För lite mark för hästar?

Trollfia

Trådstartare
Planerar att skaffa två hästar framöver men efter att ha suttit och läst här en hel del och även andra forum så börjar jag misströsta. Det verkar nämligen som att den mark vi har hemma inte kommer räcka som hage åt två hästar.
Vi har två hagar på 2500 m2 vardera och en på ca 1,5 ha. Det är ganska mycket skog och kuperad terräng i hagarna, inte jättemycket bete. Den stora hagen har visserligen en äng på kanske 0,5 ha. Men ska betet räcka hela sommaren så är det nog för lite ändå.
Kan möjligen få arrendera en till äng av en granne som är på ca 1 ha, men det är inte alls säkert. Och när jag läser vilka ytor ni andra har till era hästar så låter det som ni har flera ha per häst, och det finns ingen möjlighet för oss att få ihop det! Nu känns det som att min dröm om att ha två hästar här hemma håller på att krossas :(
Hur gör ni andra som har hästarna hemma? Är ni markägare med stora ytor att tillgå allihopa eller har ni snälla grannar med stora hagar?
 
Sv: För lite mark för hästar?

Nej då här är inga stora marker hästarna har 3 hektar 1 hektar är hage och 2 hektar till hö och 1 hektar extra som jag lånar men hade klarat mej kanon utan hade bara blivit kortare betes period.

Här bor 1 ponny och 2 hästar.
 
Sv: För lite mark för hästar?

Jag har en gård på 1,8 hektar till 2 stora hästar. Då får man ju dra bort en del för byggnaderna så kanske 1,5 hektar uppdelat på 3 hagar.

Jag byter hagar väldigt ofta på sommaren så det får växa lite överallt. Måste även stödfodra vilket inte är några problem då mina alltid sover inne på box. Framåt mitten/slutet på augusti måste jag även stödfodra ute i hagen.

Visst skulle jag helst ha mer hagmark men det fungerar. Man får bara vara lite mer "omochkringsig" ;)
 
Sv: För lite mark för hästar?

Äsch, det är ju bara att stödfodra. Blir ju betydligt billigare än att köpa större gård. 1,5 ha är förmodligen mer än vad genomsnittshästen har.
 
Sv: För lite mark för hästar?

Räcker ju gott till vinterhagarna, och extra sommarbete brukar man alltid kunna hitta om du är ok med lite gångavstånd :). Hellre 1,5ha än inga alls tycker jag!

Personligen så hade jag hellre köpt en gård med 1,5ha kuperad skogsblandad hage än en med 3 ha platt tråkig alltför näringstät gräsvall, men så har jag ju en lättfödd häst :P.
 
Sv: För lite mark för hästar?

30x84 M är ju 2500 kvm så har du två såna vinterhagar och sen 1,5 hektar ytterligare till 2 hästar så klart klarar du dig ! Du kommer ju inte kunna ha dem på bete 24/7 öht hela somrarna (om du inte typ har ponnyer?) men de kommer ju ha bra mark och att kunna beta ! Du får stödfodra utöver det så är problemet helt under kontroll :)

Jag hade satsat på att preparera den ena 2500 kvm hagen så väl att de kan gå där vintertid rakt av . Grusat /dränerat vid grinden osv noga .
Om det funkar har du ju sen bra med mark att använda andra 2500 hagen för övergångs perioder när gräset börjat växa, sen till 1,5 hektar hagen och då vilar andra gräshagen och du kan växla mellan de två efter behov och planerat hela större delen av året dvs vår-sommar-höst .
 
Senast ändrad:
Sv: För lite mark för hästar?

Det finns inget som tvingar en hästägare att släppa sin häst på bete.
Hästen ska ha tillräcklig yta för att röra sig fritt.
den ska ha foder och vatten året runt men det är många hästar som äter torkat gräs året runt.
Jag har inte bete till alla mina hästar.
Just nu har jag två hästar utackorderade fem mil hemifrån (ska åka och hälsa på dem idag), två andra tre kilometer hemifrån.

Jag har lyckats med bedriften att skaffa fler hästar än jag har tillstånd att ha hemma, vilket förklarar utackorderingen.

På sommaren har jag sju eller åtta i en beteshage som jag lånar av grannar, vilka individer beror på hur jag vågar ha dem granne med okända hästar.

De fyra som är utackorderade kommer att fortsätta vara det åtminstone över nästa sommar, och eventuellt ska ytterligare ett par få åka bort till kompisen tre kilometer hemifrån.

Övriga får gå här hemma och fodras med hösilage.
 
Sv: För lite mark för hästar?

Vissa torra somrar kan många i vissa delar av landet behöva stödutfodra i alla fall trots stora arealer. För regnar det inte så växer det inte hur mycket mark man än har :(
 
Sv: För lite mark för hästar?

Jag har inge stora marker hemma så jag har lånat mark till sommarbete 2,5 km hemifrån. Det funkar jättebra.
 
Sv: För lite mark för hästar?

Det är lättare att stödfodra än att ha för mycket bete och konstant smällfeta hästar. Är det bördig åkermark med väl insådd och omskött vall föder den med lätthet flera hästar.
 
Sv: För lite mark för hästar?

Mina hästar går i en vinterhage på cirkus 2500 kvm.

Sommarhagarna är mycket större men dessa arrenderar jag bara (ännu).


Visst är större hagar bättre, men i det här läget har jag prioriterat annat.
 
Sv: För lite mark för hästar?

Och när jag läser vilka ytor ni andra har till era hästar så låter det som ni har flera ha per häst

Det brukar låta stort på Buke :p



Det är sällan jag ser riktigt stora vinterhagar faktiskt. Inte ens de med stora gårdar som egentligen har möjlighet till stora vinterhagar brukar ha det.

Minns ett ställe jag kollade på stallplatser på, bautastor sommarhage i anslutning till vinterhagen. Men vinterhagen låg på 30x30 - max 40x40 m. Två hästar stod där men de försökte hyra ut tre boxar, fem hästar på den ytan var lite väl trångt för min smak.
 
Sv: För lite mark för hästar?

Tack för alla era svar! Nu känner jag mig betydligt mer hoppfull, det kanske inte är omöjligt för oss att ha hästar hemma på gården trots allt! :)
Men en fråga, om man tänker sig att man har en mindre hage till vinterhage, och sen två andra hagar som man varierar på sommaren för att få ut mest möjliga bete, då har man ju inga hagar att växelbeta med, och jag har förstått att det är bra (eller rent av nödvändigt) om man ska slippa parasiter. Så samma fråga där: har ni alla växelbete på era sommarhagar så de får vila ena året? Om inte, hur funkar det med parasittrycket?
Kan det bli parasiter i vinterhagen om man har den hagen varje vinter eller blir det bara parasiter på sommaren?
 
Sv: För lite mark för hästar?

Svar nej , våra sommarhagar vilar aldrig ngt år , går hästar i alla fem större sommarhagarna varje sommar juni-sept .
Vi har haft hästar på det sättet på detta ställe i +15 år . Har noll parasit tryck .
Det vi är noga med är parasitkoll och avmaskning vid behov utifrån det, på rött sätt och rätt tid osv innan Byte över till sommarhagarna samt att vi trimmar både vinter och sommarhagar nogsamt varje år .
Vi har haft 8-12 hästar på gården på detta sätt alla år och de nollar på prov med undantag för ngn unghäst samt nyinflyttade hästar ngt år-ett par år sen har även de börjat nolla även om ngn sen kan ha igen vid ngn koll . Men markerna är bra och fina parasitmässigt som sagt , det viktiga är att man verkligen sköter både träckprov, ev maskning samt trimmar sin mark osv. Vinterhagen kan du mocka för att underlätta ytterligare , det gör dock inte vi då vi har så stora och många vinterhagar .
 
Senast ändrad:
Sv: För lite mark för hästar?

Jag har aldrig växelbetat och sommarhagarna har använts varje år i tio år nu.
Är noga med att kolla upp träckprov på varje häst inför varje betessläpp, men alla har nollat under många år nu så jag tror mina sommarhagar är parasitfria (peppar peppar).
 
Sv: För lite mark för hästar?

Vi mockar en hel del i hagarna, framförallt vinterhagen, det hjälper helt klart för parasittrycket.
 
Sv: För lite mark för hästar?

Det verkar vara superviktigt att mocka hagarna. Märkte markant skillnad på mina hästars maskprover efter ha bytt stall fr. mer välskötta vinterhagar till sämre och mindre.
 
Sv: För lite mark för hästar?

Jag undrar lite, ni som mockar hagarna, hur bär ni er åt?? Min vinterhage är på ca 2 hektar, sommarhagarna är på 2 och 3 hektar. Hur bär man sig åt för att mocka sådana stora ytor?! Det känns som att man får gå o leta bajs dygnet runt i flera veckor! Mina hästar bajsar inte på hög, har aldrig gjort och kommer säkert aldrig att göra. Står de o betar och blir skitnödiga, ja då skiter man där man står.
 
Sv: För lite mark för hästar?

Eller som sagt trimmar man hagarna vid rätt väder och tidpunkt som jag skrev om tidigare . Vi har stora hagar och mockar aldrig .
 
Sv: För lite mark för hästar?

Har inga uppehåll för hagarna och slarvig är jag oxå när det kommer till att skilja på vinter och sommar hagar.
C har ibland lite mask men inte tillräckligt för att avmaska.

S hade massa mask 05 när han kom hem som 1åring efter varit på unghäst lösdrift efter det alltid 0

M fick avmaskning när hon kom till mej då jag kände till stället hon kom ifrån och efter det 0 i alla år.

Så behövde inte bli problem min stora fördel tror jag är att det kommer och går inte hästar hela tiden hos mej.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 973
Senast: nexxa
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 191
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 518
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 126
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp