Bukefalos 28 år!

För tidigt att sluta ge hö?

Sv: För tidigt att sluta ge hö?

Här i småland växer det bra i hagarna, men ändå väljer både får och hästar att äta en del av det utlagda hösilaget också.
 
Sv: För tidigt att sluta ge hö?

*lånar knappen*
Jag ger mina så länge dom vill ha.Stödfodrar även vissa av hästarna med kraft fortfarande.Mina går på jätte stora beten,men vill fortfarande ha lite hö.Jag bor ganska nära dig om jag gissar rätt på var du bor.Visst finns det gräs nu, men det är också viktigt för hästarnas magar att dom får hö fortfarande,det blir lätt för saftigt med bara gräs så här års.När dom inte vill titta alls på höet längre så lägger jag inte ut mer,men i dom hagarna jag har lösdrift (2 st) lägger jag in hö hela sommaren så dom kan äta om dom vill.Tex när dom står inne i lösdriften på dagen för att slippa de värsta insekterna,så de kan tugga lite då.
 
Sv: För tidigt att sluta ge hö?

jag lägger ut hö i hagen men dom äter inte så mycke av det längre,dom får hö inne och det mumsar dom i sig plus kraftfodret dom får,så för mig är det förtidigt att ta bort hö till hästarna...mitt dräktiga sto äter som bara den inne fortfarande när det bjuds på kvällen även om det går långsamt..men ratar hö ute går och plockar dom grästrån hon hittar,,sommarbetshagen får vänta några veckor till,,vi vill ha regn NU
 
Sv: För tidigt att sluta ge hö?

Eftersom vi har våran höbinge i lösdriftsstallet så skulle jag oxå vilja ha hö liggandes i den, just bara för att dom ska kunna stå där på dagarna och tugga lite.

Vi har oxå ganska stora hagar men jag tycker ändå inte att det finns tillräckligt med mat till dom. Framförallt är jag inte säker på att det kommer att räcka hela sommaren.

Givetvis ger jag kraftfoder fortfarande men även här har det blivit lite si och så. På morgonen när stallägaren ska fodra så är det inte alltid hästarna är uppe vid stallet och då får dom inget.

Hur mycket vågrar man ge på en gång?
Nu är det meningen att han ska få 1kg morgon och 1 kg kväll. Vågar man ge allt på kvällen om han inte fått något på morgonen eller blir det helt fel då?
 
Sv: För tidigt att sluta ge hö?

Det höet vi lagt ut rör de inte. Pillar lite bara men min tjej använder det mest som toalett.
De är ändå rätt dåligt nu så det gör ingenting.
 
Sv: För tidigt att sluta ge hö?

*KL*
Slutet gott allting gott!
Vi kom överrens om att fortsätta fylla på hö i höbingen.
När vi märker att det blir liggandes flera dagar i streck så slutar vi med det.

Känns lugnande!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 943
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 378
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 418
Senast: Ajda
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 848
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp