För intelligent för att fångas?

Sv: För intelligent för att fångas?

Gisburne skrev:
Nu kastade Tappsveden snö för att driva hästen, precis som flera här skrivit att man bör göra med en häst som inte kommer till en. Inte för att hon jagade hästen i syfte att fånga, hämta eller vad det nu heter.


Jag håller fast vid att det är idiotiskt att kasta snöbollar. Man kan kasta fel och skada hästen, det finns bättre sätt, snurra ett grimskaft eller vad som helst, men snöbollar? come on! Visst kan man driva en häst - men på rätt sätt för guds skull. Men som sagt, det finns inga regler, folk får kasta snöbollar på sina hästar om dom vill det, jag skulle dock aldrig göra det, mitt tålamod håller längre än så. Jag tycer inte det är någon större skillnad på en snöboll och en sten, om det är kramsnö ute så blir snöbollarna hårda och de går vanligtvis inte sönder så lätt när de väl träffar. Kom inte och säg att man av misstag inte kan träffa hästen, det kan hända alla och när det väl gör det då får man börja om igen för då lär inte hästen komma fram, skulle iallafall inte jag göra.
Varför inte bara ha tålamod och driva på hästen i skritt? Om man verkligen tar tag i problemet upprepas det inte igen. Det är det här jag menar, vår tid är så värdefull, vi stressar och vi har bråttom, det är DÄR felet ligger. Hästarna har hela livet på sig att göra oss till lags, det är vi som stressar och vill ha in hästen så fort som möjligt.
Dessutom om hästen börjar trava efter att man drivit så vinner hästen tid på att komma längre ifrån dig, det gör den inte om vi lugnt och stilla bara driver på i skritt, detta är dessutom jobbigare för hästen, för då är vi hack i häl hela tiden, det tjänar vi tid på i längden.
Men detta är bara min åsikt, och jag lägger inte ner energi på att ändra folks åsikter om dom inte är villiga till det, man kan aldrig få någon att tänka annorlunda om personen inte är villig.
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Kast sand, snö eller snöbolla mot en häst för att bryta dess fokusering på annat eller som signal att röra på sig kan vara OK enligt min uppfattning. Men i likhet med Zillax tror jag inte att det var så som det menades. Om man oupphörligt driver en häst med hjälp av snöbollar, undrar jag om man vet vad man håller på med.
Nå, det var inte det jag egentligen ville skriva om, utan det här med "fånga".

Det är bara ord. Att jag använder ordet "fånga" betyder inte att jag stormar ner till flocken och tänker "jag ska minsann...!" och sedan blir arg som ett bi när det inte fungerar - i första inlägget står klart och tydligt alla olika sätt jag försökt få min hästs uppmärksamhet. Problemet är inte min inställning, för jag gör ju precis som ni säger att man ska, problemet är att hästen inte vill gå därifrån och vet precis vad det är jag kommer göra - nämligen ta henne därifrån.
Det är just det jag vänder mig emot. Ord är inte bara ord! Ord förmedlar så mycket mer. Om du läser ditt eget inlägg med kritiska ögon så förstår du kanske?
Observera att jag inte på något sätt är ute efter att kritisera ditt hästhanterande, tvärtom. Men du har ett problem, och problem är till för att lösas. Har du förresten provat att göra det jag anser att man "ska"? ;)


Fånga
Låt mig peka på vad du själv skriver: Hon VET vad det är jag vill, och hon vill inte lämna sin flock,
Hon vet att du vill fånga henne och sedan föra henne bort mot hennes vilja. Är det inte alltid vad vi gör när vi fångar någon/ot?

Hon äter snällt sin morot medan jag sätter på grimman. Jag säger "Bra, gumman, nu var du duktig!" och så går vi mot grinden.
Fångad, eller hur? Men i momentet efter och därmed lurad. När hon snappat sambandet blir hon ännu mer "svårfångad".

Nej, du är säkerligen inte "hemsk i din hästhantering" men du ger din häst den tråkiga signalen, att du är en ledare som bara vill fånga henne och tvinga henne till otrevligheter. I det här fallet kanske att gå ifrån flocken? Du som människa tycker antagligen att "det är väl inget att bråka om. Vi gör det varenda dag och du kommer ju alltid tillbaka till flocken igen". Men för hästen är det vad som sker momenten efter ni har fått kontakt som är det avgörande. (Därför står den kvar och tar moroten nu!) Det bestämmer om den vill vara med om kontakten eller inte.

Inte fånga
Utan att göra mig märkvärdig vill jag berätta, att vi umgås med våra hästar minst 2 ggr/dag oavsett dom används eller inte. Vi pysslar alltså mycket tillsammans utan att någon tänker "fånga, hämta, jobba" etc. Kusarna tycker utan undantag om när vi är bland dom. Oavsett vi går till det gamla äppelträdet och skakar ner äpplen eller är lite trygghet under stormen eller bara kliar juver och dödar bromsar.
När vi så föreslår rida/köra/hovis etc är det ingen som bekymrar sig. Det hör till bilden deras att vi gör lite utanför hagen också. Idag ropade jag upp dom ur hagen, snackade lite med var och en samt släppte ut dom. Nu går dom i trädgården och klipper gräs. :)

För mig är det sociala med hästarna det viktigaste och en förutsättning för resten, dvs ridande och körande. Utan det köpte jag hellre en moppe! ;)

LIA
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Gisburne skrev:
Tack! ;)
Till alla; som jag redan påpekat, jag har inte som mål att fånga hästen eller att tvinga henne till någonting, hade jag det så hade jag nog valt ett annat forum för den här tråden. Att jag säger "fånga" är bara ett ord, ni säger "hämta", några säger "ta hästen", och det finns massor med exempel på hur folk benämner att de ska gå ner till hagen och komma därifrån med sin häst. Det är bara ord. Att jag använder ordet "fånga" betyder inte att jag stormar ner till flocken och tänker "jag ska minsann...!" och sedan blir arg som ett bi när det inte fungerar - i första inlägget står klart och tydligt alla olika sätt jag försökt få min hästs uppmärksamhet. Problemet är inte min inställning, för jag gör ju precis som ni säger att man ska, problemet är att hästen inte vill gå därifrån och vet precis vad det är jag kommer göra - nämligen ta henne därifrån. Hon är extremt flockberoende, och eftersom vår relation inte är på topp efter ett års frånvaro från varandra, så ser hon inte mig som samma trygghet som flocken.

Nog om det.
För att förklara exakt hur en typiskt tur till hagen ser ut just nu; jag kommer ut i hagen, flocken ser mig. Min häst lyfter på huvudet och tittar, fortsätter sedan beta. När jag närmar mig brukar jag hälsa med någonting i stil med "Hej, gumman!" och i det läget brukar flockens ungston ha mött mig, och följer efter mig i hopp om att få bli kliade bakom öronen. Brukar stå en stund och klia dem, samt hälsa på ledarstoet som gärna kommer fram och kollar vem jag är, och även de andra i flocken är väldigt nyfikna av sig. Mitt sto däremot, håller sig på avstånd. När jag lyckas slita mig från de övriga (eller slita de övriga ifrån MIG, kanske?) och går emot henne så brukar hon titta upp och sen slänga med huvudet, som hon gör när hon blir stressad. Hon VET vad det är jag vill, och hon vill inte lämna sin flock, hur kul det än är att få komma ut i skogen och bli riden, och hur gott det än är med kraftfoder...

De senaste dagarna har jag haft en bit morot med mig ner, som muta, och även om min inställning är emot mutor så har det bevisligen fungerat. Nu står hon kvar och väntar tills jag kommer fram, alternativt så gör hon en halvcirkel runt mig innan hon kommer emot mig. Hon äter snällt sin morot medan jag sätter på grimman. Jag säger "Bra, gumman, nu var du duktig!" och så går vi mot grinden.

Igen, jag tycker inte om mutor, och på sikt har jag ju en helt annan plan på hur vår relation ska förbättras, men just nu fungerar det med en morot. Att driva henne har inte haft effekt, dessvärre. Och roten till det tror jag är den stora flocken, för det är hela tiden hästar runt mig. Något säger mig att om jag var så hemsk i min hantering av hästar att de inte litar på mig, då skulle nog inte halva flocken hänga mig i bakhasorna hela tiden medan jag försöker få mitt stos uppmärksamhet...? Inte skulle de väl komma emot mig varje dag när jag kommer till hagen? Och inte skulle väl min hingst komma galopperande när han ser mig, och "humma" sådär gulligt som han gör? Om ALLA hästar, eller de flesta, gick iväg när de såg mig komma, då skulle jag nog ta mig en seriös funderare på hur jag bemöter dem egentligen, men det är ju bara mitt sto som vandrar iväg. Och som sagt, inte nu längre, när hon vet att det vankas morötter för den som står still...

Du har rätt inställning gör vad som känns rätt vare sig det är med eller utan morot. Förstår att du inte gillar mutor det gör inte jag heller men säger magkänslan att det är rätt så lite på den. Det beytder ju inte att du alltid kommer att ha med morot så go for it

Lycka till och tro på det du känner för det är alltid rätt
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Självklart ska häst vilja komma ändå men har man en häst som inte vill komma till en i hagen så har man inget val.
Visst har man olika val- många.

Den dagliga hanteringen av hästen måste fungera trots att hästen inte vill komma in och då hjälper det inte att sitta i hagen i flera timmar för att vänta ut hästen.
Varför kan man inte anpassa "den dagliga hanteringen"? Vem menar att "sitta i hagen i flera timmar" är den enda eller ens bästa metoden? Metoder förresten, vem låser fast sig i metoder när man har med djurindivider att göra?

Visst långsiktigt sett är det en bra metod men jag tror nog att det finns andra metoder om är minst lika bra.
Dom är? Kasta snöboll på hästen tills den mentalt ger upp? Långsiktiga lösningar är väl ändå dom mest effektiva?

Men efter att ha drivit runt hästen i en snöfylld hage i över en timme så förstår jag att man ledsnar.
Jag hade börjat funder över det intelligenta i det beteendet mycket tidigare. Har man inte kunskap eller förmåga att läsa hästen, är det fel sätt.
Det är förresten ett standardproblem detta, att folk sätter igång att använda "NH-metoder" utan att veta vad dom gör, vad dom ska ha fram eller vad dom ska titta efter.

Man fick driva runt honom länge i hagen innan han gick med på att fångas, var nästan så att han såg det som en lek.
Vilket det väl antagligen var. Eller kanske en demonstration för att visa vem som avgör.

Vi tränade regelbundet för en NH-Instruktör och hennes råd vad att driva hästen ifrån dig för att sedan kunna få hästen med dig. Detta fungerade aldeles utmärkt och efter att ha drivit runt hästen en stund så kom han villigt fram till oss och vi kunde sätta på grimman. Efter lång tid av drivande i hagen så tog det på slutet inte mer än 5 minuter att hämnta honom i hagen så metoden fungerade aldeles utmärkt.
Som sagt, vet man vad man håller på med ...

Se snöbollen som din förlängda arm då inte grimskaftet eller dina armar räcker.
Det kan jag omöjligt. En piska, grimskaft etc är förlängd arm och kan användas som sådan. Knappast en snöboll.

LIA
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Mmm, som LIA sa, om man avänder snöbollar för att fokusera hästen på nått annat så visst, men det kan inte fungera som din "förlängda arm" iallafall inte enligt mig. Jag håller med LIA fullt i den här diskussionen, bara vi tänker "fånga" så blir det negativt för hästen direkt. Det är sällan mina hästar är svår"fångade", väldigt sällan, och isånafall i bara några minuter. De kommer fram, vill umgås, vill följa med ut och hitta på något. Det räcker med att man ropar till sig dom och visar vad man vill så gör dom oss gärna till lags, de vill sammarbeta bara man själv respekterar dom som individer.
En häst är inte svår"fångad" om den har en positiv inställning till vad som väntar. Bara att umgås i hagen ger så himla mycket, precis som LIA säger, det stärker bara bandet mellan oss.
Enda anledningen till att en utav hästarna ibland varit svår "fångade" är att varje gång någon ställt krav på henne har hon kopplat ihop det med obehag. När jag tog med mig ett träns ut i hagen för första gången så gick hon raka vägen därifrån, jag följde efter henne tålmodigt och till sist stannade hon, jag tog på tränset, klappade henne och tog av det igen, gosade lite och gick - hon följde efter.
Och ibland om jag ställt krav på henne i stallet, lyft benen osv som hon var så rädd för förut kunde hon testa nästa gång jag skulle hämta henne, men jag fick ju alltid med henne in och det tog inte lång stund. Hon insåg att det inte var så hemskt att följa med in och låta matte ställa lite krav.
Dessutom tvingar jag inte henne till någonting, jag ger henne två alternativ, ett jobbigt och ett lätt, det lätta - rätt. Sen kan hon välja själv och hon är som många andra hästar, klok och väljer det lätta alternativet.
Som i hagen, det är jobbigare för hästen att skritta runt flera varv än att följa med dig med en gång. Däremot om man jagar på hästen så tjänar den tid varje gång den börjar trava - den kommer längre ifrån dig och då har du inte lika stark drivkraft längre. Om du däremot håller dig på jämnt avstånd så hästen bara skrittar tycker hästen att detta är jobbigare, den vill stanna och beta men du driver på den så den inte hinner göra det. Om den travar iväg har den ju tjänat så mycket pass tid att den kan minsann stå och vila sig en stund innan du tjänat in det där avståndet.
 
Sv: För intelligent för att fångas?

morötterna funkade i ca en vecka för mej sen listade mitt sto ut det oxå:(
så har du otur blir det samma för dej .
jag har oxå provat allt och ibland önskar jag mej en hag-social häst (mot mej ) ist ..
man ruttnar ibland men hittar du på nåt bra hojta då till mej ..
jag har inte lyckats ta ut min häst på flera veckor nu :(
och då är jag i hagen två ggr om dagen och kelar o gosar med alla hästar och sen driver dom ifrån mej ..så att driva bort dom funkar inte heller ..
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Driva bort hästen har jag endast gjort om hästen går/springer ifrån mig. på det sättet omvänder jag hästens ide till att springa till min ide istället. och efter ett tag kanske hästen tycker att va fan detta ver ju inge roligt. inte när hon jagar bort mig. driv inte hela tiden utan titta och var uppmärksam och försök närma dig hästen för att se om den står stilla. gör den itne det då fortsätter du att driva.
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Jag förstår ditt problem! Har en ponny som var OMÖJLIG, ja omöjlig att fånga i hagen förra året.:crazy: Det slutade med att jag fick ta hjälp av alla i stallet så att dom tog ut sina hästar ur hagen och sedan att vi radade upp oss och trängde upp honom i ett hörn... Hmm, låter jättedumt såhär nu, men försökte verkligen allt, vänta ut, muta, jaga, gå efter, m.m.m.m.m.m. Så när jag väl fått in hästen i stallet (efter TVÅ VECKOR!!!:eek: :( :cry: ) Släppte jag ut honom i en liten, liten padock, kanske 10x7 m. Också stog jag i mitten och drev på med ett snurrande rep. Han fick springa sej trött, ville han sakta av fick han springa två varv extra. Det låter som djurplågeri, men det hälpte. När han tillslut var väldigt trött, men fortfarande så att han orkat kanske 10 varv till, sprang jag "ikapp" honom när han kom till hörnet, och ställde mej framför bogen, stampade i marken och viftade med repet. Han stannade omedelbart och kom sedan lunkande till mej. Jag berömde i kanske 20 min med morötter, klappar och vila. Jag gjorde såhär i två veckor varje dag, undertiden fick han stå i stallet tillsammans med en annan halt. Varje dag efter detta promenerade vi i skogen, han fick beta och massa annat han älskade. När jag sedan släppt ut honom i sommarhagen igen och kom tillbaka efter ca 30 min och ropade, kom han travande med öronen fram och frustade lite! Jag berömde mycket och gav lite godis. Gick sedan därifrån och kom tillbaka nästa dag. Nu, ett tag efteråt gnäggar han när jag kommer och galopperar mot mej. Vilken skillnad:banana: :bump: !! När jag tänker tillbaka på vad jag gjorde mot honom i padocken känner jag mej hemsk, men tycker min ponny det nu? Nej! Han älskar mej!:love:
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Vad skönt att det löste sig för er! :banana:

Det har skett en förändring i mitt stos betéende nu, hon står snällt kvar och väntar tills jag kommer fram, och jag får klappa henne utan att ge morot. Kan även sätta på grimman utan rymningsbenägenhet. :smirk: Hon är fortfarande inte lika social som de övriga, som förföljer mig 100-tals meter i taget... Vet inte riktigt vad de är ute efter, men de verkar tycka om att leka "följa John"... ;) Mitt sto däremot är fortfarande "vaken" och håller bra koll på om någon vill henne något, men hon har inte gått ifrån mig på över en vecka. Får se hur framtiden ter sig, men just nu går det bra.
 
Sv: För intelligent för att fångas?

nu kommer jag kanske inte med ngt tips, men det jag gjorde när min häst inte ville fångas (Delvis berodde det på att den ranghöga valacken drev henne framför sej för han trodde att han också skulle komma in) var att jag spelade helt enkelt död :smirk: det berodde också på att jag hade fåt kramp,typ, har sån dålig kondis :D

Han kom fram lunkande och undrade vad sjutton jag gjorde där på backen, men inte mitt sto inte, hon visste minsann vad som skulle hända, hon är smart det måste jag säga..

men jag fick tillslut in henne

Måste bara tillägga att ston verkar ibland som dom smartaste, men nu har jag säkert Väldigt fel...
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Vet du vad Lia - Jag har faktiskt ledsnat på att argumentera mot dig dels för att du hela tiden hittar saker i det jag skriver so du nedvärderar samt att du får det att låta som om att ja ginte kan något alls. Det här med snöbollshistorian har helt plötsligt blivit väldigt stor coh nu tror ni alla att vi konstant använder snöbollar för att kasta på våra hästar då de inte vill komma till oss i hagen. Detta är fel!

Jag har som sagt tränat lägne för NH instruktör och tycker att jag hanterar mina hästar på ett bra sätt vilket räcker gott för mig. Min häst har förtroende för mig och jag för honom. Sedan vilka medtoder vi använder har för mig egentligen ingen betydelse så länge det inte skadar varken häst eller människa. En metod som fungerar för dig kanske inte fungerar för mig och tvärsom. Men vem säger att din metod är den rätta?

Varför är en pisk mer accepterat som en förlängd arm än vad en snöboll är? Det var knappast så att tappsveden kramade isbollar och kastade i väg.

Nej du LIA, du och jag tycker olika och du tycks leta efter fel i mina inlägg... Hoppas det roar någon.
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Beppo skrev:
Vet du vad Lia - Jag har faktiskt ledsnat på att argumentera mot dig dels för att du hela tiden hittar saker i det jag skriver so du nedvärderar samt att du får det att låta som om att ja ginte kan något alls. Det här med snöbollshistorian har helt plötsligt blivit väldigt stor coh nu tror ni alla att vi konstant använder snöbollar för att kasta på våra hästar då de inte vill komma till oss i hagen. Detta är fel!

Jag har som sagt tränat lägne för NH instruktör och tycker att jag hanterar mina hästar på ett bra sätt vilket räcker gott för mig. Min häst har förtroende för mig och jag för honom. Sedan vilka medtoder vi använder har för mig egentligen ingen betydelse så länge det inte skadar varken häst eller människa. En metod som fungerar för dig kanske inte fungerar för mig och tvärsom. Men vem säger att din metod är den rätta?

Varför är en pisk mer accepterat som en förlängd arm än vad en snöboll är? Det var knappast så att tappsveden kramade isbollar och kastade i väg.

Nej du LIA, du och jag tycker olika och du tycks leta efter fel i mina inlägg... Hoppas det roar någon.

Men varför ta en snöboll när du kan driva hästen med din egen kropp istället? Om man skaffar sig häst får man minsann se till att ha lite tålamod och ork att lösa problemen. Jag vill int göra nån stor grej av snöbollskastningen men jag tycker bara det är så onödigt, varför snöbollar? Att hästen följer med dig in för att du kastar snöbollar på honom tror jag inte på. Det är inte snöbollarna som gör det, det är sättet du gör det på, och det sättet behöver inte innehålla snöbollskastning
 
Sv: För intelligent för att fångas?

I djupsnö orkar en männsika inte springa eller gå för att driva sin häst...det blir jobbigare för oss än för hästen och även om vi använde oss av små signaler fick vi en jättereaktion av hästen så det var svårt att bara driva bort honom i skritt. Kom vi nära så sprang han i väg i världens fart till andra sidan hagen vilket var en stor hage. Efter ett antal försök så tror jag vi begränsade hagen så att det lättare skulle gå att "jobba" honom efter en timmes springande i snö blir man som sagt trött och då var snöbollarna bra att ha. Det handlade om en eller två kastade snöbollar som absolut itne var hårt packade. Så länge det man använder itne skadar hästen så spelar det väl ingen roll vad man använder? En grästuva?, en liten kotte? ett grimskaft? Gör det någon skillnad så länge det itne skadar hästen? Som jag skrev tidigare så Blev ponnyn i fråga mycket lättare att "fånga" efter ett antal månader och med mycket markträning. Inget som skadade honom på något vis!
 
Sv: För intelligent för att fångas?

är du inte vän med din häst så kommer den inte vad du än gör......
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Ett sant påstående, jag säger inget annat. Men om du läser mitt senaste inlägg i tråden så kanske du ser att det går åt rätt håll?
 
Sv: För intelligent för att fångas?

KL

Beppo>> Jag förstår nog hur ni kände er.. Förra sommaren hade jag kunnat använda hagelbössa för att stoppa kräket! :devil: *duckar för alla kommentarer* ;)

TS>> Jag tror inte det är fel med mutor.. om de inte används fel. Jag har idag en snäll och intresserad häst som gladeligen väntar på att bli "infångad". Jag har alltid med mig en godbit som han får INNAN jag sätter grimman över huvudet, mao så har han en viss valmöjlighet till att slå om och pysa iväg.
När han släpptes med de andra hästarna förra sommaren så var han helt omöjlig. Jag traskade tvärs över hagen x antal gånger och varje gång jag kom fram så glimtade det till i skrällets ögon och glatt kutade han till andra änden. Efter 1-1½ timme kunde han bara tröttna och stanna för att invänta. Då var det bara att kallt ge godbiten, sätta på grimman och låtsas som om det regnade.:angel:
Men gissa om mna kokade invärtes många gånger.. och det VISSTE han! Jag är helt övertygad om att min ilska utgjorde själva grädden på moset :crazy: och han såg ett stort nöje att se mig traska efter.
Men resultatet blev bra :cool: Nu kliver han med utan att trixa.. busar i hagen gör vi mest när "mattorna" bjuder till dans.:banana:
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Hihi, ser framför mig en sån där cartoon-häst som får horn i pannan och något djävulskt i blicken när matte närmar sig... :rofl:

Som jag skrivit förut så kommer alla andra hästar i flocken till mig, och min hingst också, men det här stoet kommer inte till någon. Alltså ignorerar jag att det skulle ha specifikt med mig att göra. Hon tyr sig inte till någon, hon blir lika stressad vem det än är som vill henne nåt och hon genomskådar det mesta. Vid det här laget borde hon vara helt på det klara med att när jag kommer, ger henne en bit morot och trär på grimman, då är hon "fångad", "hämtad", "tagen" whatever, och då är nästa anhalt stallet. Och uppenbarligen har hon ingenting emot det, eftersom hon låter mig ta henne dit varje dag, så länge hon får sin morot. Hon bråkar inte, hon krånglar inte, och hon lyssnar på vad jag vill. Jag tror inte att det egentliga problemet med hennes betéende är att hon inte litar på folk, för då skulle hon väl rimligen inte lita på varken mig eller andra vid den övriga hanteringen heller? (Ridning, skötsel, promenader, betäckning...) Jag tror, efter att ha jobbat med galoppörer i 10 år, att hon tidigare i sitt liv fick gå i minimala hagar, eller kanske bara skrittmaskin, och varje gång någon kom för att hämta henne så var det för att hon skulle ridas. På banan, eller runtomkring, eftersom hon bodde i en sån miljö, som inte tillät något annat. Tyvärr så var hon tydligen väldigt stressad när hon kom ifrån galoppen, och det kan ha varit en anledning till att hon såldes. Men en häst som är lättstressad mår ju inte bättre av att ridas på en bana var och varannan dag, där den tvingas prestera hårt, kanske över sin förmåga, så att hon blir stressad när någon kommer och vill hämta henne i hagen är förståeligt. Tycker jag i alla fall.
 
Sv: För intelligent för att fångas?

Vet du vad Lia - Jag har faktiskt ledsnat på att argumentera mot dig dels för att du hela tiden hittar saker i det jag skriver so du nedvärderar samt att du får det att låta som om att ja ginte kan något alls.
Jag läste vad du skrev i ditt inlägg, och pekade sedan på punkter där jag anser att du har fel (fr a sett ur NH!) samt ställde några direkta frågor. Väntar fortfarande på svar...
Argumentera gärna, men kom med annat än "tycker att jag hanterar mina hästar på ett bra sätt vilket räcker gott för mig. Min häst har förtroende för mig och jag för honom.", vilket inte säger något alls om dina kunskaper eller ger något i sakfrågor.
Nej, jag tror inte att du "kan NH", men överbevisa mig gärna om motsatsen!

Jag har ställt direkta sakfrågor i en annan tråd till dig, då då jag ansåg att det du anförde var fel. Varför svarar du inte på frågor??? Om du har en uppfattning ang hur man hanterar hästen i en specifik situation, må du väl kunna förklara varför samt argumentera för det?

Det här med snöbollar contra "förlängd arm". Förstår du inte skillnaden så kan du börja med att fråga dig hur träffsäker du är med din snöboll, hur väl du kan avpassa kraften i träffen på hästen, om du kan stoppa snöbollen i banan osv?
Du kan med en pisk, rep eller handen.

LIA
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
666
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 159
Senast: Sirap
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
733
Senast: Lutten
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp