"Förbjudet att parkera cyklar"

Rosett

Trådstartare
Så kan det stå i en del skyltfönster men de som har lokalen äger väl inte trottoaren utanför så de har väl ingen rätt att förbjuda cykelparkering där? :confused:
 
När det gäller snöskottning och halkbekämpning brukar fastighetsägaren ansvara för 'sin' trottoar. Så varför skulle inte fastighetsägaren ansvara för annan framkomlighet på samma trottoar?
 
Hur är det om det är en stor, bred gång som folk går i? Alltså ca 10m bred (minst). Är det rimligt att butiksägare sätter upp lappar även där om att inte parkera cyklar mot väggen/skyltfönstren?
 
Fastighetsägaren/hyresgästen i markplan, har strikt ansvar för framkomlighet på trottoaren och får förbjuda cykelparkering om det är "smala" trottoarer.
Men det kan inte handla om framkomligheten i de fall som det är just framför skyltfönstren man försöker förbjuda cykelparkering, när det är tillåtet bredvid skyltfönstret. Trottoaren är ju lika bred oavsett.
 
Jag förstår att man inte vill ha massor med cyklar utanför sitt skyltfönster, men det kan även bero på regler som finns för att underlätta för handikappade. Så att det inte står en massa grejer i vägen där t ex synskadade ska kunna räkna med att det egentligen är tomt o dyl.
 
Så kan det stå i en del skyltfönster men de som har lokalen äger väl inte trottoaren utanför så de har väl ingen rätt att förbjuda cykelparkering där? :confused:

Tydligen har de inte rätt att göra det: arkiv.mitti.se:4711/2012/22/ostermalm/MIIO-20120529-A-004-A.pdf (jag orkar inte vara källkritisk utan antar här att det som står är korrekt).

Däremot kvarstår frågan om man får parkera på trottoar. Det verkar oklart. Enligt Cykelfrämjandet är det dock alltid tillåtet att parkera sin cykel på trottoaren - så länge det inte finns ett uttryckligt (korrekt utfärdat) förbud mot det.
 
Enligt Cykelfrämjandet är det dock alltid tillåtet att parkera sin cykel på trottoaren - så länge det inte finns ett uttryckligt (korrekt utfärdat) förbud mot det.
Då så skall man nog kontrollera kommunens ordningsstadga.
Där brukar det finns en massa förbud som man måste känna till och följa.
 
Tydligen har de inte rätt att göra det: arkiv.mitti.se:4711/2012/22/ostermalm/MIIO-20120529-A-004-A.pdf (jag orkar inte vara källkritisk utan antar här att det som står är korrekt).

Däremot kvarstår frågan om man får parkera på trottoar. Det verkar oklart. Enligt Cykelfrämjandet är det dock alltid tillåtet att parkera sin cykel på trottoaren - så länge det inte finns ett uttryckligt (korrekt utfärdat) förbud mot det.

Man får tydligen parkera cykel på trottoar - givet att gångtrafiken inte hindras eller störs.

Ur Trafikförordning (1998:1276):

47 § Ett fordon får inte stannas eller parkeras
1. på en sådan plats eller på ett sådant sätt att fara uppstår eller trafiken onödigtvis hindras eller störs,
2. i en korsning med järnväg eller spårväg, eller
3. på ett sådant sätt att vägmärken eller trafiksignaler skyms.

48 § Inom tättbebyggt område får fordon inte stannas eller parkeras på allmän plats som är terräng.
På en gång- eller cykelbana får andra fordon än tvåhjuliga cyklar eller mopeder klass II inte stannas eller parkeras. Förordning (2007:101).
 

Liknande trådar

Fritid Jag tänkte att det hade varit roligt med tråd där vi kan ge varandra tips och idéer på semesterkänsla i vardagen nu under sommaren...
2
Svar
24
· Visningar
2 053
Senast: Kakis
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 812
Senast: Mirtai
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 654
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 945
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp