För eller emot blandrashundar

Sv: För eller emot blandrashundar

du får även gå viltspårprov med en blandras. men så var det det här med att komma med i träningsgrupper, vilket inte är helt lätt.

Fast det tycker jag får stå för SBK isf. det finns gott om andra tränare som har privata hundkuser, som man kan vända sig till med blandras.
 
Sv: För eller emot blandrashundar

ja just det, för det vimlar verkligen av bruksträningsgrupper som är privata...
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Fast eftersom du inte kan tävla i bruks med blandras så är ju inte just de kurserna så aktuella ändå.
Finns många kurser i lydnad och agility t ex.

Och om inte annat så kan man ju alltid ta sig till någon fri träning på en SBK-klubb för att få tips och råd och vara med där och träna. Det brukar iaf jag göra. Problemet är att man många gånger känner sig uttittad och utfryst när man kommer med blandras till SBK. Även när det gäller valpkurser.
Man kanske inte skall ge sig på att träna just skydds själv, men spår å sök på lite lägre nivå borde väl funka. Jag är inte så insatt i just bruks- grenarna själv. För även om min vovve hade varit renrasig, så hade jag förmodligen haft svårt att få en plats i en träningsgrupp då hon är väldigt liten.

å om SBK hade släppt in lite mer blandraser och små hundraser i sina kurser hade det kanke inte funnits lika många ouppfostrade hundar i landet.
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Fysiskt sett är blandrasavel oftast sundare än extremvarianerna av rasavel.
PL

Men sen finns den mentala biten också. Som jag iaf konstaterar "bäst" i längden. Visst, hunden mår dåligt av att vara kass i kroppen. Men är hunden inte mentalt stabil lider både ägare och hund, och även här får hunden stå det värsta kastet då hunden är okontrollerbar=missnöjd frustrerad ägare= ännu mer missnöjd och frustrerad hund. Jag försvarar inte extremaveln någonstans vilket framgår i mina inlägg. Vad jag säger är att ..varför ska det ena få ursäkta det andra? ÄR det så enkelt? Då är väl saken biff då.
 
Sv: För eller emot blandrashundar

det är ganska svårt att träna sök när man är ensam ;)

jag har själv två oreggade (räknas som blandraser) som jag tävlar lydnad med, men det blir lätt lite träigt att bara träna detta.

det har bannemig inte varit lätt att hitta instruktörer och grupper att träna med, och på spår/sök sidan har vi inte hittat någon (eller, hittade faktiskt en grupp för ett par veckor sedan, men det är flera mil dit så jag tvekar lite). nu har jag ändå lite kontakter och det underlättar jättemycket, men fortfarande är det ett evigt kämpande i motvind.

jag var som de flesta blandisköpare inte helt seriös i mitt hundköp och jag har ingen aning om vad som ligger bakom mina. anledningen till att jag började träna var för att mitt hundägande inte gick sådär lysande (de var olydiga och sjövilda, och den ene mycket aggressiv).
 
Sv: För eller emot blandrashundar

det där med okontrollerbara hundar har inget med renras/blandras att göra. här är det mest goldens och tibbar som ställer till det.
 
Sv: För eller emot blandrashundar

det där med okontrollerbara hundar har inget med renras/blandras att göra. här är det mest goldens och tibbar som ställer till det.

Du menar alltså att det är lika enkelt att få till lydnaden på en låt säga...korsning mellan husky , rottis, border collie och ja vad ska vi ta..vorsteh...än vad det är att köra lydnad med låt säga en schäfer?
Sannolikheten finns väl där. Men kom igen. Tänk realistiskt.
 
Sv: För eller emot blandrashundar

det är ganska svårt att träna sök när man är ensam ;)

jag har själv två oreggade (räknas som blandraser) som jag tävlar lydnad med, men det blir lätt lite träigt att bara träna detta.

det har bannemig inte varit lätt att hitta instruktörer och grupper att träna med, och på spår/sök sidan har vi inte hittat någon (eller, hittade faktiskt en grupp för ett par veckor sedan, men det är flera mil dit så jag tvekar lite). nu har jag ändå lite kontakter och det underlättar jättemycket, men fortfarande är det ett evigt kämpande i motvind.

jag var som de flesta blandisköpare inte helt seriös i mitt hundköp och jag har ingen aning om vad som ligger bakom mina. anledningen till att jag började träna var för att mitt hundägande inte gick sådär lysande (de var olydiga och sjövilda, och den ene mycket aggressiv).


Som sagt. Brukssidan kan jag inte alls. ;)
jag har enbart varit inriktad på att träna agility och fick upp ögonen för lydnaden av en slump egentligen. Så jag tycker det är väldigt kul att träna det fortfarande. :)

Kan ju erkänna att jag haft en otrolig tur med min blandras. Hon har fått en otroligt bra mentalitet. Helt orädd för allt (utom stora hundar. Har blivit påhoppad lite för många gånger). Inte agressiv mot varken människor eller djur. Skottfast. Älskar att träna och lära sig nya saker. Hade gärna utbildat henne till räddningshund om jag kunnat. :) Har precis avslutat en lydnad 1- kurs.
Men jag chansar inte en gång till. Hund nr 2 blir renrasig. Dessutom vet jag vad jag vill med nästa hund. och blandraser går inte att förutse vad det blir. De kan få antingen de bästa eller sämsta egenskaperna från föräldrarna. Vovvans syskon är verkligen helt olika i beetendet.

Lite OT...
Är det inte ofta så att SBKs kursplatser dessutom går till tävlingsinriktade i första hand? Så även om du har renrasig hund men bara vill träna är det svårt att få plats?
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Det är väl inget som säger att du inte vet något om bakomliggande bara för att det är en blandras? Min blandras(misstag ,ej planerad)har uställda föräldrar med stamtavla så nog vet jag vad som finns bakom ,lika mkt som jag vetat om hon var renrasig. Nu är jag inte för ohämmad blandras avel (eller annan oseriös avel på renrasiga hundar) . Men blandras är inte samma som okänd härstamning.

Nej, visst kan det vara korsning mellan 2 kända linjer av olika ras, men det hör till undantagen. Den absoluta majoriteten av blandraser är avel mellan individer som inte har känd mental- och hälsostatus bakåt - de flesta inte ens i första led.

Jag tycker att det ska vara en glädje att ha hund - för alla parter. Hunden ska få vara frisk till kropp och psyke, med en ägare som passar den mentalt och aktivitetsmässigt. Chansen till det ökar om vi ser till att bara kompatibla, så långt vi möjligen kan göra den bedömningen, hundar paras med varandra. Det är anledningen till att jag inte tycker att man ska ta en kull på sin fina hund bara för att den är fin, utan hellre vända sig till samma uppfödare och köpa där istället. Utnyttja den kunskap som finns helt enkelt. Avel bör enligt min åsikt bedrivas för att man har ett långsiktigt mål att bevara och förbättra, inte för att man vill ha "barnbarn".
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Du menar alltså att det är lika enkelt att få till lydnaden på en låt säga...korsning mellan husky , rottis, border collie och ja vad ska vi ta..vorsteh...än vad det är att köra lydnad med låt säga en schäfer?
Sannolikheten finns väl där. Men kom igen. Tänk realistiskt.

realistiskt? men snälla du, är det enkelt att få till lydnaden på en renrasig husky, rottis eller vorsteh då?

vi säger såhär istället; jag tror det är lika enkelt att få till lydnaden på en labbe som på en korsning mellan labbe och golden.
 
Sv: För eller emot blandrashundar

missförstå mig inte, jag tycker det är jätteskoj att träna lydnad! och tack vare att jag tillslut har fått tag på instruktörer har vi lärt oss grunderna i bruksspår, viltspår, jaktapportering, uppletande och agility och jag försöker lägga in lite sådan träning ibland som omväxling. att träna lydnad 5 dagar i veckan är inte så skoj för varken hund eller förare...

jag är också nöjd med mina hundar, tiken blev ganska bra tillslut och hanen är jättekul att jobba med. det är lite synd bara att se att hans arbetslust och motor "måste" stanna på lydnadsplanen.
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Vad är din poäng egentligen? Du skriver väldigt luddigt och jag har egentligen ingen aning om vad det är du ifrågasätter i mina texter?
En hund med mixad härkomst av raser med vitt skilda ändamål är med stor sannolikhet en frustrerad hund OM man inte lyckats få tag i
ett "vitt får". Vad ska man göra med en husky/rottis/vorsteh/border collie? Ska man valla? Ska man köra bruks på hemmaplan? Ska man jaga? Ska man dra med hunden? Ska man göra allt??? Det är nog inte många människor här i världen som köper en liknande blandning , eller en blanding rent allmänt för ändamålets skull. En hund med massa olika drifter är inte enkelt att ta till en tränare och säga "okej, hjälp mig fixa det här" (ja allt är beroende på MEN). Som ju känt är placeras nog vovven om. Hade man haft EN av dessa raser. Ta ex vorsteh. Nej, en vorsteh må vara knepig att få ordning på beroende på vem man är. Men fördelen med vorstehn är att man VET vad dess drifter är. Det är en jakthund, den mår alltså bäst av att jaga och bör få göra det för att må som bäst.
Sen vad gäller Golden och Labrador..Det är ändå inte den knepigaste av blandraser. Hundarna har similiära drifter. Även dom är jakthundar och på så vis lär denna typ av blandning iaf vara något enklare att få bukt på än en korsning av golden/husky.
 
Sv: För eller emot blandrashundar

redan när jag såg rubriken kännde jag att denna tråd kommer gå åt skogen! som i de flästa andra tådar om blandraser så kommer det säkerligen sluta i två sidor som diskuterar hel vilt och en hel hög fula ord osv

hoppas att det blir en bra diskutions tråd iaf
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Jag måste säga att jag är mot blandrasavel, av den enkla anledningen att det sällan förekommer någon större kontroll av avelshundarna och det faktum att jag träffat alldeles för många som varit mentala vrak.



Sedan så är det faktisk inte riktigt så enkelt att "en hund blir vad man gör den till" Det är dock en populär myt, men det gör den ju inte till en sanning.
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Jag har en blandning och har tagit valpar på henne. Så när det gäller henne är jag för blandningar.

Men jag har sett en hel del blandningar som jag tycker är åt skogen fel.:eek:
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Fast du verkar ju helt utesluta den ena sidan med din ironi eller hur ? Jag uteslöt ingen av sidorna...skrev att dom var lika goda kålsupare på båda sidorna.
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Jag vet! Jag har väl mest träffat på odrägliga blandraser och få som beter sig väl, jag känner även folk med renrasiga hundar som är helt urflippad på grund av ägaren är helt korkad.

Många går efter utseendet och tycker den lilla valpen är söt men vet inget om raserna och hur blandningen kan bli.
Jag går efter egna erfarenheter och det är oftast ägaren som förstör hunden, men jag kan inte skylla allt på ägaren när hunden beter sig som ett tok när dom är lugn och sansad och har försökt med allt.

Det finns många som inte skulle ha hund pga att dom inte kan något om djurskötsel, en är en fd klasskamrat till mig. Hon förstörde sin schäfer totalt pga okunskap och tjurighet.

Därför tycker jag bättre om renrasiga hundar, ialla fall dom som finns omkring mig är trevliga tack och lov.:D


Ja, det lät bättre än inlägget du gjorde innan...
För det finns hundar av alla kaliber, både i de renrasigas värld och i blandrasernas värld...
man ska inte döma hunden efter håren..:)
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Så du menra att de flesta blandraser är gaturkorsningar med 32 raser i sig?
Det är bara de du uppmärksammar nämligen.
Sen säger du att labbe/golden inte kan användas som jämförelse, men det blir trots allt en blandras.

Det var jag som sa att jag respekterar någon som köpt en korsning (med sunda föräldrar) labbe/golden, mer än någon som köper en renrasig mops.
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Så du menra att de flesta blandraser är gaturkorsningar med 32 raser i sig?
Det är bara de du uppmärksammar nämligen.
Sen säger du att labbe/golden inte kan användas som jämförelse, men det blir trots allt en blandras.

Det var jag som sa att jag respekterar någon som köpt en korsning (med sunda föräldrar) labbe/golden, mer än någon som köper en renrasig mops.

Nej, eftersom att det här är ett diskussionsforum och inte ett forum som är till för att skriva varken noveller eller böcker betyder det att jag måste skriva inlägg där jag inte kan räkna upp alla kombinationer av hundar som finns i hela vida världen. Jag måste göra exempel. I detta fallet gjorde jag ett exempel där jag tog med hundar som är avlade för ett ändamåls skull. Vallning, jakt, bruks etc. Det gjorde jag för att uppmärksamma om att såna här blandingar har stor chans att inte bli sunda iom att det mentala kan ställa till det väldigt mycket. Jag tycker även att du har rätt i :


Det var jag som sa att jag respekterar någon som köpt en korsning (med sunda föräldrar) labbe/golden, mer än någon som köper en renrasig mops

Men faktum är ju att får man för sig att köpa en blandning av denna ras är det inte precis så att man kan slå upp det i ngt uppfödareregister och få fram en bunt uppfödare som sysslar med denna typ av blandning seriöst. Har man en sån hund är sannolikheten relativt stor att man bara "råkat komma över den".

Jag tycker inte fysiskt osund avel är okej, lika mycket som jag tycker att mentalt osund avel är okej. Sistnämnda tycker jag dock nästan är värst.
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Det vet jag inte om jag tycker iom att det är dom renrasiga hundarna man utgår från när man gör en blanding. Dom uppstår ju inte precis av sig själv. Däremot önskar jag att vissa raser borde avlas ut och förädlaS. Ex eng. bulldogg, mops, basset (!!) , chinese crested (skippa den nakna och behåll den håriga varianten) osv..
Där skulle man ju vara tvungen att ta in nytt blod i hundarna för at förädla. Tex bulldogg kanske skulle få avlas ut med staff..
Dom försöker vad jag hört föräda clumberspanieln nu med hjälp av cocker spaniel. Men då handlar det ju om seriös verksamhet med similiära hundraser. Det kan nog bara bli bra.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 860
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 323
Senast: Frost116
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 325
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Det finns ju så otroligt många hundraser. Hur valde ni vilken ras ni skulle skaffa? Hur gick tankarna? Fördelar/nackdelar? Stämde...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 335
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp