För eller emot blandrashundar

E

Extasia_ox

Läser trådar här där det ibland står om blandraser. Om folk som frågar om vilka som är dom bästa raser att blanda och vilka som inte är så lämpliga. Det känns ofta som när man läser att väldigt många har något emot blandrashundar..
Alla har såklart helt rätt att ha en egen åsikt. Men ibland så undrar jag om alla som skriver att tex:
-denna blandningen skulle jag inte ens ta i med tång!
verkligen har träffat på en sådan blandning eller om dom bara ser att det tex står Rottweiler eller Border Collie blandning och genast ryggar tillbaka.

Min bror har en blandning på
Border collie och Karelsk björnhund :eek:
En helt otrolig hund med humor.. Hur snäll och trevlig som helst.

En tjej i stallet har en blandis på
Schäfer och Rottweiler
En stor pojke med ett stort hjärta. Hur trevlig som helst och älskar andra hundar. En buse är han ;)

Träffade en liten valp häromdagen blandning på
Rottweiler och Amstaff
Så otroligt söt och jätte snäll.
Nu umgicks inte jag med denna hund en hel dag utan bara en stund men verkade helmysig.

Träffade även en blandning på Pitbull/amstaff och ngt mer (dom var inte riktigt säkra) hur snäll som helst. Gillade inte min tik men hur många hundar är det som inte gillar andra tikar egentligen?

Sen finns det ju så klart "måndags exemplar" av alla hundar.
Hörde om en blandning på Rottis/Schäfer här i närheten som hade bitit ihjäl en katt, en olyckshändelse.
Men då var det ägaren som bara hade gått därifrån och inte tagit sitt ansvar. Det ger dåligt ryckte om speciellt sådana hundar.

Av ovannämnda hundar så har ju jag bara mött den hunden och inte deras kullsyskon. Inte vet jag hur tex min brorsas hund (Bordercollie/karelskbjörnhund) hur dom andra valparna blev som var från hennes kull. Kanske riktiga monsterhundar :angel:

Tycker inte man ska dra alla hundar över en och samma kam. Och om man köper en blandning som många anser vara en dålig blandning så måste det inte betyda ett du köper en dålig hund.
Det betyder att DU måste veta vad du ger dig in på!
En bra ide är att läsa mkt om raserna, så att man vet lite vad man har att förvänta sig :)
OCH.. En jakthund har jakt i sig, samtidigt som en vallhund vill valla.
Så vare sig det är en blandning eller en renrasig hund med jakt eller vallblod i sig så finns det alltid där.

Jag tror att om du sätter en hund i fel händer, allt från Chihuahua till Grand Danios. Så kan du få en monsterhund. För allt är upp till ägaren.

Hunden blir vad man gör den!
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Egentligen är jag så trött på dessa trådar om blandraser att jag vill spy, jag tror inte någon på deta forum är emot blandraserna "personligen", man är emot uppfödning av blandrashundar. Några av anledningarna är:
En blandrasuppfödare har med största sannolikhet ingen dokumentation på dels släkt, men framförallt ingen dokumentation på sjukdomsstatistik, ex om föräldrarna är röntgade med gott resultat, om tidigare släktingar är det, finns annat smussel i hundens ovissa stamtavla? Har föräldrardjuren andra rasrelaterade sjukdomar? Sist men inte minst kan man fråga sig hur en blandrashund blir mentalt. Antingen blir det klockrent och man får en underbar hund, eller så är också sannolikheten större att man får en hund som är dragen åt två håll. "Två personligheter"..Korsar man ex en Border collie med husky kan man kanske få en vallhund men som även vill dra? (!).. Det här med att dra hundarna över en kam är det ingen jag vet som gör här.. De flesta förstår sig nog bara inte på varför man väljer att blanda raser och "gissa" hur valparna ska bli, när man med renrashundar så gott som kan vara ganbska säker på hur valpen blir bara man träffar föräldrarna. Man kan även så gott som få garanti på att hunden inte råkar ut för rasrelaterade fel om föräldrarna och släkt ett par led bakåt inte är drabbade heller. Tyckte att dina exempel var smått naiva. 99 procent av alla valpar här i världen är hur gulliga somhelst, alla hundar kan bita ihjäl katter och det har inte med dumhet att göra.
Somsagt. Vet inget om folk som är emot hundarna i sig. Det är oseriös avel man är emot.

Och nej, hunden blir inte vad man gör den till. Man väljer en hund med syfte att passa sin egen livsstil och vad man önskar göra, därefter uppfostrar man hunden. Då kan det hända att den blir vad man gör den till.
 
Senast ändrad:
Sv: För eller emot blandrashundar

Egentligen är jag så trött på dessa trådar om blandraser att jag vill spy, jag tror inte någon på deta forum är emot blandraserna "personligen", man är emot uppfödning av blandrashundar. Några av anledningarna är:
En blandrasuppfödare har med största sannolikhet ingen dokumentation på dels släkt, men framförallt ingen dokumentation på sjukdomsstatistik, ex om föräldrarna är röntgade med gott resultat, om tidigare släktingar är det, finns annat smussel i hundens ovissa stamtavla? Har föräldrardjuren andra rasrelaterade sjukdomar? Sist men inte minst kan man fråga sig hur en blandrashund blir mentalt. Antingen blir det klockrent och man får en underbar hund, eller så är också sannolikheten större att man får en hund som är dragen åt två håll. "Två personligheter"..Korsar man ex en Border collie med husky kan man kanske få en vallhund men som även vill dra? (!).. Det här med att dra hundarna över en kam är det ingen jag vet som gör här.. De flesta förstår sig nog bara inte på varför man väljer att blanda raser och "gissa" hur valparna ska bli, när man med renrashundar så gott som kan vara ganbska säker på hur valpen blir bara man träffar föräldrarna. Man kan även så gott som få garanti på att hunden inte råkar ut för rasrelaterade fel om föräldrarna och släkt ett par led bakåt inte är drabbade heller. Tyckte att dina exempel var smått naiva. 99 procent av alla valpar här i världen är hur gulliga somhelst, alla hundar kan bita ihjäl katter och det har inte med dumhet att göra.
Somsagt. Vet inget om folk som är emot hundarna i sig. Det är oseriös avel man är emot.

Och nej, hunden blir inte vad man gör den till. Man väljer en hund med syfte att passa sin egen livsstil och vad man önskar göra, därefter uppfostrar man hunden. Då kan det hända att den blir vad man gör den till.

Fy 17 vilken bra inlägg du skrev MrsScabtree! Du satte verkligen Pricken över I't :bow:
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Jag är inte emot blandraser.
Jag tycker inte det är fel att ta en kull valpar på sin egen tik om man vill ha en avkomma, men jag tycker man ska tänka efter vilken hane man tar och vise versa.

Sedan när man säljer resternade valpar att man gör det seriöst allt vad det innebär, registrering, märkning, avmaskning, besiktning mm.
Och även ser till hundens behov när man väljer köpare och i kontraktet kan man ju även skriva att man vill köpa tillbaka hunden om något skulle hända att familjen inte kan ha kvar den.

Jag och mitt ex köpte en blandis för några år sedan, 75% schäfer och resten långhårig collie.
Vi träffade både mamman och pappan till valpen. Uppfödarna hade tyckt det skulle bli en bra kull dom två och det blev det verkligen. Dom hade redan 5-6 tingade valpar innan dom var födda!

Dock sa dom att det inte blir någon mer kull efter den och vad jag vet så har dom inte kvar hanen längre.

Våran hund blev i alla fall väldigt lyckad. Snällare hund får man leta efter!
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Jag har precis varit hundvakt åt en familj, och den hunden tar jag inte emot fler gånger, hon är en blandning med tre raser bland annat schäfer och vorster och yrsigare hund får man leta efter.
Hon var stressad nervös skällig pipig och hörde inte ett ord av vad man sa, ja hon var ordentligt ouppfostrad men det hade inte med saken att göra.
Hon slappnade inte av en sekund utan sprang omkring och slängde med leksaker och var helt galen.

Jag känner flera med korsningar och rondeller och dom är super jobbiga hela bunten, stressade och skälliga.
Dom med renrasiga hundar beteer sig inte alls så.

Är det blandningen som gör det?
För det handlar om folk som haft hund förr som varit renrasig och lugn och snäll, och nu har dårar.

Jag vill inte ha blandisar pga det jag upplevt med såna. Renrasigt och prydligt ska det vara.
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Egentligen är jag så trött på dessa trådar om blandraser att jag vill spy, jag tror inte någon på deta forum är emot blandraserna "personligen", man är emot uppfödning av blandrashundar. Några av anledningarna är:
En blandrasuppfödare har med största sannolikhet ingen dokumentation på dels släkt, men framförallt ingen dokumentation på sjukdomsstatistik, ex om föräldrarna är röntgade med gott resultat, om tidigare släktingar är det, finns annat smussel i hundens ovissa stamtavla? Har föräldrardjuren andra rasrelaterade sjukdomar? Sist men inte minst kan man fråga sig hur en blandrashund blir mentalt. Antingen blir det klockrent och man får en underbar hund, eller så är också sannolikheten större att man får en hund som är dragen åt två håll. "Två personligheter"..Korsar man ex en Border collie med husky kan man kanske få en vallhund men som även vill dra? (!).. Det här med att dra hundarna över en kam är det ingen jag vet som gör här.. De flesta förstår sig nog bara inte på varför man väljer att blanda raser och "gissa" hur valparna ska bli, när man med renrashundar så gott som kan vara ganbska säker på hur valpen blir bara man träffar föräldrarna. Man kan även så gott som få garanti på att hunden inte råkar ut för rasrelaterade fel om föräldrarna och släkt ett par led bakåt inte är drabbade heller. Tyckte att dina exempel var smått naiva. 99 procent av alla valpar här i världen är hur gulliga somhelst, alla hundar kan bita ihjäl katter och det har inte med dumhet att göra.
Somsagt. Vet inget om folk som är emot hundarna i sig. Det är oseriös avel man är emot.

Och nej, hunden blir inte vad man gör den till. Man väljer en hund med syfte att passa sin egen livsstil och vad man önskar göra, därefter uppfostrar man hunden. Då kan det hända att den blir vad man gör den till.


uppfödningen håller jag helt med om. att para sin hund med en hund utav en annan ras för att få fram en troligt passande hund till sig själv är helt ok! men att föda upp blandraser på heltid är inget jag föredrar.

ett jätte bra inlägg du skrev :) tycker jag med!
men jag har absolut inte träffat alla hundar här i världen. men dom jag nämnde förrutom 2 är vuxna hundar! endast en utav dom liten valp, en unghund.
helst har jag en renrasig hund men jag älskar blandisar lika mkt!

att hunden bet ihjäl katten var som jag sa en olycka. men att ägaren bara gick därifrån är dumhet!
därav kan lätt ett dåligt rykte uppkomma! vare sig det är en blandras eller renrasig hund.

om hunden blir vad man gör den till
köper inte en jakthund och vallar får med den.

men det jag menar med att
"hunden blir vad man gör den till"
då syftar jag på den sociala delen, hur hunden uppför sig mot folk, hur den beter sig när man är ute och går, vad den får göra och inte får göra mm.. sen får man aktivera hunden på bästa sätt som passar hunden själv om det nu är en jakthund eller en vallhund man har. och det är vid den delen man väljer en hund som passar ens livsstil! som du skrev.

hmm.. att du är så trött på dessa trådar om blandraser så att du vill spy. jag tog upp detta för det är såhär jag har uppfattat hur endel kanske ser på blandraser.
och jag är jätte tacksam för det du skrev, för jag fick svar på min fråga!
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Jag har precis varit hundvakt åt en familj, och den hunden tar jag inte emot fler gånger, hon är en blandning med tre raser bland annat schäfer och vorster och yrsigare hund får man leta efter.
Hon var stressad nervös skällig pipig och hörde inte ett ord av vad man sa, ja hon var ordentligt ouppfostrad men det hade inte med saken att göra.
Hon slappnade inte av en sekund utan sprang omkring och slängde med leksaker och var helt galen.

Jag känner flera med korsningar och rondeller och dom är super jobbiga hela bunten, stressade och skälliga.
Dom med renrasiga hundar beteer sig inte alls så.

Är det blandningen som gör det?
För det handlar om folk som haft hund förr som varit renrasig och lugn och snäll, och nu har dårar.

Jag vill inte ha blandisar pga det jag upplevt med såna. Renrasigt och prydligt ska det vara.

jag har mött en precis likadan fast detta var en blandning på border collie och münsterländer kan ha vart ngt mer i. iaf han står på hunddagiset jag jobbar på och är så stressad. jätte jobbigt och synd om hunden, sitter och hyperventilerar hela tiden. fast tydligen är han inte så hemma. tur är väl det.
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Jag har precis varit hundvakt åt en familj, och den hunden tar jag inte emot fler gånger, hon är en blandning med tre raser bland annat schäfer och vorster och yrsigare hund får man leta efter.
Hon var stressad nervös skällig pipig och hörde inte ett ord av vad man sa, ja hon var ordentligt ouppfostrad men det hade inte med saken att göra.
Hon slappnade inte av en sekund utan sprang omkring och slängde med leksaker och var helt galen.

Jag känner flera med korsningar och rondeller och dom är super jobbiga hela bunten, stressade och skälliga.
Dom med renrasiga hundar beteer sig inte alls så.

Är det blandningen som gör det?
För det handlar om folk som haft hund förr som varit renrasig och lugn och snäll, och nu har dårar.

Jag vill inte ha blandisar pga det jag upplevt med såna. Renrasigt och prydligt ska det vara.


Herregud... vad blir det säger jag bara.. snacka om fördomar... själv har jag blandras med fyra raser, hon är två år. har även en RENRASIG golden retriver på två år och en RENRASIG chinese crested på ett och ett halvt.. och jag kan ju säga att blandrasen är den som är lugnast och trevligast i våran familj.. jag håller med trådstartaren om att det är ägaren som gör hunden... Är trött på att höra skit om blandraser här.. :devil:
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Jag håller helt med MrsScabtree.

Jag har inget emot blandrashundar. Min egen hund (renrasig) har flera kamrater som råkar vara just blandraser, underbara individer alltihop. Det jag är emot är AVEL med och på blandraser, och AVEL på renrasiga hundar i syfte att få fram blandraser. Jag gillar inte heller renrasavel på ohälsosamma och extrema ideal.

Jag ville ha en viss typ av hund, därför skaffade jag den ras jag har. Om man vill ha en jakthund skaffar man inte en vallhund. Om man vill ha en sällskapshund köper man inte en bruksras.
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Jag håller helt med MrsScabtree.

Jag har inget emot blandrashundar. Min egen hund (renrasig) har flera kamrater som råkar vara just blandraser, underbara individer alltihop. Det jag är emot är AVEL med och på blandraser, och AVEL på renrasiga hundar i syfte att få fram blandraser. Jag gillar inte heller renrasavel på ohälsosamma och extrema ideal.

Jag ville ha en viss typ av hund, därför skaffade jag den ras jag har. Om man vill ha en jakthund skaffar man inte en vallhund. Om man vill ha en sällskapshund köper man inte en bruksras.

Tack för ett bra svar...:)
 
Sv: För eller emot blandrashundar

men så kommer vi till frågan om vem det är som köper blandraser. inte är det de som har tänkt att tävla med sin hund, för det går inte. ofta är det okunniga förstagångsköpare som lite ogenomtänkt tar en valp för att den ser söt ut. eller så är det tänkt att den ska bli en trevlig sällskapshund och kamrat. träningen är väl mest lite sporadisk, för hur kul är det på en skala att träna och träna men aldrig få bekräftelse på vad man kan (om man ens får vara med i träningsgrupperna, vilket inte är fallet i min klubb).

så om det är köparen, vad är då hunden? jo, ofta en korsning med raser som behöver mycket träning och stimulans för att bli trevliga sällskapshundar och kamrater. det säger väl sig självt att den ekvationen inte går ihop, och så säljs en del av hundarna vidare, lämnas på hundstall eller avlivas. resten behålls och av dessa är det några som gör både ägaren och sig själva olyckliga.

SJÄLVKLART är det inte alltid så det går till, många bruksblandisar är hur lugna som helst och även renraser säljs ibland väldigt lättvindigt, men risken är lite för stor för att det ska kännas okej.
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Och nej, hunden blir inte vad man gör den till. Man väljer en hund med syfte att passa sin egen livsstil och vad man önskar göra, därefter uppfostrar man hunden. Då kan det hända att den blir vad man gör den till.
Detta var bland det bästa jag har läst... sååå sant!
 
Sv: För eller emot blandrashundar

men så kommer vi till frågan om vem det är som köper blandraser. inte är det de som har tänkt att tävla med sin hund, för det går inte.

Man får visst tävla med sin blandras. Det är bara i bruksgrenarna du inte får tävla.
Men i agility, lydnad och freestyle t ex får du tävla. Men däremot kan du inte få några championtitlar.
Eller cert i agilityn.
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Jag tycker inte det är fel att ta en kull valpar på sin egen tik om man vill ha en avkomma, men jag tycker man ska tänka efter vilken hane man tar och vise versa.

Jag tycker att man kan låta bli att bli uppfödare bara för att man gillar sin hund. Om man gillar sin hund kan man väl vända sig till uppfödaren av den och köpa en släkting?

Har man en blandras kan man väl nöja sig med att just den blev bra och tacka sin lyckliga stjärna? Vem vet vilka reccesiva anlag som finns i den hunden när man inte har statistik bakåt?

Ang. att hunden blir vad man gör den till skulle jag vilja påstå att hunden inte kan bli bättre än sina ingående förutsättningar. Har den dålig nervkonstitution kan den aldrig bli bra - bara bättre eller sämre beroende ägarens kunskap. Man kan inte bygga en lyxvilla av murkna brädor - i bästa fall får man ett hyfsat vindskydd...
 
Sv: För eller emot blandrashundar

du får även gå viltspårprov med en blandras. men så var det det här med att komma med i träningsgrupper, vilket inte är helt lätt.
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Jag vet! Jag har väl mest träffat på odrägliga blandraser och få som beter sig väl, jag känner även folk med renrasiga hundar som är helt urflippad på grund av ägaren är helt korkad.

Många går efter utseendet och tycker den lilla valpen är söt men vet inget om raserna och hur blandningen kan bli.
Jag går efter egna erfarenheter och det är oftast ägaren som förstör hunden, men jag kan inte skylla allt på ägaren när hunden beter sig som ett tok när dom är lugn och sansad och har försökt med allt.

Det finns många som inte skulle ha hund pga att dom inte kan något om djurskötsel, en är en fd klasskamrat till mig. Hon förstörde sin schäfer totalt pga okunskap och tjurighet.

Därför tycker jag bättre om renrasiga hundar, ialla fall dom som finns omkring mig är trevliga tack och lov.:D
 
Sv: För eller emot blandrashundar

du får även gå viltspårprov med en blandras. men så var det det här med att komma med i träningsgrupper, vilket inte är helt lätt.

Varför vill de inte ha en med?

(Jag är såååå trött på den här diskussionen.)

Att hunden inte blir bra behöver inte bero på att man blandar två raser. Det beror på vilka raser du blandar.
Att hunden får kasst psyke och kass hälsa beror på att man inte varit tillräckligt noga med att välja föräldradjur. Som valpköpare kan du inte köpa en blandras med samma möjlighet att kontrollera att du får en bra valp som om du köper en renrasig.
Så, jag är inte emot blandraser men jag är emot osund avel. Där räknar jag in väldigt många raser som är godkäna enligt SKK och som säkert inte hade haft ngt problem att vara med i en viltspårsträningsgrupp. ÄNDÅ så är alla så förbaskat insnöade på att vara emot blandrasaveln istället för att koncentrera sig på att vara emot ALL osund hundavel.
 
Sv: För eller emot blandrashundar

eftersom du inte får tävla i allt. de satsar mest på renrasiga brukshundar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 860
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 322
Senast: Frost116
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 325
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Det finns ju så otroligt många hundraser. Hur valde ni vilken ras ni skulle skaffa? Hur gick tankarna? Fördelar/nackdelar? Stämde...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 335
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp