För utmanande?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår hade jag denna outfiten. Mamma tyckte inte alls om shortsen för de var för lika trosor tyckte hon och en annan sa att jag var modig som gick ut såhär. Är detta för utmanande klädsel? Den är rätt basic om jag utgår från dem jag har kontakt med på instagram, men det visar ju inte vad den stora massan tycker
D2C769C7-B9F1-46EE-B77E-9BD8A8CA11BF.jpeg
 

Ta en bild med outfiten där du står eller sitter precis som du skulle göra ex i kön på caféet eller vid bordet på samma ställe. Jag tror att intrycket av kläderna skulle bli lite annorlunda då.
Med den bilden du visar nu så får iallafall jag ett utmanande intryck av outfiten.
 
En grej jag inte fattar är att så fort någon har på sig kläder som inte är "norm", så tar vissa för givet att personen klär sig så för att visa upp sig/utmana/dra blickar till sig. Varför? Kan det inte vara så enkelt att den personen som väljer att klä sig så som exempelvis TS faktiskt gör det av samma anledning som någon som väljer att ha jeans och t-shirt? För att hen trivs i det och tycker det är fint?
 
En grej jag inte fattar är att så fort någon har på sig kläder som inte är "norm", så tar vissa för givet att personen klär sig så för att visa upp sig/utmana/dra blickar till sig. Varför? Kan det inte vara så enkelt att den personen som väljer att klä sig så som exempelvis TS faktiskt gör det av samma anledning som någon som väljer att ha jeans och t-shirt? För att hen trivs i det och tycker det är fint?
Kanske för att beteendet är vanligare hos en fjortis o inte en trettioåring?
 
Tack för alla svar! Både från er som inte gillar och från er som gillar. Det är bra att få feedback från båda sidor. Förlåt för att jag inte svarar er enskilt men det är så många svar.

Jag klär mig såklart inte såhär om jag ska på något mer seriöst. Men eftersom jag ofta är deprimerad och extremt trött så muntrar det upp och piggar upp mig lite genom att klä mig i söta kläder och känna mig fin, även om det bara är en vanlig vardag där jag går till Coop för att handla. Eller som i detta fallet, till bygghandeln för att köpa virke.

Jag posar heller inte så i verkligheten haha. Detta är en bild till min instagram. Jag har flera bilder men denna var den som visade outfiten bäst så därför fick det bli den. Visst kan jag posa rätt utmanande ibland men det är inte så jag uppför mig i verkligheten utan då uppför jag mig som vem som helst och är faktiskt väldigt blyg för att göra något som sticker ut, förutom mina kläder då. Jag tog en tramsbild på Sweden rock för instagram men annars vågar jag knappt ta bilder utomhus för jag känner mig dum som står och posar för en tripod 😂

@tara Jag har aldrig läst manga eller är insatt i det överhuvudtaget. Men mycket av min klädstil är nog japaninspirerat. Jag följer en del outfitkonton på instagram som har liknande klädstil och där är helt klart flera inspirerade av Japan och manga/anime
 
Jag tycker att outfiten skriker underkläder alt fjortonåring som vill chocka och sticka ut. Främst kombinationen shorts och höga strumpor.

Men trivs du i det så du ju ha det på dig. Men var medveten om hur folk riskerar att döma dig på förhand. Välja dina tillfällen så att säga. Kanske undvika det på arbetsintervju och andra tillfällen då folks åsikter om dig har betydelse. Gå på stan, fester osv spelar det ju ingen roll vad folk tycker.
Menar du döma som att tänka "någon som vågar vara sig själv", det är min tanke iallafall.
 
Tack för alla svar! Både från er som inte gillar och från er som gillar. Det är bra att få feedback från båda sidor. Förlåt för att jag inte svarar er enskilt men det är så många svar.

Jag klär mig såklart inte såhär om jag ska på något mer seriöst. Men eftersom jag ofta är deprimerad och extremt trött så muntrar det upp och piggar upp mig lite genom att klä mig i söta kläder och känna mig fin, även om det bara är en vanlig vardag där jag går till Coop för att handla. Eller som i detta fallet, till bygghandeln för att köpa virke.

Jag posar heller inte så i verkligheten haha. Detta är en bild till min instagram. Jag har flera bilder men denna var den som visade outfiten bäst så därför fick det bli den. Visst kan jag posa rätt utmanande ibland men det är inte så jag uppför mig i verkligheten utan då uppför jag mig som vem som helst och är faktiskt väldigt blyg för att göra något som sticker ut, förutom mina kläder då. Jag tog en tramsbild på Sweden rock för instagram men annars vågar jag knappt ta bilder utomhus för jag känner mig dum som står och posar för en tripod 😂

@tara Jag har aldrig läst manga eller är insatt i det överhuvudtaget. Men mycket av min klädstil är nog japaninspirerat. Jag följer en del outfitkonton på instagram som har liknande klädstil och där är helt klart flera inspirerade av Japan och manga/anime
Här kommer ett svar från en gammal tant. Visserligen en föga pryd sådan men ändå.

Jag vill dela upp det är i två delar.
Det ena är att jag anser att var och en ska få klä sig EXAKT som man själv vill. Tiden när andra bestämde ens klädsel är förhoppningsvis sedan länge förbi.

Det andra är det intryck klädseln gör på andra människor. För mig är den där outfiten odiskutabelt porrig. Jag skulle haja till om jag såg den. Framförallt skulle jag haja till rejält om det var i en övervägande manlig kontext.

Min slutsats är alltså att
a)TS ska bära de kläder hon vill!!
b) just de där kläderna sannolikt får människor att reagera.

(ingen klädsel jag skulle rekommendera att bära en sen kväll kväll på hemväg ensam från krogen)
 
Här kommer ett svar från en gammal tant. Visserligen en föga pryd sådan men ändå.

Jag vill dela upp det är i två delar.
Det ena är att jag anser att var och en ska få klä sig EXAKT som man själv vill. Tiden när andra bestämde ens klädsel är förhoppningsvis sedan länge förbi.

Det andra är det intryck klädseln gör på andra människor. För mig är den där outfiten odiskutabelt porrig. Jag skulle haja till om jag såg den. Framförallt skulle jag haja till rejält om det var i en övervägande manlig kontext.

Min slutsats är alltså att
a)TS ska bära de kläder hon vill!!
b) just de där kläderna sannolikt får människor att reagera.

(ingen klädsel jag skulle rekommendera att bära en sen kväll kväll på hemväg ensam från krogen)
Det är väl ganska vedertaget att klädsel har NOLL samband med vad man blir utsatt för som kvinna när man går ensam från krogen.
 
Det är väl ganska vedertaget att klädsel har NOLL samband med vad man blir utsatt för som kvinna när man går ensam från krogen.

Eller när man går ensam var som helst, egentligen. Det är gränslösa män som bär ansvaret för att de inte kan bete sig, inte kvinnorna de utsätter. Att gå in med föreställningen att huruvida en kvinna är lättklädd eller har på sig något heltäckande gör någon större skillnad är att lura sig själv.
 
Jag hoppas verkligen att du håller denna vidriga åsikt för dig själv.
Det är väl ingen vidrig åsikt, visst ska man kunna gå hur man vill när och var man vill men verkligheten ser inte ut så. Om någon inte vågar gå klädd så en sen kväll så är det inte fel. Jag drar också så lite uppmärksamhet till mig som möjligt när jag är ute själv på sena kvällar osv.
 
Det är väl ingen vidrig åsikt, visst ska man kunna gå hur man vill när och var man vill men verkligheten ser inte ut så. Om någon inte vågar gå klädd så en sen kväll så är det inte fel. Jag drar också så lite uppmärksamhet till mig som möjligt när jag är ute själv på sena kvällar osv.

Fast poängen var väl att det spelar mindre roll hur en klär sig eftersom det inte ens handlar om det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 727
Senast: Roheryn
·
L
  • Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 317
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vet att endel inte tycker att man ska prata om religion. Men jag bara vill få ut lite tankar om allt. Men som nog alla har sett så...
Svar
5
· Visningar
781
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 442
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp