Förebygga eksem på import?

macken

Trådstartare
Jag har börjat spana på en till häst och har hittat några som jag fastnat för :) Men två av dem är ganska nyimporterade från Island. Så min fråga är då; kan man förebygga eksem och isåfall hur går man till väga? Måste man ha eksemtäcke på eller kan det räcka med ett sånt insektstäcke?
 
Sv: Förebygga eksem på import?

Man brukar säga att man ska hantera hästen precis som om den redan hade eksem, så eksemtäcke är nog det bästa.
 
Sv: Förebygga eksem på import?

Jag har också hört att man ska behandla hästen som om den redan hade eksem. Har läst nånstans att eksem tydligen ofta visar sig den tredje sommaren hästen är i Sverige. Så åtminstone de första 3-4 åren ska hästen ha eksemtäcke. Har man inte sett minsta tecken efter det så kan man försiktigt testa utan.
 
Sv: Förebygga eksem på import?

Man kan inte förebygga eksem, om du absolut inte vill att de ska få eksem så måste du skydda hästen precis på samma sätt som den hade eksem. Det gäller inte bara för de första, andra och tredje året, eksem kan bryta ut även efter det. Den risken försvinner ju inte bara för att man skyddar hästen i tre år, i studier har man påvisat att risken för utbrott finns hela tiden och efter 7 år som import hade över 70 % av hästarna utvecklat eksem.
 
Sv: Förebygga eksem på import?

Håller med alla ovan men vill flika in en sak som jag hörde av en man som sysslar med pälsvård av häst (schampo, balsam och liknande). OM man täcker hästen så "stänger man in huden" så det gäller att hålla hästen ren under täcket hela sommaren och att hålla täcket rent. Annars kan "täckandet" få motsats effekt och skapa hudproblem då man täpper till porerna.

Jag rekommenderar att sätta på täcke innan säsongen börjar för att motverka att symptom uppkommer. Tvätta med återfuktande/milt schampo och håll noggrann koll på hästen. Ett tips är att testa örter, det fungerade utmärkt på min förra isis. En eksemhäst.
 
Sv: Förebygga eksem på import?

Jag har ingen erfarenhet av eksem, men visst är det väl så att det är "bättre" för hästen vissa tider på dygnet?
Och hur sköter man om eksem om det uppstår? Att de ska gå med täcke förstår jag :) men mer?
 
Sv: Förebygga eksem på import?

Om hästen står på Stall om natten, behövs det täcke på då också?
Många dumma frågor nu :banghead:
 
Sv: Förebygga eksem på import?

Sök i forumet, finns många trådar och tips sen innan. Då kan du också få en bild av hur det är att ha eksemhäst och om det är värt risken.
 
Sv: Förebygga eksem på import?

Inte om det är insektsfritt. sök reda på lite om hur du sköter eksem och se om det finns tips som du kan använda.
 
Sv: Förebygga eksem på import?

Finns medel för eksem. Vanligt är att använda produkter ur PROB serien och preparatet HORSOL. Dock har jag använt en mjukgörande salva på såren som uppkommit eller Aloe Vera. Funkar bra!
 
Sv: Förebygga eksem på import?

Jag har börjat spana på en till häst och har hittat några som jag fastnat för :) Men två av dem är ganska nyimporterade från Island. Så min fråga är då; kan man förebygga eksem och isåfall hur går man till väga? Måste man ha eksemtäcke på eller kan det räcka med ett sånt insektstäcke?

Eksemtäcke eller ett bra flugtäcke är bra att ha, helst eksemtäcke. Jag har haft några importer och de har klarat sig utan eksem. De har gått täckade ibland, men jag har sprayat dem med flugspray samt smörjt med skillingaryd-salva 2-3 gånger dagligen. De har även kunnat gå in och ställa sig under tak när det är som värst.

Den senaste importen var dock öronskygg, så på henne kunde jag inte ha eksemtäcke utan köpte några flugtäcken att byta mellan och det fungerade lika bra. Sprayade rejält med flugspray först på hästen och sedan på täcket.

Har än så länge bara haft en eksemhäst - och det var min svenskfödda fyrvägskorsning (korsning med bl a islandshäst) :)
 
Sv: Förebygga eksem på import?

Se till att ha öppna hagar med mycket vind
Ha täcke de dagar som det inte blåser rejält (läs; när hästarna slår med svansarna)
Använd effektiv insektsmedel, det enda som funkar är hjorthornsolja, men det luktar gammal askkopp och färgar hästarnas päls...
Se till att ge grovfoder av mycket god hygien och fodra många gånger/dygn så att tarmbalansen kan hållas på topp.
Ge gärna probiotika, typ proequo då och då, speciellt vid foderbyten och annan stress såsom tex resor.
 
Sv: Förebygga eksem på import?

Eksemtäcke eller ett bra flugtäcke är bra att ha, helst eksemtäcke. Jag har haft några importer och de har klarat sig utan eksem. De har gått täckade ibland, men jag har sprayat dem med flugspray samt smörjt med skillingaryd-salva 2-3 gånger dagligen. De har även kunnat gå in och ställa sig under tak när det är som värst.

Den senaste importen var dock öronskygg, så på henne kunde jag inte ha eksemtäcke utan köpte några flugtäcken att byta mellan och det fungerade lika bra. Sprayade rejält med flugspray först på hästen och sedan på täcket.

Har än så länge bara haft en eksemhäst - och det var min svenskfödda fyrvägskorsning (korsning med bl a islandshäst) :)

Då har du haft lite tur. I mitt stall så har alla gamla importer fått eksem så småningom. 100% alltså. Min som är äldst har i alla fall blivit mycket bättre med åren troligen tack vare noggrann skötsel och ett stall där det blåser en hel del.

Håller med Boerperd, så lite stress som möjligt i alla delar av hästlivet.
 
Senast ändrad:
Sv: Förebygga eksem på import?

Jag som bor i värmlandsskogarna har avråtts helt från att skaffa importer pga insektstrycket och kommer hålla mig borta fr det (i te bara därför, men det bidrar, finns så mycket fint svenskfött så känns enkelt att undvika), så det kan vara ngt att ha i åtanke, var man bor och om man har möjlighet till havsnära och/eller blåsiga beten tex.
 
Sv: Förebygga eksem på import?

Har man ingen erfarenhet av eksem så skulle jag avråda från att att köpa en häst som ev kan få eksem. Det beror ju också var man bor i landet och vilken typ av hästägare man är. Vill man ha en häst som mår bra och är besvärsfri så är det mycket jobb 6 mån om året. Tycker man det är ok med skitiga blöta täcken om den nu har täcke och en häst som kliar sig blodig så är det mindre jobb. Har man ingen som tar hand om hästen när man är borta så blir det svårt med sommarsemester om man tillhör den första kategorin hästägare.Dessutom sjunker värdet på hästen om den får eksem.
 
Sv: Förebygga eksem på import?

Bästa skyddet är att sluta importera islandshästar från island;)
Det finns så många hästar nu utanför att vi klarar oss
Köp ist fryst sperma från hingstar från Island om man nu vill ha blod därifrån!



Men om man nu promt ska köpa en så ha den installad på sommaren under juni-juli-aug då knott är som värst.
Ha flugtäcke i hagen från slutet av April till slutet av Sep

Jag skulle aldrig ha en sån här häst på bete under sommaren, då får den ist gå på lösdrift under vintern om jag vill ge den lite "vildhäst" liv några veckor per år.

Behandla den som den har exem och detta kommer du få göra livet ut, både dyrt och tidskrävande.

Så mitt råd till alla är sluta köp islandshästar från Island, när man vet att det är gott som 100% att hästen utvecklar eksem nån gång i framtiden utanför Island.

Då är man i mina ögon inte djurvän om man medvetet utsätter hästen för en sådan stor risk för ett liv i lidande!!:(


Jag förstår att man förr köpte därifrån när man utanför islands inte hade fått igång en bra avel.
Men idag finns de både superbra ston och hingstar utanför Island.
 
Sv: Förebygga eksem på import?

Ska man ha en fritidshäst finns det verkligen inga skäl till att köpa en import :)
 
Sv: Förebygga eksem på import?

Då har du haft lite tur. I mitt stall så har alla gamla importer fått eksem så småningom. 100% alltså. Min som är äldst har i alla fall blivit mycket bättre med åren troligen tack vare noggrann skötsel och ett stall där det blåser en hel del.

Håller med Boerperd, så lite stress som möjligt i alla delar av hästlivet.

Usch, vad trist att alla har fått eksem. Jag har haft en import nu i 14 år, han hade varit i Sverige i 1 år innan han kom till mig och han har aldrig visat några tecken på eksem men jag vet att det kan ju komma någon gång så det gäller att sköta om på rätt sätt. Såhär såg min eksemhäst ut på sommaren med rätt skötsel: BILD Men hon avlivades delvis pga eksemet då hon kliade sönder sig totalt på senhösten när det inte var några knott kvar. Det satt helt enkelt i huvudet på henne tyvärr. :(

Vi har verkligen haft tur som klarat hästarna så bra, förutom det där stoet då men hon hade eksem redan när hon köptes. Jag skulle dock kunna tänka mig att köpa en till import om jag hade fortsatt med islänningar, om det hade varit rätt häst vill säga. Men nu blir det inga fler islänningar för min del.
 
Sv: Förebygga eksem på import?

Efter 14 år med eksemhästar så är det två av alla som drabbats varav en kraftigt (Svenskfödd) och är helt utan yttre tecken på eksem idag. Det har varit mycket olika alternativ som provats men det som fungerar idag och gjort så i några år är:

Alltid täckade med eksemtäcke, har B__tts idag. Blåser det minst 6 m/sek i medelvind är de utan täcke eller vid ihållande regn om vi är hemma. Täckena tas av varje dag och skakas.

Lästall som är mörkt för att minska insektstrycket vid gryning och framför allt kväll. På senkvällen och natten är det inga problem.

Smörjer varje dag med en starkt repellerande salva (MJ salva) som också är bakteriedödande och svampdödande, på skap och mage och ben.
En gång i veckan smörjes man och svans in med Benzyl Bensoat.

En av våra Islandsfödda har också täcke då han började klia sig, vet inte om det var eksem eller inte men vill inte chansa. Han är fin och utan symptom idag efter 10 år med täcke. Har de väl utvecklat eksem är det oftast svårare att ta hand om.

Det är viktigt att man inte missar någon dag i omsorgen, då kan det vara klippt :banghead:

Vi har också ganska hårt svidknotts tryck här med jämna mellanrum.

Rolle
Islandsfullblod på lösdrift
 
Sv: Förebygga eksem på import?

Min eksemhäst har blivit nästan symptomfri med täcke, lösdrift så han själv kan bestämma när han kan komma undan insekter och mycket magert bete.
 

Liknande trådar

Islandshäst Tips på ett bra eksemtäcke som håller lite mer än en vecka ... Jag köpte ett på Nis..h där tyget går sönder så fort det fastnar i...
Svar
9
· Visningar
1 132
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 223
Senast: Gunnar
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
345
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp