För matgalet föl

A

Angela

Hej,jag behöver råd om vad jag ska göra med mitt matgalna föl.Hon är så HIMMLA ivrig och blir nästan lite otäck på sätt o vis när man ska gå in o ge kraftfodret i boxen.Man kan säga att hon hugger i sig maten i krubban när man hällt upp..Hon tar bak öronen lite och ibland små stegrar hon och vänder rumpan lite till för att markera.Hon har fått en o en annan smäll och jag har försökt fostra henne inom detta område eftersom det värsta jag vet är en häst som kastar sig över en o äter innan man hällt klart,men inget biter på henne,Hon är ju 7 månader nu , och redan såhär,,,ett psyke av stål vill jag säga..Hon är även lite bit glad och smakar lite på allt,,ibland lite väl hårt.Men jag tillåter inte att hon gör det för då vet ju inte hon att det är fel.
Snälla ge mig lite tips o råd.
(första fölet så jag har ingen vana av sånt här hihi)
Mvh Camilla :smirk:
 
Får hon hö ordentligt så hon får tugga ordentligt? Gärna före kraftfodret så hon inte är hysteriskt hungrig.

I övrigt så har jag gjort så med min förra uppfödning (han började inte med sånt förrän han var 1½ dock tror jag det var) att han FICK ingen mat förrän han stod lugnt och med spetsade öron. Maten är MIN tills jag hällt den i krubban och gått därifrån.

Man behöver inte bråka och slå, bara vänta. Hur hon beter sig sen när hon väl fått maten är lite svårt att påverka, kanske hon känner sig lite stressad just nu?
 
Javisst,hon får den mängd hö hon ska ha,eller rättare sagt så får hon fri tillgång,men med det så menar jag då att hon får ca 5kg/dag för ger jag henne mer så lämnas det bara och går till spillo,så ung 5 kg / dag ger jag henne,uppdelat då på morgon,e.m och kväll.Sen äter hon 0.5kg breed,1kg havre,mineraler och ca 3dl betfor.Hon är mkt fin i hullet och har inte alls fallit ur som en del föl gör när dom säljs,så jag tror inte hon är undernärd,så att det är därför hon är så ständigt hungrig ;)
Men det är lite olika,ibland så går det bra och ibland så går det mindre bra.Väntar jag ut henne tills hon står lugnt så blir hon väldigt arg och motar gärna lite med rumpan,tar bak öronen osv,men annars är hon världs snäll.Har alrig visat nåt argsint annars.Om man nu kan kalla detta argsint? :confused: Men iallafall så är det ju det värsta jag vet att nästan bli överfallen när man ska hälla i maten.Mitt vuxna sto har lärt sig att stå o vänta!Men sen är det så svårt i vårat stall för vi har ju rullande schema och det är ju då inte alltid jag som fodrar på morgonen.Dock är vi bara 3 personer och 4 hästar så det är ingen stress miljö heller.Dom äter frukost runt 8 går då ut. och tas in runt 5 tiden och får då e.m sen får de kvälls mat mellan 7-8 tiden.Och hon är såhär vid alla fodringar så det är inte att hon är extra hungrig t.ex på morgon eller så.Utan det är samma jämt,de gånger hon är så.
Men det skulle vara roligt att veta hur man förhindrar att få en "stall skräck" att fodra i framtiden.För hon är verkligen sååå snäll annars,,hon leds varje dag,lyfter hovarna m.m. och hon t.om står o sover på gången när hon är uppställd där..Har alridg sparkat någon men därimot "smakat" lite på min sambo :rofl: Fast det är ju inte tillåtet!

-Vad ska jag göra?? :(
Mvh Camilla
 
Gör ingen stor affär av det! Om man gör en stor affär av det får man en förväntad konfliktsituation ("Nu blir det bråk!") när man kommer med maten.

Jag har haft två stycken som börjat visa hottendenser vid fodring (mer om de sen) och gjort som Magda, inte gett dem maten förrän de slutat"hota".

Den första var unghästen som vid 1½ års ålder ungefär började se ut som en ORM vid kraftfoderdags. Slickade öron och blottade tänder. Hon GJORDE aldrig något och backade undan när jag gick in för att hälla i krubban, men jag ville ha bort beteendet ändå, det skulle skrämt slag på folk i ett inackorderingsstall liksom.

Så jag stod bara där med hinken och småpratade med henne, försökte hon komma fram så puffade jag undan henne. Såfort hon vippade öronen minsta framåt fick hon maten. Efterhand krävde jag lite mer än ett vipp etc och på några månader var det idel spetsade öron när maten kom.

Den andra är 8månaders fölet (TUFF dam) som börjat se likadan ut, som en orm. Hon blottar inga tänder, vänder inte baken till, går undan etc men ser skitelak ut. Där har jag faktiskt kliat på henne med ena handen och pratat snällt tills hon tar fram öronen, och då hällt i maten. Hon ser ut som en orm när hon äter, men man kan ta maten om man vill, man kan gå bakom rumpan på henne och fylla vatten etc utan att hon gör minsta lilla, jag tror inte ens hon är medveten om att hon uppvisar hotbeteende, men för att hon inte i framtiden ska skrämma så ser jag till att det är god och mys innan jag häller i fodret, så öronen åker fram.

Som jag på de här två uppfattat det (båda med fri tillgång på strå dygnet runt, LUGNT i stallet - bara två hästar - lugnt vid fodring etc) som det är någon form av fas de går igenom, det gäller bara att den inte får en chans att bli permanent eller värre.

Men som sagt, gör ingen "dramatik" av det, rya eller slå inte, utan för undan och ge inte maten förrän hästen är lugn och väntar och öronen framåt. Med föl lär man vara OERHÖRT snabb dock med att vid minsta lilla tecken åt rätt håll ge dem det. Kräver man för mycket förstår de inte och blir sura för det, så minsta lilla vipp framåt med örat så ge maten såhär i början.

AKta bara så hon inte blir mer arg av att inte få maten, då har du ett rejält problem att ta tag i.

Ang bitning så har jag inga tips, jag gav inte min lilla dam en chans att bli bitig, knäppte (med pekfingret) henne på nosen såfort hon började visa tendenser till att provsmaka människor elelr människors kläder och hon lärde sig snabbt att det var otrevligt och har faktiskt *peppar peppar* varit väldigt obitig - trots att hon får godis ur hand nu och då.
 
Okej,,det låter jätte bra,då ska jag försöka vänta ut henne tills hon ser trevligare ut med öron osv,,blotta tänderna gör hon inte men hon är väldigt buffig och "på",när man kommer in.Sen är hon lite motig med baken,IBLAND,oftast är det bara öronen som är bakåt och sen att hon buffar väldigt mkt på en..Sen stoppar hon ner huvudet i krubban och "prejjar" undan hinken jag står o häller ur.Då tar jag bort henne ,men hon blir så sur när hon får vänta,och börjar då gärna små stegra lite,,jag tycker det är väldigt olustigt,och så får man ju inte känna,men det är mitt första föl :cry:
Iallafall så är hon bortsett från detta,otroligt mysig annars,när hon väl äter så ser hon normal ut,men precis när hon fått maten så hugger hon i sig den som om hon aldrig fått mat förut.. :crazy:
Men ser som sagt inte otäck ut,hon lugnar sig och sen äter hon i sakta takt och ser normal ut.

Mvh :banana:
 
hmm,det där med att vänta tills hon har öronen framåt och står fint verkar inte fungera..Ju längre hon får vänta desto mer "argare" blir hon *suck*,vad ska jag göra??
MVH :confused:
 
Vänta ännu mer... Ser du minsta lilla tecken på att hon reagerar rätt? Tajmingen är oerhört viktig!!
 
Ja det är svårt att vänta,om man inte är "självmords benägen" *suck*,hon blir verkligen otäck och hemskt arg ju längre man väntar,,mosar in mig i väggen,och hotar med huvudet,öronen bakåt och bara far runt..Man blir ju rädd.
Men tydligen har dom andra inte alls samma problem när dom går in till henne o ger henne mat.
(vi är ju 3 tjejer i vårt stall)
Det här bara måste jag få bort,för jag vill inte vara rädd för min egna häst heller..Hon är ju världs mysig annars.
Mvh
:(
 
Var sitter krubban? Jag går inte in till hästen, utan väntar utanför.
 
Krubban sitter länst in så att säga.Så man måste gå in för att hälla upp maten.Hon brukar stå vid box dörren och vanka av och an när hon vet att det är mat dax.
:(
 
Jag vet inte hur era boxar ser ut, men vi hade krubborna bredvid boxdörren.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 396
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 510
Relationer Jag tänkte först göra ett inlägg på Flashback men känner att folk kan vara riktigt jävliga i svaren då internet ger dem en chans att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 018
Senast: Jajzii93
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 154
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp