För mycket mark?

N

Nalfaren

Hej alla,
Kommer snart flytta in till vår nyköpta hästgård. Vi har ca 6.7 hektar
betesmark, men endast 2 hästar kommer bo på gården (till en början iaf).

Marken kommer att vara uppdelat i 3 eller 4 hagar.
Tidigare har Hage 1+2 varit utarrenderat till en bonde som gjort ensilage (vita bollar). Hästar har tidigare gått i hage 3 samt en hage bakom/runt ladugården.

Vi vet inte hur vi skall dela upp eller planera våra hagar. Har vi för mycket
mark för våra 2 hästar. Har hört att marken/åkern blir dålig om man inte
sköter den? Vi kommer inte ha tillgång eller kunskap till att köra traktorer,
skördetröskar etc... Hur gör man i detta läget, vad tycker ni kunniga?

Funderade först på att arrendera ut hage 1+2 och i utbyte få gödselstacken
tömd och ett par ensilage bollar hemkörda eller liknande av han som hyr. Men fick då höra att sådana bollar inte va bra om man inte hade tillräckligt många hästar som åt på dem, de blev dåliga fort? Och att man helst skall köpa de rektangulära paketen?

Sedan skall man ju ha vila på åkrar, vinterhagar med mera.
Vi hade tänkt oss att ha hage3 till sommar då det finns skuggpartier,
tack vara skogen/alt runt ladugården. Ja det är lite rörigt då vi bara
har haft våra hästar hos andra :)

Alla tips och råd är välkomna.

marken.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: För mycket mark?

Släpp hage nr 2 till bonden i utbyte mot betesputsning av de andra. Växelbeta 3 och 1 under sommar/höst och ha hästarna runt stallet på vintern. Du kommer inte åt mer skogshage bakom ladan? Ställ upp ett enkelt vind/solskydd i hage 1. Det är mysigast att ha hästarna närmast huset!
 
Sv: För mycket mark?

tycker inte det är för mkt mark, dom kommer ha gott om bete sommartid och fina områden på vintern. se till att dela upp så det alltid finns mark som ej är lerig/upptrampad.
 
Sv: För mycket mark?

jag hade haft den ena som hage och den andra ängen hade jag haft som ridbana på vintern/och sommaren med om ni inte vill ha extra hage eller arrendera ut den som sommarbete till andra hästar...jag red jättemycket på den äng vi hade förut (den va ca 3 ha)!
 
Sv: För mycket mark?

Hej alla,
Kommer snart flytta in till vår nyköpta hästgård. Vi har ca 6.7 hektar
betesmark, men endast 2 hästar kommer bo på gården (till en början iaf).

Marken kommer att vara uppdelat i 3 eller 4 hagar.
Tidigare har Hage 1+2 varit utarrenderat till en bonde som gjort ensilage (vita bollar). Hästar har tidigare gått i hage 3 samt en hage bakom/runt ladugården.

Vi vet inte hur vi skall dela upp eller planera våra hagar. Har vi för mycket
mark för våra 2 hästar. Har hört att marken/åkern blir dålig om man inte
sköter den? Vi kommer inte ha tillgång eller kunskap till att köra traktorer,
skördetröskar etc... Hur gör man i detta läget, vad tycker ni kunniga?

Funderade först på att arrendera ut hage 1+2 och i utbyte få gödselstacken
tömd och ett par ensilage bollar hemkörda eller liknande av han som hyr. Men fick då höra att sådana bollar inte va bra om man inte hade tillräckligt många hästar som åt på dem, de blev dåliga fort? Och att man helst skall köpa de rektangulära paketen?

Sedan skall man ju ha vila på åkrar, vinterhagar med mera.
Vi hade tänkt oss att ha hage3 till sommar då det finns skuggpartier,
tack vara skogen/alt runt ladugården. Ja det är lite rörigt då vi bara
har haft våra hästar hos andra :)

Alla tips och råd är välkomna.

marken.jpg

Varför fortsätter ni inte att ta ensilage på er mark till hästarna. Det är ju lagom mark till två hästar då, eller kanske lite mycket. Ni kan ju låta en bonde ordna det åt er. Det borde ju bli lite billigare än att köpa.

Hälsning Maja
 
Sv: För mycket mark?

Skulle använda marken bakom och brevid stall som vinterhagar, ha äng 3 som sommarhage och sedan slå eget på äng 1 och 2 till dina hästar.

har ni inget intresse i att lära er det kanske du kan låna ut en av de stora ängarna till bonden att slå på, till sig själv, i utbyte att han slår åt er på andra stora också?

Slår ni eget så blir det ju billigare foder åt era hästar.



Annars kanske du kan som silverkedjan skrev slå upp en vindskjul i äng 1 och sitta och kolla på hästarna under semestern från din altan? :love:
 

Liknande trådar

Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 428
Ridning Vill bolla med er också, så som jag gjort med tränare och stallkamrater etc. Försöker dra en recap av vårt år så att ni kan försöka se...
2
Svar
25
· Visningar
6 158
Senast: Heulwen
·
Foder & Strö Om jag lägger denna fel så får ni snälla moderatorer gärna flytta tråden. Har precis i dagarna skrivit på kontraktet på vår nya lilla...
Svar
8
· Visningar
1 552
Senast: warg
·
Ekonomi & Juridik Jag och min sambo har nyss flyttat till ett hus på landet där det inte ingår nån mark alls. Brevid våran gård finns ett gärde på 6...
2
Svar
24
· Visningar
6 128
Senast: Ia*
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp