Bukefalos 28 år!

Fördelningspolitik, beskattning och socialt skyddsnät (Utbruten från Opinionsinstitut Bukefalos: Val 2018)

Precis, det vore bra. Som kan finansieras med futtiga procent av ditt sparande.
Vilket imponerande argument du har.
Du kan inte se the bigger picture.
Vi betalar redan skatt genom 1000 andra skatter inte minst genom våran inkomst.
https://www.di.se/nyheter/utrakning-sa-mycket-slar-isk-skatten-mot-dig/
"Den senaste skattehöjningen på sparande i ISK äter upp nära en halv miljon kronor av ett genomsnittligt sparande från 25 till 66 års ålder, visar en uträkning från Riksdagens utredningstjänst. "

Det handlar inte om några futtiga kronor...

Sen ska sparande uppmuntras anser jag. Men vänstern tycker uppenbarligen inte att folk ska spara.
 
Vilket imponerande argument du har.
Du kan inte se the bigger picture.
Vi betalar redan skatt genom 1000 andra skatter inte minst genom våran inkomst.
https://www.di.se/nyheter/utrakning-sa-mycket-slar-isk-skatten-mot-dig/
"Den senaste skattehöjningen på sparande i ISK äter upp nära en halv miljon kronor av ett genomsnittligt sparande från 25 till 66 års ålder, visar en uträkning från Riksdagens utredningstjänst. "

Det handlar inte om några futtiga kronor...

Sen ska sparande uppmuntras anser jag. Men vänstern tycker uppenbarligen inte att folk ska spara.

Ja, jag tycker att skatter på tillgångar ska växlas mot skatter på arbete.
 
:laugh: Tur att du kan det :angel:
Det är väl ganska enkelt att se att högre skatter hämmar tillväxten, ger färre jobb och i slutändan sämre välfärd.
Jag tror definitivt inte att det är bra att vi går in i en lågkonjuktur(som snart lär komma) med en röd regering(framförallt inte med V i spetsen).
 
Hur skaffar man en inkomst om man är för sjuk för att arbeta?
Då finns det bidrag. Viktigt dock att bidragen verkligen går till dom som "verkligen" är sjuka också...

Sluta bo under ett tak och äta mat då typ? Låt bli att ta mediciner och betala elräkningar? Barn är dyra, kanske läge att införa retroaktiv abort?
Eller skaffa ett billigare tak? Måste du bo i Stockholms innerstad ?
 
Det är väl ganska enkelt att se att högre skatter hämmar tillväxten, ger färre jobb och i slutändan sämre välfärd.
Jag tror definitivt inte att det är bra att vi går in i en lågkonjuktur(som snart lär komma) med en röd regering(framförallt inte med V i spetsen).
men tillväxt kan också leda till en sämre välfärd. Vi kan inte ha tillväxt hela tiden, det är inte hållbart.
 
Då finns det bidrag. Viktigt dock att bidragen verkligen går till dom som "verkligen" är sjuka också...


Eller skaffa ett billigare tak? Måste du bo i Stockholms innerstad ?
När man är sjuk får man inte bidrag, man får sjukpenning. Mycket få bidragsmottagare bor i Sthlms innerstad.
Varför uttalar du dig om saker du har 0 koll på?
 
När man är sjuk får man inte bidrag, man får sjukpenning. Mycket få bidragsmottagare bor i Sthlms innerstad.
Varför uttalar du dig om saker du har 0 koll på?
Sjukpenning tas från skatten , liksom bidrag.
Trodde alla fatta att det bara var ett exempel...
 
Då finns det bidrag. Viktigt dock att bidragen verkligen går till dom som "verkligen" är sjuka också...


Eller skaffa ett billigare tak? Måste du bo i Stockholms innerstad ?
Sluta kalla sjukpenning och sjukersättning för bidrag.

Vi har lite för många exempel på när sjuka inte får sin rättmätiga ersättning, så jag skulle också gärna se att ersättningarna går ut till dem som verkligen är sjuka. Sen bör beloppen vara på en nivå där man kan klara sig utan att det blir total panik om tvättmaskinen går sönder.
 
Det är väl ganska enkelt att se att högre skatter hämmar tillväxten, ger färre jobb och i slutändan sämre välfärd.
Jag tror definitivt inte att det är bra att vi går in i en lågkonjuktur(som snart lär komma) med en röd regering(framförallt inte med V i spetsen).

Skatter är inte skatter. Skatter på tillgångar hämmar väldigt lite att vi arbetar. Skatter på arbete behöver sänkas, men skatter på tillgångar måste till.
 
Varför skulle det leda till sämre välfärd ?
Är det inte bättre att lågkonjunkturen blir en hicka istället för en magsjuka ?
Därför att tillväxt betyder större och större. Det betyder ju för samhället större grupper att försörja. Vi blir äldre och äldre. De finansiella systemen som finns idag kommer inte att hålla. Det är det som sker nu. Det finns inget robusthet i systemen, det spekuleras bara. Ekonomisk tillväxt betyder ökad konsumtion, uttag på naturresurser. Ökad fattigdom, ökad migration för var ska dessa människor som vi mer priviligierade tar av, ta vägen? Jo, de kommer ju till oss. Sen snurrar allt fortare och fortare. Vi blir fler, fler att försörja osv.
 
Skatter är inte skatter. Skatter på tillgångar hämmar väldigt lite att vi arbetar. Skatter på arbete behöver sänkas, men skatter på tillgångar måste till.

Alla skatter hämmar den ekonomiska utvecklingen och det i sin tur andelen jobb. Om inte tillräckligt med personer som kan jobba har arbete så blir det mindre pengar till välfärden.
 
Då finns det bidrag. Viktigt dock att bidragen verkligen går till dom som "verkligen" är sjuka också...


Eller skaffa ett billigare tak? Måste du bo i Stockholms innerstad ?
Och när ersättningen inte räcker till? Hur skaffar man den där inkomsten? Vad har vi för alternativ?
För övrigt kom man ju ganska snabbt fram till att mängden fuskare var väldigt låg, de som drabbades av jakten på fuskare var just folk som är sjuka på riktigt. Och för övrigt, lever man på försörjningsstöd så får man inte spara pengar så good luck with that.

Visste inte att jag bodde i Stockholms innerstad för övrigt, har hela tiden trott att jag bor i ett eftersatt miljonprogramområde i Dalarna. Good to know.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 308
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 326
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
721
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp