Bukefalos 28 år!

Fördelningspolitik, beskattning och socialt skyddsnät (Utbruten från Opinionsinstitut Bukefalos: Val 2018)

Klart de inte uppstår ur intet. Det fattar ju alla. Men de pengar som kommer in kan fördelas på olika sätt. Och som jag sa kan man antingen öka klyftorna eller minska dem, beroende på hur de fördelas.

Fast sänkt skatt blir tekniskt pengar som inte kommer in till någon gemensam kassa, utan stannar hos den som skapat värdet. Så de kan inte fördelas. Det är alltså inte korrekt att se jobbskatteavdrag och bidrag på samma sätt, som något som fördelas av politiker på olika sätt.
 
Fast nu har du gått ifrån sakfrågan liksom en politiker.

"Vänsterpartiet vill höja skatten för de allra rikaste. Det gör vi genom att bland annat införa en höjd skatt på aktieutdelning- och kapitalvinst på värdepappersförsäljning, en ny förmögenhetsskatt och en bankskatt. "
Kan man läsa på vänsterpartiets hemsida.
Men de som drabbas är ju alla småsparare ? De som är duktiga att lägga undan pengar i aktier och fonder varje månad. Dom ljuger ju ?
Även en låginkomsttagare kan spara om man kan hussera sin egen ekonomi. Duktiga sparare från låg och medelklass ska ta notan för vad? Vad ska dom använda pengarna till ?
För mig låter det som att dom vill klumpa ihop alla pengar och fördela det lika till alla. Dvs, de som sköter sin ekonomi ska pröjsa för dom som inte gör det...
Nu är jag inte för förmögenhetsskatt men på dig låter det som om det är de fattiga som har råd och spara (det har inte de som har det sämst) och att det är de som har låga måttliga besparingar som i första hans ska beskattas. Utan att ha satt mig in i förslaget så är jag övertygad om att tanken är att sätta åt de med större kapital i första hand och inte de med små/medel resurser som du får det till.
 
Det är ju i sådana frågor som man kan tycka olika om vad som är rättvist.
Nej, det finns ingen rättvisa bakom vem som drabbas av sjukdom och vem som inte gör det, eller vilken sjukdom som drabbar vem.
Det finns ingen rättvisa i att vissa föds i socialt utsatt läge eller med missbrukande föräldrar, till exempel.

Men jag hör ju till dem som tycker att det är rättvist att den person som jobbar, får större ekonomiskt utrymme än den som inte jobbar (oavsett orsak till att en person inte jobbar).
Det går ju också att tycka att det är rättvist att alla ska ha lika stort (eller litet) ekonomiskt utrymme oavsett om man jobbar eller inte.

Jag hör till dem som tycker att det är rimligt att löner skiljer sig mellan olika yrken. Och att det kan vara förståeligt och förklarligt att vissa yrken betalar sig sämre än andra.
Det går att tycka annat också.

Visst finns oturen som en stor faktor, men trots allt har vi ganska stora möjligheter i Sverige att faktiskt jämna ut "oturen".
Jag tycker också det är rimligt att det skiljer sig mellan vad olika personer har, men lägstanivån behöver komma upp och det ska inte vara så lätt att halka ur som det är idag. Socialbidrag ska inte ses som en långsiktig lösning för att klara sig och den har dessutom halkat efter. En del får ju inte ens socialbidrag.
 
Tänker du på detta?

Faktum är ju att de skattehöjningar som V vill införa främst drabbar människor som är väldigt rika, människor som fortsätter vara väldigt rika även med högre skatt.

Det känns ju betydligt viktigare att vi får in mer skattepengar än att rika människor får bli ännu rikare.

Sjöstedt talar ur mössan som vanligt.

https://www.svd.se/hojd-kapitalskatt-i-budgeten-efter-v-krav

"
flesta som har ett ISK-sparande är vanliga småbarnsfamiljer mellan 30 och 40 år, enligt Hamberg. Vänsterpartiets argument att reformen är bra för jämställdheten ger han inte mycket för.

– Då kan man höja skatten på slips i stället. ISK är ett vanligt Svenssonkonto.
"

"– Det här är ännu en av skattehöjningarna som drabbar vanligt folk. Först gör man skattehöjningar på arbete och nu ger man sig också på sparande. Vi vill ju att människor ska spara ihop till en buffert. Så jag tycker det här sänder helt fel signaler. Det här är ju en bred sparform – det handlar om 1,8 miljoner människor, säger partiets skattepolitiska talesperson Maria Malmer Stengard. "
 
Kanske därför jag känner mig så ensam på buke :idea:. Gjorde valkompassen på svt som jag alltid gör innan jag lägger min röst och det parti jag ligger längst ifrån är Vänstern av alla partier. 12 %.
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/loof-och-akesson-gar-starkt-bland-kvinnor-m-backar/
Man får väl glädja sig åt att kvinnorna(det är ju flest kvinnor här) på buke inte tillhör snittet iaf. Men skrämmande många som röstar vänster ändå totalt sett.
Nej, det är nog mer generellt för att du uppvisar en rätt tråkig människosyn och framförallt kvinnosyn som du känner dig ensam härinne eftersom majoriteten av alla, trots olika partitillhörighet, inte uttrycker kvinnofientliga åsikter med jämna mellanrum.
Därför att man vill höja skatterna ?

Därför att som vanlig knegare är det svårt att bli rik om du inte kan göra det genom kapitalinkomster. Ska du då beskatta dessa duktiga sparare ? Och de flesta som sparar är vanliga medelinkomsttagare?
Det är ingen mänsklig rättighet att bli rik, faktiskt.
 
Fast nu har du gått ifrån sakfrågan liksom en politiker.

"Vänsterpartiet vill höja skatten för de allra rikaste. Det gör vi genom att bland annat införa en höjd skatt på aktieutdelning- och kapitalvinst på värdepappersförsäljning, en ny förmögenhetsskatt och en bankskatt. "
Kan man läsa på vänsterpartiets hemsida.
Men de som drabbas är ju alla småsparare ? De som är duktiga att lägga undan pengar i aktier och fonder varje månad. Dom ljuger ju ?
Även en låginkomsttagare kan spara om man kan hussera sin egen ekonomi. Duktiga sparare från låg och medelklass ska ta notan för vad? Vad ska dom använda pengarna till ?
För mig låter det som att dom vill klumpa ihop alla pengar och fördela det lika till alla. Dvs, de som sköter sin ekonomi ska pröjsa för dom som inte gör det...
DmJYuOLX4AAxVcZ.jpg


Lika som bär.
 
Nu är jag inte för förmögenhetsskatt men på dig låter det som om det är de fattiga som har råd och spara (det har inte de som har det sämst) och att det är de som har låga måttliga besparingar som i första hans ska beskattas. Utan att ha satt mig in i förslaget så är jag övertygad om att tanken är att sätta åt de med större kapital i första hand och inte de med små/medel resurser som du får det till.

Förslaget beskattar alla sparare
Dvs, man tar en procent eller kaka (nallar) från våra sparkonton. Personer som kan och är duktiga på att spara. De allra flesta kan spara faktiskt.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 311
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 328
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
721
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp