vill betala för någon annans hobby samt att jag måste ha en del pengar i firman för reperationer och utveckling av gården. Nu har jag bara drivit detta i ett år, och gick allt annat än plus första året (det har jag absolut inte räknat med heller!).

Tar du det priset vitt så borde du söka företagsekonomisk rådgivning, det är på tok för billigt. Efter momsen å skatten så har du i princip arbetat gratis med extra utgifter, samtidigt som du utsätter dig för risker med att hantera andras hästar, betalar din hyresgäst attt du är hemma från jobbet med en obrukbar hand exempelvis?
 
Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att jag var alldeles för snål och borde göra ditten och datten eftersom de betalar stallhyra. Long story short, så bad jag henne att flytta från mitt stall. (Hen stod och skrek på mig en bra stund från ingenstans och betedde sig näst intill psykotiskt.)

Till saken är nu att jag börjar fundera på min prissättning såklart. Jag har aldrig drivit stall förut och har satt ett pris utifrån vad andra tar. Detta gäller en lösdrift på drygt 1 ha med liten skog och ligghall. Det ingår 4 fordringar med hö/dag alla dagar i veckan, och jag fyller på vatten vid behov. Tillgång till stall med sadelkammare, spoldel med varmvatten och förvaringsutrymme för täcken/vagn etc. Box finns för tillfällig uppställning inne. Det man behöver göra själv är att mocka hage/ligghall samt göra höpåsar och fylla vatten de dagar man är i stallet. Det är två hyresgäster som delar på den sysslan.
Stallet har även en nyanlagd 20x60 ridbana och bra ridvägar. Ca 20 minuter från stor stad.
Man betalar 750kr i kallhyra, tillkommer då kostnad för hö och halm.
Är detta ett rimligt pris? Eller vad tar folk för liknade upplägg?

750kr? Du jobbar i princip gratis isåfall och bjuder på allt slitage. Herregud.
Jag hade sagt att 1500kr vore en rimlig stallhyra men då är det ändå i underkant.

Nej, våga ta betalt. Om folk bara visste vad det faktiskt kostar att driva ett stall...
 
750 kr är vettig kallhyra, kanske t.o.m billigt beroende på vart stallet ligger. I mitt område ligger kallhyran på runt 700-900 kr.
Tycker personen att det är dyrt får dem väl flytta, du ska inte jobba gratis/hyra ut lösdriften gratis.
 
750 kr är kallhyra, kostnad för foder och strö tillkommer.

750 kr är ju ingenting. Tänk på allt som ska hållas efter, tiden som läggs ner. Varmvattenberedaren går sönder, ventilationen går sönder, elen kostar, ridbana som ska harvas och förbättras, byggnad som ska målas, hö och strö som ska tas hem, sopor som ska tas omhand, diesel till maskiner, maskiner som går sönder, snö som ska plogas, väg som ska sandas, boxinredning som går sönder, tak som ska läggas om, uppvärmning i sadelkammare som ska hållas efter, staket och eltråd och elaggregat Som går sönder. Räntor på lån, grepar, spadar, skottkärror, gödselhantering. Det är en stor investering att köpa stall och all utrustning som krävs. Det ska sedan hållas efter, vilket kostar både tid och pengar. Lägg sedan på den service man får, 4 fodringar per dag. 750kr är i princip gratis.
 
Motsvarande här hade nog kostat det dubbla, mer om nära till ridhus. Ingen stor stad i närheten men en liten.
 
Neh, inte alls låter ju riktigt billigt!

Är ungf vad jag betalar i kallhyra, men det är ändå lite av kompispris i mina ögon och då fixar vi ändå mycket i stallet tsm och delar på arbetsbördan. Så 750:- för den servicen som ingår är inte dyrt i min värld. 😊

Plus i min värld är kallhyra enbart vad man betalar för platsen, ingår det sådan service som ex. fodring borde det tillkomma extra kostnad. Men kanske bara jag som ser det så? 🤷‍♀️ Tillkomer ju fler kostnader än bara mat för ett stall.
 
Herregud så billigt! Jag betalade 2500:- för liknande upplägg (hö ingick men jag hade en ponny så den åt för kanske 700:-/månad) och där hyresvärden inte gjorde något annat än tillhandahöll hö. Ingen tillsyn, inget fylla på vatten och inte göra rent hage etc.
Din hyresgäst är fri att flytta sin häst om hen inte tycker att du tar rimlig hyra/gör dina åtaganden. :)
 
750 kr är ju ingenting. Tänk på allt som ska hållas efter, tiden som läggs ner. Varmvattenberedaren går sönder, ventilationen går sönder, elen kostar, ridbana som ska harvas och förbättras, byggnad som ska målas, hö och strö som ska tas hem, sopor som ska tas omhand, diesel till maskiner, maskiner som går sönder, snö som ska plogas, väg som ska sandas, boxinredning som går sönder, tak som ska läggas om, uppvärmning i sadelkammare som ska hållas efter, staket och eltråd och elaggregat Som går sönder. Räntor på lån, grepar, spadar, skottkärror, gödselhantering. Det är en stor investering att köpa stall och all utrustning som krävs. Det ska sedan hållas efter, vilket kostar både tid och pengar. Lägg sedan på den service man får, 4 fodringar per dag. 750kr är i princip gratis.
Jag sa inget om priset ;)
Jag svarade folk som verkade tro att 750 kr var inkl strö och foder
 
Låter rimligt/billigt tycker jag. :)

Jag har min gamle häst i ett litet stall mitt ute i ingenting med skog runt om (helt enkelt för att han föredrar det snarare än att stå hemma med de andra).
Enkelt skick, ingen stängd sadelkammare. Ingår in och utsläpp, frukost och lunchfodring samt halm. Har själv hö och kraft som jag packar och ställer in, fixar vatten och box själv, ingen ridbana, ingen kollektivtrafik. Betalar 800/månad
 
Låter rimligt/billigt tycker jag. :)

Jag har min gamle häst i ett litet stall mitt ute i ingenting med skog runt om (helt enkelt för att han föredrar det snarare än att stå hemma med de andra).
Enkelt skick, ingen stängd sadelkammare. Ingår in och utsläpp, frukost och lunchfodring samt halm. Har själv hö och kraft som jag packar och ställer in, fixar vatten och box själv, ingen ridbana, ingen kollektivtrafik. Betalar 800/månad
Det är bra om du berättar om det är svart eller vitt pris ;)
 
Det är bra om du berättar om det är svart eller vitt pris ;)
Nån särskild anledning till att du frågar bara mig om den saken?
Och om det har relevans för frågan eftersom ts endast frågar om hon har dyr stallhyra och skriver pris samt vad som ingår.
Jag svarar på just den frågan med min nuvarande situation.
Har betydligt högre standard på mitt eget stall här hemma
Men får det dig att må bättre så är det 650 plus moms jag betalar. Det kvittar liksom för sakfrågan i det här fallet.
 
Nån särskild anledning till att du frågar bara mig om den saken?
Och om det har relevans för frågan eftersom ts endast frågar om hon har dyr stallhyra och skriver pris samt vad som ingår.
Jag svarar på just den frågan med min nuvarande situation.
Har betydligt högre standard på mitt eget stall här hemma
Men får det dig att må bättre så är det 650 plus moms jag betalar. Det kvittar liksom för sakfrågan i det här fallet.
Nej jag undrar alltid, och ja det är relevant, ungefär som vad man betalar grannens unge att klippa gräset vs firma, det är två helt olika kostnader.
 
Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att jag var alldeles för snål och borde göra ditten och datten eftersom de betalar stallhyra. Long story short, så bad jag henne att flytta från mitt stall. (Hen stod och skrek på mig en bra stund från ingenstans och betedde sig näst intill psykotiskt.)

Till saken är nu att jag börjar fundera på min prissättning såklart. Jag har aldrig drivit stall förut och har satt ett pris utifrån vad andra tar. Detta gäller en lösdrift på drygt 1 ha med liten skog och ligghall. Det ingår 4 fordringar med hö/dag alla dagar i veckan, och jag fyller på vatten vid behov. Tillgång till stall med sadelkammare, spoldel med varmvatten och förvaringsutrymme för täcken/vagn etc. Box finns för tillfällig uppställning inne. Det man behöver göra själv är att mocka hage/ligghall samt göra höpåsar och fylla vatten de dagar man är i stallet. Det är två hyresgäster som delar på den sysslan.
Stallet har även en nyanlagd 20x60 ridbana och bra ridvägar. Ca 20 minuter från stor stad.
Man betalar 750kr i kallhyra, tillkommer då kostnad för hö och halm.
Är detta ett rimligt pris? Eller vad tar folk för liknade upplägg?
Verkligen inte dyrt! :)
 
Tycker varken det är billigt eller dyrt för kallhyra.
Visst kostar slitaget av ett stall men samtidigt så har man väl stall av en anledning?
 
Tycker varken det är billigt eller dyrt för kallhyra.
Visst kostar slitaget av ett stall men samtidigt så har man väl stall av en anledning?
Absolut, men vissa hästar är bävrar. Har tom sett gnagskador på takbjälkar. Sedan går bävrarna ut i hagen och biter på stolpar istället. Har sett boxdörrar böjda för att hästarna står och tycker sig ut. Som exempel.
 
Absolut, men vissa hästar är bävrar. Har tom sett gnagskador på takbjälkar. Sedan går bävrarna ut i hagen och biter på stolpar istället. Har sett boxdörrar böjda för att hästarna står och tycker sig ut. Som exempel.
En sån häst borde hästägaren själv få betala för :)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 845
Senast: Sorgsen
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 440
Senast: Skye
·
Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
4 805
Senast: spinxx
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 579
Senast: Trolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp