För eller emot blandrashundar

Sv: För eller emot blandrashundar

skriver du så och använder en fyrvägskorsning som typexempel på en blandrashund så kan man ju undra vad du egentligen menar?

Eftersom att websters girl ifrågasatte samma sak hänvisar jag en en gång til ldet svaret där jag även inkluderade den blandingen hon föreslog. Visst, jag kunde likväl använt en tvåvägskorsning som ex. Vi tar vorsteh och hmm...Rottweiler då. Fortfarande hundar med olika drifter. Och jag är ganska övertygad om att du förstod det.
 
Sv: För eller emot blandrashundar

du menar dem som det finns så många av i sverige?

När jag pratar blandraser pratar inte jag inrikes utan rent allmänt.
Jag räknar alltså med resten av världen också. I bla Portugal finns det ju milsvida korsningar som ränner runt så gott som överallt.
Sverige är ju inte det bästa exemplet på att representera blandrasavel iom att det i hundkretsar verkar vara så "fult" att ha en icke reggad hund. Därför ser jag längre bort.
 
Sv: För eller emot blandrashundar

jag har bara träffat på trevliga schabradorer? många ouppfostrade, javisst, men det betyder inte att de lider av mentala brister.
öhhh... hur många vet egentligen vad de köper när de skaffar en labbe? golden? wheaten? vad har det med blandraser v s renraser att göra? och sedan vet jag inte om det stämmer helt heller. det finns massor av människor som lyckas få till det utan att kunna ett skvatt egentligen, därför att de har lätta hundar och har känsla.

kan tillägga att jag bara träffat en enda hund som det var riktigt snett i huvudet på. denna hund var renrasig och från en mycket "fin" kennel.

Jag har träffat på blandraser som varit knepiga, och jag har träffat på renrasiga som varit knepiga (bla min egen tax). Precis som jag skrivit i mitt allra första inlägg bla så hör ju det ämnet till gruppen oseriös avel eller okunnig ägare. Som jag tidigare gett exempel på med min påhittade fyrvägskorsning så finns det även ouppfostrade hundar ja. MEN, skillnaden mellan en wheaten och en labrador/border collie är att i en wheaten har man EN specifik hund som bör (om den ej är oseriöst avlad) stämma in på sin rasbeskrivning. Söker man alltså hjälp för hyss med den hunden kan man alltid utgå från dess egenskaper. Kommer man sen med en korsning som är knepig är det inte säkert att det funkar, hunden kanske är lydig men ändå stressad eller som jag så ofta får höra: Psykiskt outtröttlig, tror jag det beror på att man inte tillgodser hundens drifter. Den behöver både det ena och den andra. Jag ser sällan att folk gör detta med sina blandisar. Och okej, hunden dör inte för det. Men jag ser ingen anledning att ha en sån hund "bara för att". Många köper dem ju utan ngn somhelst tanke bakom. Det är ett lotteri. Vill jag ha en hund kan jag kolla i rasboken och specifikt se vad som passar mig och göra mitt köp därefter.
Sen att det finns nyanser är en annan sak, men jag orkar inte skriva en novell om exakt alla olika varianter av hundar och ägare det finns.

Jag har heller inte talat om mentala BRISTER, snarare kan man få mer än vad man behöver/klarar.
 
Sv: För eller emot blandrashundar

alltså...är så trött på såna här trådar. de finns hur många som helst. bara att söka i gamla trådar ju. men men...det är inget fel på blandraserna, folk stör sej på aveln....
 
Sv: För eller emot blandrashundar

jag vet det där med att renrasiga ska vara något sånär homogena som grupp. det behöver du inte förklara. jag vet också hur just denna grupp (wheatens) ska se ut. OCH nu kommer vi till det intressanta; jag vet även att de inte alltid gör det (ser ut på det sättet. obs att jag menar mentalt. men det kan lika gärna ha varit det fysiska).

jag tog upp wheaten därför att den ofta hamnar i fel händer. folk vill ha en ullig gullig familjehund och får en terrier modell large.

Jag har heller inte talat om mentala BRISTER, snarare kan man få mer än vad man behöver/klarar.

detta är ett problem även bland renrasiga hundar (se exemplet ovan).

jag tror jag vet vart du vill komma, att det är ett lotteri att köpa en blandras, och det håller jag med om. men det finns tillräckligt med nackdelar med att köpa blandras utan att du ska behöva hitta på fler.
 
Senast ändrad:
Sv: För eller emot blandrashundar

Eftersom att websters girl ifrågasatte samma sak hänvisar jag en en gång til ldet svaret där jag även inkluderade den blandingen hon föreslog. Visst, jag kunde likväl använt en tvåvägskorsning som ex. Vi tar vorsteh och hmm...Rottweiler då. Fortfarande hundar med olika drifter. Och jag är ganska övertygad om att du förstod det.

jag tycker att man ska välja den typiska blandrashunden och den typiska renrashunden om man ska diskutera kring de olika fenomenen. avarter finns på bägge sidor och väljer man en avart inom blandisgruppen får man välja en avart inom renrasgruppen som motpol.
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Men nu skrev ju jag att jag baserar mina uttalanden på mina källor, dvs mina erfarenheter och den infon jag snappat upp. Jag har träffat minst lika många tre/fyra vägskorsningar som två..
Jag tycker det är ofta jag ser flervägskorsningar på nätet också i annonseringarna. Dessvärre vet jag en del som tycker att det är rätt fräckt att göra risotto av alltihopa.
 
Sv: För eller emot blandrashundar

jag tog upp wheaten därför att den ofta hamnar i fel händer. folk vill ha en ullig gullig familjehund och får en terrier modell large.
Å andra sidan bör en rutinerad tränare veta hur en sådan hund ska tas och kunna jobba utifrån det. Att det finns ouppfostrade hundar här i landet ha rju inget med saken att göra .


men det finns tillräckligt med nackdelar med att köpa blandras utan att du ska behöva hitta på fler
...va?
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Jag har absolute inga problem med mina blandraser. Visst har man träffat blandraser som inte är riktigt klara i huvudet med även träffat renrasiga som inte varit det heller.

Har själv två blandraser

Tik på 9 månader Schäfer/tervueren/jämthund

Hane på 3år Schäfer/Bc

Inga problem alls med mina indevider och kommer säkert skaffa en till blir säkert blandras där med.
 
Sv: För eller emot blandrashundar

å tredje sidan borde en rutinerad tränare inte titta på pälsen utan läsa hunden utifrån dess beteenden, oavsett ras eller blandning.

men det finns tillräckligt med nackdelar med att köpa blandras utan att du ska behöva hitta på fler

...va?

Oavsett om det finns lika många vita får som svarta finns det fortfarande ingen garanti på att blandrasen blir bra. Risken är lika stor att den inte blir det.

:angel:
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Oavsett om det finns lika många vita får som svarta finns det fortfarande ingen garanti på att blandrasen blir bra. Risken är lika stor att den inte blir det.

detta är inte sant. det var bl a det jag syftade på när jag skrev;

det finns tillräckligt med nackdelar med att köpa blandras utan att du ska behöva hitta på fler

Citat:
å tredje sidan borde en rutinerad tränare inte titta på pälsen utan läsa hunden utifrån dess beteenden, oavsett ras eller blandning.

Absolut, men det är det ju inte många på klubbarna som gör tyvärr.

det var därför jag tränade privat :idea:
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Jag har inget emot blandraser, jag har en själv.

Däremot tycker jag det är väldigt fel av uppfödaren att inte kolla upp släkten till föräldrar eller hälsoundersöka föräldrarna innan de paras. Jag tycker att det är ren idioti att blanda in alldeles för många raser. Sedan beror det på hur den som köper valparna, uppfostrar dem.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 858
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: Frost116
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 325
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Det finns ju så otroligt många hundraser. Hur valde ni vilken ras ni skulle skaffa? Hur gick tankarna? Fördelar/nackdelar? Stämde...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 335
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp