För eller emot blandrashundar

Sv: För eller emot blandrashundar

Med sund menar jag både mentalt och fysiskt.

Men jag nöjer mig här för jag tror att vi tycker ungefär lika. Hade vi skrivit långa noveller till varann så hade vi nog kommit fram till det.:D

Blir bara lite irriterad när folk dömmer ranras som rakt av bättre än blandras och vice verca.
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Ja allt är såklart inte svart på vitt! Kan själv tänka mig blandras om det hade varit en omplacering så att jag visste hur hunden var!
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Det är nog det allra bästa om man ska ha blandras...
Min nästa hund blir renrasig om jag inte skulle hitta en korsning som jag kunde känna mig trygg i mitt köp med....:idea:
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Även om vi snackar flera år fram i tiden så blir min nästa nog en Berner... Det säger jag dock utan att ha kollat upp om det finns några bra Berner-hundar.
Nä, schäfern är jättefin att titta på men de är inte gosiga att klappa:D Hade den varit lite mjukare så hade jag kanske vågat mig på en sådan. Fast jag undrar om jag hade klarat av en:confused:

En dobermann hade jag kunnat tänka mig faktiskt...
 
Sv: För eller emot blandrashundar

de flesta blandraser är faktiskt korsningar mellan två renrasiga hundar. inte flervägskorsningar mellan helt skilda raser. att påstå att en typisk blandrashund är en blandning mellan jakthund, vakthund, vallhund och sällskapshund är som att påstå att en typisk renras är en engelsk bulldogg.

alltså har olydighet i normala fall inget med hurvida hunden har en stamtavla eller ej, utan på ägarens bristande intresse. visst förekommer det att det blir problem med mentaliteten hos blandraser, men det är väl ingen som kan påstå att detta inte också förekommer hos renraser?

har jag varit tillräckligt tydlig nu?

ett litet tillägg (inte till dig); de flesta blandraser är faktiskt helt okej i skallen, även om de är blandningar mellan två helt olika raser. på varje koko blandis går det mängder med kanonfina jyckar. blandar man dessutom två närliggande/passande raser borde inte risken för mentala problem vara större än om man köper en hund med SKK-stämpel på.
 
Sv: För eller emot blandrashundar

missförstå mig inte, jag tycker det är jätteskoj att träna lydnad! och tack vare att jag tillslut har fått tag på instruktörer har vi lärt oss grunderna i bruksspår, viltspår, jaktapportering, uppletande och agility och jag försöker lägga in lite sådan träning ibland som omväxling. att träna lydnad 5 dagar i veckan är inte så skoj för varken hund eller förare...

jag är också nöjd med mina hundar, tiken blev ganska bra tillslut och hanen är jättekul att jobba med. det är lite synd bara att se att hans arbetslust och motor "måste" stanna på lydnadsplanen.

Jo, tyvärr är man ganska låst med blandras. Även fast man vill få en bedömning på vad hunden är bra på och vad man kanske behöver träna mer på, så kan man inte, eftersom man är utestängd från många tävlingsgrenar.
Men jag kan fortfarande inte förstå varför man inte kan få gå kurserna hos SBK iaf, även om man inte får tävla?:confused:

jag personligen vill ju inte tävla för att vinna å få massa pokaler att skryta med, utan främst så vill jag få ett kvitto på att träningen gett de resultat jag siktat på. Jag hade mycket väl kunnat tänka mig att skaffa ännu en blandras, sålänge blandningen verkade vettig och båda föräldrarna hade haft bra mentalitet och arbetslust och inte haft allvarliga rasbundna sjukdomar. Hellre det än en renrasig efter utställningsföräldrar med usel mentalitet och noll arbetslust.
Just nu letar jag runt bland de lite mer ovanliga raserna, där utställningshetsen förhoppningsvis inte tagit över än.

Å jag kanske haft tur när jag letade tränare oxå, det vet jag inte, eftersom de jag gått kurser hos aldrig brytt sig om ifall din hund är renrasig eller har 7 olika raser i sig.




Men kan man inte skicka ut "tant Berta" och "lillebrorsan" å gömma sig i skogen då? Då kan man ju nästan träna sök själv. :D ;) (det är väl i sök man letar människor, va?) :crazy: :D
 
Sv: För eller emot blandrashundar

du skrev att jag varit otydlig. ditt inlägg # 52 kan tolkas som att de flesta blandraser inte är "vita får" = mentalt stabila? det är det jag opponerar mig mot. det och att du tar upp en ovanlig blandning. det ger ingen representativ bild.
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Men nu hänvisade jag mitt svar ang det till det jag skrivit till websters girl och mynta. Eftersom att dom ifrågasatte samma sak.
Jag har stött på desto fler korsningar av minst tre hundar än vad jag gjort av två. Eftersom att det inte finns ngn statistik på hur pass många korsningar det finns av den och den rasen så antar jag du bygger upp dina exempel på dina erfarenheter och den information du själv fått. Således är det precis samma för mig och alla andra härinne!
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Citat
Ursprungligen postat av Websters girl
Så du menra att de flesta blandraser är gaturkorsningar med 32 raser i sig?
Det är bara de du uppmärksammar nämligen.
Sen säger du att labbe/golden inte kan användas som jämförelse, men det blir trots allt en blandras.

Det var jag som sa att jag respekterar någon som köpt en korsning (med sunda föräldrar) labbe/golden, mer än någon som köper en renrasig mops.

Nej, eftersom att det här är ett diskussionsforum och inte ett forum som är till för att skriva varken noveller eller böcker betyder det att jag måste skriva inlägg där jag inte kan räkna upp alla kombinationer av hundar som finns i hela vida världen. Jag måste göra exempel. I detta fallet gjorde jag ett exempel där jag tog med hundar som är avlade för ett ändamåls skull. Vallning, jakt, bruks etc. Det gjorde jag för att uppmärksamma om att såna här blandingar har stor chans att inte bli sunda iom att det mentala kan ställa till det väldigt mycket. Jag tycker även att du har rätt i :


Citat:
Det var jag som sa att jag respekterar någon som köpt en korsning (med sunda föräldrar) labbe/golden, mer än någon som köper en renrasig mops

Men faktum är ju att får man för sig att köpa en blandning av denna ras är det inte precis så att man kan slå upp det i ngt uppfödareregister och få fram en bunt uppfödare som sysslar med denna typ av blandning seriöst. Har man en sån hund är sannolikheten relativt stor att man bara "råkat komma över den".

Jag tycker inte fysiskt osund avel är okej, lika mycket som jag tycker att mentalt osund avel är okej. Sistnämnda tycker jag dock nästan är värst.
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Citat
Ursprungligen postat av Websters girl
Så du menra att de flesta blandraser är gaturkorsningar med 32 raser i sig?
Det är bara de du uppmärksammar nämligen.
Sen säger du att labbe/golden inte kan användas som jämförelse, men det blir trots allt en blandras.

Det var jag som sa att jag respekterar någon som köpt en korsning (med sunda föräldrar) labbe/golden, mer än någon som köper en renrasig mops.

Nej, eftersom att det här är ett diskussionsforum och inte ett forum som är till för att skriva varken noveller eller böcker betyder det att jag måste skriva inlägg där jag inte kan räkna upp alla kombinationer av hundar som finns i hela vida världen. Jag måste göra exempel. I detta fallet gjorde jag ett exempel där jag tog med hundar som är avlade för ett ändamåls skull. Vallning, jakt, bruks etc. Det gjorde jag för att uppmärksamma om att såna här blandingar har stor chans att inte bli sunda iom att det mentala kan ställa till det väldigt mycket. Jag tycker även att du har rätt i :

Citat:
Det var jag som sa att jag respekterar någon som köpt en korsning (med sunda föräldrar) labbe/golden, mer än någon som köper en renrasig mops
Men faktum är ju att får man för sig att köpa en blandning av denna ras är det inte precis så att man kan slå upp det i ngt uppfödareregister och få fram en bunt uppfödare som sysslar med denna typ av blandning seriöst. Har man en sån hund är sannolikheten relativt stor att man bara "råkat komma över den".

Jag tycker inte fysiskt osund avel är okej, lika mycket som jag tycker att mentalt osund avel är okej. Sistnämnda tycker jag dock nästan är värst.


Tillägg: Oavsett om det finns lika många vita får som svarta finns det fortfarande ingen garanti på att blandrasen blir bra. Risken är lika stor att den inte blir det.
 
Sv: För eller emot blandrashundar

ååå men LOGISKT TÄNKANDE! för att få till en korsning med mer än två raser så måste MINST ena föräldern vara en korsning MELLAN TVÅ RASER! vilket i sin tur betyder att det finns MINST LIKA MÅNGA tvåvägskorsningar som det finns trevägskorsningar. så är det dock inte, utan det finns fler tvåvägs än trevägs. vill du att jag ska gå djupare in på mitt resonemang, eller köper du det?

Oavsett om det finns lika många vita får som svarta finns det fortfarande ingen garanti på att blandrasen blir bra. Risken är lika stor att den inte blir det.

nej, detta är INTE SANT. risken är INTE lika stor. den är i själva verket ganska liten.
 
Sv: För eller emot blandrashundar

ååå men LOGISKT TÄNKANDE! för att få till en korsning med mer än två raser så måste MINST ena föräldern vara en korsning MELLAN TVÅ RASER! vilket i sin tur betyder att det finns MINST LIKA MÅNGA tvåvägskorsningar som det finns trevägskorsningar.



nej, detta är INTE SANT. risken är INTE lika stor. den är i själva verket ganska liten.


Oj vad upprörd du är. Hursomhelst stämmer inte in på det jag skrivit.
Citerar mig själv:

iom att det är dom renrasiga hundarna man utgår från när man gör en blanding

Du skrev också:
så är det dock inte, utan det finns fler tvåvägs än trevägs. vill du att jag ska gå djupare in på mitt resonemang, eller köper du det?
Har inte skrivit annat. När jag skriver utgår jag från det jag har erfarat, jag har somsagt inte sett ngn statistik på det du säger skulle vara sant här i världen. Räknar du med alla hemlösa hundar då som har hur mkt i sig somhelst?
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Om du vill att jag ska ta ett annat exempel kan vu ju ta en av dom vanligaste blandingarna. Schabrador, jag har hört och erfarat att många av dom är bland de värsta.

Hunden är vad man gör den till NÄR man har kunskap nog att utgå från materialet man har i handen. Hur många gör det?
 
Sv: För eller emot blandrashundar

Jag har stött på desto fler korsningar av minst tre hundar än vad jag gjort av två.

skriver du så och använder en fyrvägskorsning som typexempel på en blandrashund så kan man ju undra vad du egentligen menar?
 
Sv: För eller emot blandrashundar

jag har bara träffat på trevliga schabradorer? många ouppfostrade, javisst, men det betyder inte att de lider av mentala brister.

Hunden är vad man gör den till NÄR man har kunskap nog att utgå från materialet man har i handen. Hur många gör det?

öhhh... hur många vet egentligen vad de köper när de skaffar en labbe? golden? wheaten? vad har det med blandraser v s renraser att göra? och sedan vet jag inte om det stämmer helt heller. det finns massor av människor som lyckas få till det utan att kunna ett skvatt egentligen, därför att de har lätta hundar och har känsla.

kan tillägga att jag bara träffat en enda hund som det var riktigt snett i huvudet på. denna hund var renrasig och från en mycket "fin" kennel.

jag är föressten inte arg, jag försöker bara vara så tydlig som möjligt, eftersom du tyckte att mitt tidigare inlägg var svårförståeligt?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 857
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: Frost116
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 325
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Det finns ju så otroligt många hundraser. Hur valde ni vilken ras ni skulle skaffa? Hur gick tankarna? Fördelar/nackdelar? Stämde...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 335
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp