Föräldraledig & arbetar

Men om din man arbetar mer än 15 h per vecka måste ni ju rätt till förskola mer än 15 h per vecka, även om föräldraledighet är hans huvudsyssla?

Nej, max 15 timmar som erbjuds till föräldralediga i min kommun.
Så just nu jobbar han i första hand de dagar som förskolebarnet har förskola.

Hoppas det löser sig bättre för dig @BusBarro , det var inte meningen att ta över din tråd :o:sorry: Men vi har liknande sits.
 
Vi betalar redan full avgift för de 15 timmar sonen går, eftersom han är under 3 år.

Tycker det låter bra att pedagogerna inte har med vistelsetiderna att göra. Man blir så otroligt dömd ändå hela tiden över sina tider.

Vet att det är en som har barn på samma förskola som oss som gjort precis likadant, dock jobbar hon 100%. Hon driver eget företag och hennes äldre dotter går hela dagar medan hennes minsta är med henne på dagarna när hon jobbar.
Detta visste pedagogen jag pratade med om, därav min förvåning när hon sa att inte visste vad som gällde.
De kanske de gör skillnad på folk som driver eget och anställda?

Det ska inte spela någon roll, däremot är ju hon med företag och jobbar 100% sannolikt inte att betrakta som föräldraledig i den meningen även om hon sköter omsorgen för bebisen undertiden.

Precis som du inte är föräldraledig de 40 % du jobbar fast du ha omsorg för bebisen.

Jag tänker att det är den sysselsättning man har och grad av som bestämmer rätten till omsorg. Sen vad man gör med bebisen undertiden angår inte förskolan, att den får hänga med är ju en sak mellan den anställde och arbetsgivaren (och FK om man tar ut fp).
 
Nej, max 15 timmar som erbjuds till föräldralediga i min kommun.
Så just nu jobbar han i första hand de dagar som förskolebarnet har förskola.

Hoppas det löser sig bättre för dig @BusBarro , det var inte meningen att ta över din tråd :o:sorry: Men vi har liknande sits.

Man får ju såklart inte ha stora barnet på förskola om du samtidigt tar ut föräldradagar för det lilla barnet. Men om du är student/jobbar med lilla hemma går det iaf bra i vår kommun. Du är ju inte föräldraledig utan har bara ingen barnomsorg till lilla barnet.
 
Vi har samma situation som @Bexzor

Jag arbetar 40% parallellt med föräldraledigt. Jag var tvungen att välja antingen arbetande/ eller föräldraledig hos förskolan.
Att arbeta 40% berättigade till förskola 16 timmar i veckan.
Att gå på föräldraledigt-spåret berättigade till 15 timmar i veckan.
Oavsett betalar vi maxtaxa för en plats vi inte får nyttja som vi vill. Egentligen borde vi valt att gå på att jag arbetar 40% för då hade vi åtminstone fått välja tider själv.
Nu är vi tvungna att anpassa efter vad förskolan bestämmer för tider.

Om du väljer alternativet för arbetande hos förskolan måste du väl få ha barnet där på 60% också?
 
Vi har samma situation som @Bexzor

Jag arbetar 40% parallellt med föräldraledigt. Jag var tvungen att välja antingen arbetande/ eller föräldraledig hos förskolan.
Att arbeta 40% berättigade till förskola 16 timmar i veckan.
Att gå på föräldraledigt-spåret berättigade till 15 timmar i veckan.
Oavsett betalar vi maxtaxa för en plats vi inte får nyttja som vi vill. Egentligen borde vi valt att gå på att jag arbetar 40% för då hade vi åtminstone fått välja tider själv.
Nu är vi tvungna att anpassa efter vad förskolan bestämmer för tider.

Om du väljer alternativet för arbetande hos förskolan måste du väl få ha barnet där på 60% också?

Det du beskriver är det logiska tycker jag. De 15 timmarna vid f-ledigt med yngre syskon för man för att storasyskonet ska få tillgång till den pedagogiska delen av förskolan. Inte för att den föräldralediga ska få vara ensam med bebisen. Och om du jobbar 40% = 16 timmar så uppfyller timmarna redan barnets behov av förskola.
 
Det du beskriver är det logiska tycker jag. De 15 timmarna vid f-ledigt med yngre syskon för man för att storasyskonet ska få tillgång till den pedagogiska delen av förskolan. Inte för att den föräldralediga ska få vara ensam med bebisen. Och om du jobbar 40% = 16 timmar så uppfyller timmarna redan barnets behov av förskola.
Fast de flesta vet att det inte är ledighet att ta hand om yngre syskon. Det är kämpigt att få tiden att räcka till båda när man går hemma.
Dessutom tycker jag det är ganska dumt att behöva betala fullt för en plats, men inte få lov att nyttja den hur man vill.
För vår del hade det varit bättre med ett par timmar om dagen t ex.
 
Fast de flesta vet att det inte är ledighet att ta hand om yngre syskon. Det är kämpigt att få tiden att räcka till båda när man går hemma.
Dessutom tycker jag det är ganska dumt att behöva betala fullt för en plats, men inte få lov att nyttja den hur man vill.
För vår del hade det varit bättre med ett par timmar om dagen t ex.

Ja, fast det är ju ändå föräldrarna som valt att skaffa mer än ett barn. Faktum är att förskolan inte finns till som avlastning för föräldrar oavsett anledning utan för att föräldrarna ska kunna jobba och för att barn ska få den pedagogiska delen. Det är redan väldigt generöst att barn till föräldralediga överhuvudtaget får gå på förskolan och det är enbart för barnets skull.

Så om en förälder är föräldraledig 60% och jobbar 40% så är det fullständigt logiskt att barnet får vara där 16 h plus eventuell resetid mellan jobb och förskola. Eftersom barnet redan får det pedagogiska från förskolan så behöver det inte få ytterligare timmar p.g.a. att förälderna är föräldraledig. Man kan inte ju få ut dubbelt. Det är tillräckligt stora barngrupper som det är på förskolorna.

Det som däremot är fel är om förskolan nekar ett barn att vara där under de timmar då båda föräldrarna jobbar. Det tvivlar jag på att de har rätt till. Det ska inte spela någon roll att familjen har en bebis. Hur familjen löser passningen av bebisen medan båda föräldrarna jobbar är inte förskolan ensak. En del har jobb och bebis där det funkar att ha bebis med sig medan man jobbar (oftast hemifrån). Oavsett så har förskolan inte med det att göra. Hade jag varit i den sitsen hade jag nog inte frågat om lov, bara anmält att jag jobbar deltid och barnet kommer därför komma till förskolan och anmält detta likadant som man alltid anmäler barnets förskoletider.
 
Ja, fast det är ju ändå föräldrarna som valt att skaffa mer än ett barn. Faktum är att förskolan inte finns till som avlastning för föräldrar oavsett anledning utan för att föräldrarna ska kunna jobba och för att barn ska få den pedagogiska delen. Det är redan väldigt generöst att barn till föräldralediga överhuvudtaget får gå på förskolan och det är enbart för barnets skull.

Så om en förälder är föräldraledig 60% och jobbar 40% så är det fullständigt logiskt att barnet får vara där 16 h plus eventuell resetid mellan jobb och förskola. Eftersom barnet redan får det pedagogiska från förskolan så behöver det inte få ytterligare timmar p.g.a. att förälderna är föräldraledig. Man kan inte ju få ut dubbelt. Det är tillräckligt stora barngrupper som det är på förskolorna.

Det som däremot är fel är om förskolan nekar ett barn att vara där under de timmar då båda föräldrarna jobbar. Det tvivlar jag på att de har rätt till. Det ska inte spela någon roll att familjen har en bebis. Hur familjen löser passningen av bebisen medan båda föräldrarna jobbar är inte förskolan ensak. En del har jobb och bebis där det funkar att ha bebis med sig medan man jobbar (oftast hemifrån). Oavsett så har förskolan inte med det att göra. Hade jag varit i den sitsen hade jag nog inte frågat om lov, bara anmält att jag jobbar deltid och barnet kommer därför komma till förskolan och anmält detta likadant som man alltid anmäler barnets förskoletider.
Jag vill inte ha mer tid på förskolan som avlastning. Jag vill ha mer tid för att mina barn ska få den bästa stimulansen och chansen till utveckling.
Att vara en om att ta hand om en bebis och en tvååring är mest en fråga om överlevnad just nu.
Nu har vi valt att hålla hemma pga sjukdom och att förskolan är underbemannade pga det. Rektorn uppmanade oss föräldralediga att ta hem våra 15-timmars barn.
Men vi får ingen avgiftslättnad för det.
Att det är stora barngrupper på förskolan är inte mitt problem som förälder, det är rektorns. Betalar jag för en heltidsplats, så skulle jag vilja att barnet är där på heltid också.

Så som vår förskola lägger upp det så gör de alla extra roliga saker måndagar och fredagar när inte alla barn är där.
T ex utflykt till bibliotek, dans och rytmik, pyssel, julfest osv
Som förälder känns det ju väldigt tråkigt att våra barn inte får vara med på det som är utöver ”vardagen” där.
 
Jag vill inte ha mer tid på förskolan som avlastning. Jag vill ha mer tid för att mina barn ska få den bästa stimulansen och chansen till utveckling.
Att vara en om att ta hand om en bebis och en tvååring är mest en fråga om överlevnad just nu.
Nu har vi valt att hålla hemma pga sjukdom och att förskolan är underbemannade pga det. Rektorn uppmanade oss föräldralediga att ta hem våra 15-timmars barn.
Men vi får ingen avgiftslättnad för det.
Att det är stora barngrupper på förskolan är inte mitt problem som förälder, det är rektorns. Betalar jag för en heltidsplats, så skulle jag vilja att barnet är där på heltid också.

Så som vår förskola lägger upp det så gör de alla extra roliga saker måndagar och fredagar när inte alla barn är där.
T ex utflykt till bibliotek, dans och rytmik, pyssel, julfest osv
Som förälder känns det ju väldigt tråkigt att våra barn inte får vara med på det som är utöver ”vardagen” där.

Fast era barn är ju hemma med er och då har ni chansen att göra såna roliga saker som de vars föräldrar jobbar inte har lika mycket tid till. Jag kan förstå att personalen väljer att åka på utflykt när det är färre barn att ta med sig. Det grundar ju sig i stora barngrupper. De vars barn måste vara där på heltid är nog glada över att det finns tillfällen då det inte är lika mycket barn där så att deras barn får lite mer uppmärksamhet av personalen än när alla 15-timmars barnen också är på plats.

Jag tror att många föräldrar underskattar sin egen betydelse och överskattar förskolans. Speciellt när det gäller så små barn som 2-åringar. En 5-åring tror jag har betydligt större nytta av förskolan än en 2-åring för 5-åringen har vänner på ett helt annat sätt och att då förlora de sociala kontakterna kan vara jobbigt. Men en 2-åring leker mer bredvid andra barn och har det lika bra om inte bättre hemma. Om inte hemmet är dåligt såklart!
 
Fast de flesta vet att det inte är ledighet att ta hand om yngre syskon. Det är kämpigt att få tiden att räcka till båda när man går hemma.
Dessutom tycker jag det är ganska dumt att behöva betala fullt för en plats, men inte få lov att nyttja den hur man vill.
För vår del hade det varit bättre med ett par timmar om dagen t ex.
Har inte din kommun en gräns på 20-25h som deltidsvistelse? Här betalar man bara halv (eller reducerad halv om barnet har rätt till allmän förskola) taxa om barnet går mindre än 25 h/veckan.
 
Har inte din kommun en gräns på 20-25h som deltidsvistelse? Här betalar man bara halv (eller reducerad halv om barnet har rätt till allmän förskola) taxa om barnet går mindre än 25 h/veckan.
Det där skiljer sig otroligt mycket tyvärr. Jag bor också i en kommun där avgiften visserligen reduceras från 3 års ålder men är densamma oavsett 15 timmar eller heltid 😏
 
Det du beskriver är det logiska tycker jag. De 15 timmarna vid f-ledigt med yngre syskon för man för att storasyskonet ska få tillgång till den pedagogiska delen av förskolan. Inte för att den föräldralediga ska få vara ensam med bebisen. Och om du jobbar 40% = 16 timmar så uppfyller timmarna redan barnets behov av förskola.

Absolut är det så. Men sen är det ju också så att förälderns arbetstider inte nödvändigtvis sammanfaller med när det är mest lämpligt att barnen är på förskolan.

På mina barns förskola sker den mer ”strukturerade” pedagogiska verksamheten (när de jobbar i projekt osv) på förmiddagarna. Det är också då alla barn till föräldralediga är där och det är tiderna för allmän förskola. Om ett av barnen skulle ha en förälder som jobbar 40 % em/kväll eller kanske två heldagar så skulle ju det barnet inte få ta del av den pedagogiska verksamheten om det var strikt 15h per vecka även vid deltidsarbete.

Sen tycker jag att 15h per vecka inte uppfyller ”barns behov av förskola”. Eller rättare sagt inte alla barns. En tvååring som knappt hunnit börja på förskolan och inte har kompisar på det sättet och är jämngammal med de flesta barn som går till öppna förskolan, absolut. För en femåring som gått på förskolan i flera år, har alla sina kompisar där, och ett helt annat medvetande om att alla kompisar får vara kvar och leka med varandra mycket längre, så är de där 15 h inte mycket.
 
Som jag skrev tidigare i tråden. Det beror på vad som räknas som huvudsyssla. Har man ett arbete så är det inga problem att arbeta deltid och/eller ta ut föräldraledighet Problemet är när man är föräldraledig till ett barn som inte är inskolat. I min kommun får man inte utökad förskoleplats vid studier under föräldraledighet. Så det är lika villkor, vilket är något positivt iaf.

Så jobba 51 % FL 49 % skulle vara ok men inte tvärtom? Vad knasigt!
 
Absolut är det så. Men sen är det ju också så att förälderns arbetstider inte nödvändigtvis sammanfaller med när det är mest lämpligt att barnen är på förskolan.

På mina barns förskola sker den mer ”strukturerade” pedagogiska verksamheten (när de jobbar i projekt osv) på förmiddagarna. Det är också då alla barn till föräldralediga är där och det är tiderna för allmän förskola. Om ett av barnen skulle ha en förälder som jobbar 40 % em/kväll eller kanske två heldagar så skulle ju det barnet inte få ta del av den pedagogiska verksamheten om det var strikt 15h per vecka även vid deltidsarbete.

Sen tycker jag att 15h per vecka inte uppfyller ”barns behov av förskola”. Eller rättare sagt inte alla barns. En tvååring som knappt hunnit börja på förskolan och inte har kompisar på det sättet och är jämngammal med de flesta barn som går till öppna förskolan, absolut. För en femåring som gått på förskolan i flera år, har alla sina kompisar där, och ett helt annat medvetande om att alla kompisar får vara kvar och leka med varandra mycket längre, så är de där 15 h inte mycket.
Håller med dig i stort. Med enda skillnaden att för vår tvååring så blir det jobbigt att aldrig komma in i verksamheten ordentligt innan vi uppmanas hålla hemma pga sjuk personal eller pga egen sjukdom m.
Han hade mått bra av att få vara där korta dagar, fem dagar i veckan, för att få lite rutin på allt.
 
Har inte din kommun en gräns på 20-25h som deltidsvistelse? Här betalar man bara halv (eller reducerad halv om barnet har rätt till allmän förskola) taxa om barnet går mindre än 25 h/veckan.

När min dotter var yngre så bodde hon varannan vecka hos vardera förälder. Från början hade hon halvtidsplats men efter en tid ändrades det så att det var betalning 100 procent trots att hon bara var där varannan vecka.
Dessutom inte alla dagar eftersom mitt jobb innebär lediga vardagar. Sen fick jag vackert fixa annan barnpassning på helgerna när jag jobbade :cautious: Rekordet var en månad när hon var där fem dagar på en månad.
 
Grundinställningen är att man inte kombinerar 15-timmars med vanligt arbetsschema då det i alla fall i vår kommun är olika taxe-kategorier.

Alltså är man antingen eller, det vill säga att du får lämna de tider du jobbar, men inget extra om det överstiger 15 timmar.

Jobbar man däremot till exempel bara 7 timmar per vecka brukar vi fylla upp med tider upp till ca 15 timmar. (För barnets skull, 1 dag per vecka brukar vara för lite för många barn.)

//Samordnare på förskola
 
Håller med dig i stort. Med enda skillnaden att för vår tvååring så blir det jobbigt att aldrig komma in i verksamheten ordentligt innan vi uppmanas hålla hemma pga sjuk personal eller pga egen sjukdom m.
Han hade mått bra av att få vara där korta dagar, fem dagar i veckan, för att få lite rutin på allt.

Jo jag förstår att det blir svårt, men samtidigt blir det ju konstigt om man ska ha ”extratid” från början för att kompensera för eventuell framtida frånvaro. Sen tycker jag att 15 timmar är för lite egentligen, men att behovet blir större ju äldre barnen blir.

Att uppmana till att hålla barn hemma tror jag knappast att de får göra. Men det verkar ju göras på många håll ändå..
 
Grundinställningen är att man inte kombinerar 15-timmars med vanligt arbetsschema då det i alla fall i vår kommun är olika taxe-kategorier.

Alltså är man antingen eller, det vill säga att du får lämna de tider du jobbar, men inget extra om det överstiger 15 timmar.

Jobbar man däremot till exempel bara 7 timmar per vecka brukar vi fylla upp med tider upp till ca 15 timmar. (För barnets skull, 1 dag per vecka brukar vara för lite för många barn.)

//Samordnare på förskola

Det låter logiskt tycker jag.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 768
Senast: Blyger
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 631
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 398
Skola & Jobb Det finns ju vissa rättigheter som barnen har via sina föräldrar. Föräldraledighet t.ex. som kan tas ut när barnen behöver sina...
44 45 46
Svar
912
· Visningar
29 490
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp