Bukefalos 28 år!

För tidigt att sluta ge hö?

Blomskan

Trådstartare
När slutar ni att fodra med hö?

Bor i Bohuslän och i mitt stall vill man nu sluta ge hö för att istället förlita sig på betet.
Visst är det grönt och fint men jag tycker att det ser lite lite ut.

Själv har jag ett fullblod så jag är ju livrädd att han ska falla ur eftersom han varit i ganska dåligt skick tidigare.
Detta är min första sommar med honom så jag vet inte riktigt hur mycket mat han kräver för att hålla sig i vikt.
I vinter har dom haft fri tillgång.

Hur snabbt kan man se en viktminskning?
Har ett viktmåttband som jag tänkte använda mig av men hur ofta behöver jag mäta?
 
Sv: För tidigt att sluta ge hö?

Hej.

Jag brukar sluta fodra med hö när hästarna börjar rata/avstå höet på försommaren. Jag drar även ner den dagliga högivan vart eftersom gröngräset kommer upp.
 
Sv: För tidigt att sluta ge hö?

Vi har samma problem.

Fem av hästarna i stallet fick börja gå ute dygnet runt för 1 vecka sedan. Vi var två stycken som vägrad pga att vi inte anser att det finns tillräckligt med gräs ute i hagarna! Det är ju grönt, men inte några långa strån. Ett par cm skulle jag tro. Och eftersom att våra två hästar fortfarande nästan äter upp allt foder de får så tror jag inte att det finns gräs så det räcker än. Tänker sluta ge hösilage när hon inte vill ha det längre.
 
Sv: För tidigt att sluta ge hö?

Jag tycker oxå att det är ett bra tecken när hästarna lämnar höhögen och knatar iväg och betar istället. Då brukar vi ta bort morgonfodret men ha full giva inne på natten.

Usch jag vet hur nervörs man är för att de ska tappa när man äntligen fått upp hullet! Mäta är bra, bara man mäter på samma ställe. Jag brukar mäta när jag har ridit vid svettranden av sadelgjorden för att få samma ställe hela tiden. Jag brukar oxå fotografera för att upptäcka förändringar.
 
Sv: För tidigt att sluta ge hö?

Vet inte om gräset är tillräckligt krafftigt än?? Jag har dragit ner lite på höet men de får fortfarande och äter upp allt de får. Det skulle de inte göra om det va tillräckligt med gräs ute.. Jag väntar lite till med att släppa dom i "sommar" hagarna för att gräset ska få ta sig riktigt först.
 
Sv: För tidigt att sluta ge hö?

Bor också i Bohuslän.
Våra hästar kommer troligtvis gå ut på "bete" nu på söndag, men då med viss stödfodring, tex lite hö morgon och kväll. Det tar vi bort sedan när det börjar växa på änun bättre och hästarna är ointresserade av det.
Nu har det iofs växt på ganska så bra i sommarhagen, som dessutom är ganska stor, men övergången till enbart gräs vill vi gärna dra ut på lite grann också.
Kan ni inte ha de i en egen hage? Det kasnke inte finns såpass med hagar att ni kan dela på dom heller?
Har han haft lätt att falla ur så kanske du kan ha honom inne några timmar per dag annars där han får möjlighet att äta lite extra hö?
 
Sv: För tidigt att sluta ge hö?

Jag tycker det är alldeles för tidigt, men det beror ju helt på hagen. Mina går i en liten hage, med bergsknallar och dålig gräsväxt. Det finns dock en hel del gammalt gräs, så de har att pyssla med.

Här har det dessutom i år börjat likadant som i fjol - med torka, vilket betyder att det finns all anledning att vara uppmärksam på grästillväxten, framför allt om man inte har flera hagar att alternera med. Mina två, som alltid står inne på nätterna, gick då i en hage med två andra som släpptes ut på bete 1 maj och trots viss stödutfodring var ALLT bete i hagen slut tre veckor senare, tom rator och mindre lämpliga växter betades!

Jag brukar börja minska när jag märker att grästillväxten fått fart, minskar då ffa givorna under dagen (inte morgon och kväll, alltså). Sedan när de inte längre är intresserade när jag kommer med höpåsen så slutar jag helt. Frukost ger jag alltid så länge det finns risk för frost och eftersom de alltid står inne under natten, så får de alltid kvällsmat, även om givorna är betydligt mindre än vintertid.

Jag brukar mäta mina en gång i månaden eller när hovslagaren är på besök (för att komma ihåg), men just i början och slutet av grässäsongen mäter jag gärna en gång i veckan (fast jag brukar glömma några gånger :angel: ) Jag brukar försöka minnas hur fettlagret känns också, eftersom det lätt blir någon cm skillnad beroende på hur måttbandet hamnar och hur hårt jag drar åt.
 
Sv: För tidigt att sluta ge hö?

Vi har samma problem.

Fem av hästarna i stallet fick börja gå ute dygnet runt för 1 vecka sedan. Vi var två stycken som vägrad pga att vi inte anser att det finns tillräckligt med gräs ute i hagarna! Det är ju grönt, men inte några långa strån. Ett par cm skulle jag tro. Och eftersom att våra två hästar fortfarande nästan äter upp allt foder de får så tror jag inte att det finns gräs så det räcker än. Tänker sluta ge hösilage när hon inte vill ha det längre.



Vårat gräs är oxå bara ett par centimeter.
Hästarna äter fortfarande upp höt som dom får och vi har haft fri tillgång i vinter vilket har fungerat mycket bra. Dom har ätit ungefär så mycket som vi beräknat och igen har blivit fet eller fallit ur.

Borde inte samma filosofi fungera nu när gräset kommit. Om dom inte är hungriga eller behöver det så äter dom ju inte höt.
Tänker jag fel?
 
Sv: För tidigt att sluta ge hö?

Tyvärr så fungerar det inte att ha dom i olika hagar eftersom vi har lösdrift.

Men jag ska ta och klura lite på hur jag ska göra.
Ska även ta och prata med dom i stallet.

Det är ju inte så att det finns något hö kvar utan vi har så vi skulle kunna fodra i alla fall någon vecka till.
Övriga hästar i stallet är runda och fina och lätt för att hålla sig i hullet så för dom är det ju inga bekymmer.

Näe.. Ja får nog ta och snacka med stallägarna idag, som äger dom andra hästarna..
 
Sv: För tidigt att sluta ge hö?

Mitt fullblod klarar sig inte ens på bra bete utan stödfodring. (Både med grovfoder och kraftfoder.) En "fördel" är ju att det brukar synas direkt på fullblod om de är på väg att falla ur. Men jag hade förutsatt att jag måste stödfodra, om jag var du. Det är ju enklare att sluta stödfodra en häst som börjar lägga på sig för mycket hull, än att fodra upp en häst som redan ligger på "minus" varje dygn. Då går det åt såna enorma mängder foder innan man får balans igen.
 
Sv: För tidigt att sluta ge hö?

Jag gör också precis som någon annan nämnde tidigare,ger hö i hagen så länge de vill ha det.När det får ligga och bli gammalt är det tydligt att de inte behöver mera.
Det är ju även bra för magen att de får blanda upp det nya gröna gräset med lite torrare hö även om det nya är väldigt näringsrikt.
 
Sv: För tidigt att sluta ge hö?

Mina kmr väl att äta mestadels hö i typ 1 ½ månad till :P fortf den underbara vita massan kvar på sina ställen.. ^^
 
Sv: För tidigt att sluta ge hö?

Bor i småland och trots torka har jag rejält med gräs i hagen (men snart MÅSTE det regna, kan vi alla dansa en regndans?). Släppte dom på lilla sommarbetet för ett par veckor sedan och INGEN äter hö längre. Den dräktiga får fortfarande lite lucern (mest för att göra slut på påsen, men hon äter inte upp allt hon får) och kraftfoder, de andra får bara lite betfor.

Men så länge de äter hö behöver de nog hö och en långsam övergång är det bästa
 
Sv: För tidigt att sluta ge hö?

men shit, har inte ens en tanke på att sluta ge hö än, och jag bor i samma län! ger lite mindre middagshö med frukost och kväll får dom lika mkt som alltid. såå mkt gräs är det inte!
 
Sv: För tidigt att sluta ge hö?

Bor ungefär i ditt område och mina har gått ute sen förra helgen, snart två veckor alltså. Det märks tydligt att gräset växer mer än man tror för mängden hösilage de vill äta ute på natten har gått ner från runt 15 kg till 6-7 kg, för två hästar, och frukosten är minskad från 6 kg till 3-4kg. Då går de fortfarande i "vinterhagen" som mina två plus stallets övriga två hästar (som fortfarande står inne på natten), kontinuerligt betat sedan det började växa. Skulle jag släppa dem i "sommarhagarna" skulle jag faktiskt tro att de klarar sig på gräset med tillskott av kraftfoder i någon/några veckor till. Då har jag två svårfödda saker som håller sig runda och fina so far.
 
Sv: För tidigt att sluta ge hö?

Jo, så tänker jag också.

Min häst är dessutom inget matvrak som vräker i sig mat om hon inte är hungrig. Hon äter fortfarande flera kg hösilage om dagen även om det inte är riktigt lika mycket som tidigare. Jag skulle heller aldrig bara helt sluta att ge dem hö/hösilage från en dag till en annan.
 
Sv: För tidigt att sluta ge hö?

Man slutar ge grovfoder när hästarna själva ratar det och väljer bete. Man bör ge grovfoder ett bra tag nu på våren då vårgräset har lite växttråd. Vårgräs är ganska kraftigt, men har som sagt lite växttråd.
 
Sv: För tidigt att sluta ge hö?

Du ser ju om hästen börjar falla ur i ryggen mm.
Det går rätt snabbt.

Mina går ute dygnet runt utan extra hö/ensilage nu sen en vecka tillbaka. Dock får de kraftfoder.
Unghästen erbjuds ensilage inne men äter inte...

 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 943
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 378
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 418
Senast: Ajda
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 848
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp