Föräldraledig & arbetar

Håller med dig i stort. Med enda skillnaden att för vår tvååring så blir det jobbigt att aldrig komma in i verksamheten ordentligt innan vi uppmanas hålla hemma pga sjuk personal eller pga egen sjukdom m.
Han hade mått bra av att få vara där korta dagar, fem dagar i veckan, för att få lite rutin på allt.

I det läget är det kanske bättre att hålla tvååringen hemma på heltid för att undvika att det blir så hackat som det blir i nuläget. Vad har personalen sagt om att ni tycker att han är där så lite så att han inte kommer in i verksamheten ordentligt?

När min dotter var i förskoleålder så jobbade min man skift så varannan vecka behövde hon egentligen bara vara på förskolan 2 timmar om dagen (på eftermiddagen) och bara tre dagar den veckan. Förskolan sa att vi gärna fick lämna henne där lagom till lunch för att de ansåg att det var bra för henne att vara med på lunchen varje vecka för att annars kunde det bli jobbigt för henne. Jag har pratat med vänner vars förskola har gett liknande förslag till dem i liknande situationer.
 
I det läget är det kanske bättre att hålla tvååringen hemma på heltid för att undvika att det blir så hackat som det blir i nuläget. Vad har personalen sagt om att ni tycker att han är där så lite så att han inte kommer in i verksamheten ordentligt?

När min dotter var i förskoleålder så jobbade min man skift så varannan vecka behövde hon egentligen bara vara på förskolan 2 timmar om dagen (på eftermiddagen) och bara tre dagar den veckan. Förskolan sa att vi gärna fick lämna henne där lagom till lunch för att de ansåg att det var bra för henne att vara med på lunchen varje vecka för att annars kunde det bli jobbigt för henne. Jag har pratat med vänner vars förskola har gett liknande förslag till dem i liknande situationer.
För andra familjer kanske det hade varit bättre. Nu håller vi hemma för att vara friska och kunna fira jul ihop med svärföräldrarna.
Efter två veckor såhär inser vi att det inte är hållbart långsiktigt, tyvärr. Jag gillar såklart att spendera tid med mina barn och ser inte förskolan som ett sätt att få egentid.

Arbetar man skift så ska man räkna in sovtid också innan/efter arbetspasset. Olika tider beroende på kommun. Så inte alls särskilt konstigt att er förskola kom med ett flexibelt förslag. Ni hade ju rätt att ha barnet där.
 
För en femåring som gått på förskolan i flera år, har alla sina kompisar där, och ett helt annat medvetande om att alla kompisar får vara kvar och leka med varandra mycket längre, så är de där 15 h inte mycket.

Exakt. Min 4-åring har nu blivit 15 timmars-barn pga lillasyster och hon är inte alls nöjd med det. Alla hennes kompisar är där och hon tycker det är väldigt orättvist att de får vara kvar och leka medan hon måste gå hem tidigt. Hon har liksom sitt sociala umgänge där (förutom familj då) och trivs så bra. Sen får hon ju dessutom inte vara där när det är lov så i tre veckor under jul/nyår kommer hon vara hemma och hela sommaren. Det är mycket tid att spendera ifrån sina kompisar...
 
Exakt. Min 4-åring har nu blivit 15 timmars-barn pga lillasyster och hon är inte alls nöjd med det. Alla hennes kompisar är där och hon tycker det är väldigt orättvist att de får vara kvar och leka medan hon måste gå hem tidigt. Hon har liksom sitt sociala umgänge där (förutom familj då) och trivs så bra. Sen får hon ju dessutom inte vara där när det är lov så i tre veckor under jul/nyår kommer hon vara hemma och hela sommaren. Det är mycket tid att spendera ifrån sina kompisar...

Ja de är ju medvetna på ett helt annat sätt. Vi har 25 timmar i veckan (plus att världens bästa förskola låter henne vara där en timme ytterligare per dag utöver det) och det känns som en mycket rimligare mängd. Vi är också lediga alla lov men det har inte varit några problem för oss. Men barn är ju olika och behöver förskolan olika mycket.

Vi har ju haft vår 4-åring hemma på heltid nu i fem veckor pga bebis och RS. Det är ju inte optimalt men jobbigast är nästan att man inte kan göra utflykter och och sånt.
Nu känns hon nästan frånkopplad från förskolan så hon inte tänker så mycket på det. Hade kanske varit värre om hon varit där men bara litegrann.
 
Jag tänker såhär.
Även om jag nyss fått barn och valt att jobba 60% säg måndag - onsdag 7-16 då borde jag väl få ha den stora på fsk de tiderna?
 
Jag tänker såhär.
Även om jag nyss fått barn och valt att jobba 60% säg måndag - onsdag 7-16 då borde jag väl få ha den stora på fsk de tiderna?

Ja, det klart! Jag trodde frågan gällde om du fick lämna på fler dagar än de du jobbade.

Dock kan ju taxan komma att ändras om du kommer över 15 timmar, men det vet du säkert.
 
Ja, det klart! Jag trodde frågan gällde om du fick lämna på fler dagar än de du jobbade.

Dock kan ju taxan komma att ändras om du kommer över 15 timmar, men det vet du säkert.

Förlåt då va jag otydlig från början.
Vi betalar redan maxtaxa. De kan väl inte ta ut mer än det?
 
Jag tänker såhär.
Även om jag nyss fått barn och valt att jobba 60% säg måndag - onsdag 7-16 då borde jag väl få ha den stora på fsk de tiderna?

Jadå, men några i tråden vill lämna sina barn på torsdag och fredag också som om de var 15-timmars barn. Vilket de inte är.
 
Jag tänker såhär.
Även om jag nyss fått barn och valt att jobba 60% säg måndag - onsdag 7-16 då borde jag väl få ha den stora på fsk de tiderna?

Så trodde vi att vi kunde göra men det var det vi fick nej på. Förtydligar att vi endast tänkt de dagar min man jobbade och inget mer.
 
Man får ju såklart inte ha stora barnet på förskola om du samtidigt tar ut föräldradagar för det lilla barnet. Men om du är student/jobbar med lilla hemma går det iaf bra i vår kommun. Du är ju inte föräldraledig utan har bara ingen barnomsorg till lilla barnet.

Jag tar inte ut några föräldradagar, så där är vår kommun mer fyrkantig i sitt tänk.
 
Jag tror inte att det spelar nån roll om man tar ut f-dagar eller inte. Det som spelar roll är nog om man är föräldraledig från sitt arbete.

I min kommun spelar det tyvärr ingen roll.

Jag själv är student på 150% och min man kombinerar föräldraledigt med arbete. Han är alltså inte föräldraledig på 100%, utan snarare ca 40% den senaste tiden. Så vi har planerat in att han arbetar i första hand när förskolebarnet har förskola (5 tim/3 dagar) då jag hinner plugga lite på den tiden. Sen sitter jag oftast på kvällen när han kommit hem.
 
I min kommun får man inte ha dubbla placeringar.
Antingen har man 15 h placering för föräldraledighet/sjukskrivning eller så placeras barnet på heltid/deltid för studier/arbete.

Det man kan göra dock är att ansöka om utökad tid för arbete under förändraledighet. Det är dock upp till rektorn om hen godkänner det eller inte. Taxan för förskolan blir då högre men inte full taxa.
 
I min kommun får man inte ha dubbla placeringar.
Antingen har man 15 h placering för föräldraledighet/sjukskrivning eller så placeras barnet på heltid/deltid för studier/arbete.

Det man kan göra dock är att ansöka om utökad tid för arbete under förändraledighet. Det är dock upp till rektorn om hen godkänner det eller inte. Taxan för förskolan blir då högre men inte full taxa.

Men om man som jag kombinerar föräldraledighet med arbete borde vi kunna ha vår äldre son på förskolan de tider jag arbetar? Min man jobbar 80% ledig fredagar.
Då vi redan betalar full taxa för vår 15-timmars plats borde det inte vara några problem att ha sonen där de dagar vi båda föräldrar arbetar?
 
Men om man som jag kombinerar föräldraledighet med arbete borde vi kunna ha vår äldre son på förskolan de tider jag arbetar? Min man jobbar 80% ledig fredagar.
Då vi redan betalar full taxa för vår 15-timmars plats borde det inte vara några problem att ha sonen där de dagar vi båda föräldrar arbetar?
Jag förstår hur du tänker men nej, du kan inte ha dubbla placeringar ändå.
Antingen får du ha en 15 h placering och arbeta de tiderna barnets vistas på förskolan.
Eller så får ni placera utifrån heltid/deltid och ha barnet på förskolan när du arbetar och låta barnet vara ledig när du är ledig.
Det är enligt tillämpningsföreskrifterna för förskola.

Men du kan som sagt ansöka om utökad tid, för att få ha barnet på förskolan när du arbetar, utöver de 15 h barnet har rätt till. Men det beslutet grundar sig i barnets utveckling, pedagogernas resonemang och rektorns tycke utifrån verksamheten.
 
Jag förstår hur du tänker men nej, du kan inte ha dubbla placeringar ändå.
Antingen får du ha en 15 h placering och arbeta de tiderna barnets vistas på förskolan.
Eller så får ni placera utifrån heltid/deltid och ha barnet på förskolan när du arbetar och låta barnet vara ledig när du är ledig.
Det är enligt tillämpningsföreskrifterna för förskola.

Men du kan som sagt ansöka om utökad tid, för att få ha barnet på förskolan när du arbetar, utöver de 15 h barnet har rätt till. Men det beslutet grundar sig i barnets utveckling, pedagogernas resonemang och rektorns tycke utifrån verksamheten.

Fast eftersom tillämpningsföreskrifterna beslutas av respektive kommun kan de ju se olika ut. I exempelvis min kommuns tillämpningsföreskrifter står det att barn till föräldrar som som kombinerar arbete och föräldraledighet erbjuds utökad omsorg.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 768
Senast: Blyger
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 631
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 398
Skola & Jobb Det finns ju vissa rättigheter som barnen har via sina föräldrar. Föräldraledighet t.ex. som kan tas ut när barnen behöver sina...
44 45 46
Svar
912
· Visningar
29 490
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp