För dyrt..?

jo helt klart är det skillnad på vart man bor, men även på häst och häst.
Fick provrida en annan ponny helgen innan, vilket var en helt outbildard häst som kunde nästan ingenting.
Hon ville ha 500kr/månad och krävde mer stallskötsel och hade inget ridhus. Ponnyn skulle på det helst skrittas en månad och tjejen ville ändå ha fult betalt, vilket var lite fel i mina ögon. Förstår att det kostar att ha häst, men det kändes bara inte rätt.
Hon som jag fick med nu var inte bara biligare, det är en jätte fin häst och så finns det tillgång till ridhus.
 
Den medryttare jag har betalar 60:-/gång hon rider
samt att vi delar på skoningen. Hon får rida hur ofta/lite hon vill och göra i stort sett vad hon vill de dagar hon har honom. Priset nästan vad han kostar/dag(hyra,foder,torv). Försäkringen står jag för själv.
Så 400:- tycker jag är en skälig summa att ta.
 
Jag tycker att priset låter fullt rimligt, men det beror ju
lite på var du bor, vilka ridmöjligheter som finns och ungefär vad du tror att andra i dina trakter tar av sina
medryttare. Beror också på hur man jämför ryttare och hästs
utb. ståndpunkt och erfarenheter tycker jag.

Men generellt sätt låter priset helt okej, eftersom att
skötaren dessutom får mkt frithet och bra möjligheter.
Det kostar ju jätte mkt för hästägaren jämfört med medryttarens avgift: boxplats, försäkring, foder, hovslagare, vet. vård som att kolla tänder, vaccinera etc.


Men har du dålig ekonomi kanske du kan låna ut din häst på
foder under ett tag eller ev. hyra ut för rimlig summa, under en tid tills ekonomin stadgat sig. Det är ju ändå
fel att man har medryttare i mån om att kunna försörja sin
häst, blir hästen skadad och det tar ett tag för den att
komma i gång igen, så tappar man nog medryttaren i så fall,
eller i alla fall medryttarens avgift.
 
jag tror inte att det handlar om varken priset eller hasten. Antingen ar det du, eller sa ar det jobbigt att ta sej till och fran stallet. Eller sa kanske det ar de andra i stallet som ar dumma mot dem.

Jag tycker helt enkelt att du ska fraga dem! Sag att du vill att de ska vara helt arliga, och var oppen nar de svarar. Ge dem en chand att beratta, och fraga garna fragor. Ar det mej, hasten, bussen, stallet, pengarna?

Jag tycker det ar lite val att krava att de ska smorja sadeln och trans efter att de ridit. Daremot kan jag forsta om de ska torka av sakerna och hanga upp dem rena. Det ar sjalvklara saker, samt att lamna hasten i ett rent och helt tillstand.

Fraga dem helt enkelt! Det ar mitt rad. Da far du svar pa en gang och du slipper fundera pa det.
 
Finns det ridkompisar och stallkompisar? Enligt min erfarenhet är skötare flockdjur som inte klarar att vara själva!
 
Jag skulle inte ta ut något om min häst stod hemma på gården. Det verkar inte finnas så mycket "gemenskap" med andra hos dig i ditt rel. lilla stall. Som någon annan skrev, skötare är flockdjur. :rofl:
Den tid jag stod inhyrd i stockholmsområdet med en dyr stallhyra, tillgång till ridhus och ridbanor, många att rida ut med och umgås, så tog jag en summa av min medryttare.
Krasst så blir faktiskt 400:-/månad för en dag i veckan lika mycket som en ridlektion här hemma kostar. :eek:
Du kanske får fundera på om du inte skall se till att det är t.ex två kompisar som kan sköta var sin av dina hästar samma dag och på det sättet få sällskap?
Var i Uppsala bor du? (kommer själv därifrån)
 
ja tycker de tär konstigt å ta betalt för å få hjälp men 400:- e inte för mkt eftersom dom ändå får träna å tävla. Hade d ebara vart å sköta om dina hästar 1 ggr i veckan e de sjukt högt :eek:
 
400 är inte för mycket. Däremot kan man konstatera (har även skrivit i den andra tråden om medryttare) att betalar man vill man vara helt nöjd med hästen och upplägget (frihet och sånt). Min nuvarande medryttarhäst är jag så tacksam för att få rida, han är super. Då är pengarna en mindre grej (betalar 900 för 2ggr i veckan).

Men egentligen är det ju ett himla sammanträffande att kemin stämmer mellan medryttare - häst - ägare, det är inte konstigt att det inte alltid klaffar. Man ska inte ge upp utan fortsätta leta även om man gått på en del smällar för rätt som det är stämmer det. Jag tycker själv att jag är en noggrann och flexibel medryttare, blir lite ledsen på alla här som klankar ner på oss medisar.

/mino
 
Jag har kallat det medryttare tidigare i mina annonser, men då kommer de ut och förväntar sig att de bara ska rida! :eek: Så därför skriver jag skötare nu... Ska jag kanske göra det klart att de får rida? Jag tar det som en självklarhet, eftersom jag vill ha avlastning och kunna "lämna över" hästen åt dem några dagar i veckan.
 
Scissorhands>> nej, jag vet ju inte det... de har sagt att de tappat intresset och ska lägga av med hästar helt, men det tror jag inte riktigt på eftersom ena skötarens kommentar när jag frågade när hon skulle hämta sin grejer var "så snart som möjligt! jag behöver dem!". Vad skulle hon behöva dem till om hon slutat med hästar..?
 
Ja, det är det som är problemet nuförtiden. Tjejerna vet inte vad det handlar om när man tar hand om en häst. De vill göra som på ridskolan- komma ut och rida och så åka igen. Allt det andra vill de strunta i, det är ju tråkigt och tar bara tid :p Tänk när jag var i deras ålder (nu låter jag jättegammal fastän jag bara år 17 :p) då ville jag gladeligen göra ALLT som hade med hästarna att göra! JAg brydde mig inte ens om ifall jag fick rida! Sånt är en självklarhet nuförtiden, men inte allt det andra som egentligen hör till. Det är så tråkigt att det inte är sant.
 
Elefanten>> De väljer själva hur många dagar de kommer ut, men jag ser helst att de inte kommer ut mindre än 2 dagar i veckan. Det blir rörigt både för mig och hästen då... :p
 
Ponnymamman>> Vad gäller sällskap så har jag försökt leta medryttare/skötare åt båda mina hästar och skrivit just i annonsen att det finns två hästar som vill ut och röra på sig och bli pmpysslade, men det har inte varit nåt större intresse för det. Sedan har jag gjort så att om de vill ha sällskap så håller jag dem sällskap, både i stallet och vid ridning, men bara om de själva har velat. Jag försöker vara så god vän som möjligt med mina skötare, då jag faktiskt vill ha kvar dem! Men jag vet själv hur jobbigt det är med ägare som prackar på en tips och råd om hur man ska/inte ska göra så därför låter jag dem ha lite distans och bestämma själva vad som behöver göras. Jag försöker finnas där om de vill ha hjälp och behöver fråga om nåt.
Jag har funderat på det, om det är jag som är för krävande, men jag har försökt på alla sätt och vis! Inget tycks få skötare nöjda nuförtiden! :S Jag finns ca 1,5 mil norr om Uppsala. Vad gäller andra hästar/stall så är mitt eget stall litet, men i gengälld finns det ca 20 andra hästägare med hästar väldigt nära mitt stall, så ridsällskap finns det gott om!
 
Skriv i annonsen att du söker en medryttare och beskriv tydligt dennes rättigheter och skyldigheter så får du förhoppningsvis svar från rätt sorts personer.

Skulle jag se en annons där man sökte skötare skulle jag tänka att ridning inte ingick.
 
Okej, får väl ta och skriva en ny annons och försöka göra det ännu mer klart och tydligt vad det är jag är ute efter... :p
 
Jag vet inte om det är rätt strategi, alltså att skriva mer i detalj. Jag tror att det kan få folk att känna sig lite avskräckta om det är för detaljrikt och krävande. Personligen har jag nappat på enkla seriösa annonser som beskriver vad hästen kan utan bilder. När jag själv satte in annons var det en del som hörde av sig som själva hade annonser att de sökte medryttare och deras annonser hade jag inte svarat på för jag tyckte det lät som om de ville ha nån som var mer avancerad än vad jag är, ändå svarade de på min annons. Det kan ju faktiskt också vara så att får man tag på rätt häst/person spelar kanske vissa av kraven inte lika stor roll, tex hur länge personen har ridit.

Och apropå din skötare som ville ha sina grejer - det är ju inte så lätt att säga till någon att man inte trivs med den personens häst och säga upp den. Jag tycker inte du ska tänka alltför illa om din skötare för att hon drog en vit lögn för att skona dina känslor.

/mino
 
Jag annonserade efter ridhjälp i tidningen. Beskrev vilka ponnyer det gällde och att träning/tävling var inget hinder om intresse och kunnande fanns. Dessutom så var det kostnadsfritt. Vad fick jag för svar? En hel drös med barn som själva ringde och ville hoppa dag och natt, föräldrar som ville att deras barn skulle få lära sig rida, med mig som ridlärare, gratis på mina ponnyer. Nej tack! Troligen skulle jag ha krävt mycket betalt så att folk kände att de fick något för pengarna. Detta drar oftast ett annat klientel har jag märkt.
Jag har inte någon ridhjälp i dagsläget utan vi klarar oss bra ändå. ;)
 
Jag tycker inte alls att det är dyrt.
Räkna ut vad hästen kostar dig/dag och sedan slå ut det på hur många dagar personen rider/månad.

Jag tycker iallafall inte att det är dyrt, speciellt när det är så fritt.
 
Hmm, det var en bra idé... Ska ta och räkna ihop det. Vet att maten kostar 25 kr/dag, sen kan man ju spä ut alla andra kostnaderna också... Det ska jag nog ta och göra. Tack!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 972
Senast: kattan1974
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 651
Senast: Cambrie
·
  • Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 185
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp