Bukefalos 28 år!

Föräldrapenning som egen företagare?

AnnaKarin

Trådstartare
Fick för några dagar sedan reda på att jag är oväntat gravid. Har inte fått reda på exakt hur långt gången jag är, men räknar med att jag kommer att bli mamma i januari-februari någon gång. :)

Min jobbsituation kanske inte är alldeles optimal för detta, men det är ju lite sent att göra något åt.
Från februari till första veckan i september har jag/kommer jag att arbeta som heltidsvikarie, med en bra lön. Tjänar cirka 30 000 kronor i månaden (men med avdrag om jag varit ledig/haft semester etc).

Min plan har hela tiden varit att starta företag till hösten (har redan en mindre kund, samt kommer att behålla min nuvarande arbetsgivare fast fakturera dem istället för att vara anställd. Omfattningen kommer att minska drastiskt eftersom vikariatet försvinner, men jag har kvar en del av mina arbetsuppgifter.) Tanken är då att försöka hitta ytterligare en eller flera kunder, så att jag kan arbeta inom samma område och ta ut en liknande lön som jag fick som anställd.

Men hur ser Försäkringskassan på detta? Uppstartstiden på mitt företag kommer att bli kort, räknar med fyra-fem månader max innan jag blir mamma. Vad händer om jag inte hittat tillräckligt med kunder på den tiden?

Några råd eller tips?
 
Grattis!

Det har iallafall funkat så att de första två åren man har sitt företag räknas det som nystartat och då får du föräldrapenning motsvarande en anställd med samma arbetsuppgifter. Borde vara relativt lätt i ditt fall.

Vet dock inte om det ändrats något senaste tiden.
 
Jag fick mitt andra barn för 1,5 år sedan och jag hade då ett nystartat företag. Det är väldigt enkelt. Under de 2 första åren du har ditt företag beräknas din SGI på den lön du skulle haft om du varit anställd med de arbetsuppgifterna. Efter 2 år beräknas din SGI på vad du faktiskt har tjänat. Det är alltså nemas problemas. :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 554
Senast: Fiorano
·
Övr. Barn Jag kommer snart avsluta mina studier och vill ha barn så snart som möjligt. På försäkringskassans hemsida står det att jag måste...
Svar
2
· Visningar
1 447
Senast: Ryttla
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 989
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Jag har nystartsjobb, vilket betyder att det är som ett vanligt jobb med vanliga anställningsvillkor förutom att arbetsgivaren får...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 589
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp