För eller emot blandrashundar

Sv: För eller emot blandrashundar

Jag är emot osund avel också. Men nu handlade det ju om blandraser. Tycker det borde vara avelsförbud på extrema hundar.
Ex engelsk bulldogg
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Har man en blandras kan man väl nöja sig med att just den blev bra och tacka sin lyckliga stjärna? Vem vet vilka reccesiva anlag som finns i den hunden när man inte har statistik bakåt?
Det är väl inget som säger att du inte vet något om bakomliggande bara för att det är en blandras? Min blandras(misstag ,ej planerad)har uställda föräldrar med stamtavla så nog vet jag vad som finns bakom ,lika mkt som jag vetat om hon var renrasig. Nu är jag inte för ohämmad blandras avel (eller annan oseriös avel på renrasiga hundar) . Men blandras är inte samma som okänd härstamning.
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Kan inget om viltspår.... Tävlar man gemensamt i träningsgruppen eller? Beror ens eget resultat på övriga gruppens prestationer? Annars borde det väl kvitta om det var en blandras med i gruppen?
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Jo men kände du till föräldrarnas hälsostatus?

Jag har ju en blandras. Rent mentalt skulle jag aldrig byta ut honom. Tycker även att korsningen är en bra korsning. MEN hade jag gjort om valpköpet idag så hade jag kollat upp hans föräldrar mycket mer noggrant än att de bara var trevliga individer.

Jag älskar min hund över allt annat och därför hade det inte varit kul att stå där med en hund med totalkassa höfter när han är 2 år gammal bara för att jag inte har kollat upp hans föräldrar tillräckligt noga.
Nu får jag hoppas att jag har haft tur och fått en frisk hund.
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Jag har avlat fram en kull med nio rondeller, flat, schäfer, border och collie..........men det var inte meningen iofs men dom blev bra så långt jag har hört, har behållt två själv.
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Nä, precis.... Det kan hända att det blev snälla hundar. Men i så fall får man betrakta det som tur.
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Jag känner flera med korsningar och rondeller och dom är super jobbiga hela bunten, stressade och skälliga.
Dom med renrasiga hundar beteer sig inte alls så.

Är det blandningen som gör det?
För det handlar om folk som haft hund förr som varit renrasig och lugn och snäll, och nu har dårar.

Jag vill inte ha blandisar pga det jag upplevt med såna. Renrasigt och prydligt ska det vara.

Jag tror inte att man skall skylla på blandningen sådär rakt av. Jag är absolut INTE för blandning av raser, av alla dom anledningar som MrsScabtree så förtjänstfullt redan talat om, samt säkert några fler.

Anledningen till att man träffar så många härjiga blandisar och att man ser så många ute för omplacering är att de flesta ogenomtänkta hundköpen nog just blir blandraser. Dom är söta, grannen/bekantingen/släkten har en kull på sin "jättetrevliga" tik, det är enkelt att köpa och ofta är dom billiga. Säljaren ställer inga krav på dig som köpare och valpen är ju så SÖT!

MEN, då har man inte tänkt igenom vilket jobb det faktiskt är att få en trevlig, väluppfostrad hund som är lätt att ha att göra med. Det var inte så kul när den SÖTA valpen plötsligt var sju månader och ett MONSTER, med behov av att röra sig, lära sig och fostras. Det är där det brister för många blandis-skaffare. Man tar sig inte tiden att fostra hunden, eller att aktivera den. Följden blir en ouppfostrad och hyperaktiv jycke, som i värsta fall har någon riktigt ogenomtänkt blandning i sig som kan ge "svåra" hundar.

Det räcker ju med en sökning på Blocket för att se hur många hundar som måste omplaceras pga "ändrade omständigheter" och som av en händelse alla är ca ett år gamla.
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Jag skyller inte enbart på blandningen, som jag sa i ett senare inlägg det finns oändligt mycket renrasiga som inte har alla indianer i kanoten heller.

Jag jämför hundarna som jag känner och de som har blandraser har problem med nerver och skällighet och stress medans de som har renrasiga är lugnare och behagligare.
Men jag säger inte att alla renrasiga är änglar, jag känner en del som blivit så fel uppfostrad att det är synd om dom.

Jag frågade dessutom kan det bero på blandningen att dom blir nervösa och yrsiga, eller är det uppfostran helt och hållet? Jag har aldrig haft en blandis själv så jag vet inte skillnanden, bara kännedom från det jag upplevt av andras hundar.

Det kan ju bero på att de med renrasiga hundar har varit bättre på att uppfostra sina, än de med blandningar för dom har bara sett dom som sällskap och då behövs ingen pli på dom, huvudsaken att dom är snäll och go.
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Jag förstår inte varför det skulle bli så att bara för att man blandar två raser så blir hunden dum i huvudet.
Jag tror att blandraser i större utsträckning har oengagerade ägare. Samma sak hade hänt med renrasiga hundar om de hade varit billigare och "lättare" att köpa än renrasiga.

Vad finns det för annan anledning att vara emot blandrasavel än att vara emot osund avel?
Om blandrasaveln hade skett i kontrollerade former och mer kvalitetsinriktat hade det väl inte funnits någon anledning att vara emot att man korsar raser?

Vad har du för hundar?
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Nej om man blandar rätt raser så kan resultatet bli skitbra men om man blandar raser med egenskaper som inte passar ihop så blir resultatet lätt katastrofalt. Obs att det är en himmelsvid skillnad på att korsa en gång o att korsa vidare.
Rent fysiskt/hälsomässigt är det oftast inga problem med korsningarna om de har fått en uppfödningsmässigt bra start.
PL
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Nä, precis.
Jag förstår därför inte att man utan nyanseringar bara helt är emot att korsa raser.
Är en person mer ansvarsfull om den köper en renrasig basset eller mops för den delen än någon som köper en korsning mellan tex. labrador och golden?
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Jag har en schäfer och har haft sådana omkring mig hela livet, och dom har varit rena familjehundarna utan stenhård uppfostran och varit jätte trevliga.

Jag har inget emot blandrashundar om det är bra blandningar som funkar i samhället utan att flippa ur varje gång dom kommer ut ur lägenheten/huset.

För många olika blandningar kanske inte passar ihop och dom blir inte lätt att fostra, jag vet en terv och schäfer blandning som är helt sönderstressad, och inte vet jag men ägaren tränar lydnad och jobbar ständigt med den men får den inte lugn och lydig.


Vi kanske skulle ta en träff nånstans och träffa alla trevliga blandisar från buke så man får några bra erfarenheter från dom också.
Det skulle faktiskt vara jätte kul.:)

Jag träffar bara konstiga personer med konstiga nervösa blandningar eller vettiga personer med riktiga tok.:(

Man blir väl bortskämd när man bara har renrasiga hundar omkring sig och inte riktigt kan jämföra.:o
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Jag har i mitt liv sett massvis av renreasiga schäfrar som inte funkat ok vare sig psykiskt el fysiskt.
PL
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Nu känner jag uppfödaren till min hund och pappan var mkt ung när valparna blev till och mamman är idag ca 12 år gammal ,frisk och pigg och meriterad fr utställning..Pappan dog tyvärr ung pga sjukdom (ej ärftlig) så han hann aldrig bli kontrollerad för avel men jag hade troligen inte vetat mer om det hade varit en renrasig hund.
Men jag håller i sak med dig ,det är jätte viktigt att det är friska sunda hundar oavsett om de är renrasiga eller blandraser.
Jag opponerade mig bara mot att det verkar som alla blandraser har helt okända icke hälsokontrollerade föräldrar och dessutom en salig blanding av hur många raser som helst.
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Jag är int emot någon hund alls oavsett vad rasen kan tänkas heta eller kallas. Är bara allergisk mot om dom är ouppfostrade.

Det finns lika god kålsupare på båda sidorna, renrassidan som blandrassidan. Den renrasiga sidan är dock inte rumren längre den med, med tanke på hur dagens olika renrashundar ser ut. Magar som hänger i backen, höftledsfel, andningsbesvär, hjärtfel och tikar som inte kan föda normalt.

så villken sida är egentligen den rätta ? Blandis eller ren ??
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Jag är int emot någon hund alls oavsett vad rasen kan tänkas heta eller kallas. Är bara allergisk mot om dom är ouppfostrade.

Det finns lika god kålsupare på båda sidorna, renrassidan som blandrassidan. Den renrasiga sidan är dock inte rumren längre den med, med tanke på hur dagens olika renrashundar ser ut. Magar som hänger i backen, höftledsfel, andningsbesvär, hjärtfel och tikar som inte kan föda normalt.

Så om man blandar dessa så blir det ännu bätttre! En pottpurri av alla problem! Jaaaa!!!:idea:
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Har du inte missuppfattat genetiken lite????????
PL

Jag var ironisk (ha ha ha)

Allt handlar alltid om VAD man avlar med. Men på denne vars kommentar jag svarade på lät det som blandrasavel= bättre än mopsavel. Varför måste det ena utesluta det andra?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 019
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 349
Senast: Frost116
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 333
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Det finns ju så otroligt många hundraser. Hur valde ni vilken ras ni skulle skaffa? Hur gick tankarna? Fördelar/nackdelar? Stämde...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 394
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp